شناسه خبر:53039
1400/12/12 09:48:10

سپهرغرب، گروه جوانی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با دهیاران و اعضای شورای تعدادی از روستاهای نهاوند مشخص شد زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی و اشتغال برای جوانان مهیا نیست.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : نام روستا و زندگی در آن با مشاغل سنتی مانند کشاورزی و دامداری گره خورده است، مشاغلی که از ساکنان این مناطق، مردمان سخت‌کوشی ساخته که در طول سال بیشتر یکنواختی در زندگی را تجربه کرده‌اند. این شیوه از زندگی موجب شده تا مفهوم توسعه در روستا با مدرن کردن کشاورزی و دامداری همراه باشد اما این به معنای توسعه همه‌جانبه نیست بلکه نوآوری در یک یا چند بخش محسوب می‌شود و بخش‌های دیگر همواره در حالت سنتی خود باقی خواهند ماند.

حال آنکه بنا به تعریف بانک جهانی؛ توسعه روستایی، راهبردی است که برای بهبود زندگی اقتصادی و اجتماعی روستاییان تدوین شده، در این شیوه از توسعه، هم مسائل اقتصادی و هم مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. دراین‌بین اگر ورزش و زیرساخت‌های مورد نیاز آن و نیز فعالیت‌های فرهنگی و بسترهای لازم برای این مهم از وجود کتابخانه تا ایجاد فضای فرهنگی به‌عنوان یک فعالیت اجتماعی و راهکاری برای گذراندن اوقات فراغت جوانان در روستا تعریف شود باید گفت توسعه این مقوله می‌تواند در بخش اجتماعی مورد تأکید بانک جهانی قرار گیرد زیرا در این شیوه از توسعه ورزش و فعالیت‌های اجتماعی به‌عنوان یک کنش اجتماعی، باید به گونه‌ای مورد توجه قرار گیرد که همه استعدادهای بالقوه موجود در روستا را بالفعل تبدیل کند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با تعدادی از دهیاران و شوراهای روستاهای شهرستان نهاوند در خصوص وجود چنین زیرساخت‌ها و نیز وضعیت معیشت و توانمندی جوانان این روستا گفت‌و‌گو کنیم که در ادامه می‌خوانید:

عضو شورای روستای فارسبان از توابع بخش خزل با بیان اینکه در حال حاضر شرایط جوانان در روستاها از جنبه‌های مختلف خوشایند نیست، گفت: این روزها حتی کار برای کارگران هم در روستاها وجود ندارد چه برسد به کار برای تحصیل‌کرده‌ها.

محمدصالح کمالوند با تأکید بر اینکه روند بیکاری در روستاها به‌ویژه روستای ما رو به افزایش است تصریح کرد: متأسفانه مشاغل سنتی همچون دامداری نیز با توجه به مشکلات پیش روی دامداران در حوزه تأمین خوراک دام این روزها رو به نابودی است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در نبود زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی در روستای فارسبان با جمعیت زیر دو هزار نفر شاهد بروز آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی بسیار در بین جوانان و درعین‌حال درگیر شدن 20 تا 30 درصد آن‌ها در دام اعتیاد هستیم تشریح کرد: مسئله این است که به معنای واقعی جوانان و حتی اهالی روستاها به حال خود رها شده‌اند.

  طی یک ماه چهار طلاق در روستای با جمعیت زیر دو هزار نفر

وی با اشاره اینکه امروز جوان روستایی تحصیل‌کرده به چوپانی مشغول است تشریح کرد: در چنین وضعیتی بروز آسیب‌هایی همچون طلاق در بین جوانان دیگر قبح خود را از دست داده به طوری‌که طی یک ماه گذشته چنان که بنده مطلع شدم بیش از چهار مورد طلاق را در این روستا شاهد بودیم.

  دانش‌آموزان رغبتی برای ادامه تحصیل ندارند

دهیار روستای لیلی یادگار با تأکید بر اینکه در حال حاضر دانش‌آموزان، با گسترش بیکاری در بین خانواده‌ها به‌ویژه قشر جوان تحصیل‌کرده دیگر رغبتی به درس خواندن ندارند اذعان کرد: در این روستا زیرساخت‌های ورزشی برای بهره‌مندی جوانان وجود ندارد علاوه بر این متأسفانه فضای فرهنگی خاصی نیز برای اهالی به‌ویژه جوانان ر دسترس نیست.

کمالوند با اشاره به توانمندی جوانان این روستا در بخش‌های مختلف تشریح کرد: برای بالفعل شدن این استعدادهای بالقوه باید نگاه مسئولان به جوانان و قشر زحمت‌کش ساکن در روستاها تغییر کند.

دهیار روستای لیلی یادگار نیز با تأکید بر اینکه اینکه امروز فضای اشتغال برای جوانان روستایی فراهم نیست گفت: 30 درصد جامعه روستایی مشغول به مشاغل سنتی همچون دامداری و کشاورزی هستند حال آنکه این مشاغل طی چند سال اخیر به دلیل خشک‌سالی، گرانی مواد اولیه و علوفه با مشکل و رکود مواجه شده‌اند.

  بلاتکلیفی 15 ساله زمین 12 هزار متری واگذار شده به اداره کل ورزش و جوانان

چهاردولی با تأکید بر اینکه 70 درصد از جوانان و اهالی نیز در شهر مشغول به کارگری و بنایی هستند که متأسفانه این روزها خبری از ساخت و ساز نیست و آن‌ها نیز به خیل بیکاران پیوستند اذعان کرد: متأسفانه برای این قشر بزرگ از جامعه روستایی فضای ورزشی وجود ندارد حال آنکه چیزی حدود 12 هزار متر زمین از 15 سال پیش در این روستا به نام اداره کل ورزش و جوانان زده شده اما طی این سال‌ها کاری از پیش نبرده است.

وی با اشاره به اینکه حتی بنده طی 9 سال گذشته که دهیار بودم علاوه بر برنامه‌نگاری بسیار، فرمانداران شهرستان را دو بار برای تعیین تکلیف این ورزشگاه به روستا آوردم اما هنوز خبری نشده است، عنوان کرد: اخیراً نیز با مدیر کل ورزش و جوانان مکاتبه کردم اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

  بن‌بست بانک‌ها در تسهیلات اشتغال‌زایی

وی با تأکید بر اینکه حدود 70 درصد از جمعیت هزار و 200 نفری روستای لیلی یادگار جوان هستند ابراز کرد: توانمندی جوانان این روستا در بخش‌های مختلف مثال‌زدنی است اما زیرساختی برای بخش‌های مختلف فراهم نشده به‌عنوان مثال در عرصه اشتغال‌زایی، برای دریافت تسهیلات 90 درصد افراد در روند دریافت بانک به بن‌بست می‌خورند در حالی که رقم این تسهیلات نیز در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز نیست.

  20 تا 30 درصد جوانان گرفتار مواد افیونی

دهیار روستای لیلی یادگار با بیان اینکه در روستا حتی کتابخانه‌ای هم وجود ندارد و بخشی از حسینیه را به کتابخانه تبدیل کرده‌ایم ابراز کرد: در نبود زیرساخت‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی بیش از 20 تا 30 درصد جوانان به مواد افیونی روی آورده‌اند.

دهیار روستاری اِزنهری نیز با تأیید سخنان دیگر دهیاران روستاهای شهرستان نهاوند گفت: متأسفانه هیچ‌گونه زیرساخت فرهنگی، ورزشی در این روستا وجود ندارد.

محسن دیناروند با تأکید بر اینکه در حال حاضر بر اساس آمار مرکز بهداشت، جمعیتی بالغ بر هزار و 172 نفر در ازنهری ساکن هستند تشریح کرد: چیزی حدود 30 تا 40 درصد این جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این روزها در نبود زیرساخت‌های ورزشی و تفریحی و نیز بیکاری در روستا فضای مجازی جایی برای بروز توانمندی بالقوه جوانان نگذاشته تصریح کرد: متأسفانه با رواج مواد مخدر صنعتی در حال حاضر تعدادی از جوانان روستا به گرفتار این مشکل شده‌اند.

   بخش اعظمی از اهالی کارگران فصلی‌اند

وی با بیان به اینکه شغل بخش اعظمی از اهالی روستا کارگری فصلی است اذعان کرد: متأسفانه بخش کوچکی از اهالی که به مسائل کوچک سنتی همچون دامداری و کشاورزی مشغول بودند نیز امروز با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

  چند سالی است که درخواست بازسازی حمام قدیمی برای تبدیل شدن به کتابخانه را داده‌ایم اما اداره کتابخانه‌های شهرستان به بهانه کمبود اعتبار ورود نمی‌کند.

دهیار روستاری اِزنهری با تأکید بر اینکه حتی کتابخانه نیز در این روستا وجود ندارد ابراز کرد: چندین سال است که پیگیر بازسازی حمام قدیمی روستا برای تبدیل آن به کتابخانه از سوی اداره کتابخانه‌های شهرستان هستیم اما به بهانه نداشتن اعتبار هنوز کاری از پیش نبردیم.

مع‌الوصف با تغییر الگوی زندگی طی سال‌های اخیر، افزایش جمعیت روستاها و تمرکز امکانات در شهرها و همچنین کاهش منابع آبی و خاکی برای هر فرد روستایی، مهاجرت از روستاها به دغدغه جدی تبدیل‌شده است.

از طرفی مطابق اعلام مسئولان استان، صدها روستا در دهه‌های اخیر خالی از سکنه شده و بیشترین مهاجرت‌ها از شهرستان‌های همدان گزارش می‌شود، تا جایی که این موضوع موجب تغییر الگوهای سنی در روستاها شده است به نحوی که در برخی از روستا دیگر خبری از جوانان نیست؛ بر این اساس ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی و در عین حال ایده‌پردازی برای اشتغال جوانان روستایی باید در اولویت کاری مسئولان باشد نه اینکه بعد از واگذاری 15 ساله زمینی برای ایجاد یک مجموعه ورزشی در روستای لیلی‌یادگار همچنان خبری از آغاز عملیات اجرایی در این پروژه نباشیم و یا در روستای دیگر همچون ازنهری در حالی که ساختمان حمام قدیمی برای ایجاد کتابخانه تنها نیازمند بازسازی است، جوانان این روستا به بهانه نبود اعتبار از داشتن کتابخانه محروم باشند. بنابراین انتظار می‌رود به جای شعار دادن، برای روستا و جوانان آن به معنای واقعی فکری کرد زیرا گرفتار 20 تا 30 درصدی جامعه روستایی به اعتیاد نه‌تنها در روستاهای نهاوند بلکه در هیچ کجای دنیا قابل قبول نیست و مسئولان باید نسبت به این مسئله حساس‌تر باشند.

شناسه خبر 53039