شناسه خبر:77008
1402/9/21 11:28:59

سپهرغرب-گروه کشاورزی، طاهره ترابی‌مهوش: در پی بررسی علت گرانی مرغ مشخص شد؛ سرنخ گرانی مرغ در همدان به جیب کشتارگاه‌ها بازمی‌گردد.

اکنون قیمت مرغ در واحدهای مرغ‌فروشی در همدان 90 هزار تومان و در برخی موارد به 95 تومان رسیده اما دولت همچنان می‌گوید قیمت 85 هزار تومان است. این چه نوع قیمت‌گذاری است که اصلاً با واقعیت بازار همخوانی ندارد؟
 

جالب‌تر اینکه این عدد و رقم‌ها در شرایطی منتشر می‌شود که دولت سیزدهم وعده داده بود با تشکیل قرارگاه تخصصی مرغ، قیمت‌ها را تحت کنترل بگیرد که گویی از این قرارگاه نیز برای کنترل قیمت آبی گرم نشده است.

برای تشریح وضعیت فعلی ر آن شدیم تا با یکی از مرغداران صاحب نام و مسعود سعیدی؛ سرپرست مدیریت نظارت بر بازار محصولات کشاورزی استان همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

یکی از مرغداران همدانی با بیان اینکه در حال حاضر مرغ از درب مرغداری با یک سود منطقی برای مرغدار به قیمت هر کیلو 68 تا 69 هزار تومان به فروش می‌رسد، گفت: متأسفانه در حال حاضر کشتارگاه با قیمتی پایین‌تر مرغ را می‌خرد.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر قیمت مصوب خرید مرغ از مرغدار همچنان 57 هزار تومان به ازای هر کیلو است، اذعان‌ کرد: متأسفانه خود دولت طی چند روز اخیر قیمت کنجاله سویا را حتی در سامانه بازارگاه به میزان 10 درصد افزایش داده است.

این فعال صنعت مرغ با اشاره به اینکه طی سه روز گذشته قیمت کنجاله سویا در سامانه بازارگاه از 19 هزار تومان به 20 هزار و 950 تومان رسیده، ابراز کرد: این در حالی است که در قیمت مصوب فروش به کشتارگاه، تغییری را شاهد نیستیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این طی هشت ماه گذشته در تأمین کنجاله نیز با مشکل مواجه بودیم به طوری که هر بار محصول خریداری‌شده از سامانه، حداقل با دوماه تأخیر به دستمان می‌ر‌سد، به جوجه و مرغ که نمی‌توان گفت دان نخور، پس مجبوریم برای جبران این کمبود نسبت به خرید نهاده از بازار به قیمت چندبرابری اقدام کنیم.

این مرغدار با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر قیمت جوجه یک‌روزه وجود ندارد اذعان کرد: قیمت مصوب جوجه یک‌روزه 15 هزار تومان است اما ما آن را از مرغدار 31 هزار تومان می‌خریم و فاکتوری هم ارائه نمی‌کنند، کسی هم نیست که بر این گران‌فروشی نظارت مستقیم داشته باشد، وقتی هم که این مسائل را عنوان می‌کنیم جهاد کشاورزی در بهترین حالت می‌گوید که متخلفان را معرفی کنیم؛ در این صورت دیگر مرغدار به ما جوجه نخواهد داد زیرا تهیه جوجه یک‌روزه به سان رفتن به بقالی نیست که اگر این نبود دیگری باشد.

وی با بیان اینکه اجبار به خرید جوجه آرین نیز از دیگر مباحثی است که بر اساس عدم بازدهی در صنعت مرغ مشکل ایجاد کرد، گفت: این نژاد برابر دانی که می‌خورد بازدهی لازم را ندارد بنابراین مجبوریم جوجه خارجی خریداری کنیم.

این صنعتگر افزود: امروز از هفت واحد مرغداری گوشتی که سال گذشته‌ داشتم تنها یک واحد فعال مانده، این امر خود نمایان‌کننده وضعیت جوجه‌ریزی است.

در ادامه سرپرست مدیریت نظارت بر بازار محصولات کشاورزی استان همدان با بیان اینکه استان همدان به لحاظ جوجه‌ریزی جزو استان‌های رده نخست کشور است و هیچ کمبودی در مرغ نداریم، گفت: در جلسه‌ای که اخیراً در استانداری داشتیم مقرر شد قیمت مرغ لاشه در درب مغازه به ازای هر کیلو 85 هزار تومان باشد.

مسعود سعیدی با تأکید بر اینکه در این جلسه مقرر شد هرکیلو مرغ از مرغدار به قیمت مصوب 61 هزار تومان و بعد از کشتارگاه 81 هزار تومان خریداری و در این بین هزار و 500 تومان نیز برای مباشر توزیع درنظر گرفته شود، افزود: در این بین به ازای هر کیلو، دو هزار 500 تومان سود را نیز برای خرده‌فروش درنظر گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه مرغ باید به این قیمت مصوب عرضه شده و به فروش برسد، گفت: بنابراین اگر مردم در واحدهای صنفی شاهد گران‌فروشی هستند حتماً از طریق سامانه 124 گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود زیرا این سوء‌استفاده است که مرغ‌فروشان از شرایط می‌کنند. تاکنون بر پایه همین گزارش‌ها با متخلفان معرفی‌شده، برخورد لازم صورت پذیرفته است.

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار محصولات کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر بین قیمت مرغی که توسط کشتارگاه خریداری می‌شود با قیمتی که در بازار عرضه می‌شود این تفاوت 20 هزار تومانی برای هرکیلو مرغ منطقی است؟ گفت: این امر از یک فرمول خاص تبعیت می‌کند مثلاً درصدی برای افت درنظر گرفته می‌شود زیرا وقتی مرغ زنده به کشتارگاه می‌رود، پر، امعا، احشاء و غیره از آن جدا می‌شود بنابراین این 20 هزار تومان کارمزد است که عاید کشتارگاه به ازای هر کیلو مرغ می‌شود.

سعیدی عنوان کرد: قیمت مرغ در همدان نسبت به استان‌های همجوار و حتی تهران ارزان‌تر است.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر در میادین تره و بار محلات تهران مرغ حدود 75 تا 76 هزار تومان عرضه می‌شود، این را چطور توجیه می‌کنید؟ گفت: شما نباید به یک نقطه برای قیمت‌گذاری بسنده کنید حال آنکه شاید در موارد خاص سازمان میدان تره‌بار سهمیه‌ای را اخذ و نسبت به توزیع آن اقدام کرده باشد وگرنه در همه محلات تهران بنا به بررسی روزانه که انجام می‌دهیم قیمت به‌مراتب بیشتر است.‌

سرپرست مدیریت نظارت بر بازار محصولات کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه در استان همدان بین 140 تا 150 تن مرغ کشتار داریم، تشریح ‌کرد: از میزان روزانه بین 120 تا 130 تن مرغ نیاز استان است ‌که بالغ بر 30 تا 50 تن آن برای شهر همدان در نظر گرفته می‌شود.

وی‌تأکید کرد: بازهم تأکید می‌کنم کمبودی در جوجه‌ریزی و تأمین مرغ در استان نداریم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد گرچه عنوان می‌شود که کمبودی در جوجه‌ریزی و تأمین مرغ نداریم اما شواهد عینی از بررسی بازار و تأیید کمبود مرغ توسط واحدهای صنفی و گفت‌وگو با مرغداران نشان از این کمبود دارد و در عین حال محسوس است.

از طرفی مسئله قابل تأمل دیگر سود 20 هزار تومانی کشتارگاه‌ها به ازای هرکیلو مرغ است که چنانکه عنوان شد مورد تأیید مسئولان مرتبط نیز قرار گرفته و در قیمت‌گذاری به‌عنوان کارمزد و افت در نظر گرفته شده حال آنکه امروز در کشتارگاه‌‌ها همه اجزای مرغ ازجمله امعا، احشاء، پر و پای مرغ به‌صورت مجزا توسط کشتارگاه به فروش می‌رسد پس یقیناً این سود 20 هزار تومانی به هیچ وجه قابل توجیه کردن نیست.

حال این سؤال مطرح می‌شود که با چه منطقی این عدد تعیین و به مصرف‌کننده نهایی عرضه می‌شود حال آنکه سود درنظر گرفته شده برای خرده‌فروشی به ازای هر کیلو دو هزار و 500 تومان است و هر بار که بحث گران شدن مرغ مطرح می‌شود یقه مرغ‌فروش در محله و بازار را گرفته و عنوان می‌کنند فلان کاسب گران‌فروشی کرده پس باید توسط دستگاه قضا با او برخورد شود اما کسی حرف از تخلف مشروع انگاشته شده توسط کشتارگاه ‌ها نمی‌زند.

 

 

شناسه خبر 77008