شناسه خبر:48791
1400/9/2 10:24:13

سپهرغرب، گروه سلامت - طاهره ترابی ‌مهوش: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، گفت: با آغاز طرح ممانعت از ورود کارمندانی که واکسن نزده‌اند، مدیران امور اداری ادارات مسئولیت بررسی کارت واکسیناسیون کارمندان را بر عهده داشته و آخر هفته اطلاعات را جمع‌بندی کرده و به مراکز بهداشت گزارش می‌دهند.

تاکنون چندین پیک کرونایی داشته‌ایم که به باور بسیاری از کارشناسان هر پیک نسبت به قبلی سهمگین‌تر بوده است؛ ازاین‌رو با واکسینه کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری و حتی برداشتن گام‌به‌گام محدودیت‌ها را انتظار داشت.

البته نکته حائز اهمیت اینکه واکسیناسیون زمانی می‌تواند موفق واقع شود که ٧٠درصد افراد جامعه واکسینه شده باشند حال آنکه چندی پیش وزیر بهداشت دولت سیزدهم قول سرعت گرفتن واکسیناسیون و واکسینه کردن تمام گروه‌های هدف تا 22 بهمن‌ماه را داده است؛ وعده‌ای که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله‌های چندمیلیونی به نظر می‌رسد، زودتر از موعد مقرر محقق شود، درعین‌حال به گفته وزیر بهداشت با واکسینه کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری را انتظار داشت؛ هرچند که برخی از پروتکل‌های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا از آخرین وضعیت واکسیناسیون کووید 19 در استان همدان اطلاعاتی را کسب کنیم و گفت‌وگویی را با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد خزائی با بیان اینکه خوشبختانه هیچ مشکلی برای تأمین واکسن مورد نیاز برای گروهای هدف در استان وجود ندارد و طبق آخرین آمار تا پایان 29 آبان ماه دو میلیون و 191 هزار و 235 دز واکسن در استان همدان تزریق شده است، گفت: از این میزان 148 هزار و 569 دز در شهرستان بهار، 128 هزار و 985 دز، 52 هزار و 521 دز در شهرستان درگزین، 46 هزار و 501 دز در شهرستان فامنین، 152 هزار و 542 دز در شهرستان کبودراهنگ، 346 هزار و 268 دز در شهرستان ملایر و 215 هزار و 924 دز در شهرستان تویسرکان،874 هزار و 661 دز در شهرستان همدان و 131 هزار و 525 دز در شهرستان اسدآباد تزریق شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای افراد کم‌توان و ناتوان، گروه‌های سیار آمادگی به درب منازل مراجعه می‌کنند تا این افراد از واکسیناسیون عمومی بازنمانند گفت: برای روستاهای با دسترسی کمتر نیز با همکاری بسیج به‌دنبال اجرای طرح خانه به خانه هستیم.

وی افزود: البته پیشتر پس از ثبت‌نام روستاییان، زمان حضور تیم پزشکی برای واکسیناسیون در روستا با هماهنگی بهورز به افراد اطلاع داده می‌شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: گروه‌های سیار پزشکی در قالب «ده‌گردشی» پس از حضور در روستا، در خانه بهداشت یا مساجد مستقر شده و اقدام به تزریق واکسن به گروه‌های هدف کرده و می‌کنند.

خزائی بیان کرد: تیم «ده‌گردشی» پس از اتمام واکسیناسیون در یک روستا به روستای مجاور مراجعه می‌کنند یعنی در یک روز احتمال واکسینه شدن اهالی چند روستا علیه کرونا وجود دارد.

وی، افزود: افراد ناتوان، سالمند و کم‌توان که قادر به مراجعه به مراکز نیستند می‌توانند با مراکز بهداشتی محل سکونت خود تماس گرفته و یا خویشاوندان آن‌ها حضوری به این مراکز مراجعه کرده و ثبت‌نام نمایند تا طبق نوبت‌دهی تزریق واکسن برای آن‌ها انجام پذیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه کلیه صنوف خدمات و رستوران‌ها و کارمندان ادارات برای ادامه فعالیت در واحدها تجاری و اداری خود مکلف به داشتن کارت واکسن حداقل دز نخست هستند اذعان کرد: در صورت نداشتن این کارت از فعالیت‌ها توسط بازرس‌های معاونت بهداشت ممانعت به عمل خواهد آمد.

خزائی با اشاره به اینکه دز سوم برای گروه تعریف شده (افراد بالای 60 سال) نیز با رعایت فاصله زمانی حداقل چهار ماه و حداکثر 6 ماه بعد از تزریق دز دوم از طریق مرکز واکسیناسیون انجام می‌پذیرد عنوان کرد: سعی ما بر این است که برای این افراد در موعد مقرر پیامک ارسال شود اما دراین‌بین ممکن است برای عده‌ای این پیامک ارسال نشود؛ بنابراین این افراد با و رصد تاریخ تزریق دز دوم درج شده در کارت واکسن بعد از گذشت حداقل دوماه تا 6 ماه نسبت به تزریق واکسن به مراکز اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه برای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس و ریشه‌کنی بیماری، افرادی که هنوز نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند هرچه سریع‌تر برای تزریق به پایگاه‌های موجود در سطح استان مراجعه کنند عنوان کرد: بازهم تأکید می‌کنم با آغاز طرح ممانعت از ورود کارمندانی که واکسن نزده‌اند، مدیران امور اداری ادارات مسئولیت بررسی کارت واکسیناسیون کارمندان را بر عهده داشته و آخر هفته اطلاعات را جمع‌بندی کرده و به مراکز بهداشت گزارش می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه کارت دیجیتالی واکسن در سامانه salamat.gov.ir موجود است، یادآور شد: در این سامانه دریافت کارت واکسن به‌راحتی امکان‌پذیر است و مدیران امور اداری باید این کارت‌ها را بررسی کنند چراکه ارائه کارت‌های واکسیناسیون قبلی که بعد از تزریق دریافت می‌کنند، کافی نیست.

خزائی با بیان این مطلب که امکان افزودن افرادی که واکسن نزده‌اند در سامانه بهداشت غیرممکن است، گفت: در فضای مجازی بحث عدم واکسیناسیون برخی افراد و داشتن کارت واکسن برای آن‌ها مطرح است این موضوع در گذشته که کارت‌ها به‌صورت دیجیتال نبوده وجود داشته اما با توجه به دیجیتالی شدن کارت‌های واکسیناسیون امکان تخلف و تقلب در آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه روند شیوع گسترش کرونا در استان کاهشی است و مردم باید همچنان پروتکل‌ها را رعایت کرده و نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، گفت: بیش از 50 درصد از مشمولان واکسن در استان دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

شناسه خبر 48791