شناسه خبر:71099
1402/4/15 09:46:43

سپهرغرب، گروه اندیشه: آیت‌الله بهجت نیز هر روز در تشرف به حرم حضرت معصومه (س) زیارت جامعه کبیره را می‌خواندند و همه اولیا و بزرگان بر خواندن آن مقید بودند و حیف است ما شیعه باشیم و از این هدیه غافل باشیم.

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی در مراسم جشن دهه ولایت که در مسجد فائق تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام از نعمت‌های بزرگ و ارزشمند باطنی است، گفت: ما دو نوع نعمت داریم که شامل نعمت‌های ظاهری و نعمت‌های باطنی است که نعمت‌های ظاهری قابل‌مشاهده هستند، اما نعمت‌های باطنی نیاز به‌دقت و تفکر در شناخت دارند.
وی ادامه داد: انسان باید نعمت را اول بشناسد تا بتواند شکر آن را به جا بیاورد و اگر شکر نعمت را به جا آورد، خداوند وعده داده که آن نعمت را برای او حفظ می‌کند و بر آن نعمت می‌افزاید.
وی به دعایی از امام رضا علیه‌السلام در شکر نعمت اشاره و بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام در روایتی فرمودند هیچ‌گاه به نعمت‌ها و خیر در زندگی مغرور نشوید که خدا آن را از شما می‌گیرد! به همین دلیل ما باید شکر نعمت‌ها را به جا بیاوریم که خدا آن را از ما نگیرد. حضرت فرمودند در شکر نعمت‌ها زیاد این دعا را بگویید: «اللّهُمَّ سَلِّمْ وَ تَمِّمْ» این نعمت خیری است که به من دادی پس به ناسپاسی از من آن را نگیر؛ بلکه آن را بر من تمام کن!
حجت‌الاسلام مؤمنی به ماجرای دریافت هدیه سلمان از پیامبر (ص) اشاره و بیان کرد: روایت است که پیامبر (ص) با اصحاب نشسته بودند که فرمودند هر کس از علی (ع) برایم خبر بیاورد هر چه بخواهد به او می‌دهم! دقت شود که پیامبر (ص) اولاً بر هر چیزی عالم است و می‌داند؛ ولی اینجا می‌خواستند نکته را بیان فرمایند که سلمان عرض کرد من می‌روم و خبر می‌آورم که سلمان رفت و مدتی بعد برگشت و خبری از مولا به پیامبر (ص) عرض کرد و حضرت هم فرمودند الان چه از من می‌خواهی؟ سلمان هم گفت می‌روم با مولا مشورت می‌کنم که چه بخواهم!
وی ادامه داد: اینجا سلمان زرنگی کرد؛ ولی اگر ما بودیم سریع یک درخواست مالی و دنیوی می‌نمودیم؛ اما سلمان نزد مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد و جریان را عرض کرد و حضرت فرمودند از پیامبر (ص) بخواه که یکی از اسرار شب معراج را به تو بگوید! که سلمان نزد پیامبر (ص) آمد و خواسته‌اش را عرض کرد و حضرت فرمودند: به قبرستان برویم و در قبرستان حضرت به یک قبر اشاره کردند و صاحب قبر به اذن الله زنده شد و حضرت از او سؤالاتی پرسید و صاحب قبر مسلمان هم نبود که حضرت پرسیدند چرا مسلمان نشدی؟ که صاحب قبر به پیامبر (ص) عرض کرد من ادله را دیدم؛ ولی به شما ایمان نیاورم به همین دلیل مرا در جهنم قرار داده‌اند؛ اما یک حصار دور من کشیده شده که آتش جهنم را حس نمی‌کنم! چون هر وقت علی (ع) را می‌دیدم او را تحسین می‌کردم! بعد حضرت فرمودند در شب معراج خدا به من فرمود: وَلَایَهُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی.
این خطیب حوزوی با بیان اینکه یکی از نعمت‌های بزرگ باطنی نعمت ولایت است، گفت: خدا رحمت را به عباد نازل می‌کند؛ ولی نسبت به رحمت خود هیچ مطالبه‌ای ندارد؛ اما اگر خداوند به کسی نعمت بدهد آن نعمت را مطالبه می‌کند که اگر کسی شاکر نعمت نباشد خدا آن نعمت را از او می‌گیرد.
وی ادامه داد: نعمت ولایت یک نعمت بسیار ارزشمندی است که آن را از ما مطالبه می‌کنند. سید در اقبال فرموده که محبت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام تحت عرش الهی است و خداوند آن را به بندگان خاص خود عطا می‌کند.
این خطیب حوزوی وظایف ما را نسبت به نعمت ولایت و شیعه بودن را برشمرد و گفت: حالا وظیفه ما در برابر نعمت ولایت چیست که امام باقر علیه‌السلام هفت ویژگی شیعه بودن را بیان می‌کند که ما باید این‌گونه باشیم که حضرت فرمودند: «إِنَّمَا شِیعَهُ عَلِیٍّ علیه السلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِی وَلَایَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِی مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْیَاءِ أَمْرِنَا الَّذِینَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ یَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ یُسْرِفُوا بَرَکَهٌ عَلَی مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا»
وی ادامه داد: حضرت فرمودند همانا شیعیان علی (علیه‌السلام) آن‌هایند که در راه ولایت ما نسبت به یکدیگر بذل و بخشش می‌کنند، در محوردوستی ما همدیگر را دوست دارند، به‌خاطر احیای فرهنگ و معارف ما به دیدار همدیگر می‌روند، هرگاه خشمگین شوند، ظلم و ستم روا نمی‌دارند و هر گاه راضی و خشنود گردند، زیاده‌روی نمی‌کنند، موجب برکت برای همسایگان و مایه صلح و صفا برای همنشینان خود هستند.
این خطیب حوزوی با توصیه به خواندن خطبه غدیر گفت: در این ایام سعی کنید خطبه غدیر را برای خودتان و خانواده‌هایتان بخوانید که در این خطبه پیامبر (ص) ابتدا از خداباوری و خداشناسی صحبت کرده است، چون دلی می‌تواند ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را قبول کند و بپذیرید که زیر بنای توحیدی او قوی باشد و اگر کسی مولا را نمی‌پذیرد به دلیل این نیست که مشکل سیاسی دارد؛ بلکه به دلیل این است که مشکل توحیدی دارد.
حجت‌الاسلام مؤمنی در پایان سخنان خود با اشاره به سالروز ولادت امام هادی (علیه‌السلام) گفت: ایام ولادت امام هادی علیه اسلام است نکته‌ای هم در پایان از حضرت بیان کنم و آن اینکه زیارت جامعه کبیره هدیه این امام عزیز است حتماً آن را حداقل هفته‌ای یکبار بخوانید و طوری نباشد که هفته‌ای به پایان برسد و شما این زیارت را نخوانده باشید!
وی ادامه داد: از شهید صیاد شیرازی نقل شده که این شهید ارتشی با اینکه یک ارتشی قبل از انقلاب بود مقید بود که هر روز زیارت جامعه کبیره را بخواند، حتی هم‌رزم وی نقل کرده در عملیات مرصاد وقتی در بالگَرد بودیم و برای عملیات می‌رفتیم این شهید بزرگوار سه بار زیارت جامعه را خواند.
وی افزود: همچنین نقل است که علامه مجلسی در تشرفی به محضر امام‌زمان (عج) رسید؛ اما لکنت‌زبان گرفت و نتوانست حرفی بزند و سریع به خواندن زیارت جامعه کبیره پرداخت که حضرت فرمودند زیارت خوبی است.
این خطیب حوزوی گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت نیز هر روز در تشرف به حرم حضرت معصومه (س) زیارت جامعه کبیره را می‌خواندند و همه اولیا و بزرگان بر خواندن آن مقید بودند و حیف است ما شیعه باشیم و از این هدیه امام هادی علیه‌السلام غافل باشیم که بهترین کلماتی است که می‌توانیم با آن با اهل‌بیت (ع) سخن بگوییم.

شناسه خبر 71099