شناسه خبر:56004
1401/3/9 09:39:43
با همراهی خانواده و تلاش در پایه استعداد

بانوی همدانی در قله علم جهان قرار گرفت

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با دانشمند همدانی مشخص شد همراهی خانواده و تلاش بر پایه استعداد، او را به قله جهانی علم یعنی قرار گرفتن در بین دانشمندان یک درصد پر استناد دنیا رسانده است.

همواره زنان نقش مهمی در جوامع مختلف داشته و دارند و حتی منطبق با تاریخ باید گفت سرنوشت هر جامعه‌ای را با برنامه‌ریزی برای این قشر می‌توان تحت تأثیر قرار داد زیرا جایگاه مهم زنان در خانواده، تربیت نسل آینده و تأثیرگذاری بر خانواده و به‌تبع پیشبرد آن جامعه، انکارناپذیر بوده و بر همین اساس است که حتی در مباحث علمی نیز از ظرفیت زنان می‌توان بیشترین بهره را برد.

بر این اساس امروزه حضور زنان در جایگاه‌های مختلف علمی، تحصیلی و اجتماعی پررنگ‌تر از گذشته شده و درصد بالایی از شاغلان در بخش‌های مختلف نیز به این قشر بازمی‌گردد که البته در جوامع توسعه‌یافته، زنان آن‌گونه که باید شأن و منزلت زنانگی خود را حفظ نکرده و تا حدودی وسیله‌ای به‌منظور پیشبرد اهداف و برنامه‌ها هستند.

البته در کشور ما نیز از گذشته تا به امروز نقش زنان در جامعه پررنگ‌تر شده و حضور زنان در مشاغل و جایگاه‌های مختلف مدیریتی تأییدکننده این موضوع است؛ اما اینکه زنان در چه عرصه‌هایی موفق‌تر بوده و نقش بیشتری داشته‌اند نیاز به بررسی و رصد تحقیقات و پژوهش‌ها دارد.

با توجه به پیشرفت علم، زنان نیز در جایگاه تولید علم و دانش حضوری موفق داشته‌اند که البته این موقعیت منافاتی با نقش آنان در خانواده نداشته و داریم زنان موفقی که علاوه بر افتخارات کسب‌شده در عرصه علم و دانش، در حوزه خانواده نیز موفق عمل کرده‌اند که یک بانوی همدانی از سوی پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ISI - ESI)، در جمع دانشمندان یک درصد پر استناد دنیا، این مهم را به‌خوبی به منصه ظهور رسانده است.

بر این اساس برآن شدیم تا گفت‌و‌گویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

طیبه مدرکیان با بیان اینکه متولد سال 1345 در همدان است گفت: در رشته شیمی تجزیه دوره کارشناسی خود را در دانشگاه شیراز گذراندم، کارشناسی ارشد را نیز در دانشگاه بوعلی سینا و دوره دکتری را هم در دانشگاه رازی کرمانشاه به اتمام رساندم.

وی با اشاره به اینکه مرداد سال 1367 ازدواج کردم و همسرم نیز عضو هیئت‌علمی دانشگاه است، خاطرنشان کرد: چه زن و چه مرد برای داشتن آینده‌ای خوب و زندگی موفق، به یک همراه خوب نیاز دارد و با وجود اینکه من دور از خانه و خانواده تحصیل می‌کردم، همسرم همیشه و در همه حال همراه، تکیه‌گاه و مشوق من در این مسیر بوده و هست.

وی با بیان اینکه از سال 1379 به‌عنوان هیئت‌علمی در دانشگاه بوعلی سینا فعالیت خود را آغاز کرده و از سال 1398 جزء فهرست یک درصد برتر دانشمندان بین‌المللی قرار گرفته و پژوهشگر برتر شیمی تجزیه ایران به انتخاب انجمن شیمی هستم عنوان کرد: علاوه بر این عنوان برنده دومین جشنواره زن و علم جایزه دکتر مریم میرزاخانی را کسب کردم و امسال نیز به‌عنوان یکی از سرآمدان علمی کشور انتخاب شدم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان به نقش زنان در تولید علم اشاره کرد و افزود: نگاه جنسیتی در تولید علم چندان درست نیست؛ جایگاه هر فرد علمی به میزان تلاش‌ها و توانمندی‌های وی و موقعیتش برای پیشرفت بازمی‌گردد، زنان نیز در جامعه ما همچون آقایان تلاش‌هایی برای پیشرفت در عرصه علم داشته‌اند.

مدرکیان با بیان اینکه البته شاید شرایط کار کردن برای زنان در بحث تولید علم کمی سخت‌تر بوده است، تصریح کرد: در هر قشری مشکلات خاص وجود دارد؛ بر اساس نتایج تحقیقات، خانم‌ها در عرصه تولید علم و دانش موفق بوده‌اند و زنان موفق در کشور کم نداریم که نشان می‌دهد آن‌ها فارغ از نگاه جنسیتی قادر به تلاش و کسب موفقیت هستند.

وی ادامه داد: در استان همدان نیز زنان در عرصه تولید علم و دانش خوش درخشیده‌اند و اکنون 60 تا 70 عضو هیئت‌علمی خانم در دانشگاه بوعلی سینا داریم؛ پزشکان متخصص خانم بسیاری نیز در دانشگاه علوم پزشکی فعالیت دارند.

این استاد شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در صورت فراهم بودن شرایط خانم‌ها و آقایان می‌توانند کار کرده و استعدادهای خود را شکوفا کنند، خاطرنشان کرد: در موفقیت نباید به جنسیت تکیه کرد.

مدرکیان با بیان اینکه هر انسانی به‌دنبال هرچه باشد بر اساس آن خواسته باید خود را تطبیق دهد، یادآور شد: اگر فکر کنیم یک خانم شاغل کمتر به تربیت فرزندان می‌رسد و خانم‌های خانه‌دار در این مورد بهتر عمل می‌کنند، اینگونه نیست، تجربه نشان داده زنان کارمند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بهتر به فرزندان و خانواده می‌رسند.

وی با بیان اینکه مدیریت زمان و کارها در ذات هر خانمی است و می‌تواند کارهای مختلفی را به انجام برساند؛ ابراز کرد: زنان شاغل، بار مسئولیت بیشتری دارند چراکه علاوه بر کار بیرون مسئولیت خانواده و فرزندان را نیز بر عهده داشته و موفق هستند؛ معتقدم اینکه زنان به بهانه انجام امور خانواده و تربیت، در خانه مانده و فعالیت اجتماعی نداشته باشند در تضاد با حضور آن‌ها در جامعه است چراکه هر چیز در زندگی جایگاه خود را دارد.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع که زنان خانه‌دار فرزندان موفق‌تری دارند و یا بالعکس درست نیست، بیان کرد: باید تعادل وجود داشته باشد و مهم مدیریتی است که زنان در زندگی خود دارند.

این استاد شیمی تجزیه دانشگاه بوعلی سینا افزود: به نظر من شرایط زندگی برای زن و مرد یکسان است و زنان نیز باید بتوانند گام‌های مثبتی را برای پیشرفت کشور بردارند که بخشی از این موضوع به خود فرد و بخشی نیز به پذیرا بودن جامعه در این خصوص بازمی‌گردد.

مدرکیان با بیان اینکه به‌عنوان یک زن باید تمام توان خود را برای دستیابی به موفقیت در جایگاه‌های مختلف داشته باشیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم مساوی بودن سهم زن و مرد در جامعه را ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر اینکه زندگی برای همه و یک بار است، ادامه داد: اینکه در آینده افسوس بخوریم درست نیست و باید همین حالا خود را برای تحصیل، کار و زندگی نشان دهیم.

این بانوی همدانی موفق در عرصه تولید علم خاطرنشان کرد: همیشه مشکلاتی در جوامع وجود داشته و باید بتوانیم در هر شرایطی زندگی کنیم و زنان مدیران خوب و توانمندی هستند.

مدرکیان از بانوان موفق در عرصه تولید علم و دانش، بر این باور است که در عرصه تولید علم جنسیت نقشی ندارد بلکه جایگاه هر فرد علمی به میزان تلاش‌ها و توانمندی‌های وی بازمی‌گردد و زنان نیز در جامعه همچون آقایان تلاش‌هایی برای سهم داشتن به‌منظور پیشرفت در عرصه علم داشته‌اند ابراز کرد: البته خانواده در اولویت بوده و زنان باید نقش مادری و همسری خود را نیز به‌خوبی ایفا کنند که فعالیت اجتماعی، اشتغال، تحصیل و فعالیت‌های بیرون از خانه در صورت برنامه‌ریزی دقیق هیچ‌گاه مانع از نقش آن‌ها در خانواده نخواهد بود.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند همه امکانات و همه افراد را در همه زمان‌ها در اختیار داشته باشد، اداره خانه، تربیت فرزندان، کمک به همسر و توجه به سایر خویشاوندان ازجمله نقش‌های زنان است اما در حقیقت هیچ‌گاه نمی‌توان این نقش‌های متفاوت را به‌طور همزمان به‌خوبی ایفا کرد، پس باید اولویت‌بندی کنید و کارها را به ترتیب اولویتشان انجام، دراین‌بین همراهی خانواده یک اصل است که خوشبختانه همان‌طور که پیشتر عنوان شد بنده از آن به نحو احسنت برخوردار بودم، یعنی دو پسر و یک همسر همراه داشتم که نه‌تنها مانع پیشروی من نبودند بلکه مرا در طی کردن مسیر تعالی همراهی کردند؛ در دوران قبل از ازدواج نیز پدر و مادری همراه داشتم که خود فرهنگی بودند و همین موضوع به بنده در یادگیری مهارت مدیریت خانواده کمک کرد.

این برگزیده جشنواره زنان و علم، مرز موفقیت خود را تکیه بر استعداد دانست گفت: همان کاری را انجام دهید که به‌خوبی از عهده‌اش برمی‌آیید، کار کردن با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای خود بهترین کار ممکن است.

مدرکیان با بیان اینکه هر شخصی در جامعه وظیفه‌ای دارد که باید با تمام توان جامعه را برای آیندگان بسازد، چراکه پیشرفت نسل آینده در گرو پایه‌ریزی ما زنان است، عنوان کرد: اگر خانم‌ها کمی بیشتر خود را باور داشته و تلاش کنند، احساس ضعف نکنند و منتظر نباشند که دیگران برای آن‌ها تصمیم بگیرند؛ می‌توانند بهتر و پررنگ‌تر از قبل در پست‌های مدیریتی و حساس حضور داشته باشند، همچنین مردان برای مدیر بودن دوره خاصی را نمی‌گذرانند پس زنان هم برای مدیر شدن به دوره خاصی نیاز ندارند.

وی با بیان اینکه زنان باید خودشان را باور کنند و در جامعه‌ای که نیمی از جمعیت آن را بانوان تشکیل می‌دهند حضور فعالی داشته باشند، افزود: بنده نه‌تنها به بانوان بلکه همواره به دانشجویانم هم می‌گویم باید در هر رشته‌ای که هستند موفق شوند. نباید با دید منفی نداشتن موقعیت شغلی، درس خواندن را کنار بگذارد، چراکه این دوره نابه‌سامانی‌ها پایدار نیست و کشور مجبور به پیشرفت است؛ کارخانه‌ها باید به‌روز باشند و برای به‌روز بودن به نیروی کار باسواد نیاز دارند، پس از ابتدا در درس و زندگی بهترین باشید و من به شما اطمینان می‌دهم با تلاش کردن شغل مناسب نیز پیدا خواهید کرد.

 

شناسه خبر 56004