شناسه خبر:55493
1401/2/29 09:18:40
رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور وعده داد:

زندگی شهدای شاخص همدان روی پرده نقره‌ای

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور از ساخت فیلمی با مضمون زندگی شهدای شاخص استان همدان خبر داد.

محمد خزاعی روز گذشته در نشست هنرمندان و فعالان عرصه سینمای استان همدان در محل مجتمع شهید آوینی این شهر با بیان اینکه در دولت جدید براساس سیاست‌های فرهنگی ابلاغی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده رویکرد جدید سازمان سینمایی کشور در سه حوزه «قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری» دنبال می‌شود، گفت: درواقع شعار سازمان سینمایی این سه محور است که می‌بایست به آن‌ها جامه عمل پوشانده شود.

خزاعی با تأکید بر اینکه در جهت سیاست‌گذاری جدید و تنظیم چشم‌انداز فعالیت معاونت‌ها و ادارت کل و نیز مؤسسات وابسته سازمان سینمایی اعم از انجمن سینمای جوانان ایران، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه سینماشهر در کلیه امور سه رویکرد عنوان‌شده را مد نظر قرار دهند، ابراز کرد: با نگاهی به تاریخچه همدان می‌توان دید این مرزوبوم تقریباً از یک قرن پیش سالن سینما داشته، بر این اساس همدان با دیگر استان‌ها در این عرصه متفاوت است.

وی با بیان اینکه همدان استانی صاحب تمدن و فرهنگ دیرینه است، اذعان کرد: جالب‌تر اینکه بسیاری از هنرمندان بزرگ سینمای کشور، همدانی هستند.

خزاعی افزود: علاوه‌بر این وقتی ایثارگری‌های مردم همدان در دوران دفاع مقدس و پس از آن را بررسی می‌کنیم، این تفاوت بیشتر نمود پیدا می‌کند؛ پس درحقیقت نمی‌توانیم در حوزه فرهنگ و هنر همدان را با برخی از استان‌ها در یک رده قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه ما در سازمان سینمایی طی سال جاری طبق سیاست‌های ابلاغی می‌بایست نگاه ویژه‌تری به شهرستان‌ها داشته باشیم، بیان کرد: این مهم در کلام و شعار‌ شدنی نیست، بلکه حقیقتاً این مهم می‌بایست در عمل محقق شود.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور با تأکید بر اینکه دلیل سفرهای استانی شنیدن صدا و درد دل‌ فعالان عرصه سینما است تا نسبت به حل مشکلات تصمیم‌سازی شود، افزود: سفرهای استانی نه نمایشی بوده و نه تنها هدفش شنیدن حرف‌ها است؛ بلکه به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم به تحقق اهداف فعالان عرصه سینما در استان‌ها و شهرستان‌ها کمک کنیم.

خزاعی با بیان اینکه نمی‌توانم قول بدهم که همه مشکلات شما با یک سفر استانی و طی یک سال حل خواهد شد اما این وعده را می‌دهم که یک‌سری از مشکلات با تصمیم‌سازی که در جلسات خواهیم داشت و نیز همراهی مدیر ارشد استانی حل می‌شود، تشریح کرد: علاوه‌بر این بودجه‌ای خاص را نیز برای استان درنظر گرفتیم که امیدواریم تحقق یابد.

وی با تأکید بر اینکه کمیته پیگیری مصوبات سفرهای استانی در وزارتخانه تشکیل شده است، اظهار کرد: بنده خود شهرستانی هستم، پس دغدغه و مشکلات فعالان حوزه سینما را در شهرستان‌ها به‌خوبی لمس کرده‌ام.

این مقام مسئول با بیان اینکه سفرهای استانی که چهارشنبه هر هفته به استانی داریم نمایشی نیست، افزود: در سفرهای استانی به دنبال راهکارهایی هستیم که اهداف و خواسته‌های هنرمندان محقق شود که همدان نخستین مقصد سفرهای استانی بوده است.

خزاعی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های دولت انقلابی کار جهادی است، ابراز کرد: نمی‌خواهم عملکرد همکاران در گذشته را زیر سؤال ببرم، اما آنچه مسلم است اینکه در دوره‌های گذشته دیدار با سینماگران اندک بود، اما ما تلاش می‌کنیم که سالانه به شما سر بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه تأمین زیرساخت‌های استان یکی از درخواست‌های هنرمندان است، گفت: مشکلات زیرساختی سینما‌ها در دو شهرستان تویسرکان و نهاوند باید به‌صورت اجمالی بررسی شود؛ همچنین دیگر ظرفیت‌های مغفول همچون سینما کانون و چرایی تعطیلی آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور انجمن سینمای جوانان را بازوی توانمند اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: آن‌ها نباید احساس کنند که در این جایگاه نیستند؛ زیرا دفاتر انجمن ظرفیت قابل توجهی دارند و می‌توانند در برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌ها مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه بحث فیلم‌اولی‌ها در انجمن سینمای جوانان ایران پیگیری شد که سهمیه‌ای در انجمن سینمای جوان به آن اختصاص یابد و خوشبختانه این مهم محقق شد، ابراز کرد: ما به دنبال کشف استعدادهای جوان در شهرستان‌ها هستیم و انجمن سینمای جوان در این زمینه فعال است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سهمیه‌ها و مجوزهای جداگانه‌ای برای پنج فیلم‌اولی‌ صادر شده که براساس تلاش هنرمندان همدانی بخشی از این سهمیه‌ها به استان همدان و افراد مستعد تخصیص می‌یابد.

خزاعی با بیان اینکه آموزش آنلاین در انجمن سینمای جوان در دستور کار قرار گرفته، عنوان کرد: با ایجاد این ظرفیت علاقه‌مندان در دورافتاده‌ترین نقاط کشور هم می‌توانند از آن استفاده کنند و راه‌اندازی پلتفرم فیلم‌های کوتاه و مستند برنامه دیگری است که در انجمن سینمای جوانان انجام خواهد شد.

وی با اشاره به جایگاه هنر پویانمایی در دنیای امروز، اذعان کرد: در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی شورایی تشکیل شده که طرح‌های ارسالی از استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و اعتبار مناسبی برای طرح‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان امور سینمایی کشور توجه به اقتصاد پویانمایی را مهم دانست و یادآور شد: پویانمایی متکی به جریان مرکزی کشور و پایتخت نیست و هنرمندان سراسر کشور می‌توانند در این رشته فعالیت داشته باشند؛ به‌طوری که درحال حاضر بروجرد یکی از این قطب‌ها است.

خزاعی با بیان اینکه همدان درحال حاضر دارای بیش از سه هزار صندلی سینما بوده که بیش از یک‌هزار و 600 صندلی آن غیر فعال است و باید علت و چرایی غیر فعال بودن آن‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، افزود: درحال حاضر همدان به‌لحاظ جذب مخاطب جایگاه 11 کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه امکان اجرای مجدد جشنواره فیلم کودک و نوجوان در همدان بسته به همت و حمایت مدیران استانی است زیرا دو استان دیگر نیز در این عرصه نامزد شده‌اند، گفت: هنوز مشخص نیست جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان یا همدان برگزار شود و برای آن تصمیم‌گیری قطعی صورت نگرفته است.

خزاعی با اشاره به ظرفیت استان همدان در عرصه فیلم حوزه دفاع مقدس، ادامه داد: در تجدید میثاقی که با شهدا داشتیم و دیدن بیلبوردهای شهدای شاخص همدان، از مسئولان مرتبط پرسیدم که آیا از این شهدا فیلمی ساخته شده است که متأسفانه عنوان شد خیر؛ حال آنکه هماهنگی لازم انجام شده تا برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی شود تا فیلمی از زندگی‌نامه شهدای شاخص استان همدان بسازند.

وی افزود: البته درحال حاضر با هماهنگی انجام‌شده یک فیلم سینمایی از زندگی شهید حاج‌حسین همدانی فخر استان همدان و کشور در عرصه ایثار شهادت در دستور کار قرار دارد که مراحل مقدماتی آن انجام شده است.

رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کشور با اشاره به اینکه در راستای تکریم هنرمندان حوزه سینمای استان پیشنهاد می‌کنم شب سینما به‌صورت سالانه در استان برگزار و در آن شب از هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان این عرصه تجلیل شود، اذعان کرد: این مهم همچون برگزاری جشن خانه سینما درتهران می‌تواند در زدودن گَرد رخوت از فضای سینما و بزرگداشت فعالان این عرصه تأثیرگذار باشد؛ بنابراین سازمان سینمایی آماده همکاری به جهت تأمین اعتبار و بودجه لازم در این خصوص نیز هست.

گفتنی است؛ در این نشست هنرمندان و فعالان عرصه سینمای استان همدان، همچنین دیگر مسئولان و مدیران سینمایی استانی به بیان مشکلات و موانع پیشروی صنعت سینما در استان پرداختند که ازجمله این نواقص می‌توان به مشکل فرسودگی ساختمان‌ها و تجهیزات دفاتر انجمن سینمای جوان در شهرستان‌ها، عدم ساخت فیلم‌های سینمایی در شهرستان و کم‌رنگ بودن نقش فیلم‌سازان شهرستانی در تخصیص اعتبارات، مشخص نبودن قیمت تولید فیلم، مشکلات دفاتر عرضه محصولات فرهنگی، خالی بودن سالن‌های سینما، ضعف موضوعات و نوع نوشتار فیلم‌نامه‌ها و قیمت بالای بلیت و عدم نمایش فیلم‌های خارجی در سینما، لزوم مقابله قانونی با اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای پخش فیلم و فروش اشتراک و همچنین ضرورت اجرای قوانین و مقابله با اماکن غیر قانونی و تغییر مجوزها و کاغذبازی‌های زمان‌بر جهت فیلم‌سازی و کارگردانی، نبود سینما در شهرستان نهاوند و کم‌رنگ بودن فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه سینما و نیز کم بودن سهم سینمای دفاع مقدس و نیز مشکلات بیمه‌ای هنرمندان این عرصه اشاره کرد.

شناسه خبر 55493