شناسه خبر:52167
1400/11/19 10:11:19

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: روستای لتگاه مهاجران شهر لالجین با داشتن بیش از 200 کارگاه جوراب‌بافی علاوه بر ایران در بازارهای جهانی نیز سهم دارد.

افزایش بیکاری در کنار تخریب فزاینده منابع، از چالش‌های اقتصادی فرهنگی بسیاری از مناطق است و حال آنکه این معضلات در حیطه مناطق روستایی عمق و پیچیدگی بیشتری دارند. از این رو، گروهی از کارشناسان، صنعتی شدن روستا را به‌عنوان سنگ بنای راهبرد توسعه آینده این‌گونه مناطق عنوان کرده و معتقدند که صنعتی شدن و طرح‌ریزی مطلوب صنایع در مناطق روستایی به‌عنوان یک کاتالیزور در جهت ایجاد توسعه پایدار و به‌عنوان آخرین راه حل مشکل فقر مناطق روستایی و بیکاری و عاملی تسکین‌دهنده برای مناطق محروم روستایی محسوب می‌شود، بنابراین، برای دستیابی به توسعه روستایی با توجه به عدم توان بخش کشاورزی نسبت به تأمین اشتغال کامل و بهینه نیروی انسانی، محدودیت زمین، مرتع، مکانیزه شدن کشاورزی و کوچک بودن اراضی زراعی در سطح نواحی روستایی، توجه به صنایع کوچک و ترقی و رونق دادن آن در نواحی روستایی امری ضروری است.

بر این اساس، پرداختن به خوشه‌های صنعتی با توجه به وجود ظرفیت‌ها، یکی از اصلی‌ترین راهبردهایی است که طی یک دهه اخیر در استان همدان دنبال شده که یکی از این خوشه‌ها، جوراب‌بافی در روستای لتگاه است. بر این اساس بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌و‌گویی با میلاد اصغری؛ دهیار این روستا و محمدرضا بادامی؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

دهیار روستای لتگاه دهستان مهاجران شهر لالجین با بیان اینکه در این روستا بیش از دو هزار نفر ساکن هستند گفت: در حال حاضر بیش از 200 کارگاه جوراب‌بافی در این روستا فعالیت دارند.

میلاد اصغری با تأکید بر اینکه این کارگاه‌ها میراث آبا و اجدادی ماست و از اواسط دهه 50 در روستا دایر شده‌اند و فعالیت خود را طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های فراوان دنبال کرده‌اند به طوری که در یک برهه زمانی به دلایلی، فعالیت و میزان تولید کاهش یافت اما طی چند سال اخیر با جلوگیری از واردات، شاهد رونق گرفتن فعالیت این کارگاه‌ها هستیم ابراز کرد: بخش اعظمی از این کارگاه‌ها به‌صورت خانوادگی فعال بوده و در کار خانواده از نیروی کار مستقل نیز استفاده می‌کنند.

وی با تصریح بر اینکه محصولات تولیدشده علاوه بر توزیع در سراسر کشور از طریق برخی واسطه‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر شرایط تبدیل شدن این صنعت در روستا به خوشه صنعتی با توجه به فعال بودن کارگاه‌ها فراهم است.

وی تهیه مواد اولیه و خام، نبود یک خوشه صنعتی در کنار روستا، نبود کارخانه ریسندگی، استهلاک دستگاه‌های جوراب‌بافی، گرانی تعمیرات دستگاه‌های جوراب‌بافی برخی از کارگاه‌ها را ازجمله مشکلات کارگاه‌های روستای لتگاه برشمرد و یادآور شد: روستای لتگاه لالجین به‌عنوان قطب صنعت جوراب در کشور و قدیمی‌ترین مرکز جوراب‌بافی کشور به‌شمار می‌آید که با بیش از 50 سال قدمت موجب شده تا بیکاری از چهره خانواده‌های این روستا رخت ببندد؛ بدون شک حفظ این اشتغال پایدار نیازمند حمایت خواهد بود.

دهیار روستای لتگاه دهستان مهاجران شهر لالجین با بیان اینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل به تأمین نخ که بخشی از آن از داخل کشور و بخشی نیز محصول وارداتی از چین است بازمی‌گردد، تشریح کرد: متأسفانه انحصار واردات نخ، امروز به دست افرادی کمتر از تعداد انگشتان دست است که طی چند سال اخیر به بهانه بالا رفتن قیمت دلار هر طور که دلشان بخواهد این محصول را با هر قیمتی وارد بازار می‌کنند.

اصغری افزود: اهالی روستای لتگاه از مرحله تولید تا بازاریابی و فروش و حتی تهیه مواد اولیه را به‌تنهایی انجام می‌دهند و خانواده‌ها به‌صورت دسته‌جمعی کار می‌کنند.

وی در خصوص رایزنی برای تحقق خوشه صنعتی به‌صورت رسمی از طریق شرکت شهرک‌ها افزود: این عزیزان عنوان می‌کنند که زمینی در اختیار آن‌ها به‌صورت رایگان قرار بگیرد تا نسبت به ایجاد شهرک صنعتی و تفکیک اراضی و درنهایت فروش مجدد آن به واحدهای کارگاهی اقدام کنند حال آنکه این مهم بیشتر به درآمدزایی شباهت دارد تا حمایت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان نیز در واکنش به لزوم استقرار خوشه صنعتی در روستای لتگاه عنوان کرد: در مطالعه و برنامه‌ریزی که برای خوشه‌های صنعتی استان انجام شده تاکنون حدود 42 خوشه صنعتی شناخته شده است که از این تعداد، 16 خوشه که دارای ظرفیت اجرایی و عملیاتی بودند مورد مطالعه قرار گرفته و اولویت‌بندی شدند.

محمدرضا بادامی افزود: از اواخر سال گذشته سه خوشه چرم، فرش و خیاطان مورد توجه قرا‌ر گرفت و در هر یک از این خوشه‌ها جمعیت‌های شایان ذکری مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی با تأکید بر اینکه ماهیت ایجاد خوشه‌های صنعتی اراده راهبردهای نرم‌افزاری و حمایتی برای پایداری این صنایع در روستاها و مناطق مستعد است تشریح کرد: به محض اینکه طبق اولویت‌بندی نوبت به ساماندهی خوشه صنعتی لتگاه برسد این مهم در دستورکار شرکت شهرک‌ها قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه ما در این روستا به‌دنبال ایجاد شهرک صنعتی نیستم بنابراین اینکه ما به‌دنبال اخذ زمین برای اجرای چنین پروژه‌ای در سطح روستا باشیم درست نیست گفت: در صورت تمایل اهالی به تحقق این زیرساخت می‌بایست درخواست این مسئله طبق ضوابط به شرکت‌ها شهرک‌ها ارائه شود تا پیگیری این مسئله در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان تأکید کرد: در حال حاضر خدمات مشاوره‌ای و بازاریابی به فعالان این صنعت در روستا لتگاه تا فراهم شدن بستر ساماندهی کارگاه در قالب خوشه صنعتی ارائه می‌شود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد آنچه مسلم است تمرکز تعدادی از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در یک حوزه جغرافیایی، موجب ایجاد مزایایی برای واحدهای درون خوشه می‌شود، به‌عبارت‌دیگر، با تجمیع واحدهایی که در زمینه‌های مشابه یا مرتبطی فعالیت می‌کنند، این شرکت‌ها می‌توانند از مزایایی از قبیل صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تنوع، انتقال دانش و فناوری، افزایش رقابت‌پذیری و غیره برخوردار شوند؛ بنابراین تسریع در فرایند تبدیل شدن به خوشه صنعتی برای روستا لتگاه و در عین حال تبیین فرایند خوشه صنعتی شدن برای اهالی این روستا و خدماتی که خوشه صنعتی می‌توان به آن‌ها ارائه کند، یک ضرورت انکارناپذیر است که می‌بایست در دستور کار شرکت شهرک‌ها قرار گیرد زیرا هنوز خود اهالی شناخت درستی از فرصت خوشه صنعتی ندارند و همچنان به‌دنبال شکل‌گیری شهرک صنعتی هستند.

شناسه خبر 52167