شناسه خبر:72875
1402/6/2 11:23:45
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج:

تأکید رهبر انقلاب بر تولید آثار فاخر هنری در کنگره‌های شهدا است

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان اینکه رهبر انقلاب بر تهیه آثار هنری فاخر تأکید دارند، گفت: کنگره فقط به چند نشست و سخنرانی ختم نشود و توأم با خلق آثار فاخر هنری باشد؛ باید قبل از دیدار یک گزارش مکتوب خدمت حضرت آقا از همه اقدامات بدهیم، البته کارهایی که انجام شده و نه کارهایی که قرار است انجام شود.

سپهرغرب، گروه خبر- مینو جعفری ممتاز : سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا آزادی روز گذشته در جلسه دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان که در سالن استانداری برگزار شد، اظهار کرد: همه افرادی که در راستای کنگره شهدا قدم برمی‌دارند، درحال جهاد برای خدا هستند و باید قدر این کار را بیش از گذشته بدانیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان همدان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، افزود: درنظر داریم همایش استانی سازمان حفظ آثار بسیج را با توجه به شهیدخیز بودن و فضای معنوی همدان، در این استان برگزار کنیم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درخصوص زنده بودن شهدا، تصریح کرد: شهدا زنده‌اند نه به معنای حیات برزخی، بلکه به این معنا که اثرگذار و شاهد و ناظر اعمال ما هستند.

وی برنامه فصل شیدایی را یک اتفاق هنری دانست که فضای خوبی را برای کنگره فراهم می‌کند و ادامه داد: آنچه که حضرت آقا از کنگره‌ها انتظار دارند، کار عمیق، وسیع، هنرمندانه و همه‌جانبه برای شهدا است؛ بنابراین کسانی که در بخش هنری فعال هستند، اهتمام کنند که آثار تا زمان کنگره به نتیجه برسد؛ البته برگزاری کنگره به معنای پایان آن نیست.

سردار آزادی تصریح کرد: باید تلاش کنیم کارهایی که محصول کنگره محسوب می‌شوند همچون کتاب‌های فاخر و فیلم‌های مستند تا زمان برگزاری آماده ارائه شوند تا هنگام دیدار با رهبر انقلاب به‌عنوان گزارش عملکرد ارائه دهیم و ایشان هم حتی کتاب‌ها را تقریظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش شود فیلم‌نامه شهیدهمدانی تا زمان اجلاسیه آماده شود، تصریح کرد: ما باید مطمئن شویم محصول کنگره حداقل دو فیلم سینمایی خواهد بود که آماده ارائه در جشنواره فجر امسال یا سال آینده باشند. همچون کنگره شهدای سال گذشته قم که فیلم شهید زین‌الدین امسال در این جشنواره اکران می‌شود.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج با بیان اینکه کنگره باید یک سرود و نماهنگ اختصاصی داشته باشد، افزود: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس یک اتفاق ملی و استانی است و کلی متقاضی داشت، اما تصمیم گرفتیم که در همدان برپا شود و ضروری است که جلسات تخصصی‌تری برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه تشکیل شود؛ چراکه این رویداد بزرگی است که از جوار کنگره شهدا برگزار می‌شود، اگر کنگره نبود، نمایشگاه در همدان برگزار نمی‌شد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر تهیه آثار هنری فاخر تأکید کرده‌اند، گفت: کنگره فقط به چند نشست و سخنرانی ختم نشود و توأم با خلق آثار فاخر هنری باشد. باید قبل از دیدار یک گزارش مکتوب خدمت حضرت آقا از همه اقدامات ارائه بدهیم؛ البته کارهایی که انجام شده و نه اقداماتی که قرار است انجام شود.

سردار آزادی درخصوص فضاسازی شهری نیز ابراز کرد: در کنگره نخست، فضای شهر به شکلی بود که هرکس وارد آن می‌شد، حال‌وهوای شهادت را احساس می‌کرد؛ اکنون هم باید این‌گونه باشد، البته باید کارهای ماندگار صورت گیرد، از بنر زدن خودداری کنید و کارهایی همچون ساخت تابلوهای ثابت و طراحی دیوارنگاره انجام دهید و مردم، اصناف، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و همه باید پای کار بیایند.

وی در پایان با تأکید بر سرکشی به خانواده شهدا، گفت: صاحبان کنگره خانواده شهید هستند و باید تا قبل از کنگره این دیدارها انجام شود و بهتر است در قالب یادواره‌های خانگی همراه با تجلیل برگزار شود.

* مانایی و ماندگاری کنگره در جامعه مد نظر باشد

استاندار همدان نیز در این جلسه عنوان کرد: باید مانایی و اثرگذاری کنگره در جامعه مد نظر باشد و این امر در برنامه «فصل شیدایی» محقق شد و این کار به‌واسطه وجود شهدا ماندگار است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد با اشاره به حضور شهید گمنام در محل اجرای برنامه فصل شیدایی، گفت: جانمایی خوبی برای دفن شهید صورت گرفته است و باید بحث تکریم و حفظ حرمت شهید به نحو شایسته‌ای انجام شود.

استاندار همدان بیان کرد: مشاهده بازخوردهای مردم از برنامه فصل شیدایی، نشان از تأثیر عمیق این برنامه در آشناسازی مردم با فرهنگ ایثار و شهادت دارد که در آن از صحنه‌های مختلف برای آشناسازی با شهدا استفاده شده است.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه کمیته‌های کنگره متناسب با ذوق و علاقه‌مندی افراد برنامه داشته باشند، گفت: فیلم هم اثرگذاری و مانایی بالایی دارد و به نظرم‌ می‌آید در همدان که دارالمؤمنین و دارالمجاهدین است، با اجرای برنامه‌هایی همچون فصل شیدایی بنیه اعتقادی بالایی برای مردم ایجاد شده که می‌توان این برنامه را به‌عنوان یک کار شاخص خدمت رهبر انقلاب ارائه داد.

وی با تأکید بر تقویت جریان‌های مردمی، اذعان کرد: هر شب اقشار مختلف مردم در برنامه فصل شیدایی حضور پیدا می‌کنند و در این برنامه شاهد تحقق هدف اصلی کنگره که ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت است، هستیم.

استاندار همدان با اشاره به استفاده از ظرفیت اربعین، گفت: از ظرفیت موکب‌های اربعین برای کنگره شهدا و معرفی فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شود.

وی با بیان اینکه به برکت شهدا اتفاقات خوبی در استان افتاده است، افزود: برای اثرگذاری بیشتر، کنگره باید توسط مردم انجام شود؛ همچنین به برگزاری نمایشگاه ملی دفاع مقدس نیز باید توجه کافی داشته باشیم.

فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) همدان نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری موفق نخستین کنگره ملی شهدای استان همدان، عنوان کرد: استان‌های مختلف از سوابق همدان برای برگزاری برنامه‌های خودشان الگوبرداری می‌کردند.

سردار مظاهر مجیدی با بیان اینکه تاکنون حدود 200 عنوان برنامه اصلی انجام شده است، افزود: مقدمات سرکشی به خانواده شهدا درحال انجام است و به خانواده نشان سرو مزین به عکس شهید تقدیم می‌شود.

دبیرکل دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان با اشاره به برگزاری برنامه «فصل شیدایی»، آن را در راستای دومین کنگره ملی هشت هزار شهید استان همدان خواند و گفت: این اثر یک کار هنرمندانه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی و انقلاب اسلامی تا ظهور است و فضای اجرای برنامه مزین به شهید گمنام بوده که برنامه‌ریزی شده در آینده فضای معنوی بیشتری حاکم شود‌.

* نظم خاصی در برگزاری یادواره‌های شهدا برقرار است

سردار مهدی فرجی، دبیر اجرایی دومین کنگره شهدای همدان نیز با بیان اینکه نظم خاصی در برگزاری یادواره‌های شهدا برقرار است، گفت: مدال‌های سرو نیز در راستای تجلیل از خانواده شهدا هم در مراسم آبروی محله و هم در سرکشی‌ها به آنان تقدیم می‌شود‌ و سیاست استاندار همدان این است که در این سرکشی‌ها همه مدیران نقش داشته باشند.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تولیدات رسانه‌ای کنگره شهدا نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری 61 جلسه داخلی و خارجی با حضور صاحب‌نظران عرصه ایثار و شهادت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های کنگره را در فضای مجازی، تلویزیون، خبر و بخش‌های مختلف انعکاس ملی می‌دهیم.

کیوان الوندی با اشاره به برگزاری یادواره رادیویی، افزود: 50 یادواره رادیویی تاکنون برگزار شده که در آن به معرفی اجمالی شهدای دفاع مقدس پرداخته شده است. همچنین کتاب‌های صوتی حوزه دفاع مقدس در اپلیکیشن ایران صدا، جهت استفاده عموم بارگذاری شده است.

وی از تولید 14 مستند درخصوص شهدای شاخص استان همدان خبر داد و گفت: همچنین 15 مستند تلویزیونی درخصوص شهدای غریب استان تهیه شده که اکثراً بر سر مزار شهید و با حضور خانواده آنان رونمایی شد؛ همچنین تهیه 10 مستند دیگر همچون زندگینامه شهیدان حق‌گویان و بهادربیگی را آغاز کرده‌ایم.

دبیر کمیته تبلیغات و فضاسازی دومین کنگره شهدای همدان نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای نمایشگاه بین‌المللی برای اجرای برنامه‌های شاخص همچون «فصل شیدایی»، افزود: فضاسازی مناسب شهری برای تبلیغ برنامه فصل شیدایی درنظر گرفته شده و شبانه 20 دستگاه اتوبوس درحال خدمت‌رسانی به مردم برای تماشای نمایش هستند؛ همچنین تأمین مالی قرارداد با سازمان برعهده شهرداری است.

سیدمسعود حسینی از کاشی‌نگاری 6 مسجد و دو مدرسه با مضامینی از شهدا خبر داد و گفت: حدود 12 دیوار شهر نیز با محتوای شهدا نقاشی‌ شده‌اند، همچنین مراوداتی با سازمان اوج برای طراحی دیوارنگاره در همدان داشته‌ایم.

دبیر کمیته فرهنگی و هنری دومین کنگره شهدای همدان نیز از برگزاری 30 عنوان برنامه در راستای کنگره خبر داد و عنوان کرد: یکی از این برنامه‌ها بزرگداشت و نکوداشت سردار حسام بود که سال گذشته اتفاق افتاد، همچنین در حوزه مستند دو اثر شهید «خوش‌لفظ » و «5 لشکر» از تولیدات استان همدان در مرحله تولید هستند.

وحید خادمی همچنین از تولید آلبوم سرود و موسیقی بومی با هماهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی شهیدهمدانی نیز در دست تهیه بوده که فیلم‌نامه آن در بنیاد روایت فتح درحال نوشتن است.

دبیر کمیته تألیف و نشر دومین کنگره شهدای همدان نیز عنوان کرد: در حوزه تألیف، تدوین و نشر حدود 50 اثر کارشناسی شده و در مراحل مختلف هستند؛ در بحث نشریات نیز نشریه تخصصی حوزه کودک و نوجوان با همکاری آموزش‌وپرورش در دست تهیه است.

محسن صیفی‌کار از چاپ نشریه جاودانه‌ها نیز خبر داد و گفت: با توجه به تأکید رهبر انقلاب 32 کتاب در حوزه کودک و نوجوان در دست تألیف داریم که ماکت تعدادی از آنان در ماه جاری رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد کل عناوین کتاب‌ها از مرحله کارشناسی تا چاپ برای کنگره 100 عنوان است، تصریح کرد: با توجه به پیچیدگی‌هایی که در حوزه تألیف کتاب است، با 6 سازمان تفاهم‌نامه منعقد شده که مهم‌ترین آن اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

دبیر کمیته تألیف و نشر دومین کنگره شهدای همدان از برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه ملی کتاب حوزه دفاع مقدس و مقاومت در همدان خبر داد و افزود: با توجه به محوری بودن استان همدان در حوزه ادبیات پایداری، این دوره از نمایشگاه با حضور 120 ناشر در همدان برگزار می‌شود.

دبیر کمیته گنجینه‌ها و یادمان‌های دومین کنگره شهدای همدان نیز بیان کرد: سه مأموریت به این کمیته واگذار شده که شامل تکمیل و احداث یادمان شهدای گمنام در سطح استان، ساخت یادمان‌های جغرافیایی حماسی و ساخت یادمان شهدای مفقودالاثر است.

فرزاد تیموری از وجود 61 نقطه یادمان جغرافیایی حماسی در سطح استان خبر داد و گفت: در فاز نخست 11 نقطه جغرافیایی حماسی در استان احداث می‌شود که در شهرستان همدان یادمان شهدای انبار نفت و شهدای ورزشگاه قدس درحال ساخت است.

دبیر کمیته تکریم ایثارگران دومین کنگره شهدای همدان نیز در این جلسه افزود: پیش‌بینی شده که در قالب کنگره شهدا، پنج‌هزار دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران صورت گیرد؛ همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی در سطح استان در این امر مشارکت و می‌کنند و پای کار هستند‌.

مجید صفدریان تصریح کرد: تا به امروز یک‌هزار و 484 نشان سرو تحویل استان شده و 804 دیدار در کل استان انجام شده و مابقی نشان‌ها هر هفته می‌رسد و پیش‌بینی شده تا پایان شهریورماه سرکشی به خانواده شهدا به اتمام برسد.

 

شناسه خبر 72875