شناسه خبر:77901
1402/10/13 11:31:29

در پی گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان مستند «دیدار یار»، مشخص شد این مستند روایتگر میزبانی همدانی‌ها از حاج‌قاسم سلیمانی در سال 1397 است.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش : هنر، یک زبان جهانی است که با کمترین زمان، بیشترین محتوا را انتقال می‌دهد و احساس و فکر و ذهن مخاطب را درگیر می‌کند؛ حال آنکه در دنیایی که در آن انواع رسانه‌های خبری و هنری درحال القای یک تفکر هستند، می‌توانیم بخش زیادی از تفکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان را از طریق هنر به دنیا برسانیم.

دراین بین موضوع مقاومت و در ذیل آن «دفاع مقدس» و «مدافعان حرم» با وجود داشتن زمینه‌های بسیار زیاد هنری، همچنان آن‌طور که باید و شاید، به زبان هنر درنیامده است؛ البته دراین‌بین هستند هنرمندانی که به‌خوبی در قالب‌های مختلف هنری توانسته‌اند عمق صحنه مقاومت و پیروز‌های بزرگ آن را به جهانیان نشان دهند و در دل آن، افکار عمومی را در جریان مصیبت‌هایی که دهه‌ها است یک جامعه را به انزوا کشانده، قرار دهند و علت این حماسه را شفاف‌سازی کنند.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با وحید به‌خوش، مستندساز همدانی که آثار فاخری را در عرصه مقاومت به یادگار گذاشته، گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این مستندساز همدانی با تأکید بر اینکه از سال 1381 در حوزه تولید محتوا فعالیت داشته و همچنان دراین زمینه مشغول به کار هستم، گفت: مجموعه فعالیت‌ها و کارهایی که بنده در این عرصه ارائه داده‌ام، در حوزه دفاع مقدس و برنامه‌های مذهبی بوده و هست.

وحید به‌خوش با تأکید بر اینکه سال گذشته در آستانه سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، مستندی را پیرامون سفر این شهید بزرگوار به همدان (به جهت یادواره شهدای عملیات رمضان) ساختم، ابراز کرد: این مستند از شبکه‌های یک سیما، افق و نیز همدان، به نمایش درآمد.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه نسبت به انتخاب این سوژه و ساختن این اثر ترغیب شدید، گفت: به‌صورت کاملاً اتفاقی مطلع شدیم که متأسفانه در استان به سفر حاج‌قاسم سلیمانی به همدان که در سال 97 انجام شد، کسی نپرداخته؛ این درحالی بود که طی سفر مذکور علاوه‌بر آن سخنرانی تاریخی، این شهید بزگوار به دیدار خانواده سرداران شهید عملیات رمضان و نیز جانبازان دفاع مقدس رفته که این دیدارها هریک قابلیت تبدیل شدن به یک اثر هنری فاخر را داشت.

به‌خوش با تأکید بر اینکه درواقع این سفر یک برنامه و رویداد ارزشمند برای استان همدان بود که متأسفانه پوشش خوبی را از آن در سطح ملی و و بین‌المللی شاهد نبودیم، افزود: بنابراین همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، بر آن شدیم تا درآستانه سالگرد شهادت این بزرگوار طی ساخت مستندی در حد توان، از اتفاقات بکر این رویداد تأثیرگذار در سطح بین‌الملل، بخش‌هایی را به نمایش درآوریم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل ساخت مستند ما به این موضوع بازمی‌گردد که سخنرانی حاج‌قاسم سلیمانی در سفر به همدان، پس از شهادتش به جملات کلیدی حوزه مقاومت و شعار ملت ایران بدل شد.

وی اذعان کرد: کلمات و جملاتی همچون «ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم! بپرس، ما حوادث سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. بیا! ما منتظریم، مرد این میدان ما هستیم برای شما، شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه‌ امکانات شما، این جنگ را شما شروع می‌کنید، اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم!» و یا اینکه در بخش دیگری از سخنرانی با خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود: «ترامپ قمارباز! من حریف تو هستم. شما برای ما خط و نشان می‌کشید؟ ایران را نمی‌خواهد، نیروهای مسلح ایران را نمی‌خواهد، من حریف شما هستم». جملات مذکور برای نخستین‌بار به‌صورت شیوا و جذاب از سوی این شهید بزرگوار در همدان و در یادواره شهدای عملیات رمضان بیان شد؛ اما متأسفانه طی این سال‌ها کسی به آن نپرداخته بود.

به‌خوش با تأکید بر اینکه با توجه به نقصان موجود تصمیم به ساخت این مستند گرفتم، گفت: در ساخت این مستند پیش‌ که رفتیم، مشخص شد در عملیات رمضان این رزمندگان لشکر انصارالحسین (ع) و سرداران آن بودند که با رشادت خود به فرماندهی و راهبری شهید حاج‌قاسم سلیمانی، عملیات را پیش برده بودند؛ بنابراین حضور این شهید بزرگوار در یادواره شهدای عملیات رمضان، خود مؤید جایگاه همدان در دفاع مقدس بود. پس پرداختن به دیدار حاج‌قاسم با جانبازان هشت سال دفاع مقدس، نقطه عطف دیگری بود که می‌بایست در این مستند مورد توجه قرار می‌گرفت؛ زیرا برخی اتفاقات و حواشی این دیدار‌ها و نیز صمیمانه بودن آن‌ها که برخی چند ساعت به طول انجامیده بود، خود نکته حائز اهمیتی است.

وی با تأکید بر اینکه نکته قابل توجه دیگری که در این مستند به آن پرداخت شده بحث هماهنگی دیدار این شهید بزرگوار با خانواده سردار شهید حاجی‌بابایی است که گویا پس از حضور در همدان و به انتخاب خود ایشان انجام شده بود، ابراز کرد: گفت‌وگوی یک‌ونیم ساعت حاج‌قاسم با خانواده سرداران شهید و به‌ویژه گفت‌وشنود صمیمانه او با حاج‌جلال پدر این شهیدان، خود نقطه عطف دیگر این مستند است.

به‌خوش با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف ساخت این مستند به موضوع معرفی سرداران همدانی حاضر در عملیات رمضان بازمی‌گردد که از دید حاج‌قاسم سلیمانی دور نمانده و در این سفر تعدادی از آن‌ها معرفی شدند، گفت: مسئله این است که همدان مهد سرداران به‌نام دفاع مقدس است که متأسفانه کار خاصی برای معرفی آن‌ها صورت نپذیرفته است؛ به‌طوری که جز معدود نویسندگانی همچون حمید حسام و خانم ضرابی‌زاده، شخص دیگری در قالب‌های هنری مختلف، به معرفی این شهیدان و سرداران رشید همچون شهیدان حجازی، مظاهری، بهمنی و سایر سرداران غیور همدانی نپرداخته؛ حال آنکه هرکدام از این بزرگواران در دوران دفاع مقدس خود وزنه‌ای قابل اتکا به حساب می‌آمدند.

وی با تأکید بر اینکه نام مستند ساخته‌شده دیدار یار است، خاطرنشان کرد: این مستند 35 دقیقه‌ای تلاش کوچکی است برای روایت‌گری یک رویدار جهانی در همدان.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد با وجود داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر در عرصه‌های هنری در استان همدان، همچنان جبهه مقاومت آن‌گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و هنوز هنرمندان این خطه خود را مکلف به پرداختن به این موضوع نمی‌دانند. حال آنکه هنر از دیرباز به‌عنوان یکی از صادق‌ترین و بی‌پرواترین زبان‌ها در بیان انتقادات و جریان‌سازی مفاهیمی همچون بیداری، آزادی، عدالت، مقاومت، ایثار، ترویج فضایل اخلاقی، رواج حکمت و معرفت بوده است و درحقیقت گفتمان‌سازی همواره از وظایف اصلی هنر به حساب می‌آید و شاید به همین دلیل است که قابلیت نفوذ آن در افکار عمومی بسیار زیاد بوده و بیشترین نقش را در شوراندن احساسات ملی، مذهبی و اعتقادی ایفا می‌کند.

​​​​​​​به همین دلیل هم در اکثر رویداد‌های اجتماعی همچون انقلاب‌ها، هنر همواره در جایگاه یک آرمان‌خواه حضور تأثیرگذاری در جامعه داشته و در دفاع از مظلوم و به آتش کشیدن خرمن استبداد و به اهتزاز درآوردن پرچم عدل و داد، نقشی برجسته و غیر قابل انکار ایفا می‌‌کند که نمونه بارز آن را می‌توان در تأثیرگذاری هنر بر جریان مقاومت فلسطین دید؛ به‌طوری که از گذشته‌های دور تا امروز، موضوع فلسطین و مقاومت مورد توجه بسیاری از هنرمندان آزادی‌خواه قرار گرفته و آثار زیادی با این موضوع تهیه شده، اما متأسفانه این ظرفیت در استان همدان و به‌ویژه در بحث تولید محتوا برای جبهه مقاومت کمتر مورد عنایت گرفته؛ بنابراین باید این سؤال را از متولیان فرهنگ پرسید که برای آشنایی و درک مفهوم مقاومت در بین آحاد مردم و به‌ویژه جوانان، به‌جز سخنرانی، پشتیبان کدام اثر فاخر هنری و محتوایی بوده‌اید؟ این درحالی است که همدان در این جبهه نقش ارزنده داشته و با تقدیم 14 شهید مدافع حرم و در رأس آن‌ها شهید سرلشگر حاج‌حسین همدانی، نقش مؤثری در پیروزی جبهه مقاومت ایفا کرده است.

 

شناسه خبر 77901