شناسه خبر:59185
1401/6/2 09:31:50

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس‌ هیئت کُشتی استان همدان با تأکید بر اینکه خوشبختانه طی چندسال اخیر آنچه حائز اهمیت بوده پشتوانه‌سازی در این رشته است، گفت: فوکوس این هیئت بر تقویت رده پایه به‌منظورکشف استعدادها است.

چهارم شهریورماه سال گذشته بود که رئیس هیئت کُشتی استان همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از ظرفیت خوب استان در کُشتی آزاد خبر داد و گفت: اگر حواشی را کنار بگذاریم و همدل باشیم، می‌توانیم در المپیک 2024 و 2028 نماینده داشته باشیم.

حمیدرضا یاری در این گفت‌وگو با بیان اینکه مشکل ما در ورزش کشور این است که نگاه حرفه‌ای به آن نداریم و پول را خرج زیرساخت می‌کنیم اما به ورزشکاران پول نمی‌دهیم به‌طوری که بسیاری از سالن‌های ورزشی ما خالی است و خاک می‌خورد اما برای ورزشکاران و مربیان هزینه نمی‌شود، افزود: همدان از استان‌های کُشتی‌خیز کشور است، زیرا دانش فنی ما در کُشتی آزاد بسیار بالا بوده، اما متأسفانه از سال 90 کُشتی همدان به حاشیه رفته و نشان جهانی نداشتیم.

حال پی این گفت‌وگو ذکر این نکته ضروری است که اگر تاریخ پیروزی‌های کُشتی‌گیران همدان را در مسابقات جهانی ورق بزنیم، شاهد خواهیم بود که نخستین نشان ارزشمند کُشتی استان را مسعود مصطفی جوکار در المپیک 2004 آتن کسب کرد تا برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش همدان، یک نشان نقره المپیک به‌عنوان برگ زرینی در کارنامه این رشته باستانی ثبت شود؛ جالب‌تر اینکه در سال 2012 و درست هشت سال بعد پس از طی یک رکود چندساله، بار دیگر صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم نشان نقره المپیک را به گردن آویخت. البته در این نایب‌قهرمانی سعید ابراهیمی در مسابقات جهانی باکو، قهرمانی جمال میرزایی و صادق گودرزی در بازی‌های آسیایی 2010 گوانجو، قهرمانی میثم مصطفی جوکار در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون، نایب‌قهرمانی صادق گودرزی در مسابقات جهانی مسکو و حضور متعدد در اردوهای تیم ملی و مسابقات بین‌المللی مختلف از دیگر افتخارات گوش‌شکسته‌های همدانی بود که در یک برهه زمانی اتفاق افتاد. بر این اساس پس از گذشت یک سال از این گفت‌وگو با توجه به اهمیت و جایگاه این رشته ورزشی در استان، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با حمیدرضا یاری، رئیس هیئت کُشتی استان همدان ترتیب داده و از آخرین وضعیت آن اطلاعاتی را کسب کنیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت کُشتی استان همدان با بیان اینکه کُشتی استان پس از یک دهه حاشیه و خواب بالاخره طی یکی دو سال اخیر از طریق استعدادیایی و تقویت سنین پایه توانست تحرکی داشته باشد، ابراز کرد: البته با وجود آنچه طی این چندسال انجام پذیرفته، بازهم با روزهای اوج کُشتی همدان در دهه 80 فاصله بسیار است.

حمیدرضا یاری با تأکید بر اینکه خوشبختانه طی چندسال اخیر آنچه حائز اهمیت بوده پشتوانه‌سازی در این رشته است، تصریح کرد: کسب نشان نقره جهانی و نیز کسب نشان طلا جام تختی توسط حاجیلوییان و یا پوشیدن پیراهن تیم ملی توسط یونس شفیعیان در رده نوجوانان پس از گذشت 12 سال و در پی آن کسب مقام سوم در مسابقات آسیایی و درعین‌حال انتخاب وی به‌عنوان ملی‌پوش وزن 70 کیلوگرم برای مسابقات جهانی صربستان، خود مؤید این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه عناوین مذکور بیانگر رشد و تحرک در کُشتی آزاد استان طی سال‌های اخیر است، تشریح کرد: یقین دارم طی سال جاری نیز حتماً در سری مسابقات کُشتی آزاد کشوری در رده نوجوانان و جوانان حائز مقام‌ها و مدال‌های خوبی خواهیم بود.

یاری ضمن اشاره به برنامه‌های تعریف‌شده در هیئت، بیان کرد: درحال حاضر تمرکز بر برگزاری هرچه بهتر مسابقات لیگ رده نوجوانان غرب کشور است.

این مقام مسئول افزود: علاوه‌بر این حضور در مسابقات متنوع در رده‌های مختلف همچون سنوات گذشته در دستور کار هیئت است.

یاری با اشاره به اینکه در رده کُشتی پایه نیز علاوه‌بر حضور در مسابقات به دنبال آن هستیم که همچون سال 98 (با تأخیر دوساله به‌دلیل بروز کرونا) نسبت به برگزاری اردوها که تأثیر بسزایی در استعدادیابی داشت اقدام کنیم، تشریح کرد: یقیناً برگزاری این اردوها در موفقیت کُشتی‌گیران در مسابقات لیگ تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس هیئت‌ کُشتی استان همدان با اشاره به اینکه در بحث استعدادیابی به‌صورت گلخانه‌ای عمل می‌کنیم، ابراز کرد: در این روش تمرکز هیئت روی تقویت و حمایت بیشتر از افراد مستعد است.

یاری با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مشکل پیش روی هیئت ضعف اعتباری است، عنوان کرد: برخی مواقع در تخصیص اعتبارات به هیئت‌ها بحث تساوی مطرح است، حال آنکه در بعضی مسائل همچون ورزش، رعایت تساوی در اعتبارات عین بی‌عدالتی بوده؛ زیرا تراز برخی رشته‌های ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی باهم یکی نیست.

وی با تأکید بر اینکه کُشتی ورزش نخست ایران است، ادامه داد: تعداد ورزشکاران این رشته در کشور به‌عنوان یک ورزش ملی، به‌مراتب بیش از دیگر رشته‌ها است.

رئیس هیئت کُشتی استان همدان با بیان اینکه اگر بخواهم واقعیت را بگویم اعتباری نیست که در مورد کافی بودن و یا نبودن آن صحبت کنم، ابراز کرد: این درحالی است که هزینه اعزام به مسابقات طی چندسال اخیر بسیار بالا رفته و از طرفی کُشتی با دیگر رشته‌های ورزشی قابل مقایسه نیست؛ زیرا ما در کُشتی با چهار رده سنی و در هر رده با دو رشته آزاد و فرنگی مواجه‌ایم که این مهم خود بر بالا رفتن بیشتر هزینه‌ها تأثیرگذار است.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص زیرساخت‌های مورد نیاز در باشگاه کُشتی و سالن‌ها، گفت: مسئله مهم این است که زیرساخت‌ها و سالن‌های کُشتی موجود در استان همدان مطابق با استانداردها نیست، اما کمبودها در عرصه باشگاهی و زیرساختی توجیهی بر عدم توفیق نیست؛ زیرا استان به‌لحاظ دانش فنی خوشبختانه از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و نمی‌توان نبود امکانات را بهانه‌ای برای نتیجه‌بخش نبودن فعالیت‌ها دانست.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گویی خوشبختانه هیئت کُشتی همدان طی چندسال اخیر این رشته باستانی را در استان احیا کرده و جانی دوباره به آن بخشیده؛ بنابراین آنچه مسلم است اینکه برای رشد کُشتی باید به رده‌های پایه توجه کرد و بهترین مربیان و باسوادترین آنان در این رده‌ به‌کار گرفته شوند. توجه به این مقوله از سوی هیئت کُشتی همدان ستودنی است، اما این مهم نیازمند تأمین مالی بوده، چراکه نمی‌توان انتظار داشت مربیان تراز اول برای رده‌های پایه فی‌سبیل‌الله پای کار آیند، انتظار می‌رود اداره کل ورزش و جوانان استان در عرصه تأمین مالی هیئت‌ها و به‌ویژه هیئت کُشتی ورودی جدی داشته و از طرق مختلف جذب اعتبارات ملی و پشتیبان، اقدام کند.

شناسه خبر 59185