شناسه خبر:65597
1401/11/11 10:12:58
سپهرغرب خطاب به مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان مطرح کرد؛

پناهگاه سرد میشان میزبان پاهای یخ‌زده کوهنوردان

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در پی گفت‌وگو با رئیس هیئت کوهنوری و صعودهای ورزشی همدان مشخص شد پناهگاه شماره دو میشان در نبود وسایل گرمایشی در سردترین روزهای سال با سرمای مضاعف میزبان پا‌های یخ‌زده کوهنوردان همدانی است.

هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان بدون تردید طی دهه‌های اخیر یکی از فعال‌ترین هیئت‌های ورزشی استان در عرصه همگانی و قهرمانی است و صعود هفتگی همدانی به ارتفاعات الوند بازتاب گسترده‌ای را در سطح ملی و حتی بین‌المللی دارد.
حال آنکه ورزش کوهنوردی همدان بیش از 100 سال تاریخ مستند در صعود به قله الوند دارد به طوری که طبق همین مستندات برای نخستین‌بار مرحوم محمود اجل؛ اسطوره کوهنوردی همدان در سن هفت سالگی اقدام به صعود به قله الوند کرد.
البته ذکر این نکته ضروری است که رشته کوه الوند آوردگاه بزرگان کوهنوردی ایران است و از دیرباز به عنوان زادگاه پرورش شخصیت‌های برجسته کوهنوردی زبانزد اهالی این رشته ورزشی به‌شمار می‌رود به طوری که تاریخ کوهنوردی همدان مملو از نام‌آوران این عرصه ورزشی به‌شمار می‌رود و از گذشته تا به امروز همواره از شخصیت‌های برجسته کوهنوردی دیار الوند ازجمله تیمسار محمدجعفر اسدی؛ نخستین ایرانی فاتح قله هشت هزار متری، جلال چشمه‌ قصابانی؛ فاتح دوبار قله اورست و چندین قله هشت هزار متری دیگر، حمید اولنج؛ فاتح قله اورست، شادروان فریدون اسماعیل‌زاده؛ از مربیان بزرگ سنگنوردی کشور، شادروان حسین طالبی‌مقدم؛ از بزرگان عرصه مربیگری دیواره‌‌نوردی کشور، مرحوم استاد محمود اجل و ده‌ها کوهنورد فقید دیگر به نیکی یاد می‌شود.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین باره گفت‌وگویی با رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
علیرضا گوهری با بیان اینکه هیئت کوهنوردی طبق روال هر سال فعالیت‌های خود را در دو زمان‌بندی 6 و یک ساله در یک تقویم ورزشی برنامه‌ریزی کرده، گفت: ما در همدان به‌دلیل داشتن زیرساخت بسیار مناسب سنگنوردی، در بخش صعودهای ورزشی (رشته‌ای که در بین رشته‌های المپیکی قرار دارد) از شرایط مناسبی برخوردار هستیم.
وی مطرح کرد: بنا به وجود این زیرساخت بیشتر اردوهای تیم ملی، تمرینات قهرمانان تیم ملی و نیز میزبانی‌های مسابقات ملی در مجموعه تخصصی «فرهاد» برگزار می‌شود.
رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان با بیان اینکه امید است طی سال‌های آتی با توجه به وجود این زیرساخت‌ها و برنامه‌ریز‌هایی که انجام شده تعداد قهرمانان این رشته ورزشی در همدان حداقل به 10 نفر برسد، اظهار کرد: در حال حاضر در این رشته پنج نفر عضو تیم ملی در دو بخش آقایان و بانوان در استان هستند.
گوهری با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود هزار و 900 نفر در این هیئت به‌صورت رسمی عضویت داشته و دارای بیمه ورزشی هستند، ابراز کرد: بخش کوهنوردی توسط باشگاه‌های کوهنوردی انجام می‌شود و به دیگر سخن در بخش عملیاتی این رشته ورود می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به صورت رسمی در سطح استان 16 باشگاه کوهنوردی فعالیت دارند که کار عملیاتی این رشته را انجام می‌دهند، تشریح کرد: در خصوص پناهگاه کوهستان الوند نیز باید بگویم ساخت پناهگاه‌های کوهنوردی در دهه 60 میلادی بنا به توسعه این رشته متداول شد.
رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان افزود: بر این اساس در کشور و استان ما به‌ویژه شهر همدان از آنجا که جزو پیشگامان این رشته ورزشی در سطح ملی است، پناهگاه‌هایی در کوهستان الوند ایجاد شد.
گوهری با بیان اینکه سبقه این زیرساخت تا بدان‌جاست که پناهگاه میدان میشان بعد از یک پناهگاهی در توچال تهران دومین پناهگاهی بود که در کشور ساخته شده، اظهار کرد: در واقع می‌توانم بگویم پناهگاه‌های کوهستان الوند جزو پناهگاه‌های بسیار خوب کشور هستند و به جرأت می‌توان بگویم در هیچ استانی با توجه به نسبت جمعیت مخاطب این رشته از چنین زیرساختی برخوردار نیست.
وی افزود: البته به هیچ وجه برنامه‌ای برای توسعه و ساخت پناهگاه‌ها نداریم زیرا این کار خلاف آیین‌نامه‌های زیست محیطی است که ما به آن اعتقاد داریم.
رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان همدان در واکنش به این مسئله که کوهنوردان از نداشتن تجهیزات گرمایشی در پناهگاه میدان میشان گلایه‌مند هستند گفت: باید بگویم تعمیرات میدان میشان در زمان آقای سیفی آغاز شد حال آنکه طی 21 ماهی که وی مدیر کل ورزش و جوانان استان بود هیئت کوهنوری و کوهنوردان همدانی و نیز زیرساخت‌های این رشته صدمات بسیاری را متحمل شدند به طوری که یکی از مشکلاتی که همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم شرایط پناهگاه میدان میشان است.
گوهری ادامه داد: در زمان مدیریت او این پناهگاه تحویل پیمانکار شد و بنا به اخلاق و منشی که آقای سیفی داشت این مهم را به هیئت واگذار نکرد این در حالی است که بسیاری از پناهگاه‌ها را هیئت خود در کمترین زمان ممکن با نظارت اداره کل ورزش و جوانان احداث، تکمیل و تجهیز کرده است؛ ‌از زمان آغاز تعمیر و تجهیز این پناهگاه نزدیک به دو سال و نیم است که می‌گذرد.
وی افزود: در خصوص گرمایش این پناهگاه نیز باید بگویم استفاده از پکیج گازی (از طریق کپسول‌های قابل حمل) برای مقابله با مشکلات محیط زیستی و استفاده از بخاری جزو برنامه‌هایی است که از سوی اداره کل ورزش و جوانان تدارک دیده شده بنابراین در جلسات و بازدیدهایی که با آقای حقیقی مدیر کل جدید در تیرماه و شهریورماه سال جاری از پناهگاه داشتیم قرار شد مشکل گرمایش پناهگاه حل شود با این وجود بنا به کسری بودجه هنوز این مهم انجام نشده است.
رئیس هیئت کوهنوردی استان همدان در خصوص آموزش و استعدادیابی در این رشته ورزشی نیز گفت: بخش آموزش ما بالاترین آمار را در بین هیئت‌های ورزشی استان به خود اختصاص داده است.
گوهری ادامه‌ داد: فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی همدان بزرگ‌ترین چارت آموزشی را دارد و به تبع آن هیئت‌های ورزشی نیز از چارت تبعیت کرده و کارگاه‌های آموزشی را برگزار می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه از چند سال پیش بخش آموزش و زیرساخت‌های آن را که تنها در فدراسیون کوهنوردی به اجرا درآمده (پرتال آموزشی) را به باشگاه ورزشی سپردیم تا هم به لحاظ اقتصادی کمکی به این باشگاه‌ها کرده باشیم و هم به فعالیت آن‌ها رسمیت ببخشیم اظهار کرد: خوشبختانه این مهم نتیجه مطلوبی در پی داشته و استعدادیابی نیز در بخش صعودهای ورزشی انجام می‌شود اما نه به شکلی که باید و شاید زیرا آموزش و پرورش که مبدأ ورودی ورزشکاران به رشته‌های ورزشی به‌حساب می‌آید هنوز رشته صعودهای ورزشی را علیرغم اینکه رشته المپیکی است از گروه چهار خارج نکرده تا در گروه‌های بالاتر به عنوان رشته در مدارس تدریس شود.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد این روزها به گفته هیئت کوهنوردی علیرغم بازدیدهای چندباره طی روزهای گرم سال و بیان ضرورت تجهیز پناهگاه شماره دو میشان به وسایل گرمایشی این روزها این پناهگاه مهم برای کوهنوردان در سردترین روزهای سال بنا به بی‌تدبیری مسئولان در سردترین روزهای سال با سرمایی مضاعف میزان پاهای یخ‌زده کوهنوردانی است که به امید رسیدن به پناهگاه و جان‌پناهی گرم چند ساعت طی میسر می‌کنند.

شناسه خبر 65597