شناسه خبر:62906
1401/9/2 08:53:33
سایت تخصصی مینی‌گلف همدان فخری برای گلف غرب ایران

دغدغه ما سایت تخصصی گلف در همدان است

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس هیئت گلف استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه در استان همدان یکی از بهترین و استانداردترین سایتهاd مینیگلف در کشور وجود دارد، ابراز کرد: این سایت در غرب کشور درجه یک و بی‌نظیر است، زیرا استانی همچون کرمانشاه به‌طور کلی فاقد سایت است و یا اینکه در استان‌هایی همچون کردستان و ایلام حتی هیئت گلف تشکیل نشده است.

گلف ازجمله ورزش‌ها و بازی‌های فضای آزاد است که در آن بازیکنان به‌طور فردی یا تیمی به‌وسیله چوب‌های مخصوص توپ کوچکی را درون سوراخی در زمین می‌اندازند.
براساس بررسی‌ها پس از پیروزی انقلاب تشکیلات ورزش گلف کشور از اردیبهشت‌ماه سال 1370 در قالب یک کمیته آغاز به کار کرد و با توسعه فعالیت‌های خود به‌عنوان فدراسیون گلف جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و در فهرست فدراسیون‌های رسمی کشور قرار گرفت و در همین راستا گلف همدان نیز در سال‌های نه‌چندان دور با مرتضی قدرتی کار خود را آغاز کرد و بعدها وهاب بهمنش با احداث مجموعه مینی‌گلف در استادیوم شهید شمسی‌پور همدان، گامی بلند برای پیشرفت این رشته ورزشی برداشت؛ تا آنکه نوبت به علی‌اصغر سالوند و سپس صالح جهانگرد رسید تا سکانداری این مجموعه را در استان برعهده بگیرند. بر این اساس با توجه به جایگاه این رشته در عرصه گردشگری ورزشی، بر آن شدیم تا با صالح جهانگرد، رئیس هیئت گلف استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه گلف به شکل کلی یکی از ورزش‌هایی است که نسبت به سایر رشته‌های ورزشی در کشور نوپا قلمداد می‌شود، گفت: این مهم از آنجا نشأت گرفته که ورزش مذکور شرایط خاصی را می‌طلبد که مهم‌ترین آن تأمین زمین بسیار بزرگ و استاندارد است.
صالح جهانگرد با تأکید بر اینکه متأسفانه هنوز هم در استان‌ها برای ورزش گلف چنین زیرساختی فراهم نشده، ابراز کرد: در استان همدان درحال حاضر گرچه گلف را در مقیاس واقعی نداریم، اما ورزشکاران ما به‌صورت فعال درحال تمرین این رشته در اراضی موجود در بلوار ارم و نیز باغ‌های شخصی هستند که به‌حمدالله نتایج خوبی را نیز در پی داشته، به‌نحوی که اخیراً (طی یک ماه گذشته) در سومین دوره مسابقات المپیاد ورزشی در بخش آقایان رشته گلف ورزشکاران استان همدان توانستند مقام نخست را به خود اختصاص دهند.
وی با اشاره به اینکه گلف در مقیاس کوچک‌تر تبدیل به حالت مینی‌گلف می‌شود که خوشبختانه در استان همدان یکی از بهترین و استانداردترین سایت‌های مینی‌گلف کشور وجود دارد، اذعان کرد: این سایت در غرب کشور درجه یک و بی‌نظیر است، زیرا استانی همچون کرمانشاه به‌طور کلی فاقد سایت بوده و یا اینکه در استان‌هایی همچون کردستان و ایلام حتی هیئت گلف تشکیل نشده است.
جهانگرد با بیان اینکه به‌حمدالله در همدان نگاه خوبی به رشته گلف بوده و همین امر منجر به ایجاد چنین زیرساختی در این استان شده است، عنوان کرد: خوشبختانه امسال نیز سایت مجدداً بازسازی شده و درعین‌حال یک‌سری از کاستی‌های موجود در آن هم مرتفع شد.
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه به‌صورت کلی هیئت گلف با زیرمجموعه‌های بهکاپ، مینی‌گلف و وودبال فعالیت خود را دنبال می‌کند، گفت: البته در در زیرمجموعه فدراسیون گلف، مورد چهارمی به نام کروکت نیز وجود دارد که این رشته در استان زیاد مورد توجه نبوده و به آن پرداخته نشده است.
وی با بیان اینکه در رشته بهکاپ استان همدان حرف برای گفتن بسیار دارد به‌نحوی که در مسابقاتی که قبل از دوران کرونا برگزار می‌شد استان مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص می‌داد و می‌توان همدان را قطب بهکاپ ایران قلمداد کرد، تشریح کرد: بهکاپ، گلف و مینی‌گلف بومی‌سازی شده و متناسب با شرایط و تجهیزات موجود در کشور است.
جهانگرد با اشاره به اینکه وودبال نیز جزء رشته‌های مناسب بازی در فضاهای باز، پارک‌ها، زمین‌های چمن فوتبال و غیره است، اظهار کرد: در این حوزه نیز ورزشکاران همدانی شهروندان و علاقه‌مندان به این رشته را در بازی با خود همراه کرده و درعین‌حال به تمرینات خود می‌رسیدند.
وی با اشاره به اینکه برای مینی‌گلف نیز که پیش‌تر عنوان شد سایت تخصصی آن در استان وجود دارد، افزود: 18 میدان داریم که به‌لحاظ استاندارد جهانی قابلیت برگزاری مسابقات مینی‌گلف در سطح ملی و بین‌المللی در آن‌ها فراهم است.
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه در رشته مذکور نیز ورزشکاران همدانی در مسابقاتی که قبل از شیوع بیماری کرونا برگزار می‌شد رتبه‌های اول تا سوم کشوری را کسب می‌کردند، تشریح کرد: متأسفانه پس از شیوع بیماری کرونا در هیچ‌یک از رشته‌های عنوان‌شده شاهد برگزاری مسابقات نبودیم.
جهانگرد ادامه داد: البته قرار بود نخستین دوره مسابقات در این رشته‌ها طی ماه‌های مهر و آبان به میزبانی اصفهان برگزار شود که متأسفانه بنا به شرایط حال حاضر کشور، این مسابقات نیز برگزار نشد.
وی با اشاره به اینکه به‌لحاظ داوری و مربی‌گیری نیز خوشبختانه وضعیت استان در این رشته ورزشی مناسب است، تصریح کرد: چند تن از مربیان و داوران همچون آقای محمدعلی قاسمی در سطح ملی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه در اکثر مسابقاتی که در استان تهران برگزار می‌شود این داوران همدانی هستند که قضاوت بازی‌ها را برعهده دارند، تشریح کرد: به‌طور مثال در المپیاد استعدادهای برتر ورزشی کشور در رشته گلف نیز هم برای تمرین و آموزش و هم برای داوری، از ظرفیت داوران و مربیان همدانی استفاده شد.
جهانگرد با اشاره به اینکه هیئت گلف همدان به‌لحاظ آموزشی نیز در سطح خوبی قرار دارد، ابراز کرد: در بخش بانوان نیز فعالیت مناسبی را شاهد هستیم، به‌نحوی که چند تن از ورزشکاران بانوی رشته گلف همدان در سطح ملی زبانزد هستند.
وی با بیان اینکه تمرینات این رشته بنا به شرایط آب‌وهوایی و به‌دلیل اینکه اغلب در فضای باز انجام می‌شد از فروردین‌ماه آغاز شد و با سرد شدن هوا پایان پذیرفت، افزود: تا آخر مهرماه هفته‌ای 6 روز تمرین داشتند، اما اخیراً به‌دلیل برودت هوا و آغاز کار مدرسه‌ها این تعداد به سه جلسه تمرین تقلیل یافته است.
رئیس هیئت گلف استان همدان با تأکید بر اینکه امکان تمرین در فضاهای سرپوشیده به‌دلیل نوع کف‌پوش این سالن‌ها برای ما فراهم نیست، خاطرنشان کرد: امسال شاهد یک اتفاق خوب برای هیئت گلف بودیم، به‌نوعی که توانسیتم با چند مجموعه اداری کار کنیم و به این ترتیب به خدمات تربیتی بدنی که این مجموعه‌ها به کارکنانشان ارائه می‌کنند، رشته گلف نیز افزوده شد.
جهانگرد با اشاره به اینکه هرساله برای این رشته جشنواره‌های بی‌شماری را برگزار می‌کنیم، ابراز کرد: امسال نیز همچون سنوات قبل در هفته بیماری دیابت و نیز هفته مبارزه با مواد مخدر، روز خلیج فارس و نیز هفته تربیت بدنی و غیره، برای این رشته ورزشی شاهد برگزاری مسابقات به‌صورت جشنواره‌ای بودیم.
وی با بیان اینکه رشته مذکور جزء معدود رشته‌های ورزشی بود که با وجود کرونا در جشنواره زمستانی همدان حاضر بود، گفت: در این مسابقات ورزشکاران ما با هدف زدودن ذهنیت لوکس بودن این رشته از اذهان عمومی با حضور در پیاده‌راه، شهروندان همدانی را با خود همراه کردند؛ زیرا این ورزش در واقعیت امر رشته‌ای لوکس نیست.
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه لازم است همه شهروندان و هم‌استانی‌ها بدانند که تمام امکانات از توپ و دسته گرفته تا سایت در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و تنها مبلغ ناچیزی به جهت آموزش از آن‌ها گرفته می‌شود، تشریح کرد: علاوه‌بر اتفاقات خجسته پیشین، امسال در نمایشگاه کودکان و نوجوانان به جهت استعدادیابی حاضر شدیم.
جهانگرد افزود: امسال نخستین دوره استعدادیابی فدراسیون در رشته مینی‌گلف در همدان برگزار شد که خوشبختانه در این بخش نیز ضمن هماهنگی با چند مدرسه، از فرصت موجود استفاده و نسبت به استعدادیابی از طریق مدارس اقدام شد.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر علاوه‌بر کلاس‌های ورزشی که به‌صورت روزانه و مستمر در فضاهای باز برگزار می‌کنیم با چند مدرسه غیر انتفاعی نیز رایزنی انجام شده تا این رشته را در ساعات ورزش به دانش‌آموزان بیاموزند، ابراز کرد: درواقع در ساعات ورزش این مدارس دانش‌آموزان به همراه معلم ورزش خود در سایت تخصصی مینی‌گلف حاضر شده و از آموزش‌های لازم توسط مربیان بهره‌مند می‌شوند.
رئیس هیئت گلف استان همدان با بیان اینکه با فعالیت مناسب در بخش‌های مختلف توسط هیئت مهم‌ترین دغدغه و مشکل ما داشتن سایت تخصصی گلف است، تصریح کرد: همان‌طور که گفته شد، سایت تخصصی مینی‌گلف در استادیوم شهید شمسی‌پور دایر است، اما همچنان از داشتن سایت تخصصی گلف محروم هستیم.
جهانگرد با اشاره به اینکه این مهم چندین‌سال بوده که در دست پیگیری است، افزود: هنوز یک جانمایی مناسب برای این سایت انجام نشده است، زیرا ما به یک زمین یک تا دو هکتاری نیاز داریم که باید از دسترسی مناسبی نیز برخوردار باشد؛ حال آنکه در یک دوره پیشنهاد شد که این سایت در ورزشگاه مفتح احداث شود و این درحالی بود که این منطقه به‌لحاظ دسترسی بنا به رنج سنی کودک و نوجوان فعال در این رشته (پیشکسوتان این رشته 40 سال سن دارند) مناسب نبود.
جهانگرد با بیان اینکه گرچه این رشته مختص رده سنی خاصی نیست اما به‌دلیل نوپا بودن اغلب مخاطبان ما در رده‌های پایین سنی قرار دارند، خاطرنشان کرد: از آنجا که سایت تخصصی گلف در کشور وجود ندارد و تنها یک سایت استاندارد در مجموعه انقلاب داریم، پس ایجاد سایت تخصصی گلف در همدان به‌دلیل اینکه تعداد این سایت‌ها انگشت‌شمار هستند، تأثیر بسزایی در فراهم کردن بازی‌های ملی و حتی بین‌المللی در همدان ایفا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه البته یک سایت غیر استاندارد در استان خوزستان بنا به حضور انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها از سال‌ها قبل در آن منطقه وجود دارد، گفت: به‌دلیل المپیکی بودن این رشته، یقیناً وجود زیرساخت مذکور در استان برای این رشته تحول‌آفرین خواهد بود.
رئیس هیئت گلف استان همدان درنهایت با ابراز گلایه از عدم امکان جذب پشتیبان در این رشته همچون دیگر رشته‌های ورزشی به‌دلیل نامناسب بودن شرایط اقتصادی صنایع و تولیدکنندگان استان، اذعان کرد: به‌دلیل تعدد هیئت‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان نیز تنها در حد بضاعت خود امکان تخصیص اعتبار خواهد داشت که مبلغ ناچیزی را شامل می‌شود؛ حال آنکه این مبلغ با درنظر گرفتن هزینه نگهداری سالن‌ها و تجهیزات و پرداخت قبوض، بسیار اندک است، پس باید برای این مهم تدبیر خاصی اندیشیده شود.

شناسه خبر 62906