شناسه خبر:71446
1402/4/25 08:33:29
استاندار همدان خطاب به مدیران آموزش‌وپرورش:

جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار دهید

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: مهم‌ترین مسئله فعلی آموزش‌وپرورش اُفت تحصیلی است که البته این موضوع فقط مختص استان ما نیست؛ بنابراین جبران اُفت تحصیلی را در دستور کار جدی خود قرار دهید.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در دیدار با مدیرکل، معاونین و رؤسای ادارات نواحی و ادارات شهرستان‌های آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کار معلمی و تعلیم و تربیت بسیار سخت است، عنوان کرد: این مسئولیت در بخش تربیت دشوارتر است؛ چراکه دانش‌آموزان با فرهنگ‌های مختلف در مدارس گِرد هم می‌آیند تا آموزش ببینند و تربیت شوند.
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین رکن تربیتی خانواده است اما تنها برخی‌ توجه ویژه به این مهم دارند و بعضی به این مسئولیت خود کم‌توجه هستند، اضافه کرد: آموزش‌وپرورش با توجه به رسالت سنگین خود در فرهنگ‌سازی جامعه، کار حساس و دشواری در پیش رو داشته و دارد.
استاندار همدان در ادامه تصریح کرد: اگر در جامعه‌ای در کشور خود یا دنیا شاهد ناهنجاری هستیم، به‌دلیل کم‌توجهی به مسائل فرهنگی است؛ در این میان فضای مجازی نیز بزرگ‌ترین آفت و آسیب را برای نسل نوجوان و جوان دارد، چراکه این فضا تلاش می‌کند خانواده و فرهنگ آن را تحت تأثیر قرار دهد. البته در کشور ما تأثیرپذیری از این مسئله نسبت به دیگر کشورها کمتر است، چراکه ما با یک فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی مواجه هستیم.
قاسمی‌فرزاد در ادامه به حوادث فرانسه اشاره کرد و گفت: دیدید که در این کشور چطور بذری که سردمداران آن برای دیگر کشورها کاشته بودند تا بتوانند در سایر مناطق جهان شورش به‌پا کنند، خودشان را مورد هدف قرار داد و در کشور خودشان سر برآورد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه برخی مدارس درتلاش هستند طی دوران نونهالی و در سنین طفولیت بچه‌ها را با فرهنگ متفاوت و منحط غربی آشنا کنند، ابراز کرد: اگر بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش ادامه پیدا کند، دنیا دچار ازهم‌گسیختگی اجتماعی خواهد شد.
استاندار همدان به زحمات معلمان در دوران کرونا نیز اشاره کرد و گفت: آموزش دادن در فضای مجازی کار بی‌نهایت دشوار و البته جدیدی بود که معلم‌ها به‌خوبی از عهده آن برآمدند؛ اما با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، کلاس درس را نمی‌توان با هیچ چیزی عوض کرد، ضمن اینکه فضای مجازی خسارت‌های زیادی نیز وارد آورد.
قاسمی‌فرزاد مهم‌ترین مسئله فعلی آموزش‌وپرورش را اُفت تحصیلی خواند و تأکید کرد: البته این موضوع فقط مختص استان ما نیست و در کل کشور جاری و ساری است، اما باید این اُفت تحصیلی را جبران کرد.
وی ادامه داد: همه تلاش دشمن این است که مدارس ما را تعطیل کند، چراکه دور شدن نوجوانان و جوانان از محیط علم و آموزش و آگاهی، به پیشبرد اهداف دشمن کمک می‌کند؛ بنابراین جبران اُفت تحصیلی را در دستور کار جدی خود قرار دهید.
استاندار همدان سپس به چند مسئله نیز اشاره و بر ضرورت آن‌ها تأکید کرد: نخست اینکه توانایی و عملکرد معلمان در تدریس مورد ارزیابی قرار گیرد و سرنوشت دانش‌آموزان به کسانی که اعتقاد آن‌ها به مبانی نظام سست است، داده نشود.
قاسمی‌فرزاد ادامه داد: هیچ ساختاری ضدیت با ارزش‌های جامعه خود را توسط نیروهای تعلیم و تربیت، برنمی‌تابد. جامعه ما نیز چنین است؛ ما با اختلاف سلیقه مشکلی نداریم، اما اینکه معلمی بخواهد بر علیه اعتقادات حاکم بر نظام گام بردارد، قطعاً باید مورد توجه باشد.
وی توضیح داد: هدایت فرزندان ما نباید به کسانی سپرده شود که دردها و اعتقادات جامعه را سبک می‌شمارند و نادیده می‌گیرند؛ بر این اساس باید در جذب افراد نهایت دقت صورت پذیرد، چراکه آن‌ها فقط یک نفر را تربیت نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند یک نسل را تربیت کنند.
استاندار همدان اذعان کرد: عشایر همواره پُرتلاش و مولد هستند و باید به سلاح علم نیز مجهز باشند؛ بنابراین استخدام معلم عشایر برای آن‌ها مورد تأکید بوده و اقدام خوبی که در این زمینه صورت گرفته نیز شایسته تقدیر و البته تقویت است.
قاسمی‌فرزاد افزایش جذب معلم از 1.2 به 2.2 درصد را از موفقیت‌های آموزش‌وپرورش استان همدان توصیف کرد و یادآور شد: خروج بسیاری از نیروهای کیفی و ارزشی از آموزش‌وپرورش می‌تواند به بدنه این دستگاه تربیتی خسارت وارد کند؛ باید به این مهم توجه ویژه کرد.
وی ادامه داد: معلم باید از ابعاد مختلف ازجمله داشتن سعه صدر، حُسن‌خلق و توانایی تعامل با دانش‌آموز مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و دانش‌آموزی که قرار است با فرهنگ و اعتقادات ایرانی اسلامی، احترام به حقوق دیگران و نحوه مقابله با آسیب‌های اجتماعی آشنا شود، تحت تربیت معلمی باشد که خود به این موارد واقف است.
استاندار همدان اعزام دانش‌آموزان به راهیان نور را دارای اثرات مثبتی بر رفتار آنان خواند و توضیح داد: استخدام معلمان مجرب در مدارس ابتدایی به‌خصوص برای کلاس‌اولی‌ها مسئله بسیار مهمی بوده و علت آن پایه‌ریزی فکری و اخلاقی دانش‌آموز در این دوره است.
قاسمی‌فرزاد در پایان سخنان خود با بیان اینکه معلم‌هایی را برای پایه اول ابتدایی انتخاب کنید که ازنظر تجربی و تحصیلات در بالاترین سطح باشند، اعلام کرد: در برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا از اساتید دانشگاه به‌عنوان معلم پایه اول استفاده می‌کنند و این به‌دلیل اهمیتی است که این موضع دارد؛ بنابراین استفاده از نیروهای معتقد و تحصیلکرده را در دستور کار خود قرار دهید.
   فضای گفت‌وگو را به داخل مدرسه ببرید تا به کف خیابان نیاید
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار نیز با تأکید بر دو ساحت از ساحت‌های 6 گانه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، گفت: توجه به ساحت‌های اعتقادی- اخلاقی و اجتماعی- سیاسی ضروری است؛ چراکه در این زمینه ضعف داریم.
حسن رضانیا اضافه کرد: بسیاری از مسائلی که سال گذشته در کشور اتفاق افتاد، به‌دلیل فقدان تربیت در این دو مورد بود، به‌ویژه ساحت اجتماعی و سیاسی که منجر به شکل‌گیری آن حوادث شد؛ بنابراین تقاضای من تمرکز روی این دو ساحت است.
وی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: فضای گفت‌وگو را به داخل مدرسه و بین دانش‌آموزان ببرید، اگر فضای گفت‌وگو در داخل مدرسه شکل گیرد و به سؤالات آن‌ها پاسخ داده شود، دیگر شاهد کشانده شدن این مسائل به کف خیابان نخواهیم بود.
   استخدام 25 معلم جدید برای عشایر
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز در این جلسه از افتتاح 19 مرکز مشاوره و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته اعتباری بالغ‌بر 60 میلیارد تومان صرف تهیه تجهیزات مختلف برای مدارس شد که در 10 سال پیش از آن، سابقه نداشته است.
محمود نقوی با اشاره به اینکه امتحانات نهایی را با موفقیت برگزار کردیم، گفت: خوشبختانه میانگین نمرات سال دوازدهم پس از پنج سال، ارتقا یافت و به بالاتر از میانگین کشوری رسید.
وی تأکید کرد: یکی از مسائلی که با شیوع ویروس کرونا با آن مواجه بودیم، تحصیل عشایر بود که کمتر به آن توجه شده بود؛ بر این اساس 25 معلم جدید برای عشایر استخدام کردیم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان از مردمی‌سازی در مدارس و توجه به آن نیز خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه ضمن همکاری خوب صورت‌گرفته توانستیم با 9 میلیارد تومان، به اندازه 50 میلیارد تومان کار انجام دهیم.
نقوی توضیح داد: ساخت 60 زمین چمن برای مدارس، ایجاد 6 باب سالن سرپوشیده، ساخت 6 زمین بازی ساحلی، بازسازی 37 مکان ورزشی در مدارس و اختصاص سه میلیارد تومان برای تجهیزات ورزشی و بهداشتی مدارس، از اقدامات قابل توجهی بوده که انجام شده است.
وی به توزیع هشت میلیارد تومان وسایل آموزشی ازجمله دفتر و خودکار در مناطق محروم استان همدان نیز اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی سیزدهم اعتبار مدارس شبانه‌روزی 300 درصد افزایش داشته است که آن را به فال نیک می‌گیریم.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان در خاتمه سخنان خود به اینکه یک‌هزار و 400 معلم استخدام کرده‌ایم و دو هزار و 700 معلم بازنشسته داریم نیز گریزی رد و متذکر شد: 316 هزار دانش‌آموز داریم که تا سال دیگر این تعداد با افزایش 10 هزار نفری، به 326 هزار نفر می‌رسند.
  مراکز دانشگاهی که مورد استفاده نیست را به آموزش‌وپرورش بدهید
مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بهار نیز بیان کرد: سال گذشته ادارات آموزش‌وپرورش با مشکلات متعددی در زمینه حجاب، کمبود آب، کمبود نیرو در مدارس و نظایر آن مواجه بودند که خوشبختانه با هم‌افزایی و تعامل درست، این مشکلات به‌موقع حل شد؛ کما اینکه اگر از هریک از آن‌ها غفلت می‌کردیم، ممکن بود برای کل استان مشکل‌ساز شود.
حسین فیض‌اللهی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان یکی از مسائل مهمی بود که در سال تحصیلی گذشته جامه عمل پوشید، تصریح کرد: سال گذشته در استان همدان شاهد کمبود کمی و کیفی چهار هزار بودیم که شهرستان‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته بودند؛ خوشبختانه این موضوع تا حدود زیادی حل شد.
وی با بیان اینکه کمبود سرانه آموزشی در سطح شهرستان‌ها با توجه به افزایش تعداد دانش‌آموزان مسئله بسیار محسوسی است، ابراز کرد: فرسوده شدن برخی امکانات و تجهیزات و نیاز آن‌ها به بازسازی، از دیگر مسائل مهم و جدی بوده که نیازمند تدبیر است.
این مقام مسئول در ادامه با ذکر یک پیشنهاد، گفت: برخی از مراکز متعلق به دانشگاه‌ها هستند که به‌دلیل کاهش دانشجو، استفاده نمی‌شوند؛ پیشنهاد می‌کنم با این مراکز رایزنی‌هایی صورت گیرد تا اماکن غیر قابل استفاده خود را در اختیار ما قرار دهند.
   همه مناسبات اجتماعی کشور با آموزش‌وپرورش مرتبط است
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه یکی از زیربناهای سند تحول آموزش‌وپرورش مدیریت راهبردی است، عنوان کرد: دو نکته در سند مورد توجه ویژه است؛ نخست مردمی‌سازی و دیگری شناسایی تمام ظرفیت‌ها برای تعلیم و تربیت.
مهدی عابدینی‌نیا در ادامه افزود: همه مناسبات اجتماعی کشور ما با آموزش‌وپرورش مرتبط بوده، بهتر است از آن‌ها در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اصل قرار دادن مردمی‌سازی در سند تحول و پای کار بودن مدیران در این قضیه، خاطرنشان کرد: در سیره کاری و اخلاقی مدیران آموزش‌وپرورش استان کار شبانه‌روزی نهادینه شده است؛ اگر مدیری نیست یا در راهیان نور همراه دانش‌آموزان است و یا از مناطق کپرنشین بازدید می‌کند و مواردی نظیر این‌ها. به‌هرحال همه ما به دنبال این هستیم که ارزش‌های دهه 60 در سیستم جاری و ساری باشد.
   مسکن فرهنگیان مورد توجه جدی قرار گیرد
مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان کبودراهنگ نیز در جلسه با اشاره به اینکه انتظار داریم استاندار و فرمانداران در جلسات شورای آموزش‌وپرورش حضور جدی و مستمر داشته باشند، عنوان کرد: آن‌قدر آموزش‌وپرورش و حرف زدن از آن مهم و حیاتی است که حتی می‌توان در جلساتی که ارتباطی به آموزش‌وپرورش هم ندارد، از زیربنا و اصول حاکم بر آن در جلسات، بهره‌مند شد.
سیدصالح اسدی در پایان با اشاره به مشکلات موجود در شهرستان کبودراهنگ، اظهار کرد: انتظار می‌رود تخصیص بودجه در کمیته شهرستان‌ها بیشتر شود، مسکن فرهنگیان مورد توجه قرار گیرد و برای تجهیز ادارات شهرستان‌ها، فکری اساسی شود.

شناسه خبر 71446