شناسه خبر:72831
1402/6/1 09:05:25
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خبر داد:

مردمی‌سازی اقتصاد با تشکیل تعاونی

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: ما به دنبال مردمی‌سازی اقتصاد هستیم که اصلی‌ترین راهبرد مردمی‌سازی اقتصاد، تشکیل تعاونی است.

سیدمجتبی حسینی در نخستین جلسه شورای توسعه بخش تعاون استان همدان با بیان اینکه تصمیمات این شورا لازم‌الاجرا است، عنوان کرد: این شورا مصوبه هیئت وزیران است و نمی‌خواهیم مصوبات آن غیر عملیاتی و تشریفاتی باشد.

وی در ادامه افزود: استاندار نیز به عملیاتی کردن وعده‌ها تأکید کرده، بنابراین با استناد به این رویکرد در این بخش ما به دنبال مردمی‌سازی اقتصاد هستیم که اصلی‌ترین راهبرد در مردمی‌سازی اقتصاد، تشکیل تعاونی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: یکی از اساسی‌ترین روش‌های تأمین سرمایه کراود فاندینگ (سرمایه‌گذاری جمعی) است؛ یعنی کمک گرفتن از مردم برای انجام کار اقتصادی.

حسینی اضافه کرد: اگر هر فردی در اقتصاد سهیم باشد، تبعاً در خطرها، چالش‌ها و پیشبرد اهداف هم سهیم است.

وی سپس تصریح کرد: یکی از گلایه‌های صاحبان واحدهای تولیدی نیز تأمین سرمایه است که با شکل‌گیری تعاونی‌ها این نگرانی رفع شده و تجمیع سرمایه محقق می‌شود. چراکه ابتدا به ساکن، تشکیل‌دهنده تعاونی‌ها گروه است و نه یک فرد؛ بنابراین افراد بیشتری درگیر کار اقتصادی هستند، ضمن اینکه وقتی تعداد بالا برود، آورده هم بیشتر می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان متذکر شد: مسئله بعدی یارانه‌های درنظر گرفته شده است؛ با شکل‌گیری تعاونی و تجمیع سرمایه‌های خُرد، حتماً کارسازی بهتری رقم می‌خورد. به این شرط که تعاون، شکل‌گیری آن، ویژگی‌ها و محاسن تعاون به‌خوبی تبیین شود.

حسینی اظهار کرد: سرمایه‌های خُرد اگر به بخش تولید تزریق شود، در اقتصاد استان تحول ایجاد خواهد کرد؛ شورا وظیفه تبیین این مهم را دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: باید به این نکته توجه کرد که اگر اشتغال شکل‌گرفته در استان طبق آمارها برای 148 هزار نفر باشد و در بخش تعاون 15 هزار و 469 نفر، در هدف‌گذاری 20 درصد در بخش تعاون کم داریم.

حسینی خاطرنشان کرد: در بخش سرمایه‌گذاری نیز جمع همه بخش‌ها نشان می‌دهد 45 درصد سرمایه‌گذاری نیاز داریم؛ باید به این هدف‌گذاری‌ها توجه کرد.

وی تأکید کرد: رونوشتی از آیین‌نامه ابلاغی این شورا برای اعضا ارسال خواهد شد که ذیل آن تکالیفی برعهده هر نهاد گذاشته شده است؛ بنابراین تقاضای ما این بوده که در جلسات بعدی پیرامون تکالیفی که دارید، اقدامی انجام داده و با آمادگی در جلسه حضور داشته باشید.

شناسه خبر 72831