شناسه خبر:71064
1402/4/15 08:42:39
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی در دیدار شهردار همدان:

شهرداری در خط مقدم تحقق عدالت شهری

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با این توضیح که شهرداری در خط‌مقدم تحقق عدالت شهری قرار دارد، با قدردانی از اقدامات انجام شده گفت: نقش شهرداری در بخش مسکن همدان مهم بوده و باید سرعت عمل در صدور پروانه ساخت افزایش یابد هرچند برخی از این مشکلات مربوط به نظام مهندسی است.

هم زمان با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شهردار همدان و جمعی از معاونان و مدیران شهرداری با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند و امام جمعه همدان در این دیدار شهرداری را در خط مقدم تحقق عدالت شهری دانست.
در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان با تبریک عید غدیر اظهار کرد: عید غدیر و امثال این عید فرصت‌هایی است تا مجموعه شهری فضای نشاط را در جامعه ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه اخیرا شرایط ایجاد نشاط در جامعه بهتر شده و از همکاری شهرداری در این بخش تشکر می‌کنم افزود: مجموعه مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف فعالیت دارد و شاید هیچ مجموعه‌ای به اندازه شهرداری در رضایت یا نارضایتی مردم تأثیر نداشته باشد.
امام جمعه همدان با این توضیح که شهرداری در خط‌مقدم تحقق عدالت شهری قرار دارد، با قدردانی از اقدامات انجام شده گفت: نقش شهرداری در بخش مسکن همدان مهم بوده و باید سرعت عمل در صدور پروانه ساخت افزایش یابد هرچند برخی از این مشکلات مربوط به نظام مهندسی است.
وی با بیان اینکه لازم است تضییع حق‌هایی که از مردم شده رفع شود ادامه داد: برخی منازل مردم در طرح قرار گرفته و فرد نمی‌تواند کاری کند حتی خیلی‌ها نمی‌دانند بعد از 18 ماه می‌توانند به دیوان مراجعه کرده و رأی بگیرند تا مشکلشان حل شود.
آیت‌ا... شعبانی با اشاره به ضرورت رفع مشکلات مردم در برخی مناطق تأکید کرد: گاهی اقدامات شجاعانه می‌خواهد تا تضییع حق‌ها را جبران کنیم.
امام جمعه همدان درباره ضرورت حفظ ضوابط و حذف روابط در شهرداری‌ها بیان کرد: از دیگر مشکلات موجود برخی قول‌هایی است که داده می‌شود.
آیت‌ا... شعبانی بیان کرد: سرانه فضای سبز همدان از میزان استاندارد کمتر است و برخی مناطق اصلا فضای سبز ندارد.
وی با اشاره به بوی نامطبوع رودخانه کوی کوثر بیان کرد: آیا برخی مسؤولان می‌توانند تنها 3 ساعت آنجا بایستند یا حاضر می‌شویم خانواده خود را یک روز آنجا نگه داریم؟
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با اشاره به اینکه بخشی از روی آن رودخانه پوشانده شده است گفت: باید برای حل این مشکل راهکاری پیدا شود کما اینکه در دیگر مناطق مانند کوی شهید مدنی و برخی مناطق کم‌برخوردار نیز این مشکل وجود داشته و شرایط زندگی بسیار سخت است.
  حسینی: نظمی که در بازار همدان در حال شکل گیری است در 50 سال گذشته کم‌نظیر است
سید مسعود حسینی شهردار همدان نیز در این دیدار با گرامیداشت روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اظهار کرد: واقعیت این است شهرداری‌ها به دلیل وسعت کاری خود کمتر می‌رسند به مردم گزارش دهند.
وی با این توضیح که ما شهرداری را خاکریز نظام‌ می‌دانیم و معتقدیم نوع عملکرد شهرداری‌ها در نوع نگاه مردم به نظام اثر دارد عنوان کرد: شهرداری‌ها 370 نوع وظیفه دارند و در دنیا هم مهمترین قدرت اجرایی را شهرداری‌ها بر عهده دارند.
این مسؤول با بیان اینکه 70 درصد پروژه‌های عمرانی توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود مطرح کرد: اگر شهرداری مهم دیده شود و در تصمیم گیری لحاظ شود آن وقت اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.
وی با تشریح سختی‌های کار در همدان ادامه داد: در بین کلان شهر‌ها به جز زاهدان دغدغه‌ای برای هزینه‌های جاری شهر وجود ندارد اما در شهر همدان مدیران ما در شهرداری باید تلاش کنند حقوق خود را در بیاورند.
حسینی با اشاره به اینکه امسال در همدان هر ماه 60 میلیارد تومان هزینه جاری و 100 میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر است افزود: اکثر شهرها دغدغه‌ای برای هزینه‌های جاری ندارند و اگر امروز شرایط و وضعیت همدان خوب و آرام است به دلیل زحمات و تلاش همکاران ما در شهرداری است.
وی با بیان اینکه ما نسبت هزینه‌ها را که 40 درصد عمرانی و 60 درصد جاری بود تغییر دادیم گفت: این رقم در همدان برعکس است چرا که معتقدیم اگر بتوانیم بیش از گذشته شرایط را بهبود دهیم می‌توانیم بگوییم شهر را ارزان اداره می‌کنیم.
شهردار همدان با اشاره به برخی پروژه‌های جدید شهرداری همدان اعلام کرد: امسال مرحله مطالعاتی تقاطع غیر هم سطح امام حسین(ع) شروع شده و موضوع خرید اتوبوس و تقویت حمل و نقل عمومی، احداث پارکینگ‌ها و اجرای پل میدان شهید مدرس نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه پل شهید همدانی نیز چند روز آینده افتتاح می‌شود عنوان کرد: ثبت جهانی هگمتانه هم فرصتی برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی شهر است و حرکت خیلی خوبی انجام شده است که از شما دعوت می‌کنیم از بازار و اقدامات انجام شده بازدید کنید.
حسینی با اشاره به اینکه مباحث گردشگری حتما باید پیوست فرهنگی داشته باشند ادامه داد: برای ثبت جهانی هگمتانه 300 میلیارد تومان بودجه گذاشتیم و امروز نظمی که در بازار در حال شکل گیری است در 50 سال گذشته کم‌نظیر است. همچنین در بخش فرهنگی تلاش کردیم کارها ساختارمند شود به گونه‌ای که ما کمک کننده و تسهیل گر گروه‌ها باشیم.
وی با بیان اینکه خدمت گزاری به مردم را عبادت می‌دانیم و بر همین اساس دوستان در راستای خدمت‌رسانی به مردم عمل می‌کنند اظهار کرد: ایجاد شهر و شهرداری الکترونیک هدف ماست و بخشی از این مسیر را هم طی کرده ایم.
این مسؤول درباره دغدغه‌های مطرح شده از سوی نماینده ولی فقیه در استان نیز مطرح کرد: مواردی که ذکر شد نشان دهنده فعالیت شهرداری است از آنجا که عرصه فعالیت‌ها گسترده است پس ایراداتی هم وجود دارد.
  فعالیت عمرانی بسیار در منطقه سه و چهار
وی بیان کرد: به لحاظ عمرانی مناطق سه و چهار فعالیت زیادی داشته اند به گونه‌ای که ما در این مناطق در بخش آسفالت دغدغه کمتری داریم در بخش فضای سبز نیز اقداماتی صورت گرفته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
  انجام برخی کارها از قدرت شهرداری خارج است
حسینی با اشاره به اینکه انجام برخی کارها از قدرت شهرداری خارج است و کمک دستگاه‌های فراتر از شهرداری را می‌طلبد، درباره منازل مسکونی قرار گرفته در طرح‌های شهرداری عنوان کرد: حقوق مالکانه مردم محفوظ است و افراد می‌توانند به شهرداری مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.
وی ساده سازی ضوابط، کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساختمانی، الکترونیکی و غیر حضوری کردن روند برخی فرایندها در شهرداری را از دیگر اقدامات مهم این نهاد بر شمرد و گفت: در پوشش رودخانه‌ها نیز برخی اقدامات انجام شده و یک مجوز موقت برای انجام دیگر کارها به شهرداری داده شده است.
  ادای احترام شهردار همدان به شهدا
گفتنی است شهردار همدان و جمعی از مدیران شهرداری با حضور در گلزار شهدای همدان با شهدا تجدید بیعت کردند.
شهردار همدان در گلزار شهدا با این توضیح که روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فرصتی است تا زحمات همکاران در عرصه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای آبادانی کشور یادآوری شود اظهار کرد: اگر مستمسک ما شهدا باشند و نیت خود را خالص کنیم آن وقت مانند شهدا خواهیم بود و اگر از خود بگذریم و به مردم خدمت کنیم هر دو دنیا را خواهیم داشت.
حسینی با اشاره به اینکه شهرداری مکانی است که به صورت مستقیم به مردم خدمت‌رسانی می‌کند ادامه داد: این فضا فرصتی است تا اقدامات را برای رضای خدا انجام داده و به دیگران تسری دهیم تا مانند شهدا شده و اجر آن را ببریم.
وی درباره کنگره شهدا نیز افزود: باید در این عرصه به گونه‌ای باشیم و عمل کنیم که هر کسی وارد شهر شد بداند اینجا شهر شهید حاج حسین همدانی است.

شناسه خبر 71064