شناسه خبر:62585
1401/8/25 08:13:42

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به مباحث مطرح‌شده درخصوص کیفیت بتن‌ریزی در پُل غدیر، گفت: بنا به حساسیت موضوع، مدیریت ارشد استان خواستار برگزاری جلسه با حضور متولیان امر جهت بررسی موضوع به‌صورت کارشناسی شد.

طی روزهای اخیر در محافل خبری به‌ویژه فضای مجازی مباحثی از سوی رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر اشکال در کیفیت بتن به‌کار رفته در پُل غدیر همدان مطرح شده و این درحالی است که بیش از سه سال از آغاز عملیات عمرانی این پروژه گذشته و به روزهای پایانی خود با پیشرفت 98 درصدی و با درنظر گرفتن هزینه‌کرد 100 میلیارد تومانی رسیده است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، به دستور مدیریت ارشد استان جلسه‌ای به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورا، معاون لنور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری همدان و تنی چند از کارشناسان مرتبط در محل استانداری همدان برگزار شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در این جلسه با اشاره به مباحث مطرح‌شده درخصوص کیفیت بتن‌ریزی پُل غدیر، گفت: بنا به حساسیت موضوع، مدیریت ارشد استان خواستار برگزاری جلسه با حضور متولیان امر جهت بررسی موضوع شد.
فرزاد تیموری با تأکید بر اینکه معمولاً در اجرای پروژه‌های عمرانی در عرصه‌هایی که بیشتر با بتن کار می‌شود بروز مسائل فنی عادی است و در اغلب پروژه‌های بتنی شاهد بروز مباحث این‌چنینی هستیم، افزود: وقتی کار با مصالح داریم و با شرایط اقلیمی و عوامل اجرایی مواجهیم، بروز این مباحث طبیعی است.
تیموری با اشاره به اینکه مستند به مطالب و نظرات عنوان‌شده از سوی معاون امور زیربنایی شهرداری و نیز رئیس کمیسیون عمرانی شورا با توجه به اهمیت بالای پروژه‌هایی همچون این پُل و یا پروژه‌های این‌چنینی توجه به مباحث فنی از اهمیت بیشتری برخوردار است، اذعان کرد: بر این اساس اطمینان از کیفیت سازه‌ای این پروژه‌ها برای ما از اولویت خاصی برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه طبق آنچه گفته شد فرآیندی که طی شده خوشبختانه از آنجا که شرکت مشاور طراح این پروژه (هگزا) جزء چند شرکت معتبر در عرصه اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ در سطح ملی است و حتی می‌توان گفت این پُل جزء پروژه‌های کوچک آن‌ها به حساب می‌آید پس انتخاب این شرکت در کنسرسیوم طراحی و ساخت پروژه درست بوده مناسب است، خاطرنشان کرد: خلأ نبود مشاور کارفرما در این پروژه وارد است و ای‌کاش با وجود تمام اطمینانی که به شرکت هگزا و پیمانکار وجود دارد، این شرکت مشاور نیز نقش نظارت و سوپاپ اطمینان در کنار این کنسرسیوم برعهده داشت.
تیموری با تأکید بر اینکه بخش فنی شهرداری بر این مهم اذعان کردند که خود توان و تخصص کار را داشته بنابراین آن را خود برعهده گرفتند، تشریح کرد: با این تفاسیر درحال حاضر با یک پروژه مواجه هستیم که به‌لحاظ سازه‌ای به مرحله نصب هندریل رسیده؛ یعنی تا چند روز آتی امکان زیر بارترافیک رفتن این پروژه فراهم است.
وی ادامه داد: با این وجود با توجه به توضیحات ارائه‌شده، بنده پیشنهاد می‌کنم دقت بیشتری به این کار شود و حتی اگر ازنظر فنی اطمینان به صحت و سلامت پروژه وجود دارد، به جهت اغنای افکار عمومی فرآیندی را برای کنترل نهایی پروژه در دستور کار قرار دهیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با اشاره به اینکه بنده پیشنهاد می‌دهم رئیس کمیته هیئت نظارت بر پروژه‌های عمرانی که در زیرمجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است یک تیم فنی را تشکیل دهد، گفت: در این تیم همه افراد دخیل در موضوع اعم از شورا، شهرداری، کارشناسان، شرکت‌های طراح، پیمانکار، شرکت‌های آزمایشگاهی، اساتید و مشاورین دانشگاهی بار دیگر چند جلسه فنی برگزار کنند و همه مباحث تخصصی مورد رصد قرار گیرد تا به یک تجزیه و تحلیل اولیه برسیم.
تیموری با تأکید بر اینکه بحث بتن در پروژه‌ها این‌گونه نیست که اگر زمانی در پروژه‌ای جواب نداد سریعاً نسبت به تخریب آن اقدام کنیم، تصریح کرد: هم در آیین‌نامه بین‌المللی ساخت‌وساز و هم در آیین‌نامه‌های داخلی دستور‌العمل پذیرش بتن تعریف شده که در آن‌ها راهکارهای مختلف از به‌کارگیری نمونه شاهد گرفته تا آزمایش‌های غیر مخرب، پیش‌بینی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان با بیان اینکه اگر در جلسات تیم کارشناسی به جمع‌بندی برای گرفتن مشاور جدید رسیدید انتخاب مشاور از بین مشاورین با رتبه خوب در سطح ملی به‌عنوان عامل چهارم در پروژه باشد، اظهار کرد: نهایت آرزو و امید من این است که جمع‌بندی آن باشد که در این پُل مشکلی وجود ندارد و بدون اینکه لزومی به تقویت آن باشد، زیر بار ترافیک برود.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه با تقدیر از دغدغه‌مندی استاندار مبنی بر لزوم تشکیل این جلسه، گفت: اهمیت برگزاری این جلسه به آن جهت است که در مطبوعات و فضای مجازی این‌گونه تصور می‌شود که این پُل ممکن است نواقصی داشته باشد.
محمود مسگریان با تأکید بر اینکه برای اغنای افکار عمومی برگزاری چنین جلسه‌های کارشناسی از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز کرد: ما تقاضا داریم این جلسات تا رسیدن به نتایج نهایی و ارائه آن به مردم، ادامه‌دار باشد.
وی ادامه داد: طبق گزارش‌هایی که به بنده ارائه شده، مراحل فنی این پروژه و آزمایش‌های آن طبق آنچه در ضوابط و آیین‌نامه‌ها آمده است انجام شده و نمره مثبتی می‌توان به آن داد؛ با این وجود با توجه به مسئله مطرح‌شده درخصوص بتن این پروژه، بهتر است که راستی‌آزمایی انجام پذیرد.
مسگریان با اشاره به اینکه در جایی که قرار است یک پروژه چندین‌ساله شهر افتتاح شده و مردم را خوشحال کند اگر بخواهیم فضا به شکلی تغییر پیدا کند که شیرینی آن احساس نشود واقعاً ظلم محسوب می‌شود، تصریح کرد: این درحالی است که شورا و شهرداری تمام هم‌وغم خود را از ابتدای شورای ششم بر این مهم متمرکز کرد که این پروژه‌های نیمه‌کاره تمام شود؛ پس پروژه بزرگی را در این دوره کلید نزدیم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ظرفیت مالی بودجه شهرداری را برای اتمام چند پروژه نیمه‌تمام درنظر گرفتیم، تشریح کرد: امیدوارم بعد از بررسی‌ها این پُل در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه درحال حاضر پروژه نیمه‌کاره شهیدهمدانی نیز حرکت رو به جلویی دارد، گفت: به هرجهت محدودیت‌های مالی شهرداری مخصوصاً برای پرورژه‌های پُرهزینه، فراوان است.
مسگریان افزود: امید می‌رود افتتاح این دو پُل طی سال جاری به‌عنوان اتفاق خوب انجام پذیرد.
شهردار همدان نیز با اشاره به اینکه در ابتدای دوره مدیریت شهری جدید عنوان شد که اتمام دو پروژه پُل غدیر و شهیدهمدانی به‌عنوان آبروی شهر و استان همدان اولویت است، گفت: بر این اساس اتمام این پروژه‌ها در اولویت اصلی کار ما به‌عنوان مدیریت شهری قرار گرفت تا امید را به مردم همدان برای اتمام این پروژه‌ها بازگردانیم.
سیدمسعود حسینی با تأکید بر اینکه تلاس زیادی برای راه‌اندازی کارگاه این پروژه مجدداً صورت پذیرفت، تصریح کرد: یقیناً همه کارشناسان حوزه فنی بر این امر اذعان دارند که راه‌اندازی مجدد کارگاه تعطیل و یا فعال کردن پروژه‌ای همچون تقاطع غیر هم‌سطح شهیدهمدانی که با شکست مواجه شده بود، چه دشواری‌هایی را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: اتمام و پیشرفت این پروه‌ها از آن جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که این مهم در سالی اتفاق می‌افتد که رکود و تورم در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ بنابراین تأمین منابع برای پروژه‌های عمرانی با مشکلات جدی روبه‌رو است.
حسینی با اشاره به اینکه تمام تلاش مدیریت شهری بر این مهم استوار شد که این پروژه‌ها را به سامان برساند، افزود: شایعات جزئی از واقعیت‌های زندگی ما است که شاید با عمق مباحث و حقیقت فاصله بسیاری دارد.
شهردار همدان اذعان کرد: بنابراین من واقعاً خوشحال می‌شدم افراد درخصوص صحت و سقم این قضیه قبل از اینکه آن را در فضای مجازی منتشر کنند (که از قبل هم سابقه بیان چنین مطالبی را داشتند و حتی پیش‌تر عنوان کرده بودند که در این پروژه به‌جای بتن از گِل استفاده شده) به دفتر فنی شهرداری مراجعه کرده و با کارشناسان در این ارتباط صحبت می‌کردند.
وی با بیان اینکه بررسی مباحث فنی و بیان آن در فضای مجازی جایگاهی ندارد، تصریح کرد: من از همین تریبون اعلام می‌کنم هیچ‌کدام از این عزیزان که شروع‌کننده این شایعات بودند، مراجعه به ما در شهرداری نداشتند.
حسینی با بیان اینکه وقتی مباحث فنی به‌صورت شایعات در فضای مجازی منتشر می‌شود امید مردم را هدف می‌گیرد، ابراز کرد: درواقع در این بستر مباحثی به‌جز موضوعات فنی پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با وجود مصاحبه معاون امور زیربنایی شهرداری در راستای آگاهی‌بخشی در رسانه‌های مختلف متأسفانه همواره خبرهای منفی در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای پیدا می‌کنند، تشریح کرد: شهرداری همدان آمادگی لازم را برای پیگیری هرگونه مباحث فنی در این پروژه به‌صورت جلسات کارشناسی اعلام می‌دارد.

شناسه خبر 62585