شناسه خبر:54656
1401/2/6 09:37:18
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خبر داد:

اخذ موافقت اولیه 3 سایت شهرک گلخانه‌ای در استان

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: خوشبختانه سه سایت شهرک گلخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی با وسعت 100 هکتار انجام خواهد شد که موافقت‌های اولیه آن گرفته شده است.

ظاهر پورمجاهد روز گذشته در ستاد توسعه کشت گلخانه‌ای استان همدان که با حضور جمعی از مدیران ذی‌ربط با موضوع بررسی آخرین وضعیت شهرک‌های گلخانه‌ای گنبد، بهراز اسدآباد، علمدار نهاوند و کرفس رزن در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، اظهار کرد: باید تحقق‌ بخشی از سهم اشتغال استان، در حوزه کشاورزی باشد که با توجه به شعار سال، نیاز است استفاده از فناوری‌ها و تولیدات جدید در گلخانه‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن طرح‌های جهاد کشاورزی و توسعه کشت گلخانه‌ای نیازمند اعتبار است، عنوان کرد: امیدوارم در سفر ریاست‌جمهوری و هیئت دولت به استان بتوانیم سهم بیشتری از تسهیلات برای توسعه گلخانه‌ها جذب کنیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: اعتباری بالغ‌بر 400 میلیارد تومان طرح در حوزه زیرساخت گلخانه‌ها در مرحله نخست پیشنهاد شده که در سفر هیئت دولت ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشت محصولات کشاورزی در فضای گلخانه‌ای از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که بر این اساس خوشبختانه سه سایت شهرک گلخانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی با وسعت 100 هکتار انجام خواهد شد که موافقت‌های اولیه آن گرفته شده است.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون برای 17 هکتار گلخانه در بانک کشاورزی عقد قرارداد شده، این اقدامات را در شروع جذب تسهیلات مفید و راهگشا توصیف کرد.

وی در ادامه گفت: مطالعات و کارشناسی سایت 200 هکتاری پیشنهادی در کرفس شهرستان رزن از سال گذشته تاکنون درحال انجام بوده و آماده واگذاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: 44 قطعه گلخانه نیز در شهرک گلخانه‌ای ملایر با انجام فراخوان آماده واگذاری شده که تأمین آب مورد نیاز آن صورت‌جلسه شده و در دستور کار قرار گرفته است.

پورمجاهد در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه سالانه 70 هکتار برای افزایش مساحت زیر کشت گلخانه‌ای برنامه داریم، اعلام کرد: البته با وضعیت موجود منابع آبی باید به سمت مصرف بهینه آب برویم که کارشناسان بهترین برنامه در شرایط خشک‌سالی را کشت گلخانه‌ای می‌دانند.

   تنها 6 طرح موفق به عقد قرارداد شده‌ است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این جلسه از عقد قرارداد 34 طرح به مبلغ 65 میلیارد و 700 میلیون تومان با بانک کشاورزی از ابتدای سال تاکنون خبر داد که حدود یک هکتار بوده است.

محمدرضا شهسواری خاطرنشان کرد: 19 طرح از این 34 طرح از ماده 52 و 9 طرح از محل اعتبارات جهش تولید 1400 و 6 طرح از محل تبصره 18 تأمین اعتبار شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در تبصره 18 نیازمند تسریع روند هستیم، اذعان کرد: از ابتدای سال، 55 طرح به مبلغ 180 میلیارد تومان را به بانک معرفی کرده‌ایم که حدود 37 هکتار را شامل می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: از 55 طرح اعلام‌شده، تنها 6 طرح به مبلغ 14 میلیارد تومان موفق به عقد قرارداد با بانک کشاورزی شده‌ که سه هکتار را دربرمی‌گیرند.

شهسواری افزود: سه طرح نیز از این تعداد به مبلغ پنج میلیارد تومان مصوب شده است.

وی ابراز کرد: 18 طرح به مبلغ 48 میلیارد تومان برگشت خورده که مهم‌ترین علل آن ارزش‌گذاری پایین، عدم گرفتن وثایق و تأخیر در ارزیابی توسط کارشناسان بوده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی در پایان سخنان خود به مشکل برق چند واحد در مناطق مرزی نیز اشاره و بر رسیدگی به این مشکل تأکید کرد؛ چراکه برق این منطقه از استان مجاور و انشعاب داخل استان همدان بوده و همین امر مشکل مشکل‌ساز شده است.

شناسه خبر 54656