شناسه خبر:54901
1401/2/15 09:29:01
مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان؛

ساخت 103 واحد مسکونی در دستور بسیج سازندگی همدان

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه مسکن محرومین نیز همواره گروه‌های جهادی دغدغه‌مند بوده و در این عرصه فعالیت دارند، تشریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) منعقد کرده‌ایم و براساس آن ساخت 103 واحد ابلاغ پیش از عید ما بود که از این تعداد برای 84 مورد تا تحویل زمین و پیشرفت 25 درصد جلو رفته‌ایم.

توسعه اقتصادی و اجتماعی ناموزون، شکاف و میزان بهره‌مندی اقتصادی مرکز- پیرامون، عوارض ناگواری بر زندگی اجتماعی، امنیت اقتصادی، مناطق محروم و دورافتاده داشته و دارد.

بر همین اساس و در راستای کمک به رفع عقب‌ماندگی‌های این مناطق، ایده و طرح بسیج سازندگی به‌عنوان یکی از راهبردهای محرومیت‌زدایی در مناطق محروم از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است که از سه جنبه کمک به توزیع عادلانه امکانات در مناطق محروم و جلب مشارکت، هدایت نیروی جوانان و خدمات داوطلبانه عمومی و درنهایت تأثیر بر توسعه زیرساخت‌های امنیت پایدار، قابل بررسی و تحلیل است. حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده در عرصه‌های «اشتغال‌زایی و کارآفرینی، عمران و آبادانی، بهداشت و درمان، آموزش، کشاورزی و منابع طبیعی، محیط‌زیست و فرهنگی» در تسریع و تسهیل فرآیند توسعه پایدار و حمایت از طبقات محروم مؤثر واقع شده است که بسیج در این فرآیند با ارائه چهره کارآمد از نظام اسلامی در پاسخ به نیازهای اولیه مناطق محروم، مقابله با فقر و محرومیت، جلب مشارکت مردمی، بهبود رضایت اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی، تولید قدرت و امنیت نرم در سطح ملی، امنیت همه‌جانبه و فراگیر را به ارمغان آورده است. بنابراین می‌توان گفت توسعه دامنه فعالیت‌های بسیج سازندگی به‌عنوان یک راهبرد ملی می‌تواند ضمن تقویت زیرساخت‌های امنیت پایدار (در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانی، فیزیکی، ملی و محلی) امکان تحقق رسالت و مأموریت‌های حفاظت و حراست از انقلاب و پاسخگویی به خلأهای پیش روی نظام اسلامی را با مشارکت و همکاری آحاد مردم تسهیل کند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص فعالیت‌های بسیج سازندگی سپاه‌ انصارالحسین (ع) استان همدان گفت‌وگویی را با سرهنگ پاسدار علی قره‌باغی، مسئول این نهاد ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: یک‌هزار و 425 طرح عمرانی و زودبازده به ارزش بیش از 105 میلیارد تومان توسط گروه‌های جهادی زیرمجموعه بسیج سازندگی طی دو سال گذشته در استان همدان اجرا شده و به سرانجام رسیده است.

سرهنگ پاسدار علی قره‌باغی افزود: بسیج سازندگی علاوه‌بر حمایت مالی و معرفی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و زودبازده برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، نسبت به ارائه آموزش و مشاوره به افرادی که درصدد انجام طرح‌های اقتصادی و اشتغال‌زا هستند، اقدام کرده است.

وی گفت: یک‌هزار و 775 گروه جهادی از 22 قشر بسیج در استان همدان فعال هستند که نسبت به زدودن محرومیت از چهره مناطق کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر اقدام می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تأکید بر اولویت‌های کاری در دستور کار، اذعان کرد: بحث آب‌رسانی به مناطق روستایی محروم ازجمله این برنامه‌ها بوده که براساس این مهم آب‌رسانی به 160 روستا مد نظر است.

سرهنگ پاسدار قره‌باغی با اشاره به اینکه آب‌رسانی را ضمن همکاری با آبفا و وزارت نیرو آغاز کرده‌ایم و قرار است این مهم را در یک بازه زمانی 30 ماهه به اتمام برسانیم، عنوان کرد: هدف رفع تنش و بحران آبی از 160 روستای محروم استان است.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این کار 19 روستا نیز از محل منابع خیرین از صفر تا صد انجام شده و درعین‌حال 70 روستا نیز شناسایی شده که برای رفع تنش آبی آن‌ها از منابع خیرین استفاده کنیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه مسکن محرومین نیز همواره گروه‌های جهادی دغدغه‌مند بوده و در این عرصه فعالیت دارند، تشریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد منعقد کرده‌ایم و براساس آن ساخت 103 واحد ابلاغ پیش از عید ما بود که از این تعداد برای 84 مورد تا تحویل زمین و پیشرفت 25 درصد جلو رفته‌ایم.

سرهنگ پاسدار قره‌باغی با اشاره به اینکه مابقی عملیات اجرایی مساکن محرومین تعهد را نیز به محض تحویل زمین آغاز خواهیم کرد، عنوان کرد: عدد مساکن محرومین با توجه به توان تا 800 واحد قابل افزایش است.

وی با اشاره به اینکه عملکرد اردوهای سازندگی بسیار بالا است، اذعان کرد: سال گذشته در حوزه کمک به معیشت و اقتصاد از محل تبصره 16، 60 میلیارد تومان در بحث اشتغال جامعه هدف در رسته‌های مختلفی شغلی پرداخت شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با اشاره به اینکه از این محل بیش از 700 کارگاه راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: سال جاری نیز به دنبال آن هستیم از محل تبصره 16 این روند را پیگیری و دنبال کنیم.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال و کمک‌معیشتی برنامه ابلاغی ما طی سال جاری ایجاد و تولید یک‌هزار و 500 واحد تولید برق از طریق نیروهای خورشید نیروگاه پنج کیلوواتی بوده که تفاهم‌نامه لازم با وزارت نیرو بسته شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان با تأکید بر اینکه به هر واحد 120 میلیون تومان تسهیلات بلندمدت هشت‌ساله به‌عنوان کمک‌معیشت پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: اجرای این برنامه در پایداری شبکه برق استان نیز تأثیر خواهد داشت؛ زیرا چیزی حدود 7.5 مگاوات به ظرفیت برق استان افزوده خواهد شد.

سرهنگ پاسدار قره‌باغی ادامه داد: با توجه به فعالیت جغرافیایی و محله‌محور گروه‌های جهادی، درصورت فرا گرفتن آموزش‌های لازم می‌توانند یافته‌های خود را با مردم به اشتراک گذاشته و آموزش‌های مهارتی لازم را به این افراد منتقل کنند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گروه‌های جهادی را ستون و رکن اساسی مشارکت برای خدمت به مردم و کمک به دولت دانست و گفت: آموزش بخش تکمیل‌کننده دانش‌بنیان است؛ چراکه دانش به معنی اطلاعات پردازش‌شده بوده که پردازش این اطلاعات نیازمند توانایی و مهارت است.

وی افزود: نوروز امسال رزمایش‌هایی با حضور 137 گروه جهادی در استان همدان اجرا شد و بعد از ماه مبارک رمضان نیز رزمایشی 10 روزه با حضور گروه‌های جهادی در استان به مرحله اجرا درخواهد آمد.

سرهنگ پاسدار قره‌باغی با اشاره به رزمایش جهادگران فاطمی، ادامه داد: این رزمایش از 17 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا بیست‌وششم در عرصه محرومیت‌زدایی در مناطق محروم فعال خواهد بود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، بسیج به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای دولتی و مردمی موجود در کشور، از ظرفیت‌های فراوانی برای حضور در عرصه‌های مختلف برخوردار است، زیرا نه‌تنها تمام جغرافیای کشور را در کلیه نقاط شهری و روستایی تحت پوشش قرار داده، بلکه از تنوع مأموریت و تعدد و گستردگی فراوان رده‌های وابسته در اقشار و صفوف مختلف و در موضوعات گوناگون نیز برخوردار است.

این قابلیت سبب شده تا بسیج به‌عنوان یک نیروی بازدارنده قوی با محوریت آمادگی دفاعی به یک سازمان چندمنظوره فعال در تمامی عرصه‌هایی که کشور به آن نیاز دارد مبدل شود، از همین رو دامنه انتظارات از بسیج نیز باید متناسب با این توانمندی‌ها تعریف و مشخص ‌شود.

حضور در عرصه سازندگی و محرومیت‌زدایی نیز یکی از ده‌ها و بلکه صدها موضوعی است که از همان ابتدا در دستور کار بسیج قرار داشته و در مقطع کنونی نیز در ردیف مهم‌ترین مأموریت‌های بسیج قرار دارد؛ زیرا این موضوع یعنی محرومیت‌زدایی همواره در رأس شعارهای نظام جمهوری اسلامی قرار داشته و اگرچه حضور بسیج در این عرصه با دستاوردهای شگرفی همراه بوده، اما عوامل مختلفی تابه‌حال مانع از تحقق کامل این هدف شده است و بنابراین با توجه به اینکه موضوع توسعه همه‌جانبه به‌ویژه توسعه روستایی درصد بالایی از نیاز کشور را شامل می‌شود، مأموریت سازندگی و محرومیت‌زدایی همچنان به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های سپاه و بسیج مطرح است.

شناسه خبر 54901