شناسه خبر:66486
1401/12/6 10:24:19

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: یک جوان همدانی فناور فعال در عرصه شیلات توانست با تأسیس یک شرکت در قالب مرکز رشد، اقدام به بومی‌سازی سیستم هوشمند پرورش ماهیان، شیلات و کشاورزی کند و در پی آن با ارتقای محصول خود در عرصه فنی، دست آمریکا را از فرآیند هوشمندسازی استخرها کوتاه کند.

تیرماه سال جاری بود که در یکی از شماره‌های صفحه کارودانش به گفت‌وگو با جوان همدانی فناور فعال در عرصه شیلات پرداختیم؛ او توانسته بود با تأسیس یک شرکت در قالب مرکز رشد، اقدام به بومی‌سازی سیستم هوشمند پرورش ماهیان، شیلات و کشاورزی کند. مهران بیگلری‌خوشمرام، مدیرعامل شرکت سنجشگران صنعت روئین‌مدار توانسته با سیستم هوشمند، وضعیت ایده‌آل زیستی برای ماهی‌ها فراهم ‌و شرایط مختلفی چون دما، PH آب و کاهش یا افزایش میزان آب را به‌صورت مداوم بررسی و بهترین اوضاع را برای زندگی ماهی‌ها ایجاد کند.
به گفته او این سیستم خطر تلفات در استخرها را به حداقل می‌رساند، سرریز شدن آب استخر (بر اثر گرفتگی مجرای خروجی آب) را اعلام می‌کند و تغییرات (کاهش یا افزایش) دمای آب استخر را اطلاع می‌دهد؛ این درحالی است که در مراکز پرورش ماهی اندازه‌گیری لحظه‌ای، مؤلفه‌هایی ازقبیل DO (اکسیژن)، PH و آمونیاک اهمیت زیادی دارند. PH مؤلفه‌ای است که با اندازه‌گیری آن در یک نقطه از حوضچه، می‌توان تصمیم کلی راجع به سایر نقاط گرفت، از طرفی با توجه به اهمیت زیاد مؤلفه DO، باید از اکسیژن‌رسانی به تمام نقاط حوضچه مطمئن شد که برای این منظور از پمپ‌های هوادهی استفاده می‌شود.
از طرف دیگر از آنجایی که انواع ماهی‌ها در سنین متفاوت از رشد به میزان مشخصی از اکسیژن نیاز دارند، برای صرفه‌جویی انرژی مصرفی می‌توان پمپ‌های هوادهی را با توجه به نیاز ماهیان به‌صورت متوالی روشن و یا از مدار خارج کرد که گویا این مهم نیز مورد توجه این فناور جوان بوده است.
درواقع دستگاهی که توسط شرکت طراحی شده است، علاوه‌بر نشان دادن لحظه‌ای مؤلفه‌های حیاتی، مجهز به تغذیه موازی از طریق باطری است و می‌توان درصورت بروز مشکل، آلارم مربوط به رخداد را فعال و پیام‌های مناسب را برای اطلاع اپراتور ارسال کرد.
این شرکت فعالیت خود را از تیرماه سال 97 آغاز کرده و خوشبختانه به‌دلیل کارآیی محصول، از سراسر کشور مشتری داشته؛ اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل شرایط تحریمی و نیز نوسان قیمت ارز، از آنجا که مواد اولیه تولید این محصول وارداتی است، در مسیر تولید با وقفه مواجه شده و درواقع مسیر حرکت شرکت را به سمت‌وسوی هوشمند‌سازی کارخانه‌ها تغییر داده بود، با این وجود در راستای اشتغال‌زایی دستگاه‌های خود را ضمن همکاری با 6 نیرو تولید می‌کند. جالب‌تر اینکه یکی دیگر از سیستم‌های تولیدی این شرکت، تولید سیستم هوشمند برای آکواریوم زینتی بوده که به گفته بیگلری‌خوشمرام فروش خوبی داشته است.
از سوی دیگر گویا این شرکت فناور دستگاه هوشمندسازی کشاورزی را نیز طراحی کرده که هنوز به مرحله تولید نرسیده است.
این فعال در حوزه فناوری در گفت‌وگویی که داشتیم گفته بود یکی از اصلی‌ترین مزیت‌ها به لزوم کاهش نظارت انسانی بر فرآیند فعالیت استخرها بازمی‌گردد، به‌نحوی که این سیستم به‌صورت خودکار هرگونه نقص و ایرادی را در کمترین زمان ممکن اطلاع‌رسانی می‌کند؛ از طرفی زمان طلایی برای نجات یک استخر، چیزی حدود 20 دقیقه است.
وی افزوده بود علاوه‌بر این تنها نمونه خارجی این محصول در کشور هلند ساخته شده که قیمت آن در زمان تولید نمونه‌های اولیه، چیزی حدود 10 برابر قیمت نهایی ما بود.
بیگلری‌خوشمرام مزیت دیگر این محصول را هوشمند بودن آن اعلام کرده و گفته بود این مهم با توجه به حساس بودن صنعت مذکور، از اهمیت بالایی به‌لحاظ اقتصادی برخوردار است.
اما حالا با گذشت بیش از پنج ماه از آخرین مصاحبه با وی، بر آن شدیم تا از میزان پیشرفت کار این واحد فناور اطلاع یافته و بار دیگر با وی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرعامل شرکت سنجشگران صنعت روئین‌مدار با بیان اینکه خوشبختانه با وجود مشکلاتی همچون عدم تأمین مواد اولیه در پی تحریم و شرایط اقتصادی دشوار همچنان به کار خود ادامه داده و می‌دهیم، گفت: شرکت اقدامی برای دریافت تسهیلات طی سال جاری نکرد، اما متقاضیان ما توان مالی نداشته و در پی دریافت وام بوده‌اند که عدم تحقق این مهم، کار شرکت را نیز متوقف کرده بود.
مهران بیگلری‌خوشمرام با تأکید بر اینکه گویا شبکه بانکی با توجه به شرایط حاکم اقتصادی اقدام به قفل کردن روند پرداخت تسهیلات کرده بود که به‌تازگی شرایط آن به‌صورت محدود برای پراخت بخشی از تسهیلات درخواستی از سوی پرورش‌دهندگان ماهی به‌عنوان مشتری‌های ما فراهم شده، اذعان کرد: در پی بهبود شرایط با یک‌ سرمایه‌گذار امزاجردی برای هوشمندسازی 40 استخر ماهی قرارداد بسته‌ایم.
این فناور همدانی با تأکید بر اینکه هنوز اولویت ما در فروش محصول تأمین نیاز داخلی است زیرا همچنان نیاز داخل تأمین نشده، تشریح کرد: به‌لحاظ نیروی کار همچنان با همان 6 همکار طی مسیر کرده و ادامه داده‌ام.
وی با اشاره به ارتقای فناوری، گفت: با همه مشکلات در این مسیر، نسبت به ارتقای محصول اقدام کردیم؛ به‌طوری که یک‌سری تجهیزات تشخیص‌دهنده خطا نیز به محصول پیشین اضافه شده است.
بیگلری‌خوشمرام با اشاره به اینکه تشخیص‌دهنده خطای مذکور قبل از اینکه تجهیزات استخرها همچون الکتروپمپ دچار خرابی و سوختن شوند اخطار می‌دهد، ابراز کرد: درواقع از طریق این قطعات افزوده‌شده رفتارهای غیر معمول تجهیزات استخرها شناسایی می‌شوند.
مدیرعامل شرکت سنجشگران صنعت روئین‌مدار با بیان اینکه تنها نمونه این محصول توسط یک شرکت خارجی ساخته می‌شود، اذعان کرد: تفاوت قیمت فاحشی بین تولید داخلی با نمونه خارجی آن وجود دارد؛ به‌طوری که محصول نهایی ما به قیمت 12 میلیون تومان به مشتری‌ها فروخته می‌شود، حال آنکه قیمت وارداتی این محصول 100 میلیون تومان است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه برای 12 استخر از 40 استخری که قرار است هوشمندسازی در آن‌ها اتجام شود درخواست نصب تجهیزات ارتقایافته را نیز داشته‌ایم، تصریح کرد: اخیراً پروژه‌ای را نیز برای هوشمندسازی استخرهای خانگی اعم از سونا و جکوزی داشته‌ایم.
این فناور جوان همدانی تأکید کرد: درصورت نهایی شدن این قرارداد، به تعداد نیرو‌ها چهار نفر می‌افزاییم.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گویا این فناور جوان همدانی با وجود مشکلات اقتصادی در سال حمایت از دانش‌بنیان‌ها، برای مانایی صنعت پرورش ماهی و بومی‌سازی کامل آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و توانسته محصول خود را برای تکمیل این فرآیند هوشمندسازی ارتقا دهد تا این صنعت را به‌طور کامل از وابستگی خارج کند، این درحالی است که بسیاری از صنعتگران همواره تحریم و شرایط اقتصادی را به‌عنوان مانعی سخت می‌دانند، اما این جوان همدانی با همت خود ثابت کرد خواستن با همه نداشته‌ها و موانع، توانستن است.

شناسه خبر 66486