شناسه خبر:531
1397/6/24 19:06:29

سپهرغرب، گروه استان‌ها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری 9 هزار تن آفتابگردان آجیلی و روغنی در استان تولید شود.
خسرو شهبازی با اشاره به اینکه سالانه بالغ‌بر پنج هزار هکتار از اراضی استان به کشت آفتابگردان آجیلی اختصاص می‌یابد، اظهار کرد: عمده کشت آفتابگردان آجیلی استان در شهرستان‌های سنقر و کلیایی و صحنه است و پیش‌بینی می‌شود میزان هشت هزار و 500 تن از این آفتابگردان در استان تولید شود.
وی با بیان اینکه آفتابگردان آجیلی درآمد مناسب و اقتصادی برای کشاورزان دارد، عنوان کرد: همین موضوع سبب تمایل کشاورزان به کشت آفتابگردان آجیلی شده است.
شهبازی با اشاره به اینکه از سال 95 کشت آفتابگردان روغنی نیز در استان شروع شده است، گفت: در همین سال با تأکید بر امکان برداشت مکانیزه نوع روغنی و شرایط مساعد شهرستان اسلام‌آباد غرب، برای نخستین بار آفتابگردان روغنی از ارقام هیبرید وارداتی اسکار و فانتزیا در سطح 48 هکتار کشت شد.
وی افزود: طی سال گذشته سطح آفتابگردان روغنی به 83 هکتار در کشت دوم افزایش یافت و در سال زراعی 96 -97 امکان کشت زودهنگام این محصول با تدارک 560 کیلوگرم بذر هیبرید رقم اسکار یارانه‌دار در اسفندماه 96 مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بذور مورد نیاز کشت از رقم هیبرید هایسان به مقدار یک هزار و 900 کیلوگرم تدارک دیده شد.
شهبازی با اشاره به اینکه آفتابگردان روغنی در اراضی دشت شیان (در سطح 300 هکتار از این اراضی) کشت شده است، بیان کرد: مزارع از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده که در راستای توسعه این کشت تمامی سطح ابلاغی آفتابگردان روغنی استان به میزان 300 هکتار محقق شد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود از سطح فوق‌الذکر حدود 600 تن آفتابگردان روغنی تولید شود و در این راستا مکاتبات جهت تأمین دستگاه هد برداشت الگویی با مجری دانه‌های روغنی انجام شده است.

 

شناسه خبر 531