شناسه خبر:59282
1401/6/5 09:40:40
با مدیریت شهری جدید رخ داد

محیط شهری نهاوند متحول شد

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: با رصد فعالیت‌های مدیریت شهری نهاوند طی یک سال گذشته در بخش‌های مختلف، می‌توان با قطعیت گفت این شهر با پای کار بودن شهردار، گام‌های محکمی را در مسیر تحول برداشته است.

شهردار نهاوند با بیان اینکه از پاییز سال گذشته که سکان این شهر را پذیرفتم ابتدا شناخت و بررسی مسائل و مشکلات حوزه‌های مرتبط با شهرداری اعم از خدمات شهر، موضوعات عمرانی، شهرسازی و غیره را مورد توجه قرار دادم؛ گفت: بنده از هفته دوم پذیرش مسئولیت، در این شهر ساکن شدم تا از نزدیک با مشکلات و مباحث آشنا شوم.

مجید یوسفی‌نوید افزود: علاوه بر این، در گفت‌گوهای حضوری و فضای مجازی بخش دیگری از مشکلات احصا شد.

وی با بیان اینکه در ادامه برای رفع مشکلات، آن‌ها را به دو بخش اولویت‌های اول و دوم تقسیم کردیم، ابراز کرد: نخستین اولویت آسفالت و جمع‌آوری زباله را شامل می‌شد که با فعال کردن کارخانه آسفالت از طریق فعال‌سازی معدن شن و ماسه و همراهی دولت و مجلس برای تأمین قیر رایگان برای شهرداری‌ها، ورود جدی داشتیم.

شهردار نهاوند با تأکید بر اینکه این اولویت از آنجا مورد توجه قرار گرفت که می‌بایست شهروندان در گام نخست از برخی خدمات بدیهی در شهر برخوردار شوند تا بتوان در گام‌های بعدی در عرصه کیفیت‌بخشی به شهر ورود پیدا کرد گفت: جدا از بدهکاری‌‌های شهرداری، معضلاتی که طلبکاران از قبل پیش آورده بودند و پایین بودن درآمد پایدار این شهر به‌طور جدی دنبال شد.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه برای تحقق این مهم با توجه به شرایط محیطی ظرفیت‌های موجود در شهر نیز مورد توجه قرار گرفت، ابراز کرد: خوشبختانه علاوه بر نیروی کارگری، این شهر همان‌طور که پیشتر عنوان شد در بخش تأمین شن و ماسه، آسفالت و جالیز از ظرفیت بالای معدنی و کارخانه برخوردار است.

وی افزود: علاوه بر احیای این ظرفیت‌ها در شهرداری نهاوند، منجر به ایجاد درآمد پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌ها شده است.

شهردار نهاوند با تأکید بر اینکه از سال گذشته تاکنون چیزی حدود 120 هزار تن آسفالت در کارخانه آسفالت نهاوند از طریق مصالح استحصال شده معدن شن و ماسه شهرداری نهاوند تولید و توسط نیروهای شهرداری در بخش فینیشری و نیروهای پیمانی در بخش دستی در معابر شهری پخش شده؛ اذعان کرد: درواقع 95 درصد کارها توسط نیروهای شهرداری و با کمترین هزینه انجام شده است.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه امروز 80 درصد از معابر شهر آسفالت شده‌اند ابراز کرد: امید است تا پایان سال این عدد را به 100 درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه در فاز دوم اولویت‌ها جمع‌آوری آب‌های سطحی مورد توجه قرار گرفت ابراز کرد: مسئله این است که ما در اغلب معابر با مشکل جمع‌آوری سطحی مواجهیم؛ این موضوع با در نظر گرفتن کوچه‌های خاکی طی سال‌های گذشته یکی از معضلات اصلی شهروندان نهاوندی به‌حساب می‌آمد افزود: بنابراین این مشکل را نیز با فعال کردن کارگاه جدول‌سازی ازآنجاکه شن و ماسه آن از طریق معدن شهرداری تأمین می‌شد، حل کردیم البته این کارگاه پیش‌ازاین نسبت به تولید بولوک اقدام می‌کرد که ما با تأمین نیروی متخصص و کارگر مورد نیاز، این چرخه را برای رفع نیاز شهرداری به جدول تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه در این کارگاه چیزی حدود 50 هزار قطعه جدول تولید کردیم تشریح کرد: تاکنون 300 معبر آسفالت‌ریزی و 150 معبر جدول‌گذاری شده‌اند که ما را در جمع‌آوری آب‌های سطحی کمک شایانی کرد.

شهردار نهاوند با اشاره به اینکه برای حل بنیادین مشکل آب‌های سطحی حتی مشاوری برای تعریف برنامه‌ای مدون به‌عنوان سند فرادست در نظر گرفتیم، ابراز کرد: در خصوص پارک‌های محلی نیز باید بگویم چون تنها در دو یا سه محله شهر، پارک وجود داشت این مهم به‌عنوان یک خواسته مردمی در اولویت قرار گرفت.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه سامانه 137 شهرداری نهاوند به‌منظور تکریم ارباب‌رجوع، کاهش مراجعات حضوری شهروندان، صرفه‌جویی در وقت، دریافت نظرات و پیشنهاد‌ها، افزایش مشارکت و نظارت شهروندان بر عملکرد خدمتگزاران خود در شهرداری و شورای اسلامی راه‌اندازی شد گفت: هم‌اکنون شهروندان می‌توانند با تماس با شماره تلفن 137 به بیان مشکلات و ارائه دیدگاه‌هایشان درباره مسائل شهری بپردازند.

وی افزود: این سامانه با هدف ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، هدایت و رفع مشکلات و معضلات شهری، مدیریت غیرمستقیم مردم بر شهر و دریافت دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات مردم درباره مدیریت شهری با رویکرد خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به شهروندان و ایجاد ارتباط بیشتر شهروندان با شهرداری راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه سامانه 137 جایگزین مراجعات حضوری شهروندان به مبادی اجرایی است، گفت: پیام‌های مردمی در این سامانه تحلیل می‌شود و در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مدیریت شهری برای بهتر شدن خدمات به شهروندان مورد نیاز استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول با بیان اینکه در بخش دیگری از کمبودهای اداری شهرداری، اقدام به راه‌اندازی واحد رسیدگی شکایات و پاسخگویی به درخواست‌ها و شکایات مردمی اقدام کردیم، اظهار کرد: همچنین حفظ و گسترش فضای سبز به‌منظور افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد زیبایی و طراوت در شهر از اولویت‌های شهرداری است که برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور اصلاح و کاشت گیاهان جایگزین از طریق فعال کردن گلخانه شهرداری مورد توجه قرار گرفت.

یوسفی‌نوید در ادامه افزود: با توجه به استفاده درست از منابع آبی و مدیریت صحیح مصرف، روش‌های آبیاری نیاز به تغییر داشت؛ سرنازل‌های‌های مورد استفاده را با سرنازل‌های پاششی و آبیاری چمن‌ها را به‌صورت بارانی جابه‌جا کردیم که نهایت استفاده را در مصرف آب داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بام نهاوند از عمده فضاهای سبز موجود در شهر است که با توجه به داشتن درختان کهن، نیازمند آبیاری به‌صورت مداوم است، این کار تاکنون صورت نگرفته و با توجه به نیاز این قسمت و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های شهر و پیگیری‌های انجام‌شده، آبیاری به‌صورت قطره‌ای انجام می‌شود، امیدواریم بتوانیم تمام فضای سبز را تحت پوشش این نوع آبیاری قرار دهیم که خوشبختانه دو بلوار مهم شهری نیز به جمع بلوارهایی که در آن‌ها روش آبیاری تغییر کرده اضافه شده‌اند.

شهردار نهاوند در خصوص احیاء یافت فرسوده و خدمات‌رسانی به مناطق کم برخوردار گفت: در این شهر تنها یک پارک قدیمی به نام کوثر داشتیم که حداقل بیش از 15 سال بود که تخریب شده بود.

یوسفی‌نوید افزود: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پروژه‌های در دست اقدام شهرداری را به‌منظور توزیع خدمت در تمام نقاط شهری رصد کرده و خدمت را به تمام نقاط شهر انتقال دادیم، براین اساس تعمیر پارک کوثر و احداث پارک‌های محله‌ای در مناطق مختلف شهر ازجمله حسن‌آباد و خیابان جانبازان که در هفته دولت افتتاح خواهد شد ازجمله اقدامات در این بخش است.

وی با اشاره به ساخت مجتمع تفریحی و گردشگری صخره‌ای دوخواهران نهاوند در مساحت 6 هکتاری، ابراز کرد: ساخت این مجموعه تفریحی و گردشگری علاوه بر جلوگیری از ساختن سازه‌های غیرمجاز در این منطقه مستعد چند محله کم‌برخوردار همچون محله شیخ منصور، محله پای قلعه، محله دوخواهران و پشت پایانه را پوشش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در احداث این مجموعه نیز از ماشین‌آلات شهرداری استفاده کرده و راه‌های دسترسی آن را نیز از طریق نیروهای شهرداری و دستگاه‌های متعلق به خودمان حتی در سطح شیب‌دار و نیازمند به برش کوه انجام دادیم ابراز کرد: یک پارک نیز در شهید رجایی به نام پارک بادام در دست اجرا داریم که بنا به مساحت بالا همچون پارک صخره‌ای تکمیل آن زمان‌بر خواهد بود.

شهردار نهاوند با اشاره به اصلاح برخی از پارک‌های سطح شهر همچون پارک‌های لاله، کوثر و فضای سبز میدان سردار سلیمانی ابراز کرد: این ساماندهی شامل تعویض کف‌پوش‌ها، فضای سبز، درختان، مبلمان شهری و روشنایی است.

یوسفی‌نوید با تأکید بر اینکه بازنگری در روشنایی پارک‌ها یکی از کارهایی است که به‌صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: علاوه بر تعمیر و تجهیز پارک‌ها از ابتدای شهریورماه نورپردازی در معابر شهری، بام نهاوند و آرامستان شهر نیز دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ورودی‌های شهر نهاوند با بیان اینکه در ورودی شهر به سمت کرمانشاه یعنی بلوار شهید سلیمانی یا همان بلوار کربلا حدود یک کیلومتر از کندرو آن ساماندهی و در خصوص تندرو آن نیز حدود دو هزار و 500 تن آسفالت‌ریزی انجام شده افزود: انجام این عملیات هزینه 6 میلیارد تومانی را برای شهرداری دربر داشت.

وی با اشاره به اینکه در ورودی سراب گیان و ساماندهی آن حتی بخش خارج از محدوده شهر که بر عهده شهرداری نیست، چون گردشگران بسیاری در منطقه حاضر می‌شوند درحالی‌که عرض آسفالت چیزی حدود چهار یا پنج متر بود، در دستور کار قرار گرفت اذعان کرد: در این ورودی هم جمع‌آوری آب‌های سطحی، آسفالت‌ریزی و تعمیر آن مد نظر قرار دارد.

شهردار نهاوند عنوان کرد: در این ورودی حدود 600 متر جدول‌گذاری، زیرسازی و آسفالت‌ریزی معبر از سوی شهرداری نهاوند انجام شد.

یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه برای ورودی شهید ترکمان یا همان ورودی بروجرد نیز طرح‌گذاری در حال انجام است تشریح کرد: طرح با تصویب کمیسیون ماده 5 ارسال شده و در صورت تصویب ساماندهی این ورودی نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ورودی کوهانی در محدوده جانبازان نیز جداول مخروبه و حاشیه آن خاکی است گفت: این ورودی نیازمند ایجاد کندو و ساماندهی مشاغل است که در برنامه کاری قرار گرفته و به‌زودی در هفته دولت این پروژه نیز کلنگ خواهد خورد.

وی با بیان اینکه پروژه پارک بانوان نهاوند نیز به‌عنوان مطالبه جدی سال گذشته مصوبات لازم را دریافت کرد و کلنگ‌زنی شد گفت: این پروژه پیش از این طی 15 سال گذشته دوبار کلنگ‌زنی شده اما به‌دلیل جانمایی غلط، اشرافیت امکان و نیز عدم راه دسترسی مناسب اجرای آن حاصل نشده بود.

این مسئول با تأکید بر اینکه خلأ فضای تفریحی و فرهنگی که خاص بانوان باشد در شهر نهاوند دیده می‌شد و این پروژه مطالبه چندین‌ساله بانوان این شهر است، گفت: این پروژه با چهار هزار مترمربع مساحت، در فضایی دارای حصار و نظر گرفتن شرایط برای بازی کودکان احداث شده و هفته دولت افتتاح می‌شود.

یوسفی‌نوید افزود: این بوستان دارای فضای ورودی پارک و آب‌نما، زمین چمن فوتسال، اسکیت، دوچرخه‌سواری، آلاچیق و مسیر پیاده‌راه، فضای بازی کودکان، فضای فرهنگی، نورپردازی و غیره است.

وی با بیان اینکه بازگشایی چهار کیلومتر معبر نیز ازجمله کارهایی است که طی یک سال گذشته در دستور پیگیری قرار گرفته اذعان کرد: در این راستا دو پیمانکار به‌کار گرفتیم تا موضوع ترافیکی شهر و رفع خطر لازم را انجام دهد.

شهردار نهاوند با اشاره به اینکه طراحی مسیر انجام و آن به مراجعه مربوطه ارسال کردیم تشریح کرد: به‌دلیل آنکه هزینه اجرای این پروژه بالاست و اعتباری چند 10 میلیارد تومانی را می‌طلبد به‌دنبال آن هستیم تا این معبر چهار کیلومتری را به عرض 16 متری از طریق اعتبارات ملی ساماندهی کنیم.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه در پروژه بام نهاوند 130 هکتاری که سال گذشته فاز نخست آن (نقطه رأس) یعنی تنها 30 هکتار آن افتتاح شده بود، احداث بخشی از راه دسترسی و جدول‌گذاری آن در دستور کار سال جاری قرار گرفته، گفت: طرح مطالعات آن در حال حاضر در دستور کار قرار دارد که به‌زودی به اتمام رسیده و سپس درگیر جذب سرمایه‌گذار در این بخش خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات شهری نیز اصلاح قراردادها و شیوه‌نامه و موضوعاتی همچون نحوه جمع‌آوری زباله را با توجه به نیاز روز شهروندان مد نظر قرار دادیم ابراز کرد: به جرأت می‌توانم بگویم با ورود به عرصه تغییر شیوه‌نامه قراردادها امروز کلیه کارگرانی که به‌صورت پیمانکاری و شرکتی برای شهرداری کار می‌کنند برابر قانون کار، حقوق دریافت کرده و بیمه لازم برای آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به آرامستان نهاوند که به لحاظ زیرساختی و بخش غسالخانه مشکلاتی داشته گفت: سال گذشته بخشی از غسالخانه بازسازی شده بود اما امسال آن را تکمیل کردیم همچنین در گلزار شهدای این مجموعه نصب دوربین مداربسته و روشنایی لازم انجام شد.

شهردار نهاوند با اشاره به اینکه راه‌اندازی نخستین فرهنگسرا در شهر نهاوند نیز از دیگر کارهایی است که دنبال کرده و به نتیجه رساندیم، ابراز کرد: این پروژه یک پروژه 15 ساله فراموش شده بود.

یوسفی‌نوید با بیان اینکه تعیین تکلیف پرونده‌های قدیمی در شهرداری نهاوند نیز از دیگر موضوعاتی است که طی یک سال گذشته انجام شد اظهار کرد: پرونده محدوده رضی‌آباد که به‌صورت واقعی روستا است اما در برهه زمانی بخشی از آن به دلایلی توسط مشاور به شهر الحاق شده بود، مردم این محدوده بیش از هشت سال است بلاتکلیف هستند زیرا این روستا هنوز دهیاری و شورا دارد و ازجمله پرونده‌هایی است که بالآخره با پیگیری‌هایی که داشتیم این محدوده به حالت قبلی خود یعنی روستا بازگشت.

شناسه خبر 59282