شناسه خبر:57047
1401/4/5 09:11:19

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با مدیرعامل یک شرکت فناور ملایر مشخص شد که در نبود منابع مالی برای تولید نمونه محصول، فرصت تولید دستگاه جوش شارژی از آن‌ها سلب شده و در پی آن چینی‌ها به این بخش از تولید رسوخ کرده و بازار را دست گرفتند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : جوشکاری یکی از مهم‌ترین و پُردرآمدترین مشاغل است که بسیاری از افراد می‌خواهند آن را یاد بگیرند و دنبالش بروند و همچنین می‌توانید ترفندهای این حرفه را یاد بگیرید و آن را به‌عنوان شغل خود انجام دهید.

به یاد داشته باشید که شما به یک‌سری از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزارهای جوشکاری احتیاج دارید؛ اساسی‌ترین این ابزارهای جوشکاری عبارت‌اند از لباس کار مناسب، الکترود جوشکاری، دستکش کار، کلاه یا ماسک جوشکاری و یکی از مهم‌ترین این ابزار‌ها دستگاه جوش است.

شما می‌توانید انواع بسیار متنوعی از دستگاه‌های جوش را در سراسر جهان مشاهده کنید که هرکدام مربوط به یک برند خاص بوده و از ویژگی‌های بی‌نظیری برخوردار هستند؛ اما مصرف‌کنندگان معمولاً ترجیح می‌دهند دستگاهی با ابعاد کوچک، همراه با توان بالا و دامنه جریان خروجی زیاد خریداری کنند تا بتوان آن را به‌راحتی جابه‌جا و استفاده کرد. بر این اساس بود که یک هسته فناور در مرکز رشد شهرستان ملایر از سال‌ها پیش ایده و طرح ساخت چنین دستگاهی را با عنوان دستگاه جوش شارژی بدون کابل و انبر به‌صورت واقعی به منصه ظهور رساند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با وهاب ترکاشوند، مدیر این هسته فناور ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر هسته فناور در مرکز رشد شهرستان ملایر با بیان اینکه به‌طور کل در صنعت برای اتصال فلزات از دستگاه‌های جوش بهره می‌گیرند، گفت: اتصالات جوشکاری محکم‌ترین و دائمی‌ترین نوع اتصالات است؛ به‌طوری که دو قطعه فلزی را در یکدیگر ادغام می‌کند، حال آنکه بنا به کیفیت محصول و درواقع دستگاه جوش، می‌توان درصورت انجام درست کار، یکی از محکم‌ترین و ماندگارترین اتصالات و جوشکاری‌ها را انجام داد.

وهاب ترکاشوند با بیان اینکه استفاده از این دستگاه جوش شارژی در صنعت کار را بسیار آسان و گره بسیاری از مشکلات را باز کرده است، ابراز کرد: ظریف‌کاری‌هایی که با جوش‌های این دستگاه اتفاق می‌افتد، بسیار باارزش است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های جوش چندمنظوره مذکور بسیار پُرکاربرد هستند و نظر خریدار را به خود جلب می‌کنند زیرا با خرید این دستگاه بسیاری از انواع جوشکاری‌ها انجام می‌گیرد، اذعان کرد: امید است در سال تولید و شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان امکان تولید این محصول فراهم آید تا زمینه برای اشتغال جوانان جویای کار بیشتر و پایدارتر شود، اما در این مسیر موانع بسیار است.

ترکاشوند با اشاره به اینکه بیش از چهار سال است نسبت به ثبت شرکتی در عرصه الکترونیک با پیش‌زمینه‌ فناورمحور اقدام کردیم، گفت: آنچه طراحی شد دستگاه جوش بدون کابل و انبر بود که متأسفانه به مرحله تولید نرسیده و هنوز در مرحله تولید آزمایشی متوقف مانده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه جوشکاری شارژی با قابلیت سبک بودن و حمل آسان جهت مأموریت‌هایی که امکان دسترسی به برق در ارتفاعات و نقاط صعب‌الوصول موجود نیست بسیار کاربرد دارد، اذعان کرد: مهم‌ترین مانع پیش رو عدم تمکن مالی برای تأمین منابع تولید ساخت نمونه‌های محصول است.

این فناور جوان ملایری با ابراز تأسف از تعطیلی شرکت و متوقف ماندن طرح در مرحله تولید نمونه محصول، ابراز کرد: تاکنون وام و تسهیلاتی از صندوق دریافت نکردیم، زیرا طبق قواعد و ضوابط برای اعطای این‌گونه تسهیلات می‌بایست شرکت در مراحل نخست خود دست به تولید نمونه محصول بزند تا امکان حمایت مالی صندوق شکوفایی فراهم شود، حال آنکه این امکان برای من با توجه به هزینه بالایی که ساخت قالب و چرخه تولید داشت، فراهم نیست.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌ها و تسهیلاتی که مرکز به واحدهای فناور می‌دهد بسیار محدود بوده و در حد 30 تا 50 میلیون تومانی است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که ساخت نمونه اولیه این محصول چیزی حدود یک میلیارد تومان هزینه دربرخواهد داشت.

ترکاشوند با بیان اینکه هنگام مطرح کردن و تأیید این محصول آنچه تولید کرده بودیم در سطح بین‌الملل بی‌رقیب بود اما درحال حاضر نمونه مشابه محصول ما توسط چین تولید شده و در کشور به‌وفور به فروش می‌رسد، اذعان کرد: جالب است بدانید در اوایل کار برای دریافت تسهیلات به مرکز رشد شهرستان ملایر مراجعه کردیم که ما را برای دریافت به پارک معرفی کرده و آن‌ها نیز تسهیلات هفت تا هشت میلیون تومانی برایمان درنظر گرفتند! که بعد دو سال دوندگی و کاغذبازی اداری حتی موفق به گرفتن این مبلغ نیز نشدیم.

مدیرعامل شرکت نیک‌آیین صنعت با اشاره به اینکه راهکار حمایت از واحدها و هسته‌های فناورمحور ایجاد زیرساخت برای تولید اولیه است و نه اعطای تسهیلاتی که مراحل دریافت آن هفت‌خوان رستم دارد، عنوان کرد: من به‌هیچ‌وجه به دنبال گرفتن تسهیلات نیستم، زیرا هم دریافت آن و هم پرداخت آن با توجه به نوسان بازار فروش با دشواری بسیاری روبه‌رو است.

ترکاشوند با بیان اینکه ای‌کاش به‌جای دادن تسهیلات مثلاً برای ما بستر ساخت نمونه محصول در پارک علم و فناوری فراهم می‌شد، گفت: مسئله این است که اگر شرایط به همین نحو پیش برود، چاره‌ای جز فروش ایده و واگذاری طرح و در بهترین حالت مشارکت با یک شرکت اسم‌ورسم‌دار را ندارم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد ضوابط اعطای تسهیلات فناورانه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در عین محدود بودن منابع مالی پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها، خود به مانعی بر مسیر پویایی تولید بخش شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بدل شده است؛ به‌طوری که یک فناور بدون داشتن منابع مالی لازم برای تولید نمونه اولیه امکان استفاده از تسهیلات را ندارد، پس در موارد این‌چنینی طرح و ایده محصول فناورانه با وجود دشواری‌هایی که برای رسیدن به مرحله تولید آزمایشگاهی طی کرده، متوقف باقی مانده و در پی آن کشوری همچون چین از این فرصت با شناخت بازار هدف بهره برده و نسبت به تولید این‌گونه محصولات در دنیا اقدام کرده و فرصتی بکر در عرصه تولید کشور را سوخت می‌کند، فرصتی که با بازنگری در مسیر اعطای تسهیلات و یا تغییر در فرآیند حمایت به انحای مختلف، می‌توانست در وادی اشتغال و تولید از مسیر علم تحولی بزرگ را در صنعت ساختمان و دیگر صنایع وابسته جوشکاری ایجاد کند.

شناسه خبر 57047