شناسه خبر:66649
1401/12/9 10:25:17
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان خبر داد:

ترافیک، مرکز ثقل بودجه سال 1402 شهر همدان

سپهرغرب، گروه اجتماعی - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان از درنظر گرفتن بودجه یک‌هزار و 600 میلیارد تومانی برای محل معضل ترافیک شهر همدان در بودجه 1402 خبر داد.

اکبر کاوسی‌امید در نشست خبری روز گذشته با اشاره به اینکه درنظر داریم برای بودجه سال آتی سامانه‌ای را تهیه کنیم که براساس آن هر شهروند همدانی بتواند به‌صورت شفاف در جریان ضرایب بودجه قرار گرفته و درعین‌حال از همه ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای اطلاع یابد، گفت: دراین‌بین شرایط برای مطالبه‌گری آحاد جامعه فراهم بوده و رسانه‌ها به‌عنوان بخش نخبگانی این جامعه در این وادی وارد می‌شوند.
کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه پیش از پرداختن به مباحث بودجه‌ای و ارائه گزارش در خصوص نحوه چیدمان بودجه سال آتی توجه به چند نکته حائز اهمیت است، تشریح کرد: نخستین بحث به موضوع سهم همدان از مالیات بر ارزش‌افزوده بازمی‌گردد؛ زیرا همدان در کشور در خصوص مالیات بر ارزش‌افزوده جزء استان‌های آخر بوده و تنها در میزان دریافتی‌ها از زاهدان بالاتر است که دلیل آن به موضوع کمبود کنش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی شهر بازمی‌گردد؛ بنابراین لازم است به دنبال ارائه راهکاری در راستای توسعه سرمایه‌گذاری در شهر بگردیم.
وی با بیان اینکه در بحث بودجه گردشگری در شهر که به‌عنوان اولویت نخست مطرح است باید کنش‌های مالی با جهش چندبرابری مواجه شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در بودجه سال جاری سهم مالیات ارزش‌افزوده شهر همدان چیزی بالغ‌بر 200 میلیارد تومان است که در مقاسه با رقم دو هزار و 600 میلیارد تومانی بودجه، عددد ناچیزی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه باید یکی از مطالبات ما و پیگیری‌ها بر افزایش این سهم در سطح ملی تمرکز پیدا کند، اظهار کرد: توزیع عادلانه ارزش‌افزوده در کشور در تصمیمات مجلس باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا اساس مالیات به مصرف است و باید کل رقم از همه استان‌ها جمع و به‌صورت استانی تقسیم شود؛ این مطالبه ما همدانی‌ها است.
وی با اشاره به اینکه اگر توزیع مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت نفر در کشور اتفاق بیفتد دریافتی ما به چهار برابر عدد فعلی افزایش پیدا کرده و به عدد 800 میلیارد تومان می‌رسیم که درواقع این مهم احیای اصل 48 قانون اساسی است، ابراز کرد: بحث بعدی به مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی بازمی‌گردد؛ انتظار می‌رود رؤسای دستگاه‌ها بستانکاری شهرداری از دستگاه‌های تحت نظر را تأیید کنند تا این امکان فراهم شود که شهرداری در بودجه 1402 آن را به‌عنوان درآمد بگنجاند.
کاوسی‌امید با تأکید بر اینکه شهرداری همدان یک‌هزار و 200 میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی طلب دارد، گفت: از طرفی طبق قانون در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی و ماده 23 که در دست وزیر کشور است نیز 160 میلیارد بستانکاری داریم که از نمایندگان مردم همدان در مجلس درخواست داریم آن را مطالبه کنند.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه ترافیک شهرها دولت موظف است یک‌سوم هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی را به‌عنوان یارانه پرداخت کند و دوسوم باقی‌مانده توسط شهروندان و شهرداری تأمین‌ شود، تشریح کرد: متأسفانه از سال 92 سهم دولت را شهرداری پرداخت کرده که عدد بزرگی است.
کاوسی‌امید با اشاره به اینکه برای بودجه سال آتی 17 سیاست مشخص و به شهرداری ابلاغ شده است، اصلی‌ترین سیاست را حل مسائل ترافیک دانست که برای آن یک‌هزار و 600 میلیارد تومان در ردیف‌های مختلف درنظر گرفته شده (درواقع حل معضل ترافیک برای شورا و شهرداری اولویت نخست است) و ابراز کرد: یکی از نقاط قوت بودجه مصوب سال 1402 شهرداری درخصوص داشتن پیوست عدالت بودجه‌ای است؛ بر این اساس برای تحقق این مهم از توان علمی اساتید دانشگاهی، صاحب‌نظران و مدیران پیشکسوت مجموعه شهرداری در راستای افزایش عدالت‌محوری استفاده کرده و شیوه‌نامه‌ای جهت توزیع بودجه در شهر برای نخستین‌بار در شهرداری همدان تهیه و تدوین شده است.
وی ادامه داد: در شورای ششم توجه ویژه‌ای به گردشگری شده؛ به‌طوری که حدود 250 میلیارد تومان از بودجه شهرداری به حوزه‌ گردشگری اختصاص داده شده است. البته بودجه پیشنهادی شهرداری 100 میلیارد تومان بود که شورا آن را افزایش داد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کنش‌های مالی در شهر باید افزایش پیدا کند بنابراین یکی از موارد مورد تأیید ما اجرای بارانداز غرب کشور است، گفت: مطالعه و جانمایی بارانداز غرب کشور ازجمله مواردی بوده که در بودجه سال آینده دیده شده است.
این عضو شورای ششم با تأکید بر اینکه باید به‌جای خام‌فروشی املاک شهرداری ارزش‌افزوده ایجاد کنیم، اظهار کرد: با توجه به این مهم، بر آن هستیم تا در این باب از انجمن‌های مختلف به‌ویژه انبوه‌سازان استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در مقوله وام چیزی نزدیک به 250 میلیارد تومان و در بخش اوراق 150 میلیارد تومان در بودجه سال آینده دیده شده است که می‌توان گفت درصورت تحقق این مباحث شهرداری یک‌سوم بودجه عمرانی خود را می‌تواند وام بگیرد، اذعان کرد: یکی دیگر از مباحث مورد توجه ما، حوزه فرهنگ است؛ به‌طوری که در این بخش از 60 میلیارد تومان در بودجه سال جاری، به حدود 144 میلیارد تومان در سال 1402 رسیدیم. بنابراین سال آینده مدیریت شهری در این حوزه ورود جدی خواهد داشت.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در یکی از ردیف‌های بودجه سال آتی 22 میلیارد تومان برای آموزش شهروندی درنظر گرفته شده و شهرداری باید در این حوزه از ظرفیت و مساعدت آموزش‌وپرورش، تشکل‌ها و گروه‌های فرهنگی استفاده کند، اظهار کرد: پیشنهاد ارائه‌شده در این بخش این‌گونه است که آموزش شهروندی به‌عنوان یک واحد درسی در مدارس مقطع متوسطه اول و دوم با همکاری مدیرکل آموزش‌وپرورش ارائه شود.
   پُل شهیدهمدانی نیمه رمضان افتتاح شود
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص زمان بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌کاره و اینکه آیا در بودجه سال آتی برای این پروژه‌ها اعتباری درنظر گرفته شده؟ گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده پُل غدیر تا نیمه شعبان افتتاح می‌شود و از شهردار خواسته‌ایم پُل شهیدهمدانی را نیز تا نیمه ماه رمضان به افتتاح برساند؛ البته برای پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز 100 میلیارد تومان درنظر گرفته شده و سال بعد باید به اتمام برسد.
کاوسی‌امید در پاسخ به انتقاد برخی شهروندان به عملکرد غیر کارشناسی در حوزه ترافیک همدان همچون اجرای طرح زوج و فرد، ابراز کرد: این طرح توسط شورای ترافیک به‌صورت موقت و تنها برای اسفندماه ارائه شده، بنابراین درخصوص کارشناسی بودن و یا نبودن آن، این عزیزان باید پاسخگو باشند؛ طرح ترافیک همدان در مراحل نهایی است و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده مشخص می‌شود. نظر مشاور برای حمل‌ونقل عمومی همدان بی‌.آر.تی است و رقم مناسبی برای این موضوع درنظر گرفته‌ایم‌.
   بلوار رجایی تعریض می‌شود
وی با اشاره به اینکه برای سال آینده آنچه در قالب بودجه درنظر گرفته شده به‌صورت بسه ترافیکی است، عنوان کرد: به‌منظور اجرای تقاطع مدرس به‌عنوان یکی از پروژه‌های تأثیرگذار در حوزه ترافیکی و برای تعریض از خروجی منوچهری تا فلکه مدرس نیز بودجه‌ای مناسب پیش‌بینی شده است؛ علاوه‌بر این برای چراغ‌های هوشمند در تقاطع‌ها و دوربین‌های ثبت تخلف نیز رقم‌ خوبی درنظر گرفته شده و درعین‌حال اصلاح هندسی معابر نیز مورد توجه قرار دارد.
کاوسی‌امید با بیان اینکه در بودجه 1402 پیوست عدالت با مشارکت اجتماعی همیاران و مردم درنظر گرفته شده است و درعین‌حال بنا به نیاز مناطق کم برخوردار نظر همیاران محلات را گرفتیم، اظهار کرد: درواقع عدد عمرانی برای کل شهر منهای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس باید متناسب با بعضی شاخصه‌ها باشد؛ بنابراین بودجه چهار منطقه شهرداری با 10 تا 15 میلیارد تومان تفاوت، عدد عمرانی نزدیک به یکدیگر دارند.
   51 میلیارد تومان برای تعمیر و نگهداری باغ‌موزه همدان
رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگی و نیز گردشگری 51 میلیارد برای باغ‌موزه دفاع مقدس درنظر گرفته شده تا به‌عنوان مرکز گردشگری معرفی شود، افزود: بودجه سال 1402 هدفمندترین بودجه‌ای بوده که در طول سال‌های قبل در شهرداری بسته شده است.
وی ادامه داد: یکی از مسکلات مهم در حوزه گردشگری به مباحث زیرساختی اولیه و کمبود آن‌ها در شهر بازمی‌گردد؛ به‌طوری که در بودجه سال آینده 52 میلیارد تومان برای احداث و تعمیر سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر درنظر گرفته شده است.
این مقام مسئول در پاسخ به سؤال خبرنگار سپهرغرب درخصوص بودجه اختصاصی در ارتباط با احیا و نوسازی فضای بازار همدان، گفت: خوشبختانه طرح بازار همدان توسط مشاور تکمیل شده و مطابق طرح چیزی حدود چهار میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه البته حدود هشت میلیارد تومان برای ثبت جهانی هگمتانه نیز در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در بحث جبران کمبود کاربری‌های عمومی نیز مطالعات و تملک اراضی پارک آمادای در دستور کار قرار دارد و شهرداری باید از محل طرحی که آنجا انجام می‌شود، عدد و رقمی را برای این پروژه مشخص کند؛ علاوه‌بر این برای پارک‌های فرامنطقه‌ای اکباتان 15 میلیارد تومان پیش‌بینی شده تا با محوریت پارک خلاقیت برای کودکان تکمیل شود و افزون‌بر این برای نگهداری پارک ولایت نیز در بودجه سال آینده رقمی را درنظر گرفتیم.
این مقام مسئول با تأکید بر لزوم مطالبه‌گری رسانه‌ها و نیز پیگیری مدیران اجرایی و شهری در همدان برای حل معضل ترافیک، گفت: یکی از این مباحث مرتبط با لزوم نوسازی ناوگان و نیز تأمین زیرساخت مورد نیاز در این بخش است؛ براساس استاندارد همدان به 450 اتوبوس نیاز دارد، اما درحال حاضر تنها 120 اتوبوس فعال در سطح شهر داریم! بنابراین ما پیگیر استفاده از فرصت خرید یارانه‌ای اتوبوس و بهره بردن از کمک سه میلیارد تومانی دولت جهت خرید 100 دستگاه اتوبوس هستیم.
این عضو شورا در واکنش به این سؤال که چرا درخصوص حواشی پیش‌آمده برای شهردار و ناکارآمدی‌های مطرح‌شده سکوت اختیار کرده‌اید؟ پاسخ داد: تا پایان مردادماه سال بعد، چشم‌انداز 20 ساله همدان را مصوب می‌کنیم و برنامه عملیاتی چهارساله را نیز به نتیجه می‌رسانیم؛ بنابراین درخصوص این مباحث آن زمان می‌توان اظهار نظر درست کرد.
وی در پایان با بیان اینکه شهرداری 300 میلیارد تومان طلب عوارض نوسازی از مردم دارد، تشریح کرد: انتظار می‌رود این مهم به یک باور فرهنگی در بین مردم از سوی رسانه‌ها بدل شود تا مردم در موعد قانونی برخوردی که در مقابل پرداخت بهای خدمات دریافتی در سایر بخش‌ها دارند، با این موضوع داشته باشند تا ارزش این دریافتی ناچیز نشود. البته درخصوص بستانکاری شهرداری از ادارات دولتی با نمایندگان مردم در مجلس، استاندار و دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده مکاتبات لازم انجام شده است.

شناسه خبر 66649