شناسه خبر:76748
1402/9/14 12:44:12

سپهر غرب-گروه کارو دانش:مدیرعامل شرکت دانش‌پژوهان کاج‌نماد با بیان اینکه مهم‌ترین و اثرگذارترین نهاد تبدیل علم به ثروت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هستند که به تعبیر بنده پارک‌های علم و فناوری در سطح کشور باید به‌عنوان کارخانه پرورش کارآفرین عمل کنند، گفت: این بدان معنا است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حین تحصیل و یا پس از اتمام تحصیلات خود از طریق این مراکز به بازار کار ورود پیدا کنند و در ادامه متناسب با علاقه و توانمندی‌های خود در قالب یک تیم، نیازی را از جامعه احصا و در جهت برآوردن آن، محصول یا خدمتی را تجاری‌سازی کنند.

سپهرغرب، گروه جامعه - طاهره ترابی مهوش : آنچه مسلم است اینکه نیروهای کار هر واحد تولیدی، صنعتی و خدماتی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند؛ زیرا سبب افزایش میزان تولید و نیز بهره‌وری می‌شوند. اگر می‌خواهیم همواره میزان تولید و خدمات افزایش یابد، بایستی سلامتی نیروی کار بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ در این میان نقش ادوات بهداشت حرفه‌ای بسیار باارزش است، درواقع باید این باور را در آن‌ها ایجاد کرد که نیروی کار سالم، سبب افزایش بهره‌وری شده و اگر سلامت جسمی و روانی این نیروهای کار به مخاطره افتد، چه عواقب ناگواری را در عرصه تولید و خدمت رقم خواهد زد.

حال آنکه شرکت دانش‌پژوهان کاج‌نماد در سال 97 با هدف توسعه و گسترش ابزارآلات و ادوات مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای توسط تنی چند از دانشجویان با تخصص‌های مختلف تشکیل شد و سال 98 در مرحله پیش‌رشد پارک علم و فناوری کردستان پذیرفته و سال 99 با تأسیس شخصیت حقوقی شرکت، وارد مرحله رشد پارک شد.

جالب‌تر اینکه چشم‌انداز و هدف اصلی شکل‌گیری شرکت، افزایش کیفیت زندگی، افزایش بهره‌وری کار و کاهش آسیب‌های مرتبط با عدم رعایت اصول ارگونومی در حوزه مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا درخصوص فعالیت این شرکت نوآوری با مدیرعامل مجموعه مذکور گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که به‌صورت پرسش و پاسخ در ادامه می‌خوانید:

* لطفاً به‌عنوان نخستین سؤال خود و شرکتتان را کامل معرفی بفرمایید.

به‌نام خدا، بنده علیرضا معظمی هستم؛ کارشناس ارشد مربی‌گری کسب‌وکار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. سال 1397 با هدف طراحی ابزار ارگونومی جهت شست‌وشو و نظافت سطوح با الیاف نانو آنتی‌باکتریال، شروع به تجاری‌سازی ایده خودمان کردیم و بعد از طراحی نمونه اولیه در سال 99، در قالب شرکت دانش‌پژوهان کاج‌نماد بعد از داوری و ارزیابی طرح، در حوزه صنایع خلاق وارد مرکز رشد پارک علم و فناوری کردستان شدیم.

* در چه زمینه‌ای فعالیت دارید؟ چه محصولی تولید کرده‌اید و چه مزیت‌هایی دارند؟

محصولات ما عمدتاً در حوزه ابزار ارگونومیک و محصولات خلاقانه و کاربردی برای رفع نیاز مشتری در این حوزه است. یکی از محصولات ما دستکش ارگونومی نظافت سطوح است که علاوه‌بر خاصیت آنتی‌باکتریال، روند شست‌وشو و نظافت سطوح را تسهیل می‌کند و تسریع می‌بخشد؛ به‌عبارتی می‌توان گفت این ابزار بهره‌وری کار را افزایش می‌دهد و زمان مورد نیاز برای انجام کار را کاهش می‌دهد.

این محصول به‌عنوان ابزار شست‌وشوی داخل و بدنه خودرو کاربرد دارد و علاوه‌بر استفاده در کارواش، ابزاری مناسب و کاربردی برای خودروهای شخصی است. از این محصول می‌توان در گردگیری و نظافت سطوح منزل به‌عنوان ابزاری کاربردی و تسهیل‌بخش، استفاده کرد؛ به‌طوری که به تمام زاویه‌ها و نقاط غیر قابل دسترس سطوح، دسترسی آسان دارد و عمل نظافت و گردگیری سطوح را ساده می‌کند و به آن سرعت می‌دهد.

*** جزء صنایع خلاق هستیم

* در چه سطحی از فناوری فعالیت می‌کنید؟ دانش‌بنیان شده‌اید؟

محصول ما در حوزه صنایع خلاق پذیرفته شده است؛ هرچند فناوری مورد نیاز در حوزه نانو الیاف آنتی‌باکتریال در این طرح به‌آسانی قابل پیاده‌سازی و تجاری‌سازی بود، اما بعد انجام تحقیقات از بازار، تصمیم بر آن شد بیشتر بر جنبه کاربردی بودن محصول ازنظر ارگونومیک تمرکز کنیم و به‌دلیل قیمت بالای الیاف آنتی‌باکتریال، روی خاصیت ارگونومیک و کاربردی بودن محصول تأکید داریم. به همین دلیل تحقیقات مربوط به الیاف آنتی‌باکتریال را ادامه ندادیم، البته هنوز دانش‌بنیان نیستیم.

* برای چند نفر اشتغال‌زایی کرده‌اید؟

در دوره‌های مختلف و بنا به نیاز بازار میزان سرمایه در گردش شرکت و سایر شرایط تأثیرگذار، نیروی کار تولیدی از 5 تا 40 نفر، متغیر است.

* بفرمایید آیا به تولید انبوه رسیده‌اید و با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

بله، محصول دستکش ارگونومی نظافت سطوح و خودرو به تولید انبوه رسیده و یکی از عمده مشکلات حوزه تولید، سرمایه در گردش است که ما نیز در این مورد استثنا نیستیم. البته نهادهای حمایتی مانند پارک‌های علم و فناوری در این مسیر حامی کسب‌وکارها هستند، اما به‌دلیل شرایط تورمی، فرآیند تولید نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی برای تولیدکننده دشوارتر است.

* وضعیت حمایت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به منابع در دسترس پارک علم و فناوری، حمایت‌ها را مطلوب و مناسب ارزیابی می‌کنم؛ بخشی از این حمایت‌ها مستلزم تخصیص منابع توسط دولت و نهاد قانون‌گذار کشور یعنی قوه مقننه است و بخشی دیگر به نحوه تخصیص این منابع به صاحبان ایده بستگی دارد که پارک‌های علم و فناوری این وظیفه را برعهده دارند.

هم‌اکنون در کشور تعداد زیادی نیروی تحصیل‌کرده دانشگاهی بیکار وجود دارد، پس ازنظر کمیت در نیروی کار تحصیل‌کرده و در حوزه آموزش‌های دانشگاهی، کمبود و مشکلی نیست؛ مسئله اساسی و مهم حال حاضر در حوزه اشتغال این است که چگونه این نیروی کار را به سمت کسب‌وکار و تبدیل علم به ثروت سوق دهیم.

مهم‌ترین و اثرگذارترین نهاد تبدیل علم به ثروت، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد هستند که به تعبیر بنده پارک‌های علم و فناوری در سطح کشور باید به‌عنوان کارخانه پرورش کارآفرین عمل کنند؛ یعنی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حین تحصیل و یا پس از اتمام تحصیلات خود، از طریق این مراکز به بازار کار ورود پیدا کنند و متناسب با علاقه و توانمندی‌های خود در قالب یک تیم، نیازی را از جامعه احصا و در جهت برآورده کردن آن، محصول یا خدمتی را تجاری‌سازی کنند.

*** به‌جای آموزش به سمت کارآفرینی هدایت کنید

سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران در حوزه کلان کشور باید به‌جای آموزش‌های آکادمیک، تئوری و دانشگاهی، روی هدایت جوانان به سمت کارآفرینی و کسب‌وکار متمرکز شوند.

* دستاوردهای و موفقیت‌های خود را بیان کنید؟

ثبت اختراع درب‌بازکن پدالی (پیشگیری از انتقال کرونا)، رتبه دوم کشوری هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی (حوزه کشاورزی)، ثبت علامت تجاری «دستکاج» از طریق سازمان ثبت علامت‌های تجاری، دریافت تأییدیه علمی از دانشکده بهداشت علوم پزشکی کردستان برای محصول درب‌بازکن پدالی، ثبت طرح صنعتی دستکش شست‌وشو ارگونومی، دریافت تأییدیه علمی از گروه بهداشت حرفه‌ای دانشکده بهداشت علوم پزشکی کردستان برای دستکش شست‌وشو ارگونومی و طراحی و ساخت چراغ کمکی یدک‌کش (دارای تأییدیه دفتر تحقیقات کاربردی ناجا)، ازجمله موفقیت‌هایی است که تاکنون به آن‌ها دست یافته‌ایم.

 

 

شناسه خبر 76748