شناسه خبر:76823
1402/9/16 10:09:10

در پی گفت‌وگو با نمایندگان و فرمانداران شهرستان‌های استان همدان مشخص شد اغلب پروژه‌های این شرکت سرمایه‌گذاری، زمین‌گیر شده و ابتر مانده‌اند.

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی مهوش : اگر امروز به سایت شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی سرزده و نسبت به اهداف و چشم‌انداز تعریف‌شده برای این شرکت کنجکاوی به خرج دهید شاهد خواهید بود که در صفحه اهداف و چشم‌انداز، نخستین مطلب عنوان‌شده این است؛ «تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) ضرورتی برخاسته از رسالت عظیم سازمان تأمین اجتماعی در حفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور است».

درواقع شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی که با نماد «شستا» در بازار سرمایه شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور است که با توجه به گسترده بودن حوزه فعالیت‌های آن، چندین شرکت زیرمجموعه بورسی و غیربورسی دارد و از نظر تعداد شرکت‌های تابعه، یک هلدینگ بی‌نظیر محسوب می‌شود و به‌تنهایی حدود 10 درصد از ارزش بازار کل بورس و فرابورس را در اختیار دارد و تصمیمات اتخاذشده در این شرکت می‌تواند اثرات قابل توجهی بر روی بخش بزرگی از بازار سرمایه داشته باشد.

بر این اساس با توجه به گستردگی این شرکت هلدینگی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در زمینه‌های مختلفی همچون دارو، معدن، سیمان، تولید برق، فناوری اطلاعات، ترابری دریایی، کشاورزی و دامپروری، نفت، گاز، پتروشیمی و استان فعال است.

طی سال‌های اخیر این شرکت سرمایه‌گذار با ورود به بخش‌های مختلف در استان‌ها بنا به ظرفیت موجود اقدام به سرمایه‌گذاری کرده که در این بین استان همدان نیز روی کاغذ از سرمایه‌گذاری‌ها بی‌نصیب نبوده، به طوری که سال 1393 محمدناصر نیکبخت، استاندار وقت همدان در جلسه‌ای با مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی کشور (شستا) عنوان کرد این شرکت موافقت اولیه خود را در اجرای طرح‌های صنعتی و معدنی در همدان اعلام کرده است.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی آمادگی خود را برای آماده‌سازی منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و سایر طرح‌های اقتصادی استان همدان اعلام کرده بود و بر همین اساس طرح تولید منیزیم از دولومیت نهاوند، منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و طرح احداث هتل هما در همدان به ارزش سه هزار و 500 میلیارد ریال از توافق‌های سفر رئیس جمهوری به استان همدان در شهریورماه 94 بود که به‌عنوان نخستین سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی در همدان کلنگ آن بر زمین زده شد.

جالب‌تر اینکه این پروژه قرار بود با الهام از معماری ایرانی اسلامی و تلفیقی از طرح‌های کلاسیک و در مساحت 30 هزار متر مربع ساخته شود و در 36 ماه شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

تأسف‌بارتر اینکه درست سه سال بعد یعنی مهرماه سال 97 رضا قیاسی، معاون امور اقتصادی و منابع انسانی استاندار همدان در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تأمین اجتماعی استان همدان، گفت: در سفر هیئت دولت به استان همدان پروژه هتل هما کلنگ‌‌زنی شد؛ اما کلنگ این پروژه روی زمین ماند و امروز با گذشت نزدیک به 10 سال از این کلنگ‌زنی همچنان خبری از آغاز عملیات اجرایی نیست در حالی که زمین و تمامی اقدامات لازم برای آغاز پروژه انجام شده و مردم از ما انتظار دارند این پروژه به نتیجه برسد چراکه به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاری‌های استان اعلام شده است.

البته در این بین پروژه کارخانه دولومیت کلسینه نهاوند که سال 1399 کلنگ‌زنی شده بود خردادماه سال گذشته با حضور ابراهیم بازیان؛ مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، امیرحسین نادری؛ سرپرست شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، استاندار همدان و جمعی از مسئولان ملی و استانی به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه برای 40 نفر جویای کار فرصت شغلی ایجاد کرده است. همچنین با توجه به حجم محصول تولیدشده و به‌منظور توسعه بازارهای صادراتی، حدود 50 درصد محصولات این کارخانه به سایر کشورها مانند عراق و ترکیه صادر می‌شود.

میزان درآمد حاصل از راه‌اندازی کارخانه کلسینه نهاوند در استان همدان، حدود 300 میلیارد ریال و ارزآوری آن حدود 500 هزار دلار پیش‌بینی شده که با توجه به قابلیت توسعه این واحد تولیدی، میزان تولید، فروش، درآمد و اشتغال می‌تواند افزایش پیدا کند.

جالبتر اینکه از دیگر سرمایه‌گذاری‌های شستا راه‌اندازی چند واحد دامداری در همدان ادامه یافت به‌طوری که یازدهم مهرماه سال 98 با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عملیات اجرایی بزرگترین گاوداری غرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت شستا در شهرستان درگزین به‌عنوان یکی از طرح‌های بزرگ در بخش کشاورزی استان همدان آغاز شد علاوه بر این قرار بود سه واحد گاوداری دیگر نیز در قهاوند همدان، نهاوند و ملایر نیز توسط این شرکت سرمایه‌گذار راه‌اندازی شود.

به همین منظور فرماندار شهرستان درگزین در گفت‌وگو با سپهرغرب درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت: اجرای این پروژه بزرگ در سال 99 در شهرستان ما آغاز شد.

کمیل خواستان با تأکید بر اینکه خوشبختانه عملیات اجرایی محدثات علیرغم موانع و دشواری‌ها خوب پیش رفت به طوری که سال گذشته تعداد تلیسه‌ها را (هنگامی که گوساله به سن بلوغ کامل رسیده و آماده جفتگیری و زایش است تلیسه محسوب می‌شود) به هزار رأس رساندیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر این تعداد به هزار و 500 تلیسه افزایش‌ یافته، اذعان کرد: یقیناً فاصله تا رسیدن به هدف که 6 هزار رأس گاو تلیسه است بسیار است.

فرماندار شهرستان درگزین با اشاره به اینکه این شرکت طبق برنامه‌ریزی بلندمدتی که دارد از طریق زایش در مجموعه گاوداری تعداد گاوها را به 6 هزار رأس خواهد رساند افزود: طبق این برنامه قرار است تا پایان سال 1403 تعداد گاو‌های این گاوداری به 6 هزار رأس برسد.

خواستان با تأکید بر اینکه شرکت سرمایه‌گذار این مجموعه «کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان» به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شستا است که انتقال هزار رأس تلیسه در سال 1400 از طریق این شرکت دنبال شد، گفت: در حال حاضر در مجموعه گاو‌داری بالغ بر 50 تا 60 نفر به‌صورت مستقیم مشغول کار هستند.

در ادامه نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری شرکت شستا در این شهرستان از طریق اجرای گاوداری 6 هزار رأسی، گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها هنوز در خصوص اجرای این پروژه راه به جایی نبرده‌ایم.

علیرضا شهبازی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذار روی زمین‌های معرفی‌شده جهت اجرا بحث دارند و عنوان می‌کنند این زمین‌ها برای اجرای طرح مورد تأیید ما نیست حال آنکه در مقابل ما نیز استدلال‌های خود را برای مرغوبیت این اراضی جهت اجرای طرح داریم.

وی افزود: تاکنون دو زمین به سرمایه‌گذار معرفی شده، اظهار کرد: این زمین‌ها هم از نظر آب مورد نیاز و هم به لحاظ موقعیت مکانی قابل دفاع است.

در ادامه وقتی آخرین وضعیت پروژه دامداری 6 هزار رأسی ملایر را از هادی بیگی‌نژاد؛ نماینده این شهرستان جویا شدیم، بدون هیچ دغدغه‌ای گفت: من پیگیر این پروژه نبودم البته فکر هم نمی‌کنم راه به جایی برده باشد.

پس در ادامه از معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر در این باره پرسیدم که او از پیشرفت فیزیکی ساخت گاوداری 6 هزار رأسی توسط شرکت شستا خبر داد، گفت: این پروژه برای مدتی تعطیل شده بود اما به لحاظ پیگیری‌هایی که از سوی استان در قالب اداره کل جهاد کشاورزی و فرماندار ملایر صورت پذیرفت شاهد فعال شدن مجدد این پروژه هستیم.

داریوش صفاری با تأکید بر اینکه طبق پیش‌بینی‌ها و هدف‌گذاری‌های انجام‌شده تا پایان سال این درصد پیشرفت به عدد 60 خواهد رسید، گفت: فاز دوم عملیات عمرانی برای سال آتی پیش‌بینی شده بنابراین به محض اجرای محدثات طبق توافقات انجام‌شده امکان انتقال تلیسه از شرکت‌های زیرمجموعه شستا به گاوداری فراهم است.

وی با تأکید بر اینکه این گاوداری در جاده تویسرکان روبه‌روی روستای حسین‌آباد شاملو دایر خواهد شد، بیان کرد: طبق اعلام شرکت شستا میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه بالغ بر 800 میلیارد تومان است.

فرماندار همدان نیز در خصوص پروژه گاوداری قهاوند، گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری‌ها، در حد اختصاص زمین باقی مانده است.

مسلم مخفی با اشاره به درگیر بودن شرکت سرمایه‌گذار به مشکلات حقوقی بین اعضا ابراز کرد: بر این اساس ما نیز وارد عرصه پیگیری قضائی شده و از این طریق پیگیر هستیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد اگر عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی شستا در همدان و به‌ویژه در پروژه‌های عنوان‌شده در گزارش را مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌شود این شرکت در همدان کارنامه قابل قبولی از خود ارائه نکرده و به نوعی همه پروژه یک درصد پیشرفتی به معنای واقعی زمین‌گیر شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان سرمایه‌گذاری واقعی یاد کرد این در حالی است که به گفته ظاهر پورمجاهد؛ معاون پیشین هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان این شرکت قرار بود یک ‌هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند پس بنا به گزارش‌های ارائه‌شده ازسوی مدیران و نمایندگان استان نمره واقعی این شرکت در همدان 6 هم نیست چه برسد به 60!

 

شناسه خبر 76823