شناسه خبر:46947
1400/7/21 09:55:14

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: درحالی‌که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان و مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان همدان یکی از دلایل بی‌کیفیت آرد همدان را تازگی گندم می‌داند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان از تمام شدن ذخیره گندم سال گذشته سیلوها بی‌اطلاع است.

در سبد خانوار، نان یکی از اصلی‌ترین کالاهاست و به‌عنوان مهم‌ترین غذای مصرفی مردم محسوب می‌شود، این فرآورده همواره بیشترین سهم را در هرم غذایی داشته و بخش جدایی‌ناپذیر سفره‌ها و نقش عمده‌ای در سفره خانواده‌ها داشته و دارد، پایین بودن کیفیت نان علاوه بر هدر رفت هزینه در خرید آن، سلامت تغذیه‌ای مردم را نیز به مخاطره می‌اندازد.

پخت نان این روزها در شهرستان گردشگرپذیر همدان وضعیت خوبی ندارد و نانی که مسئولان وعده داده بودند با برداشته یارانه آن و آزاد شدن قیمت‌ها، کیفیت آن افزایش پیدا خواهد کرد اما بعد از گذشت چند سال شاهد هیچ‌گونه تغییر در کیفیت نان نبودیم و حتی در برخی مناطق روزبه‌روز تنزل یافته به‌گونه‌ای که اغلب شهروندان همدانی از عدم امکان نگهداری نان حتی برای چند ساعت نیز خبر می‌دهند به‌نحوی‌که نان تولیدی کیفیت و طراوت خود را از دست داده و دیگر امکان مصرف آن وجود نداشته و به دورریز تبدیل می‌شود.

بر این اساس طی شمارگان مختلف روزنامه پای صحبت مردم و نانواها نشسته‌ایم حال آنکه اصلی‌ترین دلیل عنوان شده کیفیت نامطلوب آرد همدان بود. با توجه به اهمیت موضوع در این شماره برآن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با ظاهر پورمجاهد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان، محمدشهرام پرورش؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان و مسعود بکایی؛ مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر 9 کارخانه آرد در استان همدان وجود دارد گفت: مسئله اینجاست اگر قرار باشد از استان دیگر آرد وارد شود پس سرنوشت این 9 کارخانه چه خواهد بود.

ظاهر پورمجاهد با تأکید براینکه در حال حاضر این تعداد کارخانه با نصف ظرفیت خود کار می‌کنند ابراز کرد: نکته حائز اهمیت اینکه گندم و آرد بر اساس سرانه سهمیه‌بندی و به‌صورت یارانه در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه امکان خرید و یا انتقال آرد توسط کارخانه‌ها که مورد استناد نانواها است در قانون مقررات موجود نمی‌گنجد ابراز کرد: خرید گندم از طریق سامانه انجام می‌پذیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تأکید براینکه در بحث کیفیت آرد ما هم اقدام به واردات گندم خارجی و هم خریداری آرد مطلوب از مناطق جنوبی استان کرده و با اختلاط آرد مذکور با این آرد درصدد بهبود کیفیت آن برآمدیم ابراز کرد: بر کیفیت آرد تولید شده از سوی کارخانه‌ها هم به‌صورت چندماه یک‌بار نظارت اعمال می‌شود.

پورمجاهد ادامه داد: براین اساس اگر کیفیت آرد از باب استاندارد دچار مشکل باشد تعارفی در کار نیست و با متخلف برخورد می‌شود به‌طوری‌که یا باید نسبت به اصلاح خط تولید اقدام کند یا آن را تعطیل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مشکلی که در حال حاضر در خصوص نان داریم عدم افزایش قیمت نان طی چند سال اخیر است که گلایه‌مندی نانوایان را به همراه داشته، ابراز کرد: از سال 98 تاکنون علی‌رغم افزایش هزینه‌های واحدهای نانوایی از قبیل قیمت حامل‌های انرژی و نیز هزینه کارگروه شاطر قیمت نان تغییری نکرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تأکید براینکه پیرو افزایش قیمت‌ها قیمت نان نیز می‌بایست افزایش پیدا کند، تصریح کرد: براین اساس قیمت جدید جهت ابلاغ آماده شده اما طبق اعلام کتبی وزارت کشور قرار است کمیته گندم و نان کشور موضوع را بررسی کرده و سپس قیمت جدید را ابلاغ کنیم.

پورمجاهد افزود: در واقع به‌دنبال اتخاذ تصمیمات کشوری دراین‌باره هستند و حتی با استان‌هایی که تابع این اعلام کتبی نبوده و نسبت به ابلاغ قیمت جدید اقدام کردند وزارت کشور برخورد قانونی داشته است.

وی با بیان اینکه حتی طی نامه در تاریخ 19 مردادماه به معاون اول رئیس‌جمهور خواهان رسیدگی به این موضوع شدیم ابراز کرد: رونوشت این نامه نیز برای وزیر کشور و نیز رئیس سازمان صمت ارسال شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به‌زودی قیمت نان در استان‌ها بر اساس یک تصمیم کشوری تعیین تکلیف خواهد شد، ابراز کرد: در خصوص بهبود کیفیت نیز از سال‌های گذشته کارهای خوبی از سوی جهاد کشاورزی استان در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم از ارقام با کیفیت در تولید گندم استان استفاده کنیم.

پورمجاهد در واکنش به این سؤال که آیا در استان ذخیره لازم گندم وجود نداشته و بلافاصله پس از برداشت محصول، گندم خواب نرفته در تولید آرد مورد استفاده قرارگرفته است ابراز کرد: این‌گونه نیست استان از ذخایر لازم برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در ادامه با شاره به اینکه نباید تنها کیفیت گندم را مقصر اصلی در نامطلوب بودن نان قلمداد کرد گفت: در بخش‌های مختلف بهبود کیفیت گندم استان فعالیت داشته به‌طوری‌که در ارقام، تغذیه و مبارزه با آفات عملکردمان قابل قبول بوده است.

محمدشهرام پرورش با تأکید براینکه در حال حاضر منطبق با بیلان کاری در حوزه مبارزه با آفات حتی از استاندارد تعیین‌شده نیز گذشته و شرایط بهتری داریم به‌طوری‌که در مبارزه با آفت سن که در کیفیت آرد تأثیرگذار است کل سن‌زدگی استان زیر هشت‌دهم درصد است گفت: استاندارد تعیین شده در این زمینه با توجه به اینکه استان همدان یک استان سن خیز است یک درصد است.

وی با تأکید براینکه دراین‌بین تنش رطوبتی پایان سال زراعی بر کیفیت برخی از ارقام تأثیرگذار بود اذعان کرد: تیپ کِشتی استان توده سرداری است اما طی چند سال گذشته خوشبختانه برخی ارقام مطلوب نیز همچون ارقام هشت‌رود، واران، باران، آذر یک و دو و غیره وارد شده و نتایج (محصول) مطلوبی را در شرایط کم‌بارشی به‌دنبال داشته است که دراین‌بین رقم هشت‌رود و آذر دو از جایگاه ویژه‌ای به لحاظ همخوانی با شرایط خشک‌سالی برخوردار هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه آرام‌آرام به‌دنبال جایگزینی ارقام جدید با ارقام قدیمی هستیم تشریح کرد: خوشبختانه در اراضی آبی (دشت‌های اسدآباد و نهاوند و بخشی از دشت رزن) به لحاظ کیفیت محصول مشکل خاصی وجود ندارد.

پرورش با تأکید براینکه فرآیند تولید آرد خود دارای پیچیدگی‌های خاصی است ابراز کرد: به‌طور مثال باید در مباحثی همچون بحث سبوس‌گیری و غیره دقت لازم توسط کارخانه‌ها اعمال شود.

وی با تأکید براینکه مسئله بعدی در خصوص کیفیت نان به فرآیند تبدیل آرد به خمیر و سپس طبخ آن بازمی‌گردد گفت: با این تفاسیر بازهم تأکید می‌کنم نمی‌توان به‌تنهایی کیفیت نان را به گندم و کیفیت بالای آن منوط کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در بخش تغذیه گندم نیز خوشبختانه 80 درصد کودهای مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار گرفته است ابراز کرد: طبق نمونه‌برداری‌های (به ازای هر 10 هزار تن خرید یک نمونه ارسال می‌شود) پژوهشگاه غلات تهران در حال حاضر گندم همدان حائز رتبه خوب و نسبتاً خوب است.

پرورش، افزود: علیرغم همه تفاسیر عنوان‌شده نباید این واقعیت را نادیده گرفت که همدان دیم‌خیز بوده و دراین‌بین ارقام دیم ذاتاً نسبت به ارقام آبی به لحاظ کیفیت ضعیف‌تر هستند اما آنچه مسلم است اینکه ما در راستای بهبود کیفیت گندم استان هر آنچه در توان داشتیم به کار بستیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر جایگزینی ارقام مطلوب به‌جای ارقام و توده‌ها قدمی حتی چند رقم خارجی نیز در استان تجاری‌سازی شده و در اراضی کشت می‌شود تصریح کرد: این ارقام به لحاظ پروتئینی از وضعیت مطلوب‌تر برخوردار هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه در عرصه تأمین نهاد کشاورزی نیز مشکلی وجود ندارد عنوان کرد: مسئله بعدی تأثیرگذار بر کیفیت آرد و به‌تبع آن نان به رعایت خواب گندم برمی‌گردد که متأسفانه امسال بنا به شرایط، گندم برداشت‌شده بلافاصله به چرخه تولید وارد شد حال آنکه حداقل دو ماه زمان برای خواب گندم نیاز است تا آرد استحصال‌شده از آن قابلیت مطلوب پخت را دارا باشد.

مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با تأیید سخن معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی عنوان کرد: در عرصه تولید نان باکیفیت عوامل مختلفی دخیل بوده و این فرآیند از پیچیدگی خاصی برخوردار است و نمی‌توان تنها متهم این قضیه را گندم همدان دانست.

مسعود بکایی، با تأکید براینکه البته شاید بخشی از گندم همدان به لحاظ کیفیت از مطلوبیت کافی به جهت قوام، پروتئین، گلوتن برخوردار نیست اما در برخی از شهرستان‌ها همچون اسدآباد و به‌ویژه نهاوند گندم تولید شده از مطلوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه آنچه مشکل‌ساز شده اینکه بخش اعظمی از نیاز استان به‌ناچار از مناطق با گندم با کیفیت پایین‌تر تأمین می‌شود ابراز کرد: براین اساس برای افزایش کیفیت مجبور به اختلاط آن با گندم مطلوب‌تر هستیم.

این مسئول استانی اعلام کرد: امسال برای بهبود کیفیت آرد تولید شده در استان به‌جز کارخانه آرد شهرستان نهاوند و اسدآباد نسبت به واردات و اختلاط گندم خارجی که هم خواب لازم را داشته و هم به لحاظ کیفیت از مطلوبیت برخوردارند به میزان هفت هزار تن اقدام کردیم.

بکایی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حال حمل دو هزار تن گندم جدید به استان هستیم ابراز کرد: علاوه براین گندم از سیلوهای دو شهرستان نهاوند و اسدآباد نیز به سایر کارخانه‌های استان برای اختلاط ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر گندم‌های موجود در استان جدید بوده و مربوط به سال زراعی امسال است گفت: گندم سال گذشته یک ماهی هست که به پایان رسیده بنابراین گندم تحویلی به کارخانه‌ها خواب لازم را ندارند.

مدیرکل شرکت غله و بازرگانی استان همدان ادامه داد: برای حل این مشکل همان‌طور که عنوان شد از اختلاط این گندم‌ها با گندم‌های وارداتی بهره می‌بریم به‌طوری‌که گندم با کیفیت نیز در اختیار کارخانه‌های آرد استان قرار می‌گیرد.

بکایی افزود: در حال حاضر مشکلی در خصوص ذخیره گندم نداشته و تا هشت ماه آینده گندم مورد نیاز در استان موجود است این مهم ازآنجا نشأت می‌گیرد که استان همدان خود قطب تولید گندم بوده و در این زمینه حائز رتبه ششم و یا هفت کشور هستیم پس هیچ‌گونه مشکلی برای تأمین آرد و گندم نانوایی‌ها وجود ندارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد وضعیت کیفیت آرد و نان استان تابع از عوامل مختلفی است که دراین‌بین یکی از مباحث به عدم ذخیره استراتژیک بازمی‌گردد به‌نحوی‌که به اذعان مدیران مرتبط با این بخش برای تولید آرد از گندم به خواب نرفته استفاده می‌شود، این در حالی است که همدان در عرصه تولید گندم خود رتبه‌دار بوده و می‌بایست از ذخایر بالایی برخوردار باشد جالب و یا تأسف‌بارتر اینکه معاون هماهنگی امور اقتصادی از تمام شدن ذخیره گندم سال گذشته بی‌خبر بوده و اصلی‌ترین دلیل در بی‌کیفیت نان را به فشار نانوایان برای افزایش قیمت نان و به‌تبع آن کم‌کاری در فرآوری خمیر می‌داند شاید این مهم تنها بخشی کوچکی از دلایل بی‌کیفیتی نان را شامل می‌شود، پس انتظار می‌رود مدیران کمی به حوزه کاری خود مسلط‌تر باشند.

شناسه خبر 46947