شناسه خبر:47741
1400/8/10 10:34:08

سپهرغرب، گروه خانواده: کرونا، مشغله کاری و اوضاع مالی نمی‌تواند بهانه خوبی برای بچه‌هایی باشد که یک سال منتظر جشن تولدشان هستند. یک کیک خانگی به همراه سه، چهار نفر اعضای خانواده با عکس و فیلم‌های شاد می‌تواند خاطره خوبی برای فرزندتان بسازد.

خیلی از خانواده‌ها این پرسش همیشه برایشان مطرح است که باید چطور و چگونه برای بچه هایشان تولد بگیرند و اصلاً آیا لازم است که بچه‌ها تولد داشته باشند یا خیر و این تولد می‌بایست به چه صورتی و در چه سطحی باشد؟ بچه‌ها در هر سنی که باشند عاشق این هستند که برایشان جشن تولد بگیرند، حال قدری که سنشان بالا می‌رود، دیگر خودشان برای تولدشان روزشمار می‌گذارند تا خانواده حواسشان باشد.

جشن تولد باعث بالا بردن اعتماد به‌نفس کودک می‌شود. زیرا کودک احساس می‌کند که در خانواده یک فرد دوست داشتنی و ارزشمند است. ضمن اینکه در یک روز خاص نیز مرکز توجه قرار می‌گیرد و این حس لذت و عشق وصف نشدنی در وجودش تجربه می‌شود. اگر خودتان هم به‌عنوان والدین تصور کنید که در روزهای جشن تولدتان چه احساسی داشتید، می‌توانید حس بچه‌ها را درک کنید.

  مهمانی بزرگ تولد یا یک تولد ساده‌ دورهمی؟

برخی خانواده‌ها عادت دارند به تولدهای لاکچری و هزینه‌های زیاد، اما برخی دیگر به یک تولد ساده برای بچه‌ها قناعت می‌کنند، اما آیا گرفتن چنین تولدهایی با تم‌های خاص برای بچه‌ها لازم است و آیا بچه‌ها این مدل تولد گرفتن را دوست دارند؟

پاسخ به این پرسش منفی است. خانواده‌ها نباید همیشه دنبال میهمانی‌های پر زرق و برق باشند چراکه به این صورت بچه‌ها هیچ وقت یاد نمی‌گیرند که از اتفاقات ساده زندگی‌شان لذت ببرند و پرتوقع و زیاده‌خواه تربیت می‌شوند. حال منظور این نیست کسانی که تولدهای بزرگ می‌گیرند، پرتوقع می‌شوند اما اینکه هر سال بخواهید برای فرزندتان تولد بزرگ با میهمانان زیاد بگیرید، بچه عادت می‌کند که هر سال باید این تولد با همین شکل تکرار شود، درحالی‌که درست نیست.

  رنگ بادکنک‌ها را بچه‌ها انتخاب کنند

اما چطور باید برای فرزندتان تولد بگیرید که آن یک روز خاص برایش همیشه به یاد ماندنی باشد. بهتر است از چند روز قبل خانه را تزئین کنید حتما پدر، مادر و خود کودک کمک کنند و مشارکت کننده باشند. ترجیحاً کودک خودش رنگ بادکنک‌هایش را انتخاب کند تا باور داشته باشد که فرد مهم و صاحب نظری است. نه اینکه همه‌چیز را خودتان به سلیقه خود انتخاب کنید.

حتی اگر پدر و مادر خسته و سرشلوغی هستید، آن یک شب را وانمود کنید که خوشحال‌ترین فرد روی زمین هستید. بچه‌ها کاملاً احساس می‌کنند که خانواده‌هایشان در روز تولدشان که مهم‌ترین روز زندگی هر فردی است، چقدر هیجان و ذوق دارند! اگر ذوق و هیجان نداشته باشید، حس و حال آن‌ها هم از بین می‌رود.

  کادوی تولد چگونه باشد؟

برای کادوی تولد بسته به روحیه کودک از فرزندتان کمک بگیرید. بعضی بچه‌ها عاشق شگفت‌زده شدن هستند اما بعضی‌ها دوست دارند که در فرآیند انتخاب و خرید مشارکت داشته باشند. در نهایت چیزی را بگیرید که بچه دوست دارد نه اینکه خودتان آن را دوست دارید.

این‌طور هم نباشد که خریدهای گران‌بها داشته باشید و بچه هر سال انتظار یک چیز بزرگ‌تر را داشته باشد. بهتر است به وسایل کوچک قناعت کنید تا او هم از لوازم کوچک خوشحال شود.

  میهمانان تولد چه کسانی باشند؟

حال تصور کنید که تصمیم دارید برای تولد فرزندتان چند نفر مهمان دعوت کنید، شما فکر می‌کنید که حالا خاله و عمه و دایی بزرگ انتظار دارند که در این جشن تولد حضور داشته باشند. نکته این است که نباید فقط بزرگترهای خانواده را دعوت کنید، بچه‌ها دوست دارند با هم سن و سال‌های خودشان خوش بگذرانند و بیشتر لذت می‌برند، بنابراین روز تولد بچه، تولد اوست نه فقط روز بزر گترها!

ثبت خاطرات بچه‌ها را فراموش نکنید و هر از گاهی با فرزندتان دوباره عکس و فیلم‌ها را مرور کنید تا برایش یادآوری شود که چقدر عاشقش هستید. نیاز به تولد آنچنانی و فیلمبرداری و تم‌های لاکچری و چیزهایی از این دست نیست. یک تولد ساده هم می‌تواند فرزند شما را خوشحال کند.

کرونا، سرشلوغی یا بی‌پولی را بهانه جشن تولد نگرفتن نکنید، چون برای هیچ بچه‌ای قابل قبول نیست و آسیب روحی می‌بیند. خودتان یک کیک کوچک بپزید، جشن سه یا چهار نفره با خانواده هم با شادی می‌تواند یک جشن خاطره‌انگیز باشد، ولی حتماً جشن را بگیرید.

شناسه خبر 47741