شناسه خبر:57237
1401/4/9 09:08:54
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان؛

بازارچه‌‌‌ها فرصتی برای تضمین فروش محصولات زنان سرپرست خانوار

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از بازارچه‌های فروش محصولات کارگاه‌های خرد و مشاغل خانگی به‌عنوان فرصتی برای تضمین فروش محصول زنان سرپرست خانوار نام برد.

31 خردادماه بود که مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمهور در نشستی صمیمی با اصحاب رسانه با بیان اینکه استانداری‌ها متعهد شدند تا چهار سال فروش محصولات زنان سرپرست خانوار در بازار ادامه داشته باشد تا کار زنان به ثبات برسد گفت: باید بتوانیم حمایت‌های لازم را برای زنان سرپرست خانوار داشته باشیم؛ گفت: ما تأمین نیازهای لازم برای آنان را انجام می‌دهیم. یکی از اقدامات مهم ما این بوده است که زنان سرپرست خانوار را با توجه به درخواست‌های شغلی آنان به مراکز توانمندسازی ارجاع دهیم تا این مراکز متعهد شوند زنان سرپرست خانوار را در گروه‌های 10، 20 نفره توانمند کنند؛ برای آن‌ها کار ایجاد کرده و محصولات آن‌ها را به فروش برسانند.

انسیه خزعلی؛ گفت: قرار است فروش محصولات زنان سرپرست خانوار در بازار ادامه داشته باشد تا کار زنان به ثبات برسد؛ به همین دلیل اقدامات حمایتی ما علاوه بر صدور مجوز در جهت رفع موانع و کمک برای فروش محصولات هم خواهد بود.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با مهدی جعفری؛ معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان و نیز ظاهر پورمجاهد؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت‌و‌گویی را دراین‌باره ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان با بیان اینکه تعداد خانواری که سرپرست آن‌ها فوت کرده در استان چیزی حدود 23 هزار و 599 فقره است گفت: این عدد تقریباً معادل 38 درصد آمار کل مددجویان کمیته امداد استان است.

مهدی جعفری با تأکید بر اینکه تعداد خانوارهای مشمول پرونده‌های متارکه و مطلقه 6 هزار و 461 مورد است که چیزی حدود 10 درصد از جامعه آماری خانوارها تحت پوشش کمیته امداد استان را تشکیل می‌دهد، ابراز کرد: این دو مقوله در کنار هم مجموعاً شامل چیزی حدود 30 هزار خانوار از مجموعه 60 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه در بحث پشتیبانی از خانواده‌های این‌چنینی در حوزه خودکفایی فرایندی طی می‌شود اذعان کرد: این خانواده‌ها مشروط به اینکه توانایی‌های اولیه را داشته، فرزند خردسال، معلول و مریض نداشته باشند و یا اینکه کسی در خانواده برای نگهداری ‌آن‌ها به غیر از مادر حاضر باشد در این فرایند قرار می‌گیرند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان ادامه داد: این افراد با قرار گرفتن در این فرایند در هر زمینه که متقاضی باشند آموزش‌های لازم را ارائه کرده و پس از گذراندن مرحله آموزش پیشنهاد‌های شغلی ارائه‌شده از سوی این عزیزان مورد بررسی و تأیید قرار گرفته و در مرحله اخذ تسهیلات قرار می‌گیرند.

جعفری با تأکید بر اینکه حتی به این افراد مشاوره شغلی نیز داده شده و بنا به ظرفیتی که در یک شغل خاص آموزش دریافت کرده‌اند در صورت داشتن فضا تسهیلات و امکانات لازم در اختیارشان قرار می‌گیرد گفت: در صورت نداشتن فضا به‌ویژه در روستاها فضای جانبی برای شغل وی نیز توسط حوزه مسکن در کنار خانه‌هایشان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی تسهیلات پرداختی در بحث اشتغال مددجویان کمیته امداد با سود چهار درصد محاسبه می‌شود گفت: این تسهیلات از محل تبصره 16 پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به‌محض دریافت این تسهیلات همکاران ما که در عرصه اشتغال کارشناس هستند از این قبیل خانوارها پشتیبانی می‌کنند گفت: بازدید از طرح‌ها و پرداخت مبلغی به‌صورت بلاعوض در صورت نیاز و با تأیید کارشناس ازجمله موارد پشتیبانی است که اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی را با پایداری هم‌راستا می‌کند.

این مسئول افزود: به‌عنوان مثال به خانواده تحت پوشش روستایی که در بحث دامداری تسهیلات دریافت کرده و شغلی به پا کردند،ۀ ازآنجاکه سال گذشته با بحران آب و علوفه مواجه بودیم، کمک بلاعوضی برای تأمین نهاده به این خانواده پرداخت شد تا از فروش دام‌ها جلوگیری و مشاغل ایجادشده پایدار بماند.

جعفری با بیان اینکه این عزیزان همچنان با وجود داشتن شغل تا چند سال از همه خدمات ارائه‌شده به مددجویان تا رسیدن به مرحله خودکفایی در پی بازدهی طرح بهره‌مند خواهد بود، ابراز کرد: پس رسیدن به این مرحله تنها درصورتی‌که در خانواده بیمار صعب‌العلاج وجود نداشته و مستأجر نباشند اگر درآمد حاصل از شغل با حقوق اداره کار برابری کند تنها کمک‌معیشت مالی آن‌ها حذف و همچنان از مابقی خدمات بهره‌مند خواهند بود.

وی افزود: در سطح روستا طرح‌هایی با عنوان طرح‌های روستا دوست همچون دامداری، گلخانه‌داری، کشت گیاهان دارویی (کشت گیاهانی همچون زعفران و آموزش در این زمینه)، قالی‌بافی بیشتر مورد استقبال بوده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان همدان مطرح کرد: در شهرها نیز علاوه بر مشاغل خانگی و کار در مشاغلی همچون آرایشگری و غیره، جدیداً طرح پهبادهای سمپاش در عرصه اشتغال مطرح و آموزش‌های لازم به مددجویان داده می‌شود تا در این مسیر ورود داشته باشند.

جعفری ادامه داد: ارزش هر پهباد 200 میلیون تومان است که تسهیلات لازم برای خرید آن به مددجویان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در کل مجموعه خانوارهایی که تحت پوشش کمیته امداد وام دریافت کرده و یا برای آن‌ها اشتغالی ایجاد شده چیزی حدود پنج هزار و 482 مورد از ابتدای سال 1400 تاکنون است گفت: همه این تسهیلات با به نتیجه رسیدن و پس از آن توسط کارشناسان ما مورد رصد و بازدید قرار می‌گیرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در واکنش به بحث مطرح‌شده از سوی مشاور رئیس جمهور در امور زنان در خصوص تضمین استانداری‌ها برای خرید محصولات تولیدی توسط زنان سرپرست خانوار به مدت چهار سال ابراز کرد: در این زمینه مصوبه‌ای دولت دارد که بر اساس آن استانداری‌ها با ایجاد فضای بازارچه‌های فروش محصولات مشاغل خانگی و کسب کارهای خرد و کوچک می‌بایست ورود کند.

ظاهر پورمجاهد افزود: بر این اساس تلاش ما نیز طی سال‌های اخیر تحقق این مسئله و موضوع بوده پس بارها به سازمان برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌های متولی همچون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز شهرداری‌ها اعلام کردیم تا آنجا که امکان دارد در قالب ایجاد بازارچه‌های دائمی و فصلی ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی این مهم را از طریق دهیاری‌ها نیز دنبال کرده‌ایم اذعان کرد: فصلی در بحث وظایف دهیاری‌ها باز شده که بر اساس آن در دهستان‌های بزرگ و یا مرکز دهستان‌ها بتوانند در حالت آلاچیق مانند بازارچه‌های فصلی و کم‌هزینه ایجاد و از این طریق محصولات مشاغل خرد و خانگی را به فروش برسانند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان افزود: مسئله این است که هنوز تعداد نمایشگاه‌‌های دائمی و فصلی در استان محدود است و می‌بایست دستگاه‌های مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه، شورای شهرستان، شوراهای شهر و شهردار با در نظر گرفتن بودجه نسبت به ایجاد نمایشگاه‌های این‌چنینی اقدام کنند.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد طبق بررسی‌ها توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در قالب اشتغال خانواده‌محور، تدوین طرح ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی با تمرکز بر کاهش نرخ طلاق، تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار و ایجاد بازارچه‌های دائمی برای کمک به بانوان کارآفرین ازجمله رویکردهای دولت سیزدهم در دوره یکسال گذشته به‌شمار می‌رود و دستاوردهای مهمی در این دوره به‌دست آمده است.

حال آنکه گام مهمی که معاونت امور زنان و خانواده رییس‌ جمهور در حوزه زنان سرپرست خانوار برداشته است، نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است که یک از ارکان آن همین بحث تضمین خرید محصولات تولید توسط دولت طی چهار سال از سوی استانداری‌ها است اما آنچه مسلم است نمیتوان تنها رویکرد و روش را منحصر در این بخش دانست و باید در این مسیر روش‌های مناسب دیگری نیز ازسو متولیان حوزه اقتصادی دراستان مورد توجه قرار گیرد که گویی متاسفانه در این زمینه و شاخص‌های آن در قاعده و قانون تعریف شده مصداقی وجود ندارد که این مهم می‌بایست از طریق مشاور زنان مورد بازنگری قرار گیرد و یا اینکه این آگاهی دربین متولیان اقتصادی استانی کمتراست که در این زکمینه نیز باید این اگاهی بخشی بیشتر شود.

شناسه خبر 57237