شناسه خبر:57402
1401/4/14 09:08:03
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان:

فاز دو تقاطع غیر هم‌سطح تا آخر پاییز تکمیل می‌شود

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به نصب تابلوی روزشمار در محل تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی طی روزهای آتی، گفت: طبق آنچه شهردار اعلام کرده، فاز دو پروژه تا آخر فصل پاییز تکمیل شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : یکی از شاخص‌ها و ملاک‌های توسعه و شکوفایی هر شهر، به عرصه عمرانی به‌ویژه ایجاد زیرساخت‌های مواصلاتی در شهر برمی‌گردد؛ درواقع خروجی یک اقتصاد پویا و موفق را می‌توان در پروژه‌هایی مشاهده کرد که برای بهره‌برداری در اختیار عموم مردم قرار گرفته است، درواقع برای درک درست از وضعیت اقتصادی و اینکه تا چه اندازه در وضعیت مطلوب یا بحرانی قرار دارد، باید شرایط پروژه‌های عمرانی در شهر را مورد بررسی قرار داد.
حال آنکه اوضاع ناخوش عمرانی در همدان سال‌ها است چوب لای چرخ توسعه گذاشته که ازجمله این زخم‌های کهنه شهری می‌توان به تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی، تکمیل تقاطع غدیر و غیره اشاره کرد؛ درواقع طولانی شدن هریک از پروژه‌ها به‌مثابه سوخت شدن سرمایه‌های این شهر بر اثر استهلاک و درعین‌حال تورم و شرایط نامناسب اقتصادی است. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا برای اطلاع از آخرین وضعیت هریک از این پروژه‌ها با مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه وعده‌های تحقق‌نیافته در مورد پروژه‌های نیمه‌کاره از دوره‌های قبل به یادگار مانده است، گفت: آنچه در این دوره وعده داده شد، همان تابلوهای روزشماری است که در چنین پروژه‌هایی نصب کردیم و خود را موظف به تمکین به آن تابلوها می‌دانیم.
مهدی حیدری با تأکید بر اینکه تابلوهای مذکور درواقع میثاق بین ما با مردم است، اظهار کرد: این تابلوها اعلام عمومی به مردم از روند پیشرفت پروژه‌ها است.
وی با تأکید بر اینکه تابلوی روزشمار در پروژه تقاطع غدیر نصب شده و عدد 90 را نشان می‌دهد، ابراز کرد: در این پروژه طی هفته آتی یک‌هزار و 400 متر مکعب بتن‌ریزی را به‌عنوان آخرین مرحله بتن‌ریزی خواهیم داشت.
حیدری با بیان اینکه رمپ‌های این پروژه نیز درحال تکمیل است، گفت: تعداد رمپ‌های این پروژه سه تا است که یکی از آن‌ها تقریباً به مرحله کد رسیده و دیگری متوقف بر انحراف مسیر ترافیکی ورودی از سمت جاده تهران است که با تمهیدات اندیشیده‌شده امید می‌رود طی هفته بعد عملیات این رمپ نیز آغاز شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا طی 90 روز آتی پروژه به اتمام خواهد رسید؟ اذعان کرد: بله، انتظار می‌رود شهرداری به آنچه به‌عنوان تابلو در این پروژه به‌صورت روزشمار نصب کرده، تمکین کند؛ البته هنگام نصب تابلو در این پروژه عدد درج‌شده برای اتمام 180 بود.
این مقام مسئول با اشاره اینکه درتلاش هستیم که این مهم را به‌عنوان یک فرهنگ در پروژه‌های عمرانی شهر نهادینه کنیم، تصریح کرد: حداقل احترام به شهروندان در شهر این است که به هنگام شروع پروژه عمرانی، صادقانه اعلام کنیم چند روز دیگر به اتمام رسیده و مزاحمت برای شهر و عبورومرور آن‌ها رفع خواهد شد.
حیدری با تأکید بر اینکه در این پروژه میزان پیشرفت چیزی حدود 80 تا 85 درصد است، اظهار کرد: خوشبختانه کارگاه عمرانی در این پروژه با تمام توان در چند جبهه فعال است.
این عضو شورای اسلامی شهر همدان همچنین با اشاره به آخرین وضعیت تقاطع غیر هم‌سطح شهید همدانی، ابراز کرد: در این پروژه شاهد اتفاقات و فرازوفرود‌های بسیاری بودیم؛ به‌طوری که اگر آن مسئله تلخ در دوره قبل که طی آن عرشه سطح سه این پروژه در یک بخش دچار تسلیم و گسست شد اتفاق نمی‌افتاد، در همان دوره قبل مدیریت شهری شاهد بهره‌برداری فاز دو پروژه بودیم؛ اما پس از بروز این اتفاق طبیعتاً مدیریت آن حادثه و تهیه طرح ترمیمی و درعین‌حال اجرای آن، روند تکمیل فاز دو را به تأخیر انداخت.
وی با اشاره به زیر بار ترافیکی رفتن فاز نخست این پروژه در دوره قبل مدیریت شهری، خاطرنشان کرد: فاز دو این پروژه نیز طبق آنچه شهرداری اعلام کرده تا پایان فصل پاییز به اتمام رسیده و قابل بهره‌برداری خواهد بود.
این عضو شورای ششم با تأکید بر اینکه آنچه عنوان شد همان وعده‌ای است که ما با آغاز به کار دوره ششم شورا درخصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره دادیم، بیان کرد: درواقع تمام هم و غم اعضای شورای این دوره اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.
وی با اشاره به اینکه در پروژه مذکور نیز شاهد پیشرفت فیزیکی مشابه تقاطع غدیر هستیم، اذعان کرد: در این پروژه تنها چهار قسمت بتن‌ریزی و تکمیل رمپ‌ها تا به اتمام رسیدن فاز دوم باقی است.
حیدری درخصوص چگونگی تأمین منابع مالی دو پروژه عنوان کرد: همگان مستحضرند که در منابع مالی و درآمدی شهرداری‌ها به‌واسطه شرایط اقتصادی و رکود در بازار مسکن و ملک، شاهد شرایط مطلوبی نبوده‌ایم؛ به‌طوری که محل درآمدی حاصل از صدور پروانه ساختمانی و فروش ملک و نیز محل درآمدی حاصل از جرائم و عوارض ساختمانی و غیره دچار اختلال شده است.
وی افزود: با این وجود تمام تلاش شهرداری بر این امر استوار شده که مطالبات این پروژه برهم انباشته نشود؛ پس مرتباً در این پروژه شاهد تزریق منابع مالی هستیم، به‌طوری که شهرداری حتی در ماه‌های اخیر پیش از پرداخت حقوق کارکنان، نسبت به پرداخت طلب این پیمانکاران اقدام کرده است.

شناسه خبر 57402