شناسه خبر:53781
1401/1/16 09:48:26

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مجری و طراح ابزار مخصوص فنر جمع‌کن سوپاپ بدون نیاز به باز کردن سرسیلندر، با اشاره به اینکه متأسفانه بنا به وجود برخی مشکلات به‌ویژه مباحث مالی موجود در عرصه تولید محصول با شکست مواجه شدیم، گفت: در حال حاضر شرکت ما با توجه به اساسنامه و موضوعی که داشت در قالب دفتر پیشخوان دولت به کار خود را ادامه می‌دهد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : موتور خودرو، قلب تپنده و منبع نیروی محرک آن‌ است که از به‌هم پیوستن قطعات متعددی تشکیل شده و با همکاری آن‌ها موفق به تولید نیروی لازم برای به حرکت در آوردن چرخ‌ها می‌شود. هر یک از قطعات موتور، اهمیت خاص خود را دارند. چراکه عملکرد ناصحیح هریک می‌تواند منجر به کاهش بازده موتور شود و یا آن‌ها را با مشکلی جدی مواجه کند. گاهی نقص یک قطعه از موتور ممکن است ایجاد آسیب و استهلاک در برخی قطعات دیگر کند و گاهی حتی موتور به دلیل ایجاد مشکل در یک قطعه به طور کامل از کار افتاده و حتی روشن نیز نمی‌شود.

سوپاپ یکی از این قطعات موتور است که احتمالاً نامش را زیاد شنیده‌اید حال آنکه همزمان با پیشرفت علم و تکنولوژی‌های نوین در عرصه خودروسازی و تغییر الگوی تعمیرات و نگهداری خودروها از شکل سنتی به شکل مدرن، شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته فناور خود را موظف دانستند تا با تکیه بر تجارت پیشین و بهره جستن از ساختارهای جدید نرم‌افزاری و سخت‌افزاری یار و یاور این بخش باشند. در این خصوص هسته فناور مستقر در مرکز رشد ملایر با مدیریت محمدحسین نصیری مجری طرح ابزار مخصوص فنر جمع‌کن سوپاپ بدون نیاز به باز کردن سرسیلندر، در زمینه فعالیت‌ مکانیک و طراحی صنعتی در این وادی طی سال گذشته ورود کرده و موفق به اختراع این دستگاه شده است.

بر این اساس برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با مجری این طرح ترتیب داده و شرایط فعلی تولید این محصول را جویا شویم که در ادامه می‌خوانید:

محمدحسین نصیری با اشاره به اینکه متأسفانه بنا به وجود برخی مشکلات به‌ویژه مباحث مالی موجود، در عرصه تولید محصول با شکست مواجه شدیم، گفت: در حال حاضر شرکت ما با توجه به اساسنامه و موضوعی که داشت در قالب دفتر پیشخوان دولت کار خود را ادامه می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر کار تولید شرکت متوقف شده است ابراز کرد: در واقع در بحث الزامات تولید با مشکل مواجه شدیم زیرا تولید و شبیه‌سازی محصول سرمایه زیادی را طلب می‌کرد و امکان تأمین آن برای ما فراهم نبود.

وی با اشاره به اینکه میزان حمایت مالی پارک علم و فناوری نیز بنا به توان این نهاد آنقدر نبود که بتواند هزینه‌ها را تأمین کند ابراز کرد: در واقع سقف وام‌های اعطایی از سوی ارگان به هسته‌های فناور چیزی حدود 6 میلیون تومان بود حال آنکه با این مبلغ امکان کارهای مقدماتی نیز فراهم نمی‌شد.

این مخترع با تأکید بر اینکه حتی در پیگیری‌ها اشاره شد که در صورت داشتن طرح توجیهی و ثبت شرکت در نهایت امکان پرداخت تسهیلات تا 100میلیون تومان فراهم شده این در حالی است که قیمت قطعات خیلی بیشتر از این مبالغ بود، ابراز کرد: در حقیقت در عدم حمایت ما نیز بی‌خیال ادامه کار شدیم.

نصیری در تشریح چگونگی استفاده از محصول عنوان‌شده گفت: این دستگاه یک ابزار مخصوص است که بیشتر در کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها به کار می‌رفت و می‌توانست به لحاظ زمانی و زحمت هزینه و انرژی کمتری را صرف کند.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر این کار به‌صورت دستی و با زحمت فراوان انجام می‌شود حال آنکه ما با این اختراع این مهم را به‌صورت برقی انجام می‌دهیم اظهار کرد: درواقع این دستگاه حجم کار را به یک دهم چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ صرف انرژی می‌رساند.

مجری و طراح ابزار مخصوص فنرجمع کن سوپاپ بدون نیاز به باز کردن سرسیلندر با اشاره به اینکه اگر در حال حاضر شرایط مالی ادامه کار فراهم شود امکان تولید انبوه محصول و فعالیت دوباره شرکت فراهم است، ابراز کرد: اخیراً نیز اختراع جدید را در عرصه سورت‌بندی کشمش به ثبت رساندیم.

نصیری با اشاره به اینکه این دستگاه هوشمند را می‌توان در کارخانه‌های کشمش پاک‌کنی نصب و نسبت به دم‌گیری کشمش به‌صورت هوشمند اقدام کرد، گفت: خوشبختانه نمونه آزمایشگاهی این دستگاه ساخته شده اما بنا به شرایط مالی امکان تولید نمونه تجاری باز هم برای ما فراهم نیست.

وی با تأکید بر اینکه این دستگاه هوشمند بر روی دستگاه‌های دم‌گیری کشمش نصب و بر اساس تشخیص نوع کشمش نسبت به چگونگی دم‌گیری و در عین حال برخی عملیات‌های دیگر در عرصه سورت‌بندی اقدام می‌کند.

این جوان ملایری با تأکید بر اینکه این دستگاه به‌صورت اتوماتیک رطوبت کشمش را اندازه‌گیری کرده و نوع آن را تشخیص می‌دهد ابراز کرد: در حال حاضر در سراسر شهرهای تولیدکننده، این محصول به‌صورت دستی و سنتی انجام می‌شود.

نصیری در پاخ به این سؤال که به‌دنبال تجاری‌سازی اختراعات خود نیستید؟ اظهارکرد: شرایط حمایتی ما را از پیگیری این فعالیت تجاری دلسرد کرده و دیگر پیگیر این موضوع نیستیم زیرا در انتهای کار با شکست مواجه خواهد شد.

وی عنوان کرد: هیچ یک از دستگاه‌های عنوان‌شده نمونه خارجی ندارند و برای نخستین‌بار توسط این هسته فناور ساخته شده است.

مع‌الوصف با توجه آنچه گفته شد هسته فناور عنوان شده علی‌رغم ظرفیت بکر تولید محصول خود بر پایه دانش در نبود حمایت به یک بنگاه خدمات‌رسان در قالب دفتر پیشخوان بدل شده حال آنکه طی سال‌های اخیر همواره دولت و دستگاه مربوطه دم از حمایت از تولید داخلی و درعین حال فعالیت‌های دانش‌بنیانی زده‌اند اما گویی در بخش‌هایی این صحبت‌ها در حد شعار باقی مانده است. بنابراین انتظار می‌رود در سال جدید با بودجه در نظرگرفته شده در این بخش و نیز تأکید مقام معظم رهبری در قالب شعار سال بر حمایت از تولید دانش‌بنیان شاهد حمایت درست و واقعی از فعالیت‌های این‌گونه مراکز باشیم تا شاهد بی‌مهری و در نتیجه مهاجرت نخبگان از شهرها و استان‌های این‌چنینی نباشیم.

شناسه خبر 53781