شناسه خبر:53725
1401/1/15 09:26:08

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست فرمانداری نهاوند از افزایش صددرصدی سطح زیر کشت گلخانه در نهاوند طی چهار ماه خبر داد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : نهاوند با دو هزار و 800 هکتار سطح زیر کشت باغات سیب، سالانه 80 هزار تُن محصول برداشت می‌کند و درحالی رتبه‌دار تولید این میوه در کشور است که در ابتدایی‌ترین نیاز که همان توسعه ظرفیت سردخانه‌ای بوده، لنگ می‌زند.

همدان به‌لحاظ ظرفیت‌های بخش کشاورزی استانی نامدار در کشور و به‌ویژه غرب ایران بوده و سرآمدی آن در تولید برخی محصولات کشاورزی قابل توجه است.

نگاهی به وضعیت کنونی کشاورزی همدان بیانگر آن است که استان همدان با 1/2 وسعت و 2/3 درصد جمعیت کشور 4/2 درصد تولیدات بخش کشاورزی را با تولید 4/9 میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده است.

استان همدان با 792 هزار تُن تولیدات باغی و تنوع محصولات، دارای رتبه‌های برتر کشوری و منطقه‌ای است؛ به‌نحوی که اگر به تولیدات کشاورزی شهرستان‌های استان همدان دقت کنیم، هرکدام در یک بخش سرآمد هستند.

آنچه در این میان قابل ذکر است اینکه استان همدان با 792 هزار تُن تولیدات باغی وتنوع محصولات، دارای رتبه‌های برتر کشوری و منطقه‌ای است؛ به‌نحوی که اگر به تولیدات کشاورزی شهرستان‌های استان همدان دقت کنیم، هرکدام در یک بخش سرآمد هستند.

از 9 شهرستان دیگر استان همدان که بگذریم، نهاوند به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مطرح در تولید محصولات کشاورزی با دارا بودن شرایط آب‌وهوایی مناسب و همچنین خاک حاصلخیز، بستر تولید شماری از محصولات استراتژیک کشاورزی همچون کلزا و گشنیز بوده، ضمن اینکه در تولید محصول سیب پاییزی نیز در کشور رتبه‌دار است.

در شهرستان نهاوند نزدیک به هفت هزار و 250 باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند و طبق آمار سطح زیر کشت درخت سیب در شهرستان نهاوند بیش از دو هزار و 670 هکتار از انواع ارقام تابستانه و پاییزه است.

اما با این‌ وجود درحالی هرساله 70 هزار تُن سیب از دو هزار و 670 هکتار باغات نهاوند برداشت می‌شود که هنوز هم که هنوز است، مشکلات باغ‌داران نهاوندی حل نشده و وضعیت به نحوی بوده که هرگاه فصل برداشت سیب پاییزی فرا می‌رسد، مشکلات بیان می‌شود و درحالی امید به رفع آن‌ها می‌رود که سال بعد باز همچنان مشکلات را پابرجا می‌بینیم.

سرپرست فرمانداری نهاوند با تأکید بر اینکه شهرستان نزدیک به هفت هزار و 300 باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی دارد، گفت: درمجموع بیش از 13 هزار و 500 هکتار از باغ‌های نهاوند به انواع درختان میوه اختصاص دارد و سالانه بیش از 140 هزار تُن انواع میوه از آن‌ها برداشت می‌شود.

جعفر سلگی با تأکید بر اینکه سطح زیر کشت درخت سیب در شهرستان حدود سه هزار هکتار است که انواع سیب درختی تابستانه و پاییزه را تولید می‌کنند و برای نگهداری نیازمند سردخانه هستند، ابراز کرد: علاوه‌بر این نهاوند در تولید بسیاری از میوه‌های درختی ازجمله انواع سیب، هلو، زردآلو، گلابی و غیره دارای رتبه اول تولید استان است و باغداران برای نگهداری میوه‌های خود نیازمند سردخانه و صنایع تبدیلی جانبی هستند.

سرپرست فرمانداری نهاوند خاطرنشان کرد: در همین راستا برای احداث سردخانه در شهرستان با سه‌ هزار تُن ظرفیت اعتبار لازم گرفته شده که البته هنوز تخصیص پیدا نکرده، اما درحال طی مراحل اداری است.

سلگی با اشاره به اینکه نهاوند قطب تولید گشنیز در کشور است، یادآوری کرد: با توجه به اینکه شهرستان نهاوند قطب تولید گشنیز در کشور است، خوشبختانه در این مسیر ورود جدی داشته و دو واحد در این عرصه پای کار آمده‌اند.

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه سالانه چیزی حدود چهار هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گشنیز می‌رود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این بخش نیز در عرصه ایجاد صنایع تبدیلی ورود کرده‌ایم، به‌نحوی که درحال حاضر شرکت کاسپین کوهدشت در بحث فرآوری این محصول فعال شده و چند متقاضی دیگر هم درحال پیگیری برای نیل به این هدف هستند.

وی افزود: درحال حاضر در این شهرستان حدود 29 هکتار گلخانه وجود دارد که طبق برنامه‌ریزی مقررشده باید تا پایان سال افزایش صددرصدی سطح زیر کشت در این عرصه را در پیش بگیریم و تا 42 هکتار برسانیم.

سلگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه کشاورزان نهاوندی علاقه وافری به احداث و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای داشته و اکنون بیش از 900 بهره‌بردار در حوزه گلخانه‌ها در نهاوند فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه از هر متر مربع گلخانه سالانه 35 کیلوگرم محصولات صیفی و گلخانه‌ای تولید می‌شود، اضافه کرد: کشت گلخانه‌ای در مقایسه با کشت در فضای باز باعث کاهش 90 درصدی مصرف آب می‌شود.

سرپرست فرمانداری نهاوند تأکید کرد: زیرساخت‌های لازم جهت احداث گلخانه در نهاوند مهیا شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی از نحوه دریافت تسهیلات در این زمینه آگاه شوند.

سرپرست فرمانداری نهاوند با تأکید بر اینکه حرکت به سمت کشت‌های گلخانه‌ای نیز از دیگر رویکردهایی است که در مسیر توسعه کشاورزی شهرستان پیگیری شده، ابراز کرد: در این راستا کارهای خوبی از گذشته در دست پیگیری است، به‌نحوی که شهرک گلخانه‌ای علمدار (ارغوان) 15 و دو دهم هکتار را شامل می‌شود که در آن 18 واحد گلخانه راه‌اندازی شده است.

سلگی افزود: خوشبختانه ایجاد زیرساخت این شهرک گلخانه‌ای از طریق جهاد کشاورزی و نیز فرمانداری پیگیری و تا حد بسیار بالایی محقق شده است.

وی با بیان اینکه در بخش دامپروری و آبزی‌پروری نیز نهاوند از ظرفیت بالایی برخوردار است به‌نحوی که این شهرستان در این دو حوزه نیز قطب محسوب می‌شود، اذعان کرد: نهاوند به‌عنوان قطب پرورش ماهی غیر ساحلی در کشور مطرح شده و خواهرخواندگی استان‌های ساحلی را در بحث شیلات یدک می‌کشد.

سلگی با بیان اینکه باید اعتباری ویژه برای شیلات استان دریافت کنیم، گفت: نیاز کشور در زمینه تأمین بچه‌ماهی و تخم چشم‌زده از خارج کشور وارد می‌شود که با راه‌اندازی مجدد شرکت قزل دانش 40 درصد نیاز کشور پاسخ داده می‌شود.

سرپرست فرمانداری نهاوند افزود: تا پیش از شیوع بیماری مهلک VHS در شهرستان نهاوند بیش از 72 سایت، مزرعه و استخر پرورش ماهی وجود داشت که سالیانه بیش از 85 میلیون قطعه تخم و بچه‌ماهی چشم‌زده و سه هزار و 200 تُن گوشت سفید ماهی تولید می‌کردند.

سلگی گفت: شیلات نهاوند در برابر بیماری و سیلاب به‌شدت آسیب خورد و زیان‌های میلیاردی دید و کمک‌هایی که در دولت قبل انجام شد، ناکافی بود.

سرپرست فرمانداری نهاوند با بیان اینکه در شهرستان نهاوند سالانه بین 12 تا 14 هزار تُن علوفه برداشت و به دیگر استان‌ها همچون اصفهان و قزوین منتقل می‌شود، ابراز کرد: این درحالی است که اگر این علوفه به دست گاوداری‌های شهرستان برسد، احیاکننده بسیاری از صنایع راکد لبنی در شهرستان خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر دو طرح بزرگ گاوداری 6 هزار رأسی شرکت شستا و یک گاوداری دو هزار رأسی مربوط به ستاد اجرایی فرمان 100 امام در شهرستان نهاوند در دست اجرا است، افزود: بهره‌برداری از این دو واحد ظرفیت بالایی در حوزه اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.

مع‌الوصف؛ شهرستان نهاوند زیرساخت‌های لازم را برای توسعه کشاورزی دارد و با توجه به توسعه نیافتن صنعت در نهاوند، روی آوردن به این بخش برای توسعه اجتناب‌ناپذیر شده است.

آب‌وهوای مناسب، زمین‌های حاصل‌خیز، دامداری‌های متنوع و سایت‌های پرورش ماهی بهره‌برداران پُرتلاش، چشم‌انداز‌های امیدبخشی را در زمینه تولیدات کشاورزی، صنایع جانبی و توسعه منابع انسانی برای افزایش تولید و گسترش صنایع تبدیلی و همچنین تسهیل و تسریع در توزیع محصولات و فرآورده‌های کشاورزی نشان می‌دهد که به‌درستی از سوی سرپرست فرمانداری نهاوند مورد توجه قرار گرفته است.

شناسه خبر 53725