شناسه خبر:62459
1401/8/21 23:32:34

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: سرشماری پستانداران استان کردستان با انجام سرشماری منطقه شکار ممنوع چنگ الماس در شهرستان بیجار آغاز شد.

اقبال حمیدی اظهار کرد: هر ساله به‌منظور بررسی وضعیت گونه‌های جانوری و برآورد جمعیت حیات وحش، سرشماری از گونه‌های شاخص جانوری در طبیعت و مناطق تحت مدیریت استان کردستان انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: سرشماری زمستانه پستانداران در استان با توجه به وضعیت آب وهوای، توپوگرافی، فصل جفتگیری از بیستم آبان ماه لغایت پایان بهمن‌ماه ادامه دارد و به روش خطی و با مشاهده مستقیم با استفاده از تجهیزات موردنیاز مانند دوربین چشمی، عکاسی، تلسکوپ، ببیسیم و موبایل استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: در سرشماری با حضور کارشناسان متخصص به مدت 70 روز در پنج منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع استان حیات وحش انجام می‌شود.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان کردستان افزود: این سرشماری شامل آمارگیری گونه‌های شاخص پستاندار در مناطق تحت مدیریت و طبیعت زیبا و بکر کردستان توسط تیم‌های متخصص استان با بیتوته‌های شبانه روزی و استقرار در نقاط مختلف زیستگاه‌های تعیین شده، است.

حمیدی بیان کرد: سرشماری پستانداران شاخص مناطق تحت مدیریت استان هرساله در دو نوبت یکی در اواخر فصل بهار با هدف بدست آوردن میزان زاد و ولد و دیگری در فصل زمستان در راستای بررسی وضعیت جمعیتی حیات وحش شاخص استان و مقایسه با سال‌های گذشته و همچنین میزان موفقیت رشد بره‌های متولد شده انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز به‌عنوان عوامل اصلی تهدیدکننده حیات وحش استان، تصریح کرد: هدف از انجام سرشماری، آگاهی از جابجایی وحوش و علل آن، به دست آوردن میزان زادآوری وحوش و جمعیت کلی آن‌ها، مرگ و میر، بررسی عوامل تهدیدکننده و نقاط قوت مناطق مستعد جهت ارتقای سطح حفاظتی، دستیابی به ترکیب جنسی و سنی گونه‌های جانوری، آگاهی از وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، آگاهی از آمار و نتایج حاصل از سرشماری در پژوهش و مطالعات گونه‌های حیات وحش و در نهایت برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه مناطق است.

استان کردستان دارای تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش زریوار، پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار، منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده چهل چشمه و سارال با وسعت 97 هزار هکتار، پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصر به فردترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

شناسه خبر 62459