شناسه خبر:58293
1401/5/8 09:13:02

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: مهری فتاحی‌زعیم بانوی همدانی خوشنویسی است که توانسته به درجه فوق ممتازی در این هنر برسد.

هنر خوشنویسی به‌عنوان یکی از هنرهای سنتی و کاربردی، جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ بسیاری از ملت‌ها برای خود باز کرده است و صرفاً از حالت یک وسیله برای ارتباط انسان‌ها خارج شده و به مراتبی رسیده که همگان از درک واقعی آن محروم و ناتوان‌اند و فقط اندک کسانی که هنرمند هستند یا دید و سواد بصری آن را دارند، می‌توانند به‌اندازه توانشان، عمق آن را درک کنند.

جالب‌تر اینکه هنر و به‌تبع آن خط و خوشنویسی، یکی از مهم‌ترین عوامل انتقال‌دهنده فرهنگ است و به جرأت می‌توان گفت زیبانویسی، از عالی‌ترین و شفاف‌ترین هنرهایی است که برای آیندگان همچون سندی مکتوب و درخشان بر جای می‌ماند. پس گفت‌و‌گو با هنرمندان این رشته می‌تواند دریچه‌ای باشد برای آشنایی بیشتر با این هنر سنتی و درعین‌حال مسیر برای ترغیب و معرفی آن به نسل جوان؛ پس در این شماره گفت‌وگویی را با بانوی هنرمند همدانی با درجه فوق ممتاز در خوشنویسی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهری فتاحی‌زعیم با بیان اینکه 40 سال دارد، گفت: از سال 78 در عرصه هنر خوشنویسی ورود کردم.

وی با تأکید بر اینکه طی این سال‌ها با مداومت زیاد و تمرین بسیار و خلق آثار بی‌شمار توانستم در سال 82 رتبه ممتازی را کسب کنم، تشریح کرد: این روند تا سال گذشته ادامه داشت به‌طوری‌که علاوه بر خوشنویسی در حوزه تذهیب نیز دستی بر آتش داشتم.

وی با بیان اینکه ازجمله اساتید بنده آقایان میرعلی سرمدی، عطاالله سرمدی، جواد مؤمنی، خسرو نجومی و استاد فقید علیرضا مددی بوده و هستند ابراز کرد: سال 1400 توانستم با شرکت در آزمون‌های متعدد تخصصی به درجه فوق ممتازی برسم.

این بانوی هنرمند با اشاره به اینکه تاکنون در سه نمایشگاه انفرادی در سال 86، 95 و 96 شرکت کردم گفت: نخستین نمایشگاه به همت حوزه هنری و دو نمایشگاه دیگر در مجتمع شهید آوینی وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، البته طی این سال‌ها به‌صورت موردی تدریس این هنر را نیز برای هنرجویان علاقه‌مند در دستور کار به‌صورت جسته و گریخته داشته‌ام.

فتاحی‌زعیم با بیان اینکه مهم‌ترین خواسته هنرمند، دیده شدن آثار اوست، ابراز کرد: مسئله این است که یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای یک هنرمند پذیرش اثر در بین آحاد جامعه است اما متأسفانه در بین همدانی‌ها هنوز این مهم جا نیفتاده که می‌توان آثار هنری را خرید و به هنرمند برای ادامه کار انگیزه و هدف داد.

وی با بیان اینکه تاکنون در هر یک از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی که در آن حاضر بودم نتوانستم حتی یک اثر بفروشم گفت: تنها در یک مورد اثر من توسط شورای شهر خریداری شد که آن‌هم تنها درصدی از ارزش اثر را به لحاظ پولی پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه پیشتر در بودجه ادارات درصد ناچیزی از بودجه برای خرید آثار هنری از هنرمندان در نظر گرفته می‌شد که به نظر می‌رسد این بند نیز طی سال‌های اخیر حذف شده اذعان کرد: امیدوارم حداقل همچون سنوات گذشته این درصد ناچیزی برای ادارات در مسیر حمایت از هنرمندان احیا شود.

این بانوی هنرمند همدانی با بیان اینکه در جشنواره‌ها و مسابقات بسیاری شرکت کرده و عنوان کردن آن خارج از مجال این رسانه است گفت: ازجمله این افتخارات می‌توانم به کسب رتبه نخست جشنواره استانی ویژه بانوان خوشنویس در خط نستعلیق با موضوع حضرت فاطمه (س)، مقام زن و مقام مادر اشاره کنم که خوشبختانه با استقبال خوب بانوان خوشنویس استان همدان همراه شد.

فتاحی‌‌زعیم با اشاره به کسب مقام دوم در جشنواره کشوری منتظران در اردیبهشت‌ماه سال جاری، ابراز کرد: کسب مقام دوم در جشنواره تجسمی جوانان استان در سال 86، مقام دوم در جشنواره خوشنویسی امام خمینی (ره) بازهم در سال 86 از دیگر افتخارات هنری من است.

وی در خصوص حمایت متولیان دستگاه مرتبط با این هنر در استان نیز گفت: حوزه هنری و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت داشتن استانداردهای لازم در رشته‌های مختلف هنری به‌ویژه خوشنویسی از هیچ حمایتی در حد توان دریغ نمی‌کنند حتی حمایت‌های لازم برای برگزاری کلاس و تدریس را نیز برای هنرمندان فراهم می‌کنند اما آنچه مسلم است اینکه هنرمند خوشنویس نیاز دارد که هنرش دیده شده و توسط هنردوستان خریداری شود.

این مدرس خوشنویسی وضعیت بیمه هنرمندان را نیز خوب قلمداد کرد و گفت: اینکه برخی از خوشنویسان از عدم حمایت ارشاد برای حضور در جشنواره و نمایشگاه‌ها سخن می‌گویند به نظر من بیشتر به انزواطلبی خود هنرمند بازمی‌گردد زیرا در صورت ارسال اثر و یا ثبت‌نام در جشنواره، این فرصت از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندان ایجاد می‌شود.

فتاحی‌زعیم با تأکید بر اینکه به نظر بنده ابداعات نوین خوشنویسی به ساحت این هنر خدشه وارد نکرده و نمی‌کند، گفت: تنها قشر اندکی از هنرمندان این عرصه که تخصصی در عرصه گرافیک و نقاشی دارند به این سمت حرکت کرده و درعین‌حال آثار قابل توجهی را نیز تولید کرده‌اند.

وی با بیان اینکه همچنان هنر اصیل خوشنویسی از سوی هنرجویان و هنرمندان این رشته به سبک قدما از استقبال قابل توجهی برخوردار است گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ام در نمایشگاه خارجی شرکت کنم اما طی سال‌های اخیر این فرصت فراهم شده که عده‌ای با هماهنگی هنرمندان نسبت به ارسال اثر آن‌ها اقدام کرده که نتایج خوبی را نیز در پی داشته است، نمونه آن را در شهر قونیه و کشور عراق شاهد بودیم.

شناسه خبر 58293