شناسه خبر:54118
1401/1/23 09:56:58

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: مسئولان همدان تامین منافع مردم و ساماندهی میدان تره‌بار را به بازی‌های کاغذی ادارات سپرده‌اند.

سال‌هاست (از سال 92) که به دلیل نیاز استان، احداث میدان بار جدید از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود و حتی از 22 اردیبهشت‌ماه سال 95 این مهم از طریق قرارداد مشارکتی از سوی شهرداری با سرمایه‌گذار به‌صورت کنسرسیوم پیگیری شده که شواهد بیانگر عدم توفیق این سرمایه گذاری و در پیشرفت پروژه بود؛ بنابراین ازآنجایی‌که این مهم در فضای اقتصادی و اجتماعی جزء اولویت‌های شهری محسوب می‎شود بارها روند پیشرفت این طرح از سوی روزنامه سپهرغرب از جوانب مختلف و از طریق مدیران مرتبط پیگیری شده است

چراکه پرداختن به موضوعات این‌چنینی تا رسیدن به نتیجه مطلوب درواقع خواسته مردم و جزء وظایف ذاتی رسانه است حال آنکه طی هشت سال گذشته عای رغم وعده وعیدها این پروژه تاثیر گذار راه به جایی نبرده است به گونه‌ای که درپی ناکارآمدی کنسرسیوم سرمایه گذاری و پیشرفت چند درصد پروژه پس از 5 سال ابتدای سال جاری بود که شاهد خلع ید سرمایه‌ گذار بودیم.

جالب‌تر اینکه طی بهمن ماه سال 99 محمدعلی محمدی فرماندار همدان نیز در بازدید از میدان بار نسبت به ساماندهی وضعیت فعلی تا به سرانجام رسیدن میدان‌بار تاکید کرد و گفت: لازم است وضعیت میدان میوه و تره بار فعلی هر چه سریع تر ساماندهی شود.و بی‌نظمی، مشکلات ترافیکی، سرقت و نقص ایمنی را از جمله مشکلات این بازار برشمرد

بر اساس این خبر طرح ساماندهی میدان میوه و تره بار توسط شهرداری همدان تهیه و در کارگروه کارشناسی ترافیک تأیید شده است که پس از تأیید در شورای همتای استان باید در زمان کوتاهی اجرایی شود. و فرماندار در این بازدید از هیئت امنا و غرفه‌داران میدان میوه و تره بارمی‌خواهد برای ساماندهی با شهرداری همکاری کنند

اما گویی هنوز اغلب مشکلات پیشروی میدان‌بار فعلی همچنان پابرجاست براین اساس برآن شدیم تا گفتگویی را با حسین قاسملو رئیس اتحادیه بارفروشان و نیز وفا رئیس هیئت امنای میدان‌بار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس اتحادیه میدان‌بار همدان با تاکید براینکه هیچ یک از مشکلات پیش‌روی میدان‌باری‌های همدان مرتفع نشده است تشریح کرد: متاسفانه چندین بار در جلسات مختلف و نیز بازدید‌هایی که از مجموعه، صورت پذیرفته مشکلات را بیان کردیم اما چشم گفتن‌ها در جلسات را شاهد هستیم.

  آقای عاشورلو برای اجرای دستور دادستان و فرماندار امروز و فردا می‌کند

حسین قاسملو با تاکید براینکه تنگنای ترافیکی موجود در میدان تره بار جدید عرصه را بر فعالان این مجتمع تنگ کرده و اگر فکری به حال این مجموعه نشود در سال جدید با توجه به حجم بالای بار و تردد، این میدان بار دیگر امکان ارائه خدمت نخواهد داشت گفت: قرار بود محلی در پشت میدان‌بار برای به عنوان پارکینگ به ما اختصاص پیدا کند اما آقای عاشورلو رئیس سازمان مشاغل شهرداری علیرغم گذشت یک سال از وعده فرماندار و دادستان در این خصوص هنوز امروز و فردا می‌کند.

وی با اشاره به سابقه 50 ساله این میدان بار و درعین حال سابقه 30 ساله خود در حوزه بارفروشی و غرفه‌داری اظهارکرد: طی جلسه اخیری که با اعضای اتحادیه و هیئنت امنا داشتیم دیگر قراراست در جلسات شرکت نکنیم زیرا عایدی خاصی از آن برای ما حاصل نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه هنوز مشکل آب شرب حل نشده و با دبه از منزل آب می‌آوریم گفت: برای تامین آب مصارف بهداشتی نیز چاهی حفر کرده‌ایم.

  زباله‌های میدان‌تره‌بار را شهرداری هفته‌ای یک بار تخلیه می‌شود

وی با تاکید براینکه همچنان زباله دپوشده هفته‌ای یک بار ازسوی عوامل شهرداری جمع‌آوری می‌شود و این موضوع منجر به آلودگی بصری، محیط و نیز آلودگی هوای این منطقه شده و بوی آن در محل پخش می‌شود تشریح کرد: این درحالی است که عوامل متولی در شهرداری از مسئول خدمات شهری گرفته تا دیگر دوستان مسئول در جلسات و بازدیدها وعده پاکسازی روزانه را می‌دهند.

وی با تاکید براینکه چرا ساخت میدان‌بار جدید را به غرفه‌داران میدان بار به عنوان ذی نفعان این مجموعه با قرارداد رسمی و مشخص کردن بازده زمانی واگذار نمی‌کنند،گفت: این مهم از آنجا اهمیت دارد که ما سال‌ها است با مشکلات و نیاز این مجموعه از نزدیک آشنا هستیم.

قاسملو با اشاره به اینکه درحال حاضر آنچه از میدان‌بار همدان در ذهن هر بیننده به یادگار می‌ماند انباشت زباله در بیرون و پایین‌تر از میدان‌بار است که روزانه دهه‌ها معتاد را به گِرد خود جمع می‌کند، اذعان کرد: این افراد از بین دورریز میوه‌ها بخشی را جدا کرده و بار دیگر به مردم می‌فروشند.

وی با تأکید بر لزوم احدث میدان تره‌بار جدید و از سرگیری عملیات عمرانی این پروژه، گفت: مسئله این است که در قرارداد قبلی که با سرمایه‌گذار غیر بومی از سوی شهرداری بسته شده بود، وی سود 300 درصدی از حجره‌داران میدان‌بار برای در اختیار قرار دادن غرفه جدید درخواست می‌کرد؛ بااین‌حال بنا به نیاز، همکاری لازم با وی انجام پذیرفت. اما گویی با شهرداری به مشکل برخورد کرد و درحال حاضر نیز ادامه کار متوقف شده و پرونده در محاکم قضائی پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: درحال حاضر این توانایی در حجره‌داران میدان‌بار همدان وجود دارد که خود عهده‌دار ساخت غرفه با در اختیار داشتن زمین و نقشه باشند؛ به‌طوری‌که در بازه زمانی مشخص با سرمایه‌گذاری در این بخش فاز نخست ساخت غرفه را در ابعاد مشخص‌شده از سوی شهرداری به سرانجام برسانند.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر بیش از 100 غرفه در میدان تره‌بار همدان فعل هستند که درهر کدام چندین نفر ارتزاق می‌کنند تصریح کرد: درواقع شرایط و تنگنای موجود در میدان‌بار را می‌توان اینگونه ترسیم کرد که انگار یک پارچ آب را بخواهید دریک لیوان بگنجانید.

وی تاکید کرد: درحال حاضر کلیه خدمات ارائه شده به غرفه‌داران توسط عوارض و خودیاری پرداختی و با هماهنگی هیئت امنا تامین می‌شود و شهرداری برای ما کاری انجام نمی‌دهد.

رئیس هیئت امنای میدان تره‌بار همدان نیز با تایید گفته‌ها رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: متاسفانه هر آنچه به عنوان وعده داده شده بود روی کاغذ ماند.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه از سال 95 شهرداری همدان قراردادی با کنسرسیوم سرمایه‌گذار برای احداث میدان تره‌بار جدید بست اما متأسفانه تا به امروز کاری از پیش نبرده و به نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته که درحال حاضر کار بین شهرداری و کنسرسیوم به مراجع قضائی برای تعیین تکلیف کشیده شده است، گفت: البته شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیراً سرمایه‌گذار بومی برای ادامه کار احداث میدان تره‌بار جدید پای کار آمده است.

سیدعباس وفا با بیان اینکه کسبه میدان تره‌بار فعلی با سرمایه‌گذار پیشین بر سر قیمت غرفه‌ها و نیز نوع نقشه پیش‌بینی‌شده برای غرفه‌ها با مشکل برخورده بودند، اذعان کرد: مسئله نخست این بود که قیمت غرفه‌های جدید بسیار بالاتر از قیمت واقعی و کارشناسی بود، حال آنکه این قیمت به صورت اقساطی در اختیار ما قرار گرفت و درنهایت از سوی کسبه مورد اعتراض واقع شد و همین اعتراضات منجر به گرفتن نظر کارشناسی شد و در آخر کارشناسان نیز قیمت پیشنهادی در دفترچه‌ها را بالا اعلام کردند.

وفا در ادامه با اشاره به مشکلات و نابه‌سامانی‌های میدان تره‌بار فعلی، گفت بهمن ماه سال 99 بود که فرماندار و دادستان پیگیر مسئله شدند و در پی آن با حضور شرکت‌های خدمات‌رسان و شهرداری جلسه‌ای برای سامان‌دهی و بهبود وضعیت میدان تره‌بار فعلی با توجه به زمان‌بر بودن احداث این میدان جدید برگزار کرد افزود:در این جلسه مشکلات از سوی کسبه مطرح و برخی تصمیمات گرفته شد، به‌عنوان مثال شرکت آب و فاضلاب متعهد شد لوله اصلی انتقال آب به میدان تره‌بار را مستقر کرده و درعین‌حال کسبه نیز متعهد شدند نسبت به خرید انشعاب اقدام کنند؛ متأسفانه بیش از 40 سال از عمر میدان تره‌بار می‌گذرد، اما تاکنون این مرکز مهم اقتصادی از انشعاب آب آشامیدنی محروم است.

وی در واکنش به این سؤال که چرا پیش‌تر به دنبال حل این معضل نبودید؟ گفت: بیش از 20 سال است که پیگیر مسئله هستیم، اما متأسفانه ادارات و شرکت‌های مرتبط همکاری لازم را نداشتند.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با بیان آنکه طی این سال‌ها آب آشامیدنی مورد نیاز خریداری و یا درصورت ضرورت از طریق چاه آب غیر شرب تأمین می‌شد و حتی برخی از دوستان با دبه آب مورد نیاز را از منازل خود تامین می‌کردند اذعان کرد: درواقع طی سال‌ها این ظرفیت مهم اقتصادی و این گردش مالی شهر و استان از دید مسئولان مغفول مانده است.

وفا با تأکید بر اینکه رویکرد فرماندار جدید نسبت به حل مشکلات ما را به حل معضلات و سامان‌دهی میدان امیدوار کرداما گوییی این وعده‌ها نیز روی کاعذ خواهد ماند گفت: سال‌ها است که شهرداری به بهانه اینکه فضا متعلق به بخش خصوصی است در مسائل مرتبط همچون تنظیف، ترافیک و غیره ورود نمی‌کند؛ اما در این جلسه مصوب شد شهرداری هم در حوزه تنظیف همکاری لازم را داشته باشد با این حال هنوز هفته‌ای یک و یا در شرایط خاص دو بار در هفته اقدام به انتقال زباله از محل دپوی آن می‌کند حال آنکه تنظیف مجموعه به صورت روزانه مصوب شده بود.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی نیز مکلف شد در حوزه ترافیک ورود جدی داشته باشد، اذعان کرد: درخصوص مشکل کمبود سرویس بهداشتی نیز مسئله این است که متولیان امر دراین‌باره نیز به بهانه‌ای که فضا متعلق به بخش خصوصی بوده، از مسئولیت شانه خالی می‌کنند و معتقدند این مهم نیز می‌بایست توسط کسبه انجام پذیرد؛ حال آنکه این بازار تنها متعلق به کسبه نیست و درواقع بارانداز تأمین میوه غرب کشور بوده و افراد از جای‌جای کشور دراین بازار تردد دارند.

این مقام مسئول با بیان آنکه درحال حاضر در این میدان هشت چشمه سرویس بهداشتی عمومی مستقر است که بنا به میزان تردد افراد یقیناً پاسخگویی نیاز نیست، گفت: اخیراً ضمن هماهنگی با شهردار منطقه چهار مجوز لازم گرفته شد تا در اراضی موجود نسبت به احداث چند چشمه سرویس بهداشتی اقدام کنیم؛ نکته این است که ما درحال حاضر امکان تأمین مالی هزینه را نداریم و می‌بایست از طریق جمع‌آوری از کسبه تأمین شود که زمان‌بر خواهد بود.

وفا با بیان اینکه البته در بیش از 70 درصد از 120 غرفه موجود در میدان سرویس بهداشتی اختصاصی وجود دارد، اذعان کرد: متأسفانه ساختار موجود میدان تره‌بار سنتی است و حتی تا 15 سال پیش تنها چهار سرویس بهداشتی در این میدان وجود داشت و با تدابیر اندیشیده‌شده با وجود محدودیت‌ها، این تعداد را به هشت چشمه رساندیم.

وی درخصوص نحوه جمع‌آوری فاضلاب سرویس بهداشتی‌های موجود در میدان تره‌بار نیز گفت: به نظر می‌رسد فاضلاب موجود به منهول موجود در نزدیکی میدان بار منتقل می‌شود.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با تأکید بر اینکه قرار گرفتن میدان تره‌بار در ورودی شهر توجه ویژه مسئولان به مسئله سامان‌دهی و حل مشکلات آن را مشخص می‌کند، تشریح کرد: انتظار می‌رود برای حفظ آبروی شهر هم که شده جهت تأمین حداقل خدمات دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم ر ا داشته باشند.

شهرها علاوه بر تاثیر بر حیات شهروندان و به عبارت بهتر نقش‌آفرینی درونی یک تاثیرگذاری بیرونی نیز نسبت به محیط پیرامونی نسبت به شهرهای دیگر و کشور و بالطبع در جهان دارند هرچقدر یک شهر به لحاظ درونی قوی‌تر بوده و مراکز مختلف اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی، سیاسی بزرگتر با دامنه فعالیت برون‌شهری را میزبانی کنند جایگاه راهبردی‌تری می‌تواند در منطقه‌ایفا داشته باشند یکی از این مراکز که می‌تواند شاهراه مواصلاتی و تبادل کالا را تنظیم نماید میادین میوه و تره‌بار با دایره تبادل منطقه‌ای است که می‌تواند شهر میزبان خود را به یک شهر استراتژیک تبدیل نماید میدان بار همدان نیز از این ویژگی برخوردار است و می‌توان آن را با کمی اغماض هاب توزیع میوه و تره‌بار منطقه غرب کشور دانست اما متاسفانه فعالان این بازار، مدیران شهرستان، مدیریت شهری همدان و حتی مدیریت استان نیز به این میدان که هر روز از انواع مایحتاج روزانه مردم پر و خالی می‌شود با این نگاه نمی‌نگرند که اگر نگاه دوستان طی این سال‌ها کمی عمیق‌تر بود امروز این میدان واقعا مرکز توزیع مایحتاج غرب کشور در اندازه واقعی آن بود و شهر همدان نیز ضمن بهره‌گیری از این اعتبار، به قدرت اقتصادی خود می‌افزود اما ظاهرا مدیران عزمی برای پایان دادن به معضلات میدان بار همدان ندارند چه رسد به اینکه بخواهند زیرساخت جدیدی فراهم آورند از رئیس سازمان مشاغل شهرداری همدان گرفته که راحت خواست دادستان و فرماندار را چند ماه به تعویق انداخته تا شرکت‌های خدمات رسان که ایجاد انشعاب را به وعده سرخرمن سپرده‌اند.

خوب است جناب فرماندار و دادستان بعد از گذشت یک سال به میدان تره‌بار همدان بازگردند و از مسئولانی که منافع عمومی مردم را به بازی کاغذها سپرده‌اند بپرسند چرا به وظائف خود عمل نمی‌کنند چرا زباله جایی مثل میدان تره‌بار به صورت هفتگی تخلیه می‌شود؟ چرا آب و ترافیک این مجموعه به سامان نشده است؟ این مسائل گره‌هایی نیستند که مدیران مربوطه نتوانند به راحتی بازکنند حال چرا نمی‌کنند الله اعلم!

شناسه خبر 54118