شناسه خبر:78096
1402/10/18 12:11:03

سپهرغرب-گروه ریحانه آفرینش: طاهره ترابی مهوش : دانش‌آموخته مطالعات زنان با بیان اینکه تکریم جایگاه زن و مادری نیازمند بازنمایی تصویر او در رسانه است، گفت: در فضای اصلی رسانه‌ای به موضوع مادری به‌خوبی پرداخته نشده و اگر تصویری هم از آن به نمایش گذاشته می‌شود معمولاً با مصائب، سختی‌ها، خستگی و کلافگی‌ها همراه است، این امر عملاً در جامعه این پیام را به دختران جوان منتقل می‌کند که مادر نشوید زیرا سخت، بی‌فایده و کلیشه‌ای است.

در کتاب مطالبات رهبری از بانوان؛ ایشان درباره زنان و تأثیرشان در جامعه در فصل نخست «زن و ازدواج» می‌فرمایند: «زنان نیمی از جمعیت کشورند، اما تأثیر آن‌ها بر سرنوشت ملت‌ها و کشورها می‌تواند بیش از تأثیر نصف جمعیت باشد به طوری که اگر زنان جامعه، به اندیشه‌ای متعالی مؤمن شوند و در راه رشد قدم بگذارند و علیرغم وجود موانع، آن راه را ادامه دهند، تأثیر آن‌ها بر روی فرزندان، همسران، حتی برادران و پدرانشان، یک تأثیر سازنده است».

چند روز گذشته ولادت حضرت فاطمه (س) بود روزی که در تقویم به‌عنوان روز مادر و روز زن ثبت شده و چه مناسبت خوبی برای بزرگداشت مقام زن. مناسبتی که نگاه فراجنسیتی به زن دارد و او را در قامت یک انسان می‌بیند؛ انسانی که می‌تواند مرهمی بر دردها و درمانی برای همه باشد و این نگاه برخاسته از شخصیت سرور زنان دو جهان است. این زن است که می‌تواند چنین درمانی باشد و این ویژگی او را برتری داده است.

زنانی که بودنشان آن‌ها را متمایز کرده و اصالت آن‌ها در همین بودن است. زنانی که با نگاهی سطحی به این روز، از شأن و جایگاه خود در جامعه اسلامی آگاه نیستند و متأسفانه تبیین جایگاهشان در خانواده و جامعه آن‌هم به‌صورت نمادین در حد خرید گل و کادو تقلیل یافته؛ البته این امر به معنای منع کردن این کار پسندیده نیست بلکه تأکید من بر لزوم توجه به جایگاه فاخری است که امروز دستخوش چشم و هم‌چشمی شده است.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با رئیس اندیشکده زن و جامعه گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

*فرهنگ جامعه به جایگاه و اهمیت نقش زن آگاه نیست

ابوالفضل اقبالی، با بیان اینکه فرهنگ جامعه آن طور که باید به جایگاه و اهمیت نقش زن در جامعه آگاه نیست، گفت: این عدم توجه به کارکرد اصلی زن و نقش و جایگاه او در خانواده و جامعه، باعث شده که یک مواجهه کاملاً تقلیل‌گرایانه با این روز بزرگ صورت پذیرد.

*فضای سیاستگذاری از طریق حمایت، جایگاه مادری را ارتقا دهد

وی ادامه داد: به طوری که این احساس در ما ایجاد شود که تکریم زن در حد خرید گل و یا کادو است، در حالی که تکریم اصلی از زن و به‌نوعی اهتمام داشتن به جایگاه او در جامعه منوط به آن است که ما در فرهنگ عمومی و در فضای سیاستگذاری امکان ارتقا و رشد و تعالی زنان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در فرایند حرکت جامعه را فراهم کنیم.

*تکریم از زن به سمت حمایت از کارکردها پیش برود

وی با تأکید بر اینکه این نگاه باعث خواهد شد که از این فضای تقلیل‌گرایانه فاصله بگیریم، تصریح کرد: بنابراین لازم است علاوه بر تقدیر از طریق کادو، فرایند تکریم به سمت حمایت از کارکردهای زن در جامعه و بهره‌مندی از زنان در فضای اجتماعی پیش برود.

*یک تصویر محبوب، قهرمان، دوست‌داشتنی و قابل پذیرش از مادری ارائه شود

وی با بیان اینکه از این طریق زنان به حقیقت اصلی و جایگاه خود می‌رسند، تشریح کرد: برای رسیدن به این هدف ما در فضای رسانه باید به سمت بازنمایی یک تصویر محبوب، قهرمان، دوست‌داشتنی و قابل پذیرش از مادر و جایگاه اجتماعی زن و در نهایت هویت و کرامت اصلی زن پیش برویم.

رئیس دانشکده زن و جامعه گفت: در فضای اصلی رسانه‌ای به موضوع مادری به‌خوبی پرداخته نشده و اگر تصویری هم از آن به نمایش گذاشته می‌شود معمولاً با مصائب، سختی‌ها، خستگی و کلافگی‌ها همراه است، این امر عملاً در جامعه این پیام را به دختران جوان منتقل می‌کند که مادر نشوید زیرا سخت، بی‌فایده و کلیشه‌ای است.

*سیاست‌گذاری‌ها به زن اعتبار دهد

اقبالی با بیان اینکه با این تفاسیر اگر به‌دنبال آن هستیم که مادر را دارای جایگاهی با کرامت، تعهد اجتماعی و موفقیت‌ها و لحظات خوش در نظر بگیریم، یقیناً این بازنمایی در رسانه‌ها انجام می‌شود، افزود: در بخش حکمرانی نیز لازم است حمایت‌هایی از جایگاه مادری، همسری، خانه‌داری، مادران شاغل و حقوق شهروندی اتفاق بیفتد تا زنان به اعتبار خود ایمان بیاورند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این مسیر حرکت کرده‌‌ایم، اظهار کرد: البته همچنان در این مسیر نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه بیشتری هستیم یعنی باید به سمتی برویم که مادران به‌ویژه مادران شاغل به یک جمع‌بندی و هماهنگی بین نقش‌هایشان برسند.

مع‌الوصف افراد بسیار زیادی در اطراف ما هستند که حضور آن‌ها همیشه به زندگی رنگ امید می‌بخشد. مناسبت‌های مختلف، فرصت‌های بسیار خوبی هستند تا شما بتوانید با هدیه دادن از حضور آن‌ها در زندگیتان سپاسگزاری کنید. هدیه برای زنان هرچه که باشد، به‌واسطه حس خوبی که به طرف مقابل می‌دهید، ارزش بسیار بالایی دارد. در واقع شما با خرید هدیه برای خانم‌ها و گذاشتن وقت برای بسته‌بندی آن، این حس را به طرف مقابل القا می‌کنید که به فکرش بوده‌اید و خوشحالی او برای شما اهمیت دارد. اما همانطور که در مقدمه عنوان شد تنها خردید کادو نمی‌تواند به همسر جایگاه اصلی و حقیقی ببخشد پس لازم است به گفته کارشناس، این مفهوم را در فرهنگ عمومی ارتقا دهیم که در این بین سهم سیاستگذاری و رسانه به طریق اولی بسیار ویژه است.

 

شناسه خبر 78096