شناسه خبر:63213
1401/9/10 09:00:17

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: برنامه حمایتی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حمایت از آن‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی تدوین شده که برای نخستین‌بار در کشور از آن رونمایی شد.

حسن پیمانی سه‌شنبه هشتم آذرماه 1401 در آیین رونمایی از بسته حمایتی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصاد در محل اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان ابراز کرد: این اداره کل خدماتی در حوزه امور مالیاتی، گمرک تسهیلات بانکی بیمه و بورس که می‌تواند در زمینه آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند را به‌عنوان یک بسته حمایتی تهیه کرده و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌دهد.
وی تأکید کرد: این بسته که مورد تمجید و تأیید معاون اقتصادی وزیر و استاندار همدان قرار گرفته بزودی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار خواهد گرفت.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان به معافیت‌های مالیاتی این شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت مالیاتی 15 ساله بهره‌مند خواهند شد.
پیمانی درخصوص تسهیلات تبصره 16 خاطرنشان کرد: سهم استان همدان از این تسهیلات دو هزار و 500 میلیارد تومان است که صرف مشاغل حمایتی، سرپرستان خانوار و مناطق محروم خواهد شد.
وی تصریح کرد: همه افرادی که بخواهند از این تسهیلات استفاده کنند باید وارد سامانه kara شده و از طریق اداره کار به‌عنوان دبیر این برنامه، به بانک یا دستگاه اجرایی مربوطه ارجاع خواهند شد.
این مقام مسئول درخصوص میزان جذب سرمایه‌گذار در 6 ماهه نخست سال اظهار کرد: چهار سرمایه‌گذار خارجی در شهرستان‌های رزن و تویسرکان با مبلغ 7.2 میلیون دلار جذب شده است.
وی در ادامه گفت: هر شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دارای معافیت 10 ساله مالیاتی است؛ شرکت‌های در مناطق محروم نیز درحال حاضر می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند، در این بسته قوانین حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان جمع‌بندی شده تا تسهیلگری شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان از تخصیص تسهیلات بند دو ماده 11 دستورالعمل اجرایی تبصره 16 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور خبر داد و افزود: این تسهیلات با اعتبار پنج هزار میلیارد تومان با هدف کمک به توسعه اشتغال دانش‌بنیان و صنایع خلاق در راستای حمایت از شرکت‌های نوآور (استارت‌آپ) فناور دانش‌بنیان و خلاق از طریق توسعه نظام اختصاصی تأمین مالی نوآوری خواهد بود.
پیمانی با اشاره به تخصیص تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت پیشران طبق ماده 6 دستورالعمل اجرایی بند الف تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، گفت: نرخ سود این تسهیلات برای فعالیت دانش‌بنیان و فناور با اشتغال بالا دو درصد کمتر نسبت به سایر فعالیت‌ها درنظر گرفته می‌شود.
وی درخصوص اعطای تسهیلات بانکی به شرکت‌های تولیدی و خدماتی دانش‌بنیان تصریح کرد: این تسهیلات در قالب سرمایه ثابت و در گردش خرید و غیره، صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها، اوراق گواهی مولد، گشایش انواع اعتبارات اسنادی ارزی- ریالی و تأمین مالی (در قالب زنجیره تأمین مالی بر بدهی و انتشار اوراق بهادار) است.
این مقام مسئول درخصوص امور خاص بیمه‌ای درنظر گرفته‌شده در این بسته اذعان کرد: تخفیف صدور انواع بیمه‌نامه‌ها، تسریع در پرداخت خسارت شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت از پرداخت حق بیمه قراردادها و بخشودگی جرایم بیمه تأمین اجتماعی، ازجمله برنامه‌های این طرح است.
پیمانی با اشاره به خدمات درنظر گرفته‌شده در بورس برای این شرکت‌ها، اظهار کرد: پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال، ایجاد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در فرابورس ایران و صندوق‌های جسورانه سهام به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، پرداخت 50 درصد از هزینه‌های ابتدایی پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری برای ورود آن‌ها به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس، شروع به کار چندین صندوق جسورانه در بازار سرمایه که وظیفه اصلی صندوق‌ها یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش استارت‌آپی است و تأمین منابع مورد نیاز آن استارت‌آپ‌ها برای تأسیس سازوکار مد نظر و یا رشد کسب‌وکار، ازجمله خدمات است.
وی با اشاره به تسهیل در امور گمرکی و مشوق‌های صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: ارزیابی در محل تولیدکننده کالای صادراتی، پذیرش ضمانت‌نامه بانکی و سایر ضمانت‌نامه‌ها موضوع بند ح ماده یک قانون گمرکی، قبول سوابق ترخیص 6 ماهه، ارزیابی کالاهای صادراتی و وسیله حمل، امکان صادرات کالاهای صادرکننده دارای گواهینامه صادرکننده برتر بدون نیاز به کسب مجوز موردی استاندارد، صدور مجوز ورود موقت ماده 510 ق.ا.گ برای نهاده‌های تولید و پذیرش کامیون‌های غیر حائز شرایط ترانزیتی، ازجمله این موارد است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان درخصوص مشوق‌های وارداتی تصریح کرد: ترخیص بدون گرفتن کد رهگیری تخصیص ارز (کد ساتا)، حمل یک‌سره کالاهای وارداتی، قبول ماهیت مواد اولیه با توجه به سوابق ترخیص 6 ماهه کالا، ترخیص نسیه بدون نیاز به کسب تضمین سپرده‌های نقدی، ایجاد انبار اختصاصی در محل واحدهای تولیدی جهت انتقال مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط بدون تخلیه در انبارهای گمرک، ترخیص اجزای قطعات و لوازم مورد نیاز خط تولید واحدهای تولیدی دانش‌بنیان و فناور به شرط غیر تجاری بودن، ازجمله اقدامات در جهت تسهیل واردات این شرکت‌ها است.
وی در ادامه افزود: حرکت به سوی نوآوری و ایجاد تغییر در ترکیب محصولات و خدمات در قلمرو فعالیت‌های یک کسب‌وکار دانش‌بنیان قرار دارد؛ ازاین‌رو کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید دانش در محصولات و خدمات جدید، ارتقای صنعت، اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش‌افزوده در یک جامعه ایفا می‌کند.
پیمانی تأکید کرد: به‌لحاظ اقتصادی بر دولت و حاکمیت لازم است که برای رسیدن به اهداف اقتصاد دانش‌بنیان جهت حضور و فعالیت در این بازار درحال گذر از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان، انواع حمایت‌های مالی و غیرمالی را به عمل آورد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌عنوان یکی از متولیان امر توانسته با رفع چالش‌ها و ایجاد بسته‌های حمایتی در حوزه‌های فعالیت خود و دستگاه‌های تابعه ازجمله گمرک، مالیات، بیمه و بانک، نقش مؤثری در رشد اقتصاد دانش‌بنیان‌ها در مسیر دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی مستمر و باثبات برای کشور داشته باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان این بسته را با همکاری شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت متبوع در استان تهیه کرده است، اظهار کرد: این بسته به‌منظور تسهیل و تسریع در انجام امور مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری سال جاری به‌نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین ارائه شده است.
گفتنی است، تهیه و تدوین این برنامه و سند حاصل تلاش دست‌اندرکاران روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان است.

شناسه خبر 63213