شناسه خبر:61776
1401/8/4 09:30:24

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: دبیر هیئت تیراندازی استان همدان از میزبانی همدان در مسابقات منطقه‌ای طی هفته آتی خبر داد و گفت: درحال حاضر 100 ورزشکار به‌صورت حرفه‌ای در این رشته فعال هستند.

تیراندازی یک رشته ورزشی و رقابت محبوب است که در آن مهارت ورزشکاران یعنی سرعت و دقت آن‌ها با استفاده از سلاح‌های مختلفی مانند اسلحه‌های گرم شکاری یا پیستول و تفنگ‌های ساچمه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
مسابقه‌های تیراندازی در رشته‌های مختلف براساس وضعیت برگزار می‌شود که ازجمله آن‌ها می‌توان به حالت خوابیده، زانوزده و ایستاده اشاره کرد؛ حال آنکه رشته تیراندازی در کنار کُشتی، قایقرانی و دو‌ومیدانی یکی از چهار رشته المپیکی در استان همدان محسوب می‌شود و طی سال‌های اخیر افرادی همچون منیژه کاظمی در المپیک سیدنی و مه‌لقا جام‌بزرگ در دو المپیک لندن و ریو حضور داشتند و در کنار سایر تیراندازان همدانی مدال‌های متعدد فراملی کسب کردند و دفتر افتخارات ورزش تیراندازی کشور و استان همدان با مدال‌های این ورزشکاران در مسابقات جهانی و آسیایی رنگارنگ شده است. بر این اساس بنا به رسالت کاری بر آن شدیم در این شماره درخصوص آخرین وضعیت این رشته با حسین کرمی، دبیر هیئت تیراندازی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
دبیر هیئت تیراندازی استان همدان با اشاره به اینکه پس از پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی کرونا خوشبختانه ما فعالیت خود را بسیار قوی‌تر از قبل پیگیری می‌کنیم، گفت: آن تعطیلی سراسری در برنامه‌ها، مسابقات و فعالیت‌ها تداخل زیادی ایجاد کرد.
حسین کرمی با بیان اینکه از ابتدای سال هیئت یک روند منجسم را تاکنون دنبال می‌کند، تشریح کرد: در بحث استعدادیابی نوجوانان از طریق فراخوان با همکاری بسیج و سپاه، بسیار قوی ورود کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تیم مردان همدان در لیگ برتر کشور و تیم بانوان در لیگ دسته اول حضور دارند، گفت: طی دو سال گذشته ورزشکاران این رشته در تمامی مسابقات چه در بخش آقایان و چه در بخش خانم‌ها حضور فعال داشته‌اند.
کرمی با تأکید بر اینکه تیم مردان همدان در لیگ برتر حضور داشته و توانست مقام سوم کشور را از آنِ خود کند، افزود: در بخش بانوان ورزشکاران ما در لیگ دست یک در دو رشته تفنگ و تپانچه حاضر هستند.
وی با شاره به اینکه مسابقات لیگ دست یک بانوان همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: در بحث استعدادیابی المپیاد نوجوانان نیز دو ورزشکار آقا و دو بانو پذیرفته شدند تا در مراحل 6 گانه این المپیاد حاضر شوند.
کرمی با بیان اینکه در هفته آتی همدان میزبان مسابقات منطقه‌ای غرب کشور با نام شهید شمسی‌پور است، تشریح کرد: توسعه زیرساخت‌‌های تیراندازی استان در سال‌های اخیر ازجمله احداث سالن تیراندازی شهید ضرابیان که مجهز به خطوط الکترونیکی است و نخستین سالن الکترونیکی غرب کشور محسوب می‌شود، کمک زیادی به پیشرفت تیراندازی در همدان کرده است.
دبیر هیئت تیراندازی استان همدان با اشاره به کمبودها در این رشته ورزشی، گفت: سلاح‌های ما از وضعیت خوبی برخوردار نیستند؛ بنابراین نیازمند نگاه ویژه به این مقوله از سوی اداره کل ورزش و جوانان هستیم تا منابع لازم را در اختیار ما قرار دهند، زیرا هیئت امکان تأمین منابع مالی برای خرید سلاح را ندارد.
کرمی با بیان اینکه درحال حاضر چیزی حدود 100 تیرانداز حرفه‌ای در این رشته فعالیت دارند، افزود: بازهم تأکید می‌کنم از آنجا که این رشته نیازمند سلاح است، بنابراین ورود عموم به این رشته، نیاز به نگاه ویژه در عرصه تأمین سلاح از سوی متولیان امر دارد.
دبیر هیئت تیراندازی استان همدان در پاسخ به این سؤال که چرا از پشتیبان در راستای تقویت این رشته در استان بهره نمی‌برید؟ گفت: هیئت در این زمینه تمام تلاش خود را به‌کار بسته، اما تاکنون تنها به‌صورت محدود موفق به تعامل با پشتیبان‌ها شدیم؛ بنابراین چرایی عدم حضور پشتیبان نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی از سوی متولیان است.
وی از فعالیت مدون رشته تیراندازی در اسدآباد زیر نظر هیئت استان خبر داد و اظهار کرد: سالن تیراندازی اسدآباد بهمن‌ماه سال گذشته با حضور مسئولین شهرستان افتتاح شد که طی این مدت کوتاه استقبال بسیار خوبی از این رشته شده است.
دبیر هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه چهار مربی آقا و خانم دارای مدرک فدراسیون امر آموزش علاقه‌مندان را برعهده دارند، با اشاره به حرفه‌ای بودن سلاح‌های استفاده‌شده در سالن تیراندازی اسدآباد، گفت: با توجه به ظرفیت بالای این رشته، سرمایه‌گذاری روی آن سود بوده و باعث بالا رفتن پرچم کشورمان در میدان‌های مختلف خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه درحال حاضر آقای شهسواری یکی از قهرمانان تیراندازی بوده که از ورزشکاران همدانی است و مربی‌گری تیم نوجوانان کشور را برعهده دارد که این خود نشان از ظرفیت استان در زمینه قهرمان‌پروری است، عنوان کرد: از سوی دیگر امسال بازهم یک تیرانداز خانم توانست نخستین سهمیه المپیک در بین سایر رشته‌های ورزشی را از آنِ خود کند؛ پس باید به این رشته المپیکی در استان با توجه به ظرفیت موجود، نگاه ویژه داشت.

شناسه خبر 61776