شناسه خبر:46486
1400/7/7 11:35:46
امام جمعه موقت همدان در گفتگو با سپهرغرب مطرح کرد:

در روز اربعین، از راه دور به مظلوم کربلا سلام دهید

امام جمعه موقت همدان گفت: حالا که نتوانستید در اجتماع عظیم مردمی اربعین شرکت کنید، از راه دور به مظلوم کربلا سلام دهید.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : اربعین آن روزی است که شیخ‌مفید، شیخ طوسی و علامه‌حلی درباره‌اش می‌نویسند: روز بیستم صفر روزی است که اهل ‌بیت امام‌حسین‌ (ع) از شام به مدینه بازگشتند؛ در این روز، جابر‌بن عبدالله‌انصاری از مدینه به کربلا آمد و نخستین کسی بود که امام حسین (ع) را زیارت کرد و چند روز در آنجا به عزاداری پرداخت. اما آنچه واضح است اینکه، این همه توصیه به اهمیت اربعین تنها برای یک روز چهلم نمی‌تواند باشد و گویا اربعین حرف‌های مهم‌تری با ما دارد.

تردیدی وجود ندارد به همان اندازه که مجاهدت‌های امام‌ حسین (ع) در شکل‌گیری حماسه عاشورا تا امروز عامل بسیاری از آزادی‌خواهی‌ها و قیام علیه ظلم و ظالمان بوده، تلاش حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) و بازماندگان عاشورا هم در نشر این حماسه مهم بوده است. امروز اگر ما هم دوست داریم خودمان را به رازهای اربعین پیوند بزنیم و اگر از پیاده‌روی اربعین جا مانده‌ایم اربعینی باشیم، می‌توانیم همه هنرمان را به‌کار بگیریم تا مبلغ اربعین شویم. برای همه کسانی که دلشان می‌خواهد بهتر و عاقلانه‌تر زندگی کنند، کشتی امام حسین (ع) هم بزرگ‌تر است و هم جادارتر فقط باید نسبت خود را با اباعبدالله و کربلا پیدا کنیم تا بهتر بتوانیم قدم برداریم.

حالا اربعین امسال فرارسیده و بسیاری از ما به دلیل مشکلات پیش‌رو نتوانسته‌ایم در اجتماع عظیم عاشقان ثارالله در روز اربعین حاضر شویم؛ اما آیا محبت اباعبدالله فقط در این اجتماع عظیم متوجه قلب انسان‌هاست و فقط در آنجا می‌توان محبت خود را به حضرت سیدالشهدا علیه السلام نشان داد؟

آنچه در ادامه می‌خوانید گفتگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام و‌المسلمین جوادی در این باره است که می‌آید:

 ایام منتهی به اربعین یادآور اجتماع بیکران محبان اباعبدالله در کربلا

حجت‌الاسلام محمد جوادی با بیان اینکه فرارسیدن ایام اربعین اباعبدالله و یاران ایشان تداعی‌کننده آن جمعیت بی‌کرانی است که در این ایام از سراسر دنیا خود را به کربلا می‌رساندند، گفت: دو سال است که دل‌های مشتاق بسیاری به دلیل شیوع بیماری کرونا از این فیض محروم هستند و این نعمت بزرگ از ما سلب شده و توان این را نداریم که در اربعین حضرت اباعبدالله در کنار تربت پاک سالار شهیدان (ع) اقامه عزا کرده و زیارت اربعین را قرائت کنیم و دل‌های خود را از زیارت او سرشار سازیم.

 او از راه دور هم ما را می‌بیند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این مواقع این ضرب‌المثل به ذهن می‌آید که آب دریا را اگر نتوان کشید؛ هم به قدر تشنگی باید چشید؛ لذا نباید ناامید بود، چون بُعد منزل نبود در سفر روحانی؛ حسین علیه السلام اگر در پیاده‌روی نجف تا کربلا صدای ما را می‌شنود، گریه‌های ما را می‌بیند و دل‌های شکسته ما را هدایت می‌کند همان حسین (ع) از راه دور هم شنوایی و بینایی دارد و محبت ما را متوجه است.

 اربعین امسال چه کار کنیم؟

امام جمعه موقت همدان تصریح کرد: حال سوالی که پیش می‌آید این است که از راه دور چطور از فیوضات روزه اربعین بهره‌مند شویم و ما که نتوانسته‌ایم پیاده‌روی نجف به کربلا را شرکت کنیم چگونه به اجر جزیل زائران حضرتش برسیم؟

حجت الاسلام جوادی با اشاره به اعمالی که می‌توانیم در روز اربعین در وطن خود و از راه دور انجام دهیم، افزود: توصیه من این است وضو بگیرید، غسل زیارت کنید، رو به قبله دل را به کربلا بدهید و زیارت اربعین که مرحوم شیخ عباس قمی نقل کرده بخوانید، البته نه فقط با زبان بلکه با دل و دیده و با تک‌تک سلول‌ها بگویید «السلام علیک یا اباعبدالله.»

 خلوت کنید و بر آن کشته دور از وطن سلام دهید

وی اظهار کرد: شاید برخی‌ها سواد خواندن نداشته باشند، هیچ اشکالی ندارد در یک گوشه خلوتی تنها رو به قبله بایستید و دست بر سینه بگذارید و بگویید «صلی الله علیک یا اباعبدالله، صلی الله علیک یا اباعبدالله، صلی الله علیک یا اباعبدالله» قطعا ثواب بسیار بالا و زیارت شایسته‌ای در پرونده اعمال او نوشته خواهد شد.

 فطرس را قنداقه امام حسین نجات داد

این کارشناس مسائل دینی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماجرای فطرس ملک، ابراز کرد: فطرس فرشته‌ای بود که طبق روایات مرتکب ترک‌اولی شده و در انجام فرمان خدای متعال کندی کرده بود، به همین دلیل خداوند پر و بالش را گرفته واز مقامش محروم شده بود. طبق روایت‌ها حدود 500 سال در حال مناجات بود تا اینکه میلاد امام حسین علیه‌السلام اتفاق افتاد. زمانی که جبرئیل علیه‌السلام همراه با فرشتگان به خدمت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله می‌رفتند تا تولد امام حسین علیه السلام را به او تبریک بگویند، خبر این میلاد مبارک را به فطرس دادند. فطرس از جبرئیل علیه السلام خواست تا او را نزد رسول خدا صلی‌الله علیه و آله ببرد تا شاید با دعای آن حضرت، مورد مغفرت خداوند متعال قرار بگیرد. نبی مکرم اسلام به فطرس فرمودند: «خود را به بدن امام حسین علیه السلام بزند.» همین‌که فطرس این کار را انجام داد، خدای مهربان او را به حالت اولیه خود برگرداند و مقامش را به او بازگرداند. پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله به فطرس فرمودند: «خداوند شفاعت حسین علیه السلام را درباره تو قبول کرد. تو دائم بر زمین موکل باش و تا روز قیامت هر کسی به زیارت حسین علیه‌السلام می‌آید و به او سلام می‌کند، به ما خبر بده.» به این ترتیب، فطرس، آزادشده امام حسین علیه‌السلام نامیده شد.

 کافی است غبار دل را کنار بزنیم

حجت الاسلام جوادی متذکر شد: اگر ما هم غبارهای دل را کنار بزنیم، یک سلام بر امام حسین(ع) ما سبب آزادی ما خواهد شد.

 چه چیزی علامه امینی را نجات داد؟

وی در ادامه با اشاره به داستان دیگری در خصوص صاحب کتاب شریف الغدیر، اضافه کرد: فرزند علامه امینی می‌گوید پس از گذشت چهار سال از فوت پدر، او را در خواب دیدم،‌ جلو رفتم و پس از سلام و دست‌بوسی گفتم: پدر جان در آنجا چه عاملی باعث سعادت و نجات شما شد؟ کتاب الغدیر یا سایر تألیفات شما یا تأسیس بنیاد و کتابخانه امیرالمؤمنین (ع)؟ او اندک تأملی کرد و سپس فرمود: فقط زیارت اباعبدالله الحسین (ع)؛ عرض کردم: شما می‌دانید اکنون راه کربلا بسته است، برای زیارت چه کنیم؟ فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین (ع) بر پا می‌شود، شرکت کنید تا ثواب زیارت امام حسین (ع) را به شما بدهند.

این کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: با این حساب این معنا برداشت می‌شود که راه نجات حسین علیه‌السلام است. کسی که عمر خود را صرف نوشتن آثاری در اثبات حقانیت دودمان ولایت کرده و راه نجات را حسین علیه السلام میداند و همان طور که در عرش خدا نیز تابلویی است که روی آن نوشته شده «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» معلوم می‌شود ما هم اگر به این کشتی دل بدهیم در به روی ما باز می‌شود و ان‌شالله نجات پیدا می‌کنیم.

حجت‌الاسلام جوادی اذعان کرد: سلام بر اباعبدالله و زیارت حسین علیه السلام مساله بزرگی است، ما دوریم اما حسین و یارانش به ما نزدیک هستند مخصوصا که انسان دلش می‌خواهد آنجا باشد و بخواند وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلاَلَةِ؛ (او خون پاک قلبش را در راه تو بذل کرد و جانش را فدا نمود تا بندگانت را از جهالت و حیرت و گمراهى نجات دهد.) اگر اعتقاد داریم که او می‌بیند از همین راه دور و با دل شکسته هم می‌بیند.

 امام حسین حسرت‌ها را می‌خرد

وی با اشاره به اینکه «نیت المومن خیر من عمله» اعلام کرد: وقتی عده‌ای از هموطنانمان نیت زیارت داشتند اما این امکان به هر دلیلی برایشان فراهم نبود ثواب زیارت را برده‌اند و این بی‌تابی‌ها، اشک‌ها و حسرت‌ها قطعا مورد توجه امام حسین (ع) قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت همدان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد: خدای متعال توفیق اتصال ما با وجود حضرت را داده و توجه حضرت را شامل حال ما بگرداند و در سال‌های آتی این رحمت ویژه خود را نصیب همه ما بفرماید تا از نزدیک بگوییم «السلام علی الحسین و علی علی‌ابن‌الحسین و علی اولادالحسین و علی اصحاب الحسین».

شناسه خبر 46486