شناسه خبر:67298
1401/12/24 16:10:33

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: معصومه برجی بانوی ورزشکار پیوند عضوی است که تاکنون موفق به کسب 12 نشان طلا انفرادی و نیز هشت نشان نقره و دو نشان برنز با قهرمانی پیوند دارد

بدون‌شک یکی از مهم ترین بعد سلامت هر جامعه‌ای است و گرایش بانوان به ورزش، سلامت نیمی از جامعه و مهم‌تر از آن مادران و نسل‌سازان آینده را تامین می‌کند.
مسئله‌ای که شاید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ از سوی بسیاری با تردید مواجه شد. چرا که بسیاری بر این باور بودند که ورزش کردن با تغییر حجاب و پوشش بانوان ایرانی، کاری دشوار و نشدنی است.
اما با گذشت چهل و چهار سال از انقلاب، شاهد آن هستیم که حجاب نه فقط مانعی برای روی آوردن بانوان به ورزش نشد، که به یکی از موفقیت‌های بانوان در ورزش نیز تبدیل شد.اگر چه بانوان ورزشکار ایرانی در این زمینه هنوز هم با چالش‌های عمده‌ای مواجه هستند اما، با تلاش فراوان و به رغم تمام کمبودها و کاستی‌ها توانستند با حضور فعال خود،‌ مقبولیت حجاب را نزد فدراسیون‌های جهانی جا انداخته و آن‌ها را متقاعد به استفاده از پوشش اسلامی کنند.
به‌طوری‌که حالا بانوان ورزشکار ایرانی نه تنها به مهره‌هایی قَدر در ورزش جهان تبدیل شده که چشم جهانیان را نیز به واسطه حجاب اسلامی خود خیره کرده‌اند. مسئله‌ای که شاید بتوان از آن به عنوان مهم‌ترین دستاور انقلاب اسلامی در عرصه ورزش یادکرد
درواقع بانوان ورزشکار که شاید بسیاری تصور می‌کردند با انقلاب اسلامی دیگر هرگز روی موفقیت در ورزش را به خود نبینند، اما این نگاه،‌خیلی زود با فضای مناسبی که بعد از انقلاب ایجاد شد و تلاش بانوان ورزشکار ایرانی تغییر کرد و دنیا را به احترام گذاشتن به بانوان ورزشکار ایرانی وا داشت براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین شماره از صفحه ورزشی با یکی ازبانوان ورزشکارو قهرمان همدانی معصومه برجی ورزشکار پیوند عضو و درعین حال قهرمان در رشته تنیس روی میز،گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
این قهرمان تنیس روی میز همدانی با بیان اینکه متولد سال 1364 است و از سال 81 وارد صحنه‌های ورزشی شده گفت: رشته اصلی من تنیس روی میز است.
معصومه برجی با اشاره به اینکه تاکنون در هشت دوره از مسابقات جهانی شرکت کرده‌ام، اظهارکرد: علاوه براین در دو دوره مسابقات آسیایی و نیز دو دوره مسابقات در حوزه خاورمیانه حضور داشته‌ام.
وی با اشاره به تعدادی از قهرمانی خود در عرصه‌ها ورزشی،ابراز کرد: در مسابقات عنوان‌شده تاکنون موفق به کسب 12 نشان طلا انفرادی و نیز هشت نشان نقره و دو نشان برنز شدم.
این بانوی تنیس‌باز همدانی با بیان اینکه البته این نشان‌ها را در دو رشته دو میدانی و هم تنیس‌رومیزی کسب کرده‌ام،تشریح کرد: یکی از مهمترین افتخاراتم کسب نشان طلا در مسابقات جهانی آمریکا در رشته دوومیدانی است.
این قهرمان پیوند عضو همدانی در پاسخ به این سوال که چطور این رشته را انتخاب و در آن استعداد خود را شکوفا کردید گفت: من سال 80 بود که به همراه والدینم سری به سالن تنیس روی میز زدیم و درواقع این حضورو تماشای ورزشکارانی که مشغول به فعالیت بودند جرقه‌ای برای ورودم به این رشته ورزشی بود.
وی با اشاره به اینکه البته دراین انتخاب وصف ورزشکاران از جذاب بودن و پر تحرک بودن این رشته نیز بی‌تاثیر نبود، تشریح کرد: گرچه برخی‌ها معتقدند برای افراد ی که پیوند عضو کرده اند حضور در صحنه‌های ورزشی با دشواری همراه است اما برای من سختی خاصی را به همراه نداشت به‌طوریکه بنده درست بعد از گذشت 6 ماه از پیوند کلیه وارد صحنه‌ها ورزشی شده و به صورت جدی دراین عرصه فعالیت دارم.
این بانوی ورزشکار همدانی با اشاره به اینکه بنده از همان روزهای ابتدایی به دلیل علاقه‌مندی به ورزش قهرمانی خود را دراین مسیر قرار داده و معتقد بودم می‌توانم دراین عرصه از طریق رشته تنیس روی میز موفق شوم، اظهارکرد: در بحث حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان از هیچ حمایتی در حد توان فروگذار نکرده است به‌طوریکه هم در بحت اعزام به مسابقات و هم در بحث تامین تجهیزات و زیرساخت‌ها منابع مالی را تخصیص داده‌اند.
وی با شاره به اینکه هیئت بیماران خاص نیز برای حضور در مسابقات ملی و تامین تجهیزات و البسه درحد توان حمایت لازم را از ورزشکاران می‌کند، تشریح کرد:درواقع برای ما این نهاد و ارگان کم نگذاشتند.
این تنیس‌باز همدانی با اشاره به اینکه درحال حاضر بنده عضو تیم ملی پیوند اعضای کشور هستم که در زیر مجموعه فدراسیونی با همین نام فعالیت می‌کند، اظهارکرد: خوشبختانه دراستان دیگر ورزشکاران ملی‌پوش خانم و آقا نیز در زیر مجموعه این فدراسیون در رشته‌های مختلف همچون خانم الهام محمدی، بهاره بیگی، سمیه کریمی در رشته تنیس روی میز و دربخش آقایان مصطفی آرمند، مجید شاهسوند در رشته تنیس روی میز و خانم مریم فریدونی در رشته دارت فعالیت دارند.
این بانوی قهرمان همدانی با بیان اینکه این ایام درحال آماده‌سازی برای حضور درمسابقات جهانی استرالیا که درفروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد هستم، اظهارکرد: البته حضور ما دراین مسابقات بنا به نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت دلار با اما و اگر همراه شده است.
وی با بیان اینکه درحال حاضر مهمترین نیاز ورزشکاران تامین منابع مالی برای تهیه تجهیزات و نیز حضور در مسابقات است گفت: به نظر می‌رسد دراین عرصه نیازمند جذب حامیان مالی قوی هستیم تا بتواند تمام قدر درعرصه حاضر شود که متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به دلیل اینکه بیماری خاص در طول عمر با فرد مبتلا همراه است، این امر سبب مشکلات روحی و روانی از جمله انزوا و افسردگی در فرد می‌شود اما ورزش حتی در حد کم می‌تواند از این آسیب‌ها جلوگیری کند بنابراین گام نهادن دراین عرصه به مثابه نجات از آسیب‌های روانی و اجتماعی این قشر از جامعه و درعین حال تعالی آن‌ها در مسیر ورزش است که بانوی تنیس‌باز همدانی این مهم را به معنای واقعی ترسیم کرده است.

شناسه خبر 67298