شناسه خبر:60599
1401/7/7 09:09:40

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: به گفته متولیان حوزه بازار با قوانین جدید، اتاق اصناف همدان در دوره جدید نفس تازه می‌کند.

براساس آمار واحدهای صنفی در زمینه‌های گوناگون تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در طیف وسیعی از فعالیت‌ها در زنجیره تأمین هستند؛ بنابراین می‌توان گفت اصناف بزرگ‌ترین بخش اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند که بعد از نفت، بالاترین نقش و جایگاه را در تأمین مالی اقتصاد ایران دارد. اصناف گرچه در ظاهر به کسب‌وکار مردم گره خورده و با محل معاش آن‌ها در ارتباط هستند، اما برخی آن‌ها را بزرگ‌ترین نهاد مدنی می‌دانند که اداره‌اش به‌دست خود مردم بوده و بدون شک نتایجش در سرنوشت مردم و جامعه نیز تأثیرگذار خواهد بود.
از طرفی اصناف در دوره‌های گوناگون نقش و جایگاه مهمی در تحولات جامعه و کشور داشته‌اند و با وجود برخی مسائل، درصورت تحقق شرایط لازم می‌توانند عامل تقویت اعتماد و انسجام اجتماعی شوند؛ حال آنکه امروزه به هر نقطه‌ای از شهر که پا می‌گذاریم، با انواع مغازه‌های کوچک و بزرگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صرافی‌ها روبه‌رو می‌شویم؛ این درحالی است که رشد و گسترش سریع واحدهای صنفی گوناگون در جای‌جای نقاط شهری و حتی روستایی کشور، پدیده‌ای اقتصادی- اجتماعی است. ضمن اینکه اصناف در کنار اثرات اقتصادی از نقش و جایگاه اجتماعی- فرهنگی هم برخوردار هستند و می‌توانند درصورت فراهم بودن بسترهای لازم، اثرات مثبتی بر جامعه داشته باشند.
بر این اساس سکان‌داری مدیران کارآمد در اتاق اصناف هر استان، می‌‌تواند در عرصه توسعه اقتصادی نقش بسزایی را ایفا کند؛ حال آنکه طی چند دوره اخیر اتاق اصناف همدان فرازوفرود‌های بسیاری را پشت سر گذاشته، بر این اساس با توجه به اینکه اخیراً انتخابات دوره جدید اتاق اصناف در همدان انجام شد، بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با احمد گازرانی، رئیس فعلی اتاق اصناف همدان و علیرضا شمس، مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس فعلی اتاق اصناف همدان با بیان اینکه طبق قانون هر رئیس اتحادیه تنها دو دوره می‌تواند ریاست اتاق اصناف را برعهده بگیرد بنابراین از آنجا که بنده این دوره را گذرانده‌ام طی چند روز آتی اتاق اصناف را به هیئت‌رئیسه جدید تحویل خواهم داد، گفت: خوشبختانه هیئت‌رئیسه جدید اتاق انتخاب شده و در مرحله تأیید انتخابات هستیم.
احمد گازرانی با تأکید بر اینکه طی روزهای آتی با تأیید انتخابات هیئت‌رئیسه جدید کار خود را آغاز خواهند کرد، افزود: همواره نظارت بر قانون تعریف‌شده برای اتاق اصناف از سوی اتحادیه و نیز از سوی اتاق و بازرسین آن‌ها انجام پذیرفته و این مهم همواره پابرجا است؛ به‌طوری که درحال حاضر در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریرگرچه شاهد افزایش قیمت در برخی از اقلام بودیم، اما گران‌فروشی به ما گزارش نشد.
وی با تأکید بر اینکه تنها در روزهای پایانی شهریورماه شاهد رونق بازار بودیم زیرا طی دو سال گذشته خانواده‌ها در اغلب موارد مایحتاج دانش‌آموزان را تهیه کرده بودند و دیگر نیاز به خرید مجدد لوازم‌التحریر، البسه و کیف و کفش نداشتند، ابراز کرد: درحال حاضر 20 گروه نظارتی از طریق اتحادیه و اتاق بر بازار نظارت دارند، اما درخصوص استقرار همیشگی کیوسک‌های نظارت در میادین و بازارهای اصلی از طریق اتاق اصناف باید بگویم این مهم نیازمند همراهی دستگاه‌های بی‌شماری است و هنوز این مطالبه عمومی و دائمی اتاق اصناف عملی نشده؛ زیرا برای استقرار این کیوسک‌ها نیازمند اختصاص مکان و نیز همراهی با اتاق هستیم.
مسئول جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار همدان نیز با تقدیر از عملکرد هیئت‌رئیسه فعلی اتاق اصناف، گفت: با وجود سکانداری کوتاه‌مدت این افراد بر اتاق اصناف، شاهد تحول مثبت در عملکرد این تشکل صنفی بوده‌ایم.
علیرضا شمس با تأکید بر اینکه طبق قوانین جدید و محدویت اعمال‌شده مبنی بر عدم امکان ریاست افراد بیش از دو دوره بسیاری اشخاص از فهرست کنار گذاشته شدند اما خوشبختانه افراد توانمند دیگری در انتخابات موفق به کسب رأی شده و طی روزهای آتی با تأیید انتخابات اسامی آن‌ها منتشر خواهد شد، تشریح کرد: خوشبختانه در این دوره در هیئت‌رئیسه با ترکیبی از افراد قدر و پیشکسوت و جوانان مواجه‌ایم که از قابلیت‌های مناسبی نیز برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه انتظار ما از افراد مذکور این است که به‌صورت جدی در مدیریت بازار همدان ورود کنند، ابراز کرد: در شرایط فعلی توجه به بخش بازرسی و نظارت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در دوره قبل (نه دوره فعلی) در این بخش با سوء مدیریت و نظارت مواجه بودیم.
شمس با تأکید بر اینکه اختلاف نظرها در آن دوره وجهه اتاق اصناف همدان را خدشه‌دار کرده است، گفت: اختلاف نظر در مسیر تعالی ستودنی است، اما نباید این اختلاف به ناکارآمدی بینجامد؛ بنابراین انتظار می‌رود هیئت‌رئیسه جدید جایگاه واقعی اتاق اصناف همدان را به آن بازگرداند.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، اصناف از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی در مقایسه با دیگر بخش‌ها برخوردار است، اما در برنامه‌های توسعه استان همدان تاکنون نقش اصناف نادیده گرفته شده و اگر قرار باشد در اقتصاد استان تحولی رخ دهد، از طریق اصناف بهتر محقق می‌شود. زیرا اصناف با کمترین سرمایه امکان ایجاد اشتغال را در بخش‌های مختلف دارند، اما آنچه مسلم است اینکه کارآمدی نظام صنفی مستقل همچون اتاق اصناف مقتدر یقیناً در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. پس امیدواریم هیئت‌رئیسه جدید با جدیت تمام از طریق تعامل با دستگاه‌های دولتی وارد گود شده و کم‌وکسری‌های چندسال اخیر در حوزه کارآمدی اصناف را جبران کند.

شناسه خبر 60599