شناسه خبر:62798
1401/8/30 09:32:34

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تأکید بر اینکه از تمامی مراحل و روند زندگی از کار و تحصیل گرفته تا مشغولیات خانوادگی توأمان لذت می‌برم تشریح کرد: فرزندان هیچگاه از مادر مدرک تحصیلی نمی‌خواهند بنابراین تلاش کردم در سایر امور مرتبط با بانوان نیز فعالیت داشته باشم زیرا یک فرد تحصیلکرده باید در زندگی خانوادگی والد خوب بودن را نیز بیاموزد زیرا در دنیای امروز تعریف مادری نسبت به سال‌های گذشته تغییر و تحول بسیاری داشته است.

با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و در این سال‌ها توانسته‌اند به‌لحاظ علمی در شرایط نسبتاً عادلانه‌ای تحصیل و فعالیت کنند و به‌نوعی توانمندی‌های ذهنی و فکری خود را به رخ بکشند، باید به لزوم نقش مؤثر بانوان در جامعه و فعالیت در امور به‌ویژه امور فناورانه و نوآورانه ایمان داشت؛ البته که در ‌حال حاضر جامعه و کشور هنوز از ظرفیت‌های علمی، فناورانه و نوآورانه بانوان به‌خوبی استفاده نکرده و باید نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان کشوری و استانی در راستای بهره‌مندی از توانمندی بانوان در کشور وجود داشته ‌باشد.
در عرصه خدمات علمی و فرهنگی کم نیستند بانوانی که افتخارآفرین بوده و به‌عنوان نخبگان موفق در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف عمل می‌کنند و باید بیش از پیش این نقش محوری در کانون نگاه‌ها قرار گیرد. همچنین باید بستری مساعد برای خلق نوآوری و فعالیت‌های علمی و اجتماعی بانوان فراهم شود چراکه اگر زیست‌بومی برای فعالیت آن‌ها شکل بگیرد، قطعاً می‌توان در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد نقش تحول‌آفرین و تأثیرگذارتر بانوان در این عرصه‌ها باشیم. برای چنین بانوانی که توانسته‌اند با فعالیت علمی خود گامی برای پیشرفت کشورشان بردارند، قطعاً ظرفیت عظیمی برای فراتر بردن توانمندی‌هایشان وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز یکی از نهادهایی است که زنان توانسته‌اند در موضوعات علمی آن مشارکت و تعامل داشته ‌باشند.
بر این اساس در این شماره از صفحه ریحانه آفرینش برآن شدیم تا با نسرین کرمی‌کبیر که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، دارای مدرک دکتری آنالیز ریاضی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، رتبه نخست کارشناسی ریاضی محض دانشگاه بوعلی سینا همدان، رتبه نخست کارشناسی ارشد ریاضی محض دانشگاه تهران است و در کارنامه علمی خود چندین مقاله آی‌اس‌آی، علمی پژوهشی، مجری چند طرح پژوهشی و حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی و داخلی که در کارنامه اجرایی خود، رئیس اداره پژوهش دانشکده علوم پایه واحد همدان، دبیر کمیته علمی همایش خیام‌شناسی، دبیر کمیته علمی سومین سمینار منطقه‌ای ریاضی و داور مجله Mathematical Review انجمن ریاضی آمریکا و افتخاراتی همچون استاد نمونه دانشکده علوم پایه در سال‌های1390، 1394 استاد منتخب فرهنگی دانشکده علوم پایه در سال 1391 و منتخب جشنواره تجلیل از زنان نخبه استان همدان دارد گفت‌و‌گویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
وی ضمن اشاره به اینکه 46 سال سن دارد، در پاسخ به چرایی ورود به عرصه علم ریاضیات گفت: به دلیل آنکه توانایی و علاقه‌مندی من به رشته ریاضی از ابتدا زیاد بود فعالیت علمی خود را در این عرصه دنبال کردم.
این نخبه همدانی در تشریح این مسئله خاطرنشان کرد: در مقطعی که ما در مدرسه تحصیل می‌کردیم درس‌خوان‌ترین دانش‌آموزان در رشته ریاضی ادامه تحصیل می‌دانند و در نهایت در کنکور سراسری نیز ارجح‌ترین رشته ریاضی بود اما حالا شرایط به‌گونه‌ای دیگر پیش رفته است.
کرمی‌کبیر در خصوص چگونگی تشویق خانواده برای ادامه تحصیل در این رشته گفت: خوشبختانه به شکل کلی از آزادی عمل بالایی برخوردار بودیم به طوری که در حال حاضر خواهرم عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری است و خواهر و بردارانم در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه البته شاغل بودن پدر و مادر قطعاً مشوق خوبی برای ما فرزندان به حساب می‌آمد، تصریح کرد: البته اکنون پدرم بازنشسته وزارت جهاد کشاورزی و مادرم بازنشسته آموزش و پرورش است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در واکنش به این سؤال که رشته مورد علاقه شما ریاضی محض بود اما بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به این رشته علاقه‌ای ندارند علت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این مهم از چند عامل پیروی می‌کند نخست آنکه ما در بدو آشنایی دانش‌آموزان با رشته ریاضی آموزش خوب و در حقیقت پایه‌محور ارائه نمی‌کنیم یعنی آموزش پایه علم ریاضی در کشور ما ضعیف است.
کرمی‌کبیر ادامه داد: علاوه بر این یکی از دلایل نیز به این مهم بازمی‌گردد که سیستم آموزش و پرورش ما بر پایه نتیجه شکل گرفته نه تلاش؛ یعنی کمتر به تلاش دانش‌آموزان برای حل مسئله بها داده می‌شود و بیشتر مهم این است که نتیجه درستی حاصل شود.
وی با بیان اینکه علت بعدی این است که چه در علم ریاضی و چه در سایر علم‌ها باید راه آموزش ما بر محور حل مسئله باشد، ابراز کرد: عوامل دیگری نیز بر عدم علاقه کمتر به این حوزه وجود دارد البته بیشتر افرادی به سمت این رشته می‌روند که هوش تصویری، فضایی، استدلالی و نیز هوش‌های درون‌گرا، طبیعت‌گرا و هستی‌گرای بالاتری داشته باشند.
وی افزود: البته بنده شخصاً عدم اقبال از این رشته را مرتبط به روش غلط آموزشی می‌دانم زیرا اگر دقت کرده باشید دانش‌آموزان در دوران ابتدایی به ریاضی علاقه بیشتری نسبت به سایر دروس دارند اما به‌تدریج که این علم دچار پیچیدگی می‌شود به‌دلیل روش اشتباه آموزش که بر پایه ذهن است نه بر پایه هوش به مشکل بر خورد می‌کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که شما در دوران دانش‌آموزی و دانشجویی بهتر نمره‌ها را از درس ریاضی می‌گرفتید؟ گفت: بله اما ذکر این نکته ضروری است که نمرات من در دروس حفظ کردنی هم عالی بود البته این موضوع را نمی‌توان به همه تعمیم داد.
کرمی‌کبیر در واکنش به این موضوع که علت انتخاب رشته ریاضی محض در دانشگاه برای تحصیل چه بود گفت: در آن مقطع زمانی اقبال به رشته ریاضی در شاخه‌های مختلف بیشتر بود؛ علاوه بر این در آن برهه گستردگی رشته‌های مهندسی به اندازه حال حاضر نبود و علاقه‌مند بودم که در رشته‌ای همچون ریاضی که انتهایی ندارد ادامه تحصیل دهم که دیرتر به مراحل نهایی خود برسد.
وی در پاسخ به این سؤال که در دوره تحصیلات تکمیلی نیز ریاضی محض را ادامه دادید؟ گفت: بله گرچه ریاضیات به طورکلی در حال حاضر طبق رده‌بندی انجمن ریاضی آمریکا 97 گرایش دارد و هرکدام از 97 رشته اصلی، خود زیرشاخه‌های بسیاری را شامل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: یعنی کسی‌ که در رشته ریاضی موفق به اخذ مدرک دکتری می‌شود در یک یا چند گرایش اصلی و نیز در تعدادی از زیرمجموعه‌های این گرایش‌های اصلی صاحب نظر است.
این بانوی نخبه همدانی با بیان اینکه تمام دوران تحصیلم در رشته ریاضی محض و نیز گرایش آنالیز کار کردم تشریح کرد: موضوع پایان‌نامه دکتری بنده نیز بررسی نظریه کی‌تی‌ام در نقاط و فضاهای مختلف بود که خوشبختانه توانستم رتبه عالی را کسب کنم.
کرمی‌کبیر با اشاره به اینکه معدلم در دوره دکتری 19.2 بود، اذعان کرد: مقاطع تحصیلی خود را در دانشگاه بوعلی و دانشگاه تهران سپری کرده و برای دوره دکتری نیز بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی شدم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به کار بوده و همزمان نیز به‌عنوان استاد راهنما در دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه بین‌المللی قزوین فعالیت می‌کنم تشریح کرد: علاوه بر تحصیل ثمره کار علمی من انجام دو طرح پژوهشی ISI و بیش از20 مقاله علمی در همایش‌های داخلی و خارجی است البته در رشته‌های محض تعداد مقالات از سایر شاخه‌ها کمتر است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون در مقطع کارشناسی هزاران و در مقطع کارشناسی ارشد بالغ بر 30 و در مقطع دکتری نیز 12 دانشجو داشتم، بیان کرد: باید بگویم دانشجویانم قطعاً علاقه‌مند به ریاضی هستند زیرا ادامه تحصیل در این رشته آسان نیست و می‌توانستند به‌راحتی در صورت عدم علاقه در دیگر رشته‌ها ادامه تحصیل داده و زودتر هم به نتیجه مطلوب برسند اما نمی‌توان از این نکته غافل شد که متأسفانه طی سال‌های اخیر تلاش و کوشش در دانشگاه‌ها کمرنگ‌تر شده اما نسبت به مخاطب‌شناسی شاهد تغییر چندانی نیستیم.
کرمی‌کبیر در پاسخ به اینکه بهترین اساتید خود را چه کسانی می‌دانید؟ اظهار کرد: گرچه از نظر من همه اساتیدم در تمام دوران تحصیل قابل ستایش هستند و من از هرکدام یک چیز تازه یاد گرفتم اما بیشترین کمک را به بنده اساتید راهنما و مشاور داشتند به طوری که در مقطع دکتری آقای عبدالرحمن رازانی و در مقطع کارشناسی ارشد مسعود صباغان نقش مهمی را در موفقیت‌های علمی من ایفا کردند.
وی ضمن بیان اینکه خوشبختانه همسرم نیز هم‌رشته و همکارم است در پاسخ به این سؤال که تحصیل در علم ریاضی تأثیری در زندگی شما دارد؟ عنوان کرد: اتفاقاً یک ذهن منظم مسائل زندگی را بسیار راحت‌تر پوشش می‌دهد.
این ریاضی‌دان همدانی با بیان اینکه یک دختر و پسر ثمره ازدواج ما است، گفت: دخترم دوره تحصیل خود را به‌صورت جهشی سپری کرده و اکنون ترم سوم رشته مهندسی پزشکی است و پسرم نیز در کلاس دوم ابتدایی تحصیل می‌کند.
کرمی‌کبیر با تأکید بر اینکه توصیه بنده این است که باید شأن دانشگاه در همه جوانب رعایت شود گفت: دانشجو و استاد باید چارچوب‌های حیات عالمانه را در بیان، رفتار و حتی پوشش رعایت کنند.
وی با در پاسخ به این سؤال که چگونه باید این فرهیختگی همه‌جانبه را در دانشجویان بیدار کنیم؟ گفت: در وهله نخست می‌بایست ما خود الگوی خوبی برای دانشجویان باشیم و بعد این استانداردها را در محیط آموزشی، در تعریف رویکرد، رفتار و منش کارکنان به‌عنوان الگوی جدی قلمداد کنیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر به‌نظر می‌رسد این استاندارد‌ها در محیط دانشگاهی ضعیف‌تر شده و دانشجویان محیط دانشگاهی را با سایر محیط‌ها اشتباه می‌گیرند، تشریح کرد: دلیل این ضعف را باید در چند عامل جستجو کرد که البته یک سیر جهانی است و سال‌ها طول می‌کشد که این محیط‌ها از سایر محیط‌ها مجزا تلقی شوند.
کرمی‌کبیر با بیان اینکه علاوه بر فعالیت علمی مدتی مدیریت پژوهشی دانشگاه و نیز ریاست پژوهشگران جوان و نخبگان را بر عهده داشتم تصریح کرد: در حال حاضر نیز مسئول امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان هستم.
وی در پاسخ به اینکه چگونه توانستید همزمان کار و تحصیل و مسائل خانوادگی را با یکدیگر مدیریت کنید گفت: همسرم مرا در زندگی همراهی می‌کند و خوشبختانه در این مسیر مشکلی نداشته و ندارم.
این بانوی فرهیخته با تأکید بر اینکه از تمامی مراحل و روند زندگی از کار و تحصیل گرفته تا مشغولیات خانوادگی توأمان لذت می‌برم تشریح کرد: فرزندان هیچگاه از مادر مدرک تحصیلی نمی‌خواهند بنابراین تلاش کردم در سایر امور مرتبط با بانوان نیز فعالیت داشته باشم به طوری که علاوه بر کارهای روزانه منزل در کارهای هنری نیز دستی بر آتش دارم.
یک فرد تحصیلکرده باید در زندگی خانوادگی والد خوب بودن را نیز بیاموزد گفت: در دنیای امروز تعریف مادری نسبت به سال‌های گذشته تغییر و تحول بسیاری داشته پس لازم است که از جنبه‌های گوناگون از این نقش اطلاع داشته و درباره آن‌ها مطالعه کنیم تا بتوانیم به نحوی شایسته نسبت به ایفای این نقش بپردازیم.
کرمی‌کبیر با واکنش به این مسئله که اغلب بانوانی که دارای تنوع فعالیتی هستند همواره از خستگی گلایه‌مند بوده و از زندگی لذت لازم را نمی‌برند گفت: به نظر من اینگونه نیست بلکه در این بین این نگاه ما به انجام کار است که لذت و رضایت را از آن متبادر می‌کند یعنی اگر نسبت به انجام کار دید مثبتی داشته باشیم از انجام آن لذت خواهیم برد. در این صورت است که فداکاری ارزشمند بوده و از آن پشیمان نمی‌شویم.
وی در پاسخ به اینکه شما مسئولیت امور بانوان و خانواده دانشگاه آزاد را بر عهده دارید؛ نظرتان درباه وضعیت بانوان این دانشگاه چیست؟ چقدر توانسته‌اند بر اساس شایستگی‌ها، جایگاه لازم را کسب کنند؟ تشریح کرد: خوشبختانه هیچگاه سقف شیشه‌ای درباره بانوان در دانشگاه آزاد واحد همدان وجود نداشته یعنی بانوانی که شایستگی خود را در بخش‌های مختلف نشان داده باشند از ظرفیت‌ها به روش‌های مختلف در دانشگاه استفاده شده است.
این بانوی نخبه همدانی با بیان اینکه خوشبختانه این دانشگاه از دانشجویان بسیار خوبی نه‌تنها در زمینه‌های علمی بلکه در زمینه فرهنگی و هنری برخوردار است و بسیاری از آن‌ها در مقطع ارشد و دکتری در دانشگاه‌های مهم کشور پذیرفته می‌شوند، اظهار کرد: مهم‌ترین کارهایی که برای تقویت جایگاه دانشجویان و کارمندان زن دانشگاه انجام دادیم گرفتن تصمیماتی است که در راستای اعتلای شخصیت زن و خانواده بوده به نحوی که در تصمیم‌سازهای دانشگاه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
کرمی‌کبیر ادامه داد: علاوه بر این اختصاص محیطی به بانوان و نیز اتاقی به والد و کودک در دانشگاه، از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این دانشگاه مهد کودک دارد، افزود: برگزاری دوره‌های متعدد توانمندسازی از دیگر برنامه‌هایی است که طی دوره مدیریت بنده دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه فضای دخترانه‌ای نیز در دانشگاه فراهم کردیم اذعان کرد: قسمتی سرپوشیده در دانشگاه بدین منظور در نظر گرفته شده که دانشجویان دختر بخشی از ساعت استراحت خود را در آن بگذرانند، اکنون در حال تجهیز این بخش نیز هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در پاسخ به اینکه به نظر شما دختران دانشجو به چه چیزهایی نیاز دارند و چه باید بکنیم که به یک دانشمند، مادر و همسر تراز تبدیل شوند؟ اظهار کرد: اگر در راستای الگوی نسل سوم حرکت کنیم که در آن زن از جایگاه ممتاز در خانواده و اجتماع برخوردار باشد و در عین حال در این دو زمینه توانمند شود می‌تواند تعالی دختران ما را به‌دنبال داشته باشد.
کرمی‌کبیر با بیان اینکه در این زمینه دانشگاه می‌تواند در راستای تهسیل‌گری رسیدن زنان به این جایگاه تأثیرگذار باشد گفت: به طور مثال ایجاد زیرساخت‌های حمایتی زنان ازجمله این تسهیل‌گری‌ها است.

شناسه خبر 62798