شناسه خبر:45373
1400/6/13 11:54:47
مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان:

استاندار آتی همدان مرعوب مراکز قدرت نباشد

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با تأکید براینکه نباید وابستگی به یک جریان، گروه و فرد منجر به وام‌دار شدن فرد منتخب در استان شود، تشریح کرد: یک استاندار زیر بلیط نمی‌تواند حق مطلب را در مدیریت استان ادا کند.

«دولت تدبیر و امید» با همه فراز و نشیب‌هایی که داشت در 12 مردادماه سال جاری جای خود را به «دولت مردمی، ایران قوی» داد و حالا دولت جدید در مسیر شروع به‌کار خود پس از گذشتن از ایستگاه تشکیل کابینه و انتخاب وزرا کار خود را آغاز کرد.

اما قطعاً بعد از مشخص شدن وزرا نگاه مردم به سمت تغییرات استانی معطوف می‌شود که دراین‌بین مهم‌ترین آن موضوع انتخاب استانداران در دولت جدید است. حال در انتخاب استاندار چه ملاک‌ها و شاخص‌هایی باید مد نظر قرار گیرد.

در این بین آنچه مسلم است اینکه آیت‌الله رئیسی همواره در نگاه خود توجه به موضوع کارآمدی در انتخاب مدیران را مورد تأکید قرار داده و در اظهارنظرهای خود چه پیش از انتخابات چه بعد از انتخابات بر این مهم تأکید داشته است.

بدون شک داشتن توانایی در مدیریت، تجربه، دانش مدیریتی، شایسته‌سالاری، اقتدار، علمیت داشتن، برنامه‌دار بودن، اشراف و آشنایی به ظرفیت استان، تحقق بخشیدن به ارزش‌های دینی، داشتن تخصص و کارنامه موفق همه مواردی است که توجه به آن‌ها می‌تواند در انتخاب مدیران کارآمد بسیار مؤثر باشد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم پیرو چند شماره پیشین روزنامه در خصوص شاخص‌های عنوان این‌بار گفت‌و‌گویی را با حیدرعلی بابایی؛ مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان و نیز علی طاهری؛ مسئول بسیج اساتید استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با بیان اینکه به‌هرحال میوه اصلی انتخاب مردم در ریاست جمهوری به انتخاب مدیران میانی همچون استانداران، فرمانداران و در سطح بالاتر وزرا بازمی‌گردد، گفت: این امر از اهمیت بالایی برخورد است که رئیس‌جمهور با همه توان، برنامه، شرایط و صلاحیت‌ها نسبت به انتخاب این افراد از طریق وزارت کشور اقدام کند زیرا این برنامه‌ها و وعده‌ها به دست این مدیران میانی در استان‌ها به ثمر خواهد رسید.

حیدرعلی بابایی با تأکید براینکه استاندار به‌عنوان مدیر ارشد در استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است ابراز کرد: زیرا این فرد به‌عنوان سکان‌دار در استان قرار است کلیه بخش‌ها و دستگاه‌ها را هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه حضور استاندارد در شوراهای مختلف نشان از جایگاه ویژه وی در حوزه اجرایی استان دارد، تصریح کرد: به گونه‌ای می‌توان گفت استاندار نه‌تنها نماینده رئیس‌جمهور در استان است بلکه به تعبیری در کنار شخصیت معنوی نماینده ولی‌فقیه نماینده حاکمیت در استان است.

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان افزود: بنابراین تعیین استاندار مناسب و واجد شرایط طبیعتاً می‌تواند مردم را به این امر امیدوار کند که تا چه میزان از وعده‌ها و دغدغه‌ها و برنامه‌های عنوان‌شده از سوی ریاست جمهوری می‌توان در استان محقق شود.

بابایی با بیان اینکه استان همدان در شرایط فعلی با توجه به ناامیدی که طی هشت سال گذشته بر اثر عملکرد دولت ایجاد شده دچار عقب‌ماندگی فاحشی است، اذعان کرد: کارهای بر زمین مانده فراوانی از قبل (طی دو دوره قبل که مردم این شرایط را به‌نوعی تحمل کردند) در استان همدان وجود دارد که استاندار منتخب باید آن‌ها را احیا و در عین‌ حال در مسیر توسعه استان جهش ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مشکلات استان همدان از دیگر استان‌ها در بخش‌ها مختلف حادتر است ابراز کرد: برای مثال در حال حاضر تأمین آب در همدان به‌عنوان یک چالش مطرح است.

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با اشاره به اینکه مشکلات موجود حاکی از آن است که استاندار جدید باید به‌تمام‌معنا دارای توانمندی بوده و بتواند این مباحث را مدیریت کند، خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع وقتی دوچندان می‌شود که شعار دولت جدید عدالت‌خواهی است.

بابایی با بیان اینکه این مهم (شعار عدالت‌خواهی) برای ما در انتخاب استاندار مفروض است و باید به‌طور حتم همراه با دیگر صفت‌ها همچون پاک‌دستی، دلسوزی، مورد توجه مردم بودن و نیز پایبندی آرمان‌های انقلاب و میراث امام (ره) در فرد منتخب وجود داشته باشد، اظهار کرد: علاوه بر این مباحث نکته اصلی دیگر کارآمدی فرد است.

وی با تأکید براینکه فرد منتخب باید از تخصص لازم و تجربه کافی و نیز برنامه مناسب در حوزه مدیریتی برخوردار باشد، تشریح کرد: در واقع استاندار باید به‌اصطلاح عامیانه از عرضه کاری برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور ما فضای مدیریتی متأثر از دو دوره قبل ریاست جمهوری به‌گونه‌ای است که این ظن را در همگان ایجاد کرده می‌توانند مدیر باشند، تشریح کرد: در واقع طی چند سال اخیر آن‌قدر مدیران در سطوح مختلف ناتوان و ضعیف عمل کرده‌اند نمی‌توان کارآمدی آن‌ها را مورد سنجه قرار داد و تنها در میزان نقص آن‌ها را می‌توان رده‌بندی کرد.

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با بیان اینکه دیگر شرایط به منوال قبل نیست، اظهار کرد: امیدی که مردم به دولت آقای رئیسی، برنامه‌ها و نیز اعتمادی که به آرمان‌ها و شعارهای انقلابی عنوان از سوی این جریان دارند در واقع دولت جدید مکلف و محکوم به موفقیت در بخش‌های مختلف است که راه رسیدن به این موفقیت نیز از طریق انتخاب مدیران کارآمد محقق می‌شود.

بابایی با اشاره به اینکه در واقع باید در حد اعلی به مردم انقلابی همدان خدمت کرد که لازمه آن‌ هم‌آرایی در بستر کارآمدی از سوی استاندار شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این مهم نیازمند تخصص، تجربه، اراده توانایی جسمی و روحی و نیز مهیا بودن شرایط سنی، عدم وابستگی گروهی، جناحی و حزبی است.

وی با تأکید براینکه نباید وابستگی به یک جریان، گروه و فرد منجر به وام‌دار شدن فرد منتخب در استان شود، تشریح کرد: یک استاندار زیر بلیط نمی‌تواند حق مطلب را در مدیریت استان ادا کند.

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با تأکید براینکه در انتخاب استاندار باید ملاک عمل شاخص‌های انقلابی باشند افزود: برخی مباحث جزو این شاخص‌ها نیستند و در واقع بحث را به حاشیه کشاندن است به‌عنوان‌مثال اصرار بر بومی بودن و یا تخصص در همه علوم داشتن هیچ‌یک جزو شاخص‌های انقلابی نیست.

بابایی با بیان اینکه افرادی همچون شهید شهبازی و نیز شهید محراب آیت‌الله مدنی علیرغم همدانی نبودن در همدان تحولات شگرفی را ایجاد کرده و طی سال‌های متمادی استان همدان را به استان تراز انقلاب و نظام اسلامی رساندند ابراز کرد: بنابراین اصل بر کارآمدی است.

وی با تأکید براینکه عزم و اراده کار و نیز داشتن برنامه مدون در انتخاب استاندار باید در رأس ملاک‌های انتخاب فرد قرار گیرید گفت: در وهله بعدی فرد منتخب باید نسبت به نواقص و آسیب‌های موجود در استان و نیز ظرفیت‌های آن شناخت داشته باشد.

وی با بیان اینکه استاندار در روند کاری خود هماهنگ‌کننده 25 دستگاه است و حتی در سطح فرا قوه‌ای نیز زیرمجموعه قوه مقننه در استان با استاندار هماهنگ می‌شوند تشریح کرد: اگر استاندار فرد فهیم، دلسوز و متخصص باشد یقیناً شاهد دخالت کمتر قوای دیگر در امور اجرایی خواهیم بود.

مسئول جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در استان همدان با بیان اینکه درواقع این رویکرد منجر به تقویت نظارت در عرصه‌های اجرایی از سوی دو قوای دیگر می‌شود که لازمه نظام اسلامی است، بیان کرد: در غیر این صورت با توجه به ناتوانی شاهد تداخل قوا در مباحث اجرایی در استان خواهیم بود.

مسئول بسیج اساتید استان همدان نیز با بیان اینکه طبیعتاً استاندار در هر استان نماینده عالی دولت و در واقع مسئول اجرای سیاست‌های عمومی کشور است، گفت: براین اساس با توجه به تغییر دولت و انتظاراتی که از دولت جدید ایجاد شده باید استاندار آن نیز در تراز همین دولت در همه استان‌ها و ازجمله همدان باشند.

   استاندار همتراز دولت انتخاب شود

علی طاهری افزود: از مهم‌ترین وظایف استانداران می‌توان به نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و نیز ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها ذی‌ربط و همچنین با توجه به اهمیت مسائل فرهنگی ایجاد زمینه‌های مناسب جهت رشد و ارتقای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و اجتماعی استان است.

وی با تأکید براینکه انتظار می‌رود استاندار همتراز این دولت و متناسب با نیاز استان از سوی وزارت خانه برای همدان با در نظر گرفتن توانمندی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و درعین مدیر در بحث فقر زدایی و کنترل بحران‌ها مختلف همچون بحث کرونا و موارد مشابه انتخاب شود اذعان کرد: درواقع استاندار باید توان آن را داشته باشد که کلیه دستگاه‌ها و نیز مردم را برای رفع مشکلات موجود در استان همراه کند.

مسئول بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه البته تلاش برای تأمین رفاهیئت مردم و رفع مشکلات معیشتی در جامعه و نیز کارکنان دولت نیز باید مورد توجه استاندار قرار گیرد تصریح کرد: علاوه براین تلاش برای تکمیل پروژه‌ها و برنامه‌های ملی و استانی و نیز ایجاد پروژه‌های عمرانی جدید در راستای رفع نیازهای استان می‌بایست مورد توجه استاندار منتخب در همدان باشد.

طاهری با تأکید براینکه علاوه بر آنچه عنوان شد از همه مهم‌تر توجه به اشتغال و رفع بیکاری باید رأس توجه استاندار جدید در همدان قرار گیرد تشریح کرد: این مهم می‌بایست متناسب با برنامه‌های دولت و همگام با دیگر قوا در سطح کشور پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث اقتصادی باید استاندار منتخب از ظرفیت‌های این استان در غرب کشور در مسیر توسعه استفاده کند ابراز کرد: باید شرایط را به‌گونه‌ای پیش برد که امکان تعامل با کشورهای همسایه در مباحث اقتصادی، تولیدی و صنعتی فراهم شود.

  بیانیه گام دوم انقلاب ملاک عمل

مسئول بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه مسئله بعدی هم‌گام شدن با بیانیه گام دوم انقلاب است، خاطرنشان کرد: اگر قرار است این دولت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کند باید استاندار این استان نیز زمینه‌های تحقق عملی و عینی این مهم را در بخش‌های مأموریتی خود فراهم کند.

طاهری با اشاره به اینکه در این مسیر می‌بایست هم به جهت علمی و هم به لحاظ توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و غیره در استان بستر لازم از سوی مدیریت ارشد استان فراهم شود تصریح کرد: در این مسیر توجه به اسناد بالادستی نظام باید مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه به نظر بنده کلید حل بسیاری از مشکلات در جامعه و به‌ویژه استان همدان ریشه در مباحث فرهنگی دارد تشریح کرد: بایستی مباحث فرهنگی برای استاندار این استان از اولویت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

وی با تأکید براینکه گرچه اقتصاد از اهمیت بالایی در عرصه توسعه استان برخوردار است اما اگر کنکاشی در این مسائل داشته باشیم عدم موفقیت در این مباحث نیز به حوزه فرهنگ بازمی‌گردد اذعان کرد: گرچه معضلات اجتماعی همچون اعتیاد و طلاق در قالب مسائل اجتماعی و اقتصادی گنجانده می‌شود اما این مسائل نیز به‌نوعی در حوزه فرهنگی قابل حل است.

مسئول بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه بحث اشتغال در همدان از مباحثی است که باید در اولویت کاری استاندار باشد، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید از ظرفیت‌های موجود در راستای اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف تولیدی بهره برد.

طاهری با تأکید بر لزوم دغدغه‌مندی استاندار جدید در حوزه اشتغال، اظهار کرد: حرکت در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و به‌نوعی فقرزدایی از مناطق محروم باید به‌عنوان یک اصل از سوی استاندار همدان مورد توجه قرار گیرد.

شناسه خبر 45373