شناسه خبر:59094
1401/5/31 09:26:28

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: مامک هاشمی مدیر نخستین سلامتکده طب سنتی- ایرانی در غرب کشور است.

با توجه به پیشینه غنی ایران در طب سنتی، گنجینه قوی گیاهی ناشی از اقلیم طبیعی ایران، کارآمدی طب سنتی در درمان و پیشگیری بیماری‌ها، افزایش حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فراورده‌های آن، احیا و توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با استفاده بهینه از همه منابع ملی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

از سوی دیگر از گذشته تاکنون با استفاده از قسمت‌های مختلف گیاهان یا مشتقات بدن حیوانات، داروهای سنتی برای درمان تهیه شده و به شکل‌های مختلفی نظیر دمنوش‌، تنتور، قرص، عصاره، پماد و ضماد توسط بیماران مصرف می‌شوند. بر این اساس طب سنتی در بسیاری از کشورها با اصطلاح طب جایگزین یا مکمل شناخته می‌شود.

درواقع در طب سنتی تمام دانش و دستورالعمل‌ها در دو شاخه اصلی تئوری (دانش وضعیت و تغییرات بدن انسان و نشانه‌های سلامتی و بیماری) و عملی (دانش شیوه حفظ سلامتی و چگونگی بازگرداندن آن پس از بیماری) برای پیشگیری و درما بیماری به‌کار برده شده است.

جالب‌تر اینکه نخستین سلامتکده طب سنتی در غرب کشور این روزها در شهر همدان با مدیریت یک بانوی فرهیخته به نام مامک هاشمی حبیب‌آبادی مدیریت می‌شود.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در این صفحه از ریحانه آفرینش گفت‌و‌گویی را با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این متخصص طب سنتی- ایرانی با اشاره اینکه از سال 75 تحصیل در مقطع پزشکی عمومی را در دانشگاه شهید بهشتی شروع کردم گفت: پس از فارغ‌التحصیلی سال 83 با طب سنتی ایرانی آشنا شدم.

مامک هاشمی با تأکید بر اینکه در آن بازه زمانی برای این رشته از پزشکی مقطع دانشگاهی تعریف نشده بود، ابراز کرد: بر این اساس با توجه به علاقه‌ام به طب سنتی در کلاس‌های آزاد این رشته شرکت کردم.

وی با بیان اینکه علت سوق یافتنم به این سمت و سو این بود که بنده در دوران تحصیلی و پس از فراغت از آن و همزمان شروع کارم در عرصه بالینی با این مسئله مواجه شدم که بسیاری از مشکلات و بیمارهای با طب رایج، درمانی مؤثر و قابل قبولی ندارند، ابراز کرد: این در حالی است که همواره فرد به‌عنوان یک پزشک به‌دنبال راه‌هایی است که بتواند نقص‌های سیستم پزشکی را مرتفع کند.

وی با اشاره به اینکه بالأخره سال 86 همزمان با ورود این رشته به مقاطع تحصیلی تعریف شده در وزارت بهداشت توانستم تخصص طبی سنتی را اخذ کنم، تشریح کرد: پس از فارغ‌التحصیلی در این مقطع برای گذران طرح به همدان آمده و در قالب هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان مشغول به کار شدم.

این دانش‌آموخته طب سنتی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه پس از پایان دوره تعهد خدمت همکاری خود را با دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه دادم، اظهار کرد: علاوه بر این کار طبابت بالینی خود را به‌صورت خصوصی در مطب انجام می‌دهم.

هاشمی با اشاره به اینکه با سلامتکده دانشگاه در ارتباطم اظهار کرد: نوبت کار صبح در اختیار این سلامتکده هستم.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت سلامتکده در بخش‌های مختلف بیان کرد: کلیه خدمات طب سنتی، ایرانی و نیز دیگر طب‌های مکمل در این سلامتکده در مفهوم واقع یعنی درمانگاه تخصصی طب سنتی ارائه می‌شود.

مدیر سلامتکده بدیع‌الحکما اظهار کرد: این مجموعه در سال 96، با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شده و برای نخستین‌بار فعالیت این مرکز طب سنتی ایرانی از آن زمان در استان شکل گرفت.

هاشمی تشریح کرد: دفتر طب سنتی وزارت متبوع کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی را موظف به داشتن سلامتکده آموزشی درمانی طب سنتی نمود که بر این اساس از سال 95 راه‌اندازی این سلامتکده در برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سلامتکده بدیع‌الحکما تنها سلامتکده تخصصی طب سنتی در غرب کشور است عنوان کرد: این مجموعه از سال 98 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و سه عضو هیئت‌علمی و متخصص طب سنتی در این مرکز مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان تشریح کرد: خدمات ویزیت، مشاوره، اعمال یداوی نظیر ماساژ، بادکش، فصدخون، حجامت و غیره در این مرکز انجام می‌شود.

هاشمی ادامه داد: این سلامتکده هر روز از ساعت هشت تا 13 با تعیین وقت قبلی در محدوده جاده دره مرادبیگ، روبروی گلباغ فدک آماده ارائه خدمت به بیماران و همشهریان عزیز است.

وی افزود: با توجه به رسالت آموزشی درمانی این مرکز، علاوه بر ویزیت و درمان بیماران، آموزش عملی و بالینی دانشجویان دکترای تخصصی طب سنتی نیز در این مرکز انجام می‌شود.

این متخصص طب سنتی ایرانی گفت: پذیرش دانشجو در مقطع phd در رشته طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 99 آغاز شده و این مجموعه ظرفیت خوبی در آموزش دانشجویان این رشته ایجاد کرده است.

هاشمی با اشاره به دشواری کار دو نوبته خود گفت: مسئله این است که متأسفانه هنوز در همدان فرد با تخصص طب سنتی نداریم که بتوانم نوبت بعدازظهر سلامتکده را به وی بسپارم بر این اساس ساعات کمی را در خدمت خانواده هستم.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت فضا، کار و خانواده سعی‌ام بر این است که بر کیفیت حضورم در بین اعضای خانه و خانواده بیفزاییم گفت: این مهم را از طریق تعمق بخشیدن به روابط خانوادگی دنبال می‌کنم.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: البته این مهم مانعی بر سر فعالیت کاری من نیست زیرا در شرایط کنونی، حضور اعضای خانواده در کنار یکدیگر اهمیت بالایی دارد.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که پیشنهاد طب سنتی برای بانوان در بهبود سلامت روان و جسم خود و به‌تبع آن خانواده چیست؟ گفت: ازآنجاکه مادران رکن اصلی در سلامت خانواده هستند پس پرداختن به مقوله سلامت مادر خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: همچنین سلامت فرد تابعی از خورد و خوراک و نیز شرایط محیطی است؛ بنده با مواردی مواجه می‌شوم که مادر خانواده در ارائه شرح حال خود از بی‌خوابی شبانه رنج می‌برد و وقتی دلیل آن را جویا می‌شوم عنوان می‌کند که سر و صدای فرزندانم مانع خوابیدن من نیز می‌شود، طبق نسخه طب سنتی- ایرانی مادر خانواده برای سلامت روان و جسم علاوه بر خورد و خوراک نیازمند همراهی تک‌تک اعضای خانواده است.

شناسه خبر 59094