شناسه خبر:72024
1402/5/9 10:11:23
نخستین بانوی دارنده تجارت دریایی در ایران در گفت‌گو با سپهرغرب گفت؛

خودسازی گام نخست باورمندی در زنان

نخستین بانوی دارنده تجارت دریایی در ایران با اشاره به اینکه در تقویت برخی توانمندی بانوان، اغنای شخصیتی برای افراد و رضایتمندی از کاری که در مسیر انجام آن قرار گرفته‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در این بستر خودسازی و خودشناسی حرف نخست را می‌زند.

سپهرغرب، گروه ریحانه آفرینش - طاهره ترابی مهوش : دکتر سید فاطمه مقیمی متولد شهریور ماه سال 1337 در شهر رشت است. پدر و مادرش در شهر تهران زندگی می‌کردند و چون اصالتاً گیلانی بودند در فصل تابستان برای دیدن اقوام به رشت می‏‌رفتند که در یکی از این سفرهای تابستانی، وی در منزل پدربزرگش در رشت به‌ دنیا آمد.

وی، مدیر عامل سدیدبار و کارآفرین موفق ایرانی است که در حال حاضر نخستین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران است.

دکتر مقیمی دارای مدرک دکترای مارکتینگ (DBA) است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد.

حال آنکه زنی که در صنعت حمل‌و‌نقل کشور 40 سال است زحمت کشیده، مقاومت کرده و آنقدر در این رشته سرآمد شده که همه باورش کرده‌اند. این که از کجا شروع کرده و چطور به این مرحله از توانستن رسیده، حکایتی است شنیدنی؛ بنابراین برآن شدیم تا گفت‌وگویی با وی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این بانوی موفق با بیان اینکه مدرک PHD تخصصی کارآفرینی بین‌المللی دارد و حدود 40 سال است وارد کار اقتصادی در صنعت حمل‌و‌نقل شده گفت: در سال 1363 موفق شدم نخستین شرکت حمل‌و‌نقل را با مدیریت یک خانم در ایران ثبت و راه‌اندازی کنم.

سیده فاطمه مقیمی با اشاره به اینکه ورود به صنعت حمل و نقل با برنامه‌ریزی قبلی نبود و بر حسب اتفاق در این مسیر قرار گرفتم، گفت: در سال 1358 در یک شرکت حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی ابتدا در بخش ترجمه و بعد در بخش کامیون‌داری به مدت سه سال مشغول به کار شدم.

وی با بیان اینکه بعد از مدتی آن شرکت تعطیل شد، اما چون علاقه بسیاری به این کار پیدا کرده بودم، تصمیم گرفتم تا در شرکتی مشابه، وارد کار شوم، اظهار کرد: با قابلیت‌هایی که پیدا کردم توانستم ظرف مدت کوتاهی مدیر داخلی یک شرکت حمل و نقل که 150 کامیون در اختیار داشت، بشوم.

این بانوی کارآفرین با تأکید بر اینکه این فعالیت تا سال 1362 ادامه پیدا کرد گفت: این علاقه‌مندی به حدی بود که به‌دنبال کار مستقل پیش رفتم و در نهایت برای نخستین‌بار در سال 1363 تصمیم گرفتم کار مستقلی را شروع کنم.

دکتر مقیمی با بیان اینکه به وزارتخانه مربوطه مراجعه کرده و تقاضانامه تأسیس شرکت حمل و نقل بین‌المللی را ارائه دادم، ابراز کرد: نهایتاً در 21 آبان‌ماه سال 1363 نخستین شرکت خود را به ثبت رساندم.

وی با ابراز اینکه طی این سال‌ها بدون وقفه در رشته‌های مختلف به تحصیل، تدریس، کارآفرینی و امور عام‌المنفعه مبتنی بر کارآفرینی پرداخته‌ام تشریح کرد: در سال 2012 از سوی بانک توسعه اسلامی (IDB) به‌عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام برگزیده شدم.

این بانوی فعال در حوزه اقتصاد با بیان اینکه مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و راه و ساختمان، فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی گرایش تحول، دکترای (DBA) مارکتینگ و دکتری تخصصی کارآفرینی بین‌الملل دارد، اظهار کرد: در سال 2016 عنوان نخست کارآفرین برتر زن را در کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه (CACCI) از آن خود کردم.

مقیمی با بیان اینکه که زن بودن و مرد بودن ملاکی بر موفقیت افراد نیست و همه می‌توانند با عزم و اراده قوی و به‌دنبال آن پشتکار، به موفقیت‌های روزافزون برسند گفت: برای من هم ملاکم عمل بوده و هست.

وی در واکنش به این سؤال که یکی از چالش‌های اصلی پیش روی زنان ایرانی عدم خودباوری است، شما چطور به توانمندی و خودباوری دست یافته و نسبت به شکوفایی آن اقدام کردید؟ اظهار کرد: اینکه یکسری ویژگی‌ها در افراد ذاتی است امری غیر قابل انکار است اما بخشی از توانمندی را می‌توان از طریق شناخت از خود کسب کرد.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه در تقویت برخی توانمندی‌های بانوان اغنای شخصیتی برای افراد و رضایتمندی از کاری که در مسیر انجام آن قرار گرفته‌اند از اهمیت بالایی برخوردار است، تشریح کرد: در این بستر خودسازی و خودشناسی حرف نخست را می‌زند.

مقیمی با تأکید بر اینکه نمی‌توان از تحقق و پژوهش نظری و علمی برای بالاتر بردن توانمندی زنان غافل شد، اظهار کرد: علاوه بر این، شرکت در جلسات مختلف بر حسب علاقه‌مندی و طی کردن فرایند آموزش نیز در مسیر توانمندسازی زنان برای روشن‌تر شدن مسیر آینده آن‌ها مؤثر است.

وی در واکنش به این سؤال که با توجه به نقش مادری و همسری چگونه فضای کاری و فعالیت اجتماعی‌تان را با آن‌ها هماهنگ و مدیریت می‌کنید؟ ابراز کرد: برای من این کار دشواری خاصی را به همراه ندارد و درست مثل آن است که از من بپرسید چطور از دو دستان به‌صورت همزمان استفاده می‌کنید؟ و اینکه چطور برای راه رفتن پاهایتان با یکدیگر هماهنگ است؟

نخستین بانوی دارنده تجارت دریایی در ایران با بیان اینکه برای هماهنگی این کارها یک مدیریت هماهنگ و منسجم لازمه کار است، خاطرنشان کرد: یک فرد می‌بایست برای همه شرایطی که ممکن است اتفاق بیفتد، برنامه داشته و برای انجام کارها اولویت‌بندی کند.

مقیمی با بیان اینکه یک فرد باید برای انجام کارهای متفاوت در این موعد زمانی محدود، در خود تبحر ایجاد کند، افزود: البته در این بین همه اتفاقاتی که در اطراف فرد می‌افتد می‌تواند در میزان موفقیت او تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه بانوان با ایجاد چنین توانمندی‌هایی می‌توانند یک مادر، همسر، کارمند، مدیر خوب و از همه مهم‌تر یک انسان خوب در جامعه به‌صورت همزمان باشند، اظهار کرد: از آنجا که مجموعه شرکتی حمل‌و‌نقل دارای شعب بسیاری چه در داخل و چه در خارج از کشور است بنابراین نمی‌توان تعداد خاصی اشتغال برای آن قائل شد.

این بانوی کارآفرین و فعال در صنعت حمل و نقل در پاسخ به این سؤال که برنامه توسعه‌ای برای فعالیت خود دارید؟ اظهار کرد: مگر می‌توان بدون برنامه توسعه کار را ادامه داد؟ یقیناً توسعه اصلی‌ترین برنامه است که همواره در دستور کار ما قرار دارد به طوری که تأثیرگذاری فعالیت بر توسعه اقتصاد ایران در سطح کلان هدف و ایده‌آلی است که دنبال می‌کنم.

شناسه خبر 72024