شناسه خبر:12476
1398/7/8 15:39:35

رئیس خانه معدن استان همدان گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت هیچ تسهیلاتی در اختیار از تولیدکنندگان بخش صنعت قرار نمی‌دهد، ضمن اینکه تسهیلات بانکی هم به خاطر بالا بودن نرخ سود از جانب سرمایه‌گذار و تولیدکننده مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، اگر هم استقبال شود به دلیل بالا بودن بهره کارایی لازم را ندارد.

به اعتقاد کارشناسان امر «معدن» تنها بخشی است که با حجم کم سرمایه می‌توان با آن فرصت شغلی ایجاد کرد، چراکه خوشبختانه تعداد معادن غنی آماده سرمایه‌گذاری کم نیست، معادنی که اگر رویکرد صحیحی برای بهره‌برداری و فرآوری مواد استخراجی آن‌ها اتخاذ شود در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی سهم بسزایی ایفا خواهد کرد. ضمن اینکه جلوگیری از خام فروشی موضوعی است که این روزها از آن زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم، رویکرد تازه‌ای که قرار است به معدن و مهم‌تر از آن صنایع معدنی جان دوباره بدهد چراکه معادن غنی فراوانی وجود دارند که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از آن‌ها به‌صورت خام به بازار عرضه می‌شود که استان همدان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و غالب مواد معدنی آن به‌صورت خام از استان خارج می‌شود. با این وصف خبرنگار سپهر غرب برای بررسی این موضوع گفتگویی با عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی معدن و رئیس خانه معدن استان همدان در خصوص وضعیت بهره‌برداران و تولیدکنندگان بخش معدن در استان ترتیب داده که در ادامه بخش‌هایی از آن را خواهید خواند؛ ضمن اینکه تلاش ما برای مصاحبه با معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بی‌نتیجه ماند و در فرصت دیگری به انعکاس نظرات وی نیز خواهیم پرداخت:

رحیم مرتضایی با ابراز تأسف از فروش بخش اعظمی از مواد معدنی استان همدان به صوت خام، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این امر نبود کارخانه‌های فرآوری و تولیدات نهایی مواد معدنی در استان است که منجر به خروج مواد معدنی صورت خام از استان می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: جذب سرمایه و آمدن سرمایه‌گذار نقش مهمی در جلوگیری از این روند دارد، به‌طوری‌که با سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این بخش می‌توان طرح‌های خوبی در استان اجرا کرده و برای بهره‌وری در تولید گام برداشت، اما وقتی سرمایه‌گذاری نباشد کارخانه‌ای هم احداث نمی‌شود و تأسیساتی هم برای این کار وجود نخواهد داشت.

رئیس خانه معدن استان همدان با تأکید بر ظرفیت بالای استان همدان در بخش معادن، تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر مشکل اصلی ما عدم سرمایه‌گذاری در استان است، اما در سال‌های اخیر وضعیت بهتر شده به‌طوری‌که شاهد راه‌اندازی سه کارخانه در ملایر بوده‌ایم، کارهای اجرایی یک کارخانه دیگر نیز انجام‌شده، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و وضعیت را در بخش سیلیس بهبود می‌بخشد.

وی بابیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت هیچ تسهیلاتی در اختیار از تولیدکنندگان بخش صنعت قرار نمی‌دهد، اذعان کرد: تسهیلات بانکی هم به خاطر بالا بودن نرخ سود از جانب سرمایه‌گذار و تولیدکننده مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، اگر هم استقبال شود به دلیل بالا بودن بهره کارایی لازم را ندارد.

عضو هیئت‌مدیره نظام‌مهندسی معدن استان همدان با اشاره به اینکه در بخش به‌روزرسانی تجهیزات نیز اقدامی انجام‌نشده، اظهار کرد: این در حالی است که سایر کشورها تسهیلات بانکی را با سودهای بسیار پایین را در اختیار بخش صنعت و معدن قرار می‌دهند اما در کشور ما بهره وام‌ها بالا است و بااین‌حال متولیان بانکی حتی حاضر نیستند پروانه بهره‌برداری معدن را به‌عنوان وثیقه تسهیلات از بهره‌بردار قبول کنند و همین امر باعث شده عمده بهره‌برداران ما نتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

مرتضایی ادامه داد: قیمت تجهیزات بخش صنعت و معدن بسیار بالا است، وقتی فعال این بخش پول کافی برای خرید ماشین‌آلات نداشته باشد قاعدتاً از ماشین‌آلات مستهلک استفاده می‌کند.

مسئولان اگر کمک نمی‌کنند سنگ‌اندازی هم نکنند!

وی تأکید کرد: با توجه به وضعیت کشور ما و تحریم‌های خارجی انتظار می‌رود مسئولان بادید بهتری به حوزه صنعت نگاه کرده و در این مسیر به تولیدکنندگان کمک کنند، اگر کمک نمی‌کنند سنگ‌اندازی هم نکنند تاکسی که با سرمایه خودش به میدان آمده بتواند راحت کار خود را انجام دهد.

رئیس خانه معدن استان همدان یادآوری کرد: برخی مواقع تا حدی سنگ‌اندازی در مسیر کار زیاد که خیلی‌ها پشیمان شده و می‌گویند ما هم مجبوریم مثل بسیاری از دلال‌ها که سودهای هنگفت به جیب می‌زنند از این کارها بکنیم!

مرتضایی در پایان با ابراز تأسف از عدم‌حمایت‌ها در بخش تولید، افزود: با این سِیر اتفاق خاصی در بخش تولید نمیفتد، درحالی‌که اگر تولید به‌صورت واقعی حمایت شود تحول‌آفرین بوده و در اشتغال و رونق اقتصاد نقش ایفا می‌کند.

شناسه خبر 12476