شناسه خبر:73883
1402/7/3 14:14:02

سپهرغرب در پی گفت‌وگو با فرماندار تویسرکان و نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با خطاب قرار دادن معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان، خواستار تسریع در انجام مطالعات زیست‌محیطی پروژه ملی محور همدان– گنجنامه- تویسرکان در راستای آغاز به کار عملیات اجرایی شد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : آبان ماه سال 97 بود که حبیب مومیوند؛ فرماندار وقت تویسرکان از توسعه جاده تویسرکان- گنجنامه خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های پیش‌رو برای پیشبرد این هدف توسعه، تجهیز، تعمیر و تعیین ردیف بودجه با کمک نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی برای جاده تویسرکان- گنجنامه است که با توسعه و مرمت این جاده، می‌توان مسیر تویسرکان به همدان را کوتاه و از جاذبه‌های توریستی این جاده برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهرستان استفاده کرد.

در ادامه دو سال بعد یعنی دی‌ماه سال 99 نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی از اجرای پروژه دو بانده شدن جاده تویسرکان- گنجنامه به همدان به روش BOT خبر داد و گفت: این پروژه از سوی دولت در بودجه امسال گنجانده شده است.

محمدمهدی مفتح افزود: طبق مطالعات انجام‌شده توسط مهندس مشاور، جاده تویسرکان- گنجنامه به همدان از بین هفت الی هشت گزینه معرفی‌شده برای تسریع در تردد مردم شهرستان به استان همدان، مناسبت‌ترین مسیر توسعه تشخیص داده شد و مورد پیگیری قرار گرفت.

حال آنکه با توجه به قرار گرفتن پروژه مسیر همدان- تویسرکان در اولویت‌های بودجه استان همدان و از آنجایی که به گفته نماینده شهرستان تویسرکان اجرای این پروژه نیازمند تغییر و تحول در ساختار بکر طبیعی منطقه است، سپهرغرب با توجه به نقش اکولوژیکی باغ‌های گنجنامه در حیات همدان، خواستار صیانت از باغ‌ها در مسیر توسعه راه‌ها شد.

با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت‌و‌گویی با حسین افشاری؛ فرماندار تویسرکان و حمیدرضا حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار تویسرکان با بیان اینکه این پروژه تحت عنوان بهسازی و ایمن‌سازی محور همدان- گنجنامه- تویسرکان مطرح است گفت: با توجه به اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه از نظر سازمان برنامه و بودجه کشور زیر 50 درصد بود در سفر نخست ریاست جمهوری نتوانست بودجه خاص را ازآن خود کند.

حسین افشاری افزود: با این وجود ما و همه مدیران استانی و حتی مرحوم رستم قاسمی؛ وزیر اسبق راه و شهرسازی و نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی پیگیری لازم را در جهت تأمین اعتبار انجام دادیم؛ بنابراین در آن مقطع با توجه به اولویت دولت در تخصص اعتبارات به پروژه با پیشرفت بالای 50 درصد، این اتفاق نیفتاد اما در قانون بودجه سال جاری ردیف اعتباری خاصی برای این پروژه تحت عنوان بهسازی و ایمن‌سازی گنجانده شد.

وی با بیان اینکه البته در مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز تحت عنوان دریافت مجوزهای کمیسیون ماده 23 یعنی طرح توجیه اقتصادی و فنی پروژه توجه به این پروژه در دستور کار قرار گرفت اظهار کرد: طبق این مصوبه قرار است مشاوری از سوی وزارت راه برای این پروژه در نظر گرفته شود تا مطالعات لازم را انجام دهد که این امر مقدمه‌ای برای تخصیص منابع تعریض و ایمن‌سازی مسیر خواهد بود.

فرماندار تویسرکان ادامه داد: علاوه بر این از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری در راستای صرفاً ایمن‌سازی، نصب گاردریل، تجهیز ابنیه فنی موجود در مسیر، اصلاح برخی از قوس‌های موجود و همچنین خط‌کشی مبلغ 20 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شد که در اختیار اداره کل راهداری استان به‌عنوان دستگاه اجرایی قرار گرفته که خوشبختانه از طریق این امر کارهای خوبی در مسیر انجام شده است.

در ادامه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه این پروژه در قانون بودجه مصوبه لازم را دریافت کرده، گفت: طبق مصوبه دریافتی این پروژه شامل مسیر همدان- گنجنامه- تویسرکان خواهد بود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه طبق این تعریف اگر بتوان برای این پروژه ماده 23 را دریافت کرد سازمان برنامه و بودجه باید کل این مسیر را در تخصیص اعتبارات مورد توجه قرار دهد، افزود: طبق اطلاعاتی که بنده دارم گویا مسیر همدان- گنجنامه ماده 23 را اخذ کرده؛ البته دریافت آن برای باقی پروژه یعنی از گنجنامه تا تویسرکان نیز از سوی مدیران ارشد این شهرستان و نماینده حوزه استحفاظی تویسرکان در دست پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: درواقع این پروژه ردیف خاص ملی داشته و تنها منتظر انجام مطالعات زیست‌محیطی است.

* این پروژه سال گذشته 100 میلیارد تومان اعتبار داشت

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته این پروژه از محل همین اعتبارات ملی بالغ بر 100 میلیارد تومان اعتبار داشت.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد طی سال‌های اخیر همواره اصلاح نقاط حادثه‌خیز، تعریض و حذف گردنه‌های باریک محور تویسرکان- گنجنامه یا همان ساماندهی راه دسترسی مستقیم تویسرکان- همدان از مسیر گنجنامه به‌عنوان یک مطالبه مردمی مطرح بوده؛ بنابراین انتطار می‌رود معاون هماهنگی امور عمرانی با تمام توان با توجه به فراهم بودن منابع اعتباری و پیگیری‌ها برای گنجانده شدن این پروژه در ردیف پروژه‌های (ماده 23)، مقدمات و پیوست‌های زیست‌محیطی حائز اهمیت این پروژه را نیز با رعایت موازین و اصول متکی بر داشته‌های علمی از دستگاه‌های متولی طلب کند تا این مسیر پرتردد بعد از سال‌ها تنش و مشکلات ترافیکی روز خوشی را نیز تجربه کند؛ زیرا این محور به‌طور معمول از 15 آذرماه هرسال تا 15 اردیبهشت‌ماه سال بعد به‌علت بارش برف و شرایط کوهستانی بودن منطقه مسدود بوده و مردم روستاهای منطقه خرمرود در این مدت مجبور می‌شوند به‌جای طی مسافتی حدود 20 کیلومتر، از مسیری به مسافت 120 کیلومتر برای رسیدن به مرکز استان عبور کنند.

به دیگر سخن در این مدت مردم منطقه خرمرود با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند، راه رسیدن به مرکز استان برایشان بسیار مهم است، این را می‌توان از گلایه‌مندی آنان به‌خوبی استنباط کرد و بارها این مطالبه را از مسئولان ارشد به‌ویژه نماینده شهرستان داشته‌اند.

البته این امر به معنای فراموش کردن و یا در غفلت قرار دادن مباحث زیست‌محیطی نیست چراکه با توجه به تشریح پروژه در پی اجرای آن، بخش اعظمی از باغ‌های این منطقه دچار تغییر و دست‌اندازی خواهند شد و با قرار گرفتن در معبر یقیناً به‌تدریج شاهد کاهش سرانه فضای سبز در این منطقه خواهیم بود؛ حال آنکه این منطقه برای شهری همچون همدان و روستاهای اطراف این محور، امروز نقش شریان‌های حیاتی برای تنفس را ایفا می‌کنند. تجربه نشان داده هرجا پای انسان به طبیعت باز می‌شود، متأسفانه شاهد تخریب بخش اعظمی از محیط بکر طبیعی خواهیم بود، بنابراین در این بخش نیازمند توجه ویژه دستگاه‌هایی همچون محیط‌زیست و منابع طبیعی جهت صیانت از محیط بکر باغی و طبیعی هستیم.

 

شناسه خبر 73883